کد خبر : 1568532 | 22 آبان 1397 ساعت 16:02 | 31.9K بازدید | 0 دیدگاه

خصوصی‌سازی، تنها راه نجات فوتبال ایران

آقای سلطانی‌فر؛ روی تصمیمتان پافشاری کنید

با اظهارات بعد از ظهر امروز وزیر ورزش امیدواری برای نجات فوتبال ایران افزایش یافت و باید دید دو باشگاه پرطرفدار تهرانی به آرزوی دیرینه خود می‌رسند یا خیر.

آقای سلطانی‌فر؛ روی تصمیمتان پافشاری کنید

به گزارش "ورزش‌سه"،  صبح امروز مسعود سلطانی‌فر در حاشیه افتتاح ورزشگاه فولاد آرنا به خبرنگاران اعلام کرد تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا پایان سال جاری مجوزات لازم برای خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار تهرانی، یعنی استقلال و پرسپولیس را دریافت کند و به این وسیله طرفداران میلیونی دو تیم را به آرزوی دیرینه خود برسانند. حقیقتی که چند سالی است در دستور کار دولت گذشته و فعلی قرار گرفته اما به دلایل مختلف از جمله بدهی‌های زیاد و عدم تایید اهلیت متقاضیان خرید سرانجامی نداشت و بار دیگر تحت نظر وزارت ورزش قرار گرفت.


درست به مانند سه سال قبل که با همت وزارت ورزش، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی میزان دقیق بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس استخراج و بعد از ارزش گذاری دقیق به مزایده عمومی گذاشته شد. جذابیت این اتفاق به حدی بالا بود که خریدارانی حاضر شدند برای در اختیار گرفتن این دو باشگاه مبلغ 360 میلیارد تومان هزینه کنند اما عدم تایید اهلیت افرادی متقاضی، این قضیه را به طور کامل منتفی کرد.


حالا بعد از موفقیت وزارت ورزش در تامین منابع مالی ثابت برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و هم‌چنین تعیین و تکلیف بدهی‌های انباشته شده به اداره مالیات و افراد حقیقی و حقوقی، واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی هدف اصلی وزیر ورزش قرار گرفته است و می‌تواند جزو سابقه خوب سلطانی‌فر قرار بگیرد. موضوعی که می‌تواند اتفاق درخشانی برای استقلال و پرسپولیس باشد و به مانند چراغی روشن راه خوشبختی را به این سرخابی‌ها نشان دهد.


*پایان منازعات دو تیم با انجام فرایند خصوصی سازی


یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر باعث جدل بین هواداران دو تیم شده این است که هر یک به دلایل مختلفی معتقدند وزارت ورزش که متولی استقلال و پرسپولیس است، بین این دو باشگاه فرق گذاشته و ناکامی‌های خود را اینگونه توجیه کردند. درست به مانند هواداران پرسپولیس که قبل از ورود برانکو به این تیم، عدم قهرمانی‌های خود در لیگ برتر را بر گردن دولت می‌انداختند و هواداران استقلالی که قبل از شروع فصل جاری مسابقات لیگ برتر وزارت ورزش را مقصر رفتن ستاره‌های خود از جمع آبی پوشان و ناکامی‌های اخیرشان دانستند.


اما اگر این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود و مالک مشخصی در راس کار دو تیم قرار گیرد دیگر شاهد این دسته از مخالفت‌ها و موضوعات نخواهیم بود و به قول معروف هواداران دو تیم می‌دانند چه فردی طرف حساب آن‌هاست و تمامی گمانه‌زنی‌ها از وزارت ورزش برداشته خواهد شد.

 

1354539


*بررسی وجوه منفی و مثبت خصوصی سازی


بی شک وجهه مثبت این فرآیند بیشتر از صورت منفی آن خواهد بود. نمونه بارز چند ماه اخیر هم تراکتورسازی تبریز است. باشگاه پرطرفدار تبریزی که  قبل از شروع لیگ هجدهم به بخش خصوصی واگذار شد و با جذب ستاره‌های نامدار فوتبال ایران و چند بازیکن خارجی سطح اول علاوه بر اینکه تماشاگران را با استادیوم آشتی داد، آن‌ها را به رده‌های بالایی جدول رسانده و جزو مدعیان قهرمانی قرار داده است. از طرفی دیگر در چند سال اخیر چند باشگاه خصوصی، فوتبال ایران را تحت تاثیر ریخت و پاش‌های مختلف قرار داده بودند تجربه موفقی در لیگ برتر نداشتند و سرانجامشان انحلال و یا حضور در دسته اول فوتبال ایران شد. اما به طور قطع این اتفاق برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نخواهد افتاد؛ به دلیل اینکه این دو باشگاه از حمایت طرفداران میلیونی برخوردار هستند و تجربه نشان داده اتفاق تلخی برای این دسته از باشگاه‌ها نخواهد افتاد. در ادامه می‌توان گفت که افراد سرمایه دار زیادی در ایران حضور دارند که حاضرند برای اثبات علاقه خود به استقلال و پرسپولیس هزینه زیادی انجام دهند و با اتکا به همین موضوع نگرانی زیادی برای تامین منابع مالی برای این دو باشگاه در وضعیت اقتصادی اخیر وجود نخواهد داشت و به طور قطع در صورت واگذاری به فردی دارای صلاحیت مشکلات فراوان استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها حل خواهد شد و آن‌ها را از راه نامعلومی که در آینده دارند، نجات خواهد داد.

 

دیدگاه‌ها