کد خبر : 1570285 | 30 آبان 1397 ساعت 11:32 | 7.8K بازدید | 0 دیدگاه

خود اینفانتینو هم گفت با رای مجمع، قانون قابل اجرا است؛

هاشمی: فدراسیون یک جا خصوصی است و یک جا دولتی!

نماینده مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون ماجرای بازنشستگان فدراسیون فوتبال توضیحاتی را ارائه داد.

هاشمی: فدراسیون یک جا خصوصی است و یک جا دولتی!

به گزارش ورزش سه، در یکی دو ماه اخیر بحث تاثیرات قانون منع به کار گیری بازنشستگان در فوتبال و احتمال برکناری مدیران فوتبالی یکی از اصلی ترین بحث های موجود در فوتبال ایران بوده است. در شرایطی که چیزی به اعمال قطعی این قانون نمانده، هنوز وضعیت مدیران فدراسیون فوتبال مشخص نیست.

 

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس که پیرامون این قانون در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود، در رابطه با ماجرای بازنشستگان فدراسیون فوتبال گفت: مصادیق مختلف این قانون با هم فرق هایی دارند. یکی از جاهایی که باید این قانون را با جدیت اجرا کند، وزارت ورزش است. ما انتظارمان از آقای سلطانی فر بیش از این ها است. ایشان یک ماه پیش به مشهد آمده بودند و من خدمتشان بودم. خیلی امید داشتند این قانون به تایید شورای نگهبان نرسد. همانطور که خیلی افراد دیگر هم زمانی که این قانون در مجلس تایید شد، می خواستند شورای نگهبان آن را تایید نکند. اما این قانون با قدرت توسط شورای نگهبان تصویب شد. درباره وزارت ورزش ما انتظار فعال تر بودن داشتیم. 13 فدراسیون ورزشی روسای بازنشسته دارند که البته یکی از آنها آقای شفیع بود که به رحمت خدا رفت. از بقیه آنها، 8 نفر استعفا دادند و چهار فدراسیون باقی ماندند. برای موضوع فدراسیون فوتبال به صورت خاص راهکار وجود دارد. راهکار آن هم صرفا از طریق مجمع فوق العاده فدراسیون است. البته همه فدراسیون ها مشمول این قانون می شوند و مجمع بین المللی و این چیزها نداریم.

 

او درباره این سوال که گفته می شود فدراسیون فوتبال یک NGO است و دولت نباید در آن دخالت کند، گفت: این اصلا بحث دخالت دولت نیست. مجلس فقط برای دولت قانون گذاری نمی کند. مجلس برای همه نظام های صنفی، حقوقی، موسسات عمومی غیر دولتی قانون وضع می کند. ما در اولین اساسنامه فیفا، بند 30 احترام به قوانین داخلی بر اساس حقوق بین الملل به رسمیت شناخته شده است. ما داریم یک حرف کاملا حقوقی می زنیم. ما مداخله در فدراسیون فوتبال را اصلا قبول نداریم. این قانون فقط برای فدراسیون ها نیست و دایره شمول آن همه مجموعه های مختلف است. ما راجع به اتباع صحبت می کنیم و بازنشستگان حکمی از اتباع هستند. شرایط احرازی وجود دارد که یکی از آنها منع به کار گیری بازنشستگان است. این مداخله در هیچ اداره ای نیست و راجع به اشخاص تصمیم گرفته می شود که شخص بازنشسته نمی تواند یک سری موقعیت ها را داشته باشد. طبق اساسنامه فیفا هم احترام به قانون داخلی کشورها پذیرفته شده است.

 

هاشمی درباره اینکه اینفانتینو گفته فوتبال ایران تعلیق می شود، افزود: این در صورتی است که مداخله در فدراسیون وجود داشته باشد. ما راهکار ارائه می دهیم. راهکار این است که هم اساسنامه فیفا رعایت شود و هم تغییر و تحولات رخ بدهد. من که از پرونده اداری آقای تاج اطلاع ندارم، اما خودشان می گویند بازنشسته هستند. با برگزاری مجمع فوق العاده، می شود هم اساسنامه فیفا را حفظ کرد و هم بازنشستگان را به واسطه قانون داخلی کشور جابجا کرد.

 

او در این مورد که ممکن است در مجمع فوق العاده هم باز تاج انتخاب شود، گفت: در اساسنامه مجمع قبلا سن 60 سال بوده، الان شده 65 سال. ممکن است در ادامه هم به 70، 75 یا 80 سال برسانند. این را خود مجمع تصمیم گرفته است. خودشان هم در همان بند اول شرایط احراز، آورده اند که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نباید خلاف قوانین ایران تخلف مرتکب شوند. حضور بازنشسته ها در حال حاضر تخلف از قوانین ایران است. آقای اینفانتینو هم در همان مصاحبه به صراحت گفت که اگر با رای مجمع انجام بگیرد، قابل انجام است. حالا این مجمع را چه کسی باید پیگیری کند؟ کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش. نمیدانم تا چه حد پیگیر بوده اند، اما ما از وزیر این را می خواهیم.

 

نماینده مجلس در مورد اینکه ممکن است تاج حاضر به استعفا نشود تا کار به مجمع فوق العاده بکشد، اظهار داشت: ممکن است بگویند ما خصوصی هستیم و حاضر به هیچ تغییری نیستیم و مجمع به صورت فوق العاده با این موضوع مخالفت کرده است. پاسخ این است که وزارت ورزش کلی منابع مالی در اختیار فدراسیون می گذارد. ما قانون داریم که دولت نباید یک ریال به فدراسیون کمک کند. دوم اینکه وزارت هیچ مکان ورزشی را نباید در اختیار فدراسیون قرار دهد. نه استادیوم آزادی، نه هیچ ورزشگاه و سالنی. سومین نکته اینکه قانون مالیاتی که در اساسنامه فیفا هم وجود دارد، کل باشگاه های ورزشی و فدراسیون فوتبال که تا کنون مالیات های لازم را به دولت نپرداخته، باید آن را پرداخت کند. این سه کار الزامات خصوصی شدن است. در حال حاضر فدراسیون می گوید برای این قانون من خصوصی ام، ولی برای بقیه قانون ها دولتی هستم. اگر خصوصی هستید، باید مالیات را کامل بپردازید وگرنه باید به دادگاه بروید. سپ بلاتر چرا توسط دادستانی سوئیس بازداشت شد؟ چرا فدراسیون های فوتبال به خاطر دعاوی مالیاتی زیر ذره بین هستند؟ چه اتفاقی برای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایتالیا افتاد؟ پس یا بگویید خصوصی هستیم و ورزشگاه خصوصی می سازیم، کمپ ورزشی خصوصی می زنیم، کمپ تیم ملی خصوصی می زنیم و از دولت یک ریال کمک نمی گیریم. نه اینکه دولت در سال 300 میلیارد تومان به فدراسیون های ورزشی ما پول می دهد. اگر خصوصی هستید، مالیات درآمد جام جهانی را در داخل کشور بپردازید. از اماکن ورزشی و استادیوم های دولتی استفاده نکنید. در این صورت یک مجموعه صد درصد خصوصی می شوید با درآمد ها و هزینه های خودتان.

دیدگاه‌ها