کد خبر : 1582945 | 21 دی 1397 ساعت 13:53 | 12.4K بازدید | 0 دیدگاه

بررسی سرنوشت بردهای قاطع در آغاز تورنمنت‌های قاره‌ای و جهانی

شروع طوفانی ضامن قهرمانی است؟

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین گام موفق به کسب یک پیروزی پر گل با نتیجه 5-0 مقابل تیم نه چندان قدرتمند یمن شد. به همین بهانه تمام شروع‌های طوفانی تیم‌ها در تمام ادوار جام ملت‌های آسیا و همچنین در کلیه‌ی تورنمنت‌های معتبر جهانی و قاره‌ای بررسی نموده‌ایم.

شروع طوفانی ضامن قهرمانی است؟

به گزارش "ورزش سه" این تورنمنت‌ها عبارتند از: جام ملت‌های آسیا، جام ملت‌های آفریقا، یورو، کوپا آمه ریکا و جام جهانی. در این بررسی تلاش کردیم با نگاه آمار و ارقام سرنوشت تیم‌هایی را که شروع طوفانی در آغاز تورنمنت دارند ارزیابی و جمع بندی نماییم. به همین منظور تمام بردهای قاطع را در اولین بازی‌های تمام ادوار در تورنمنت‌های یاد شده بررسی کردیم. تعریف پیروزی قاطعانه و برد درخشان در این بررسی برد با بیش از 4 گل و اختلاف بیش از سه گل می‌باشد.

 

 

شروع طوفانی در جام ملت‌های آسیا

 

در آسیا پیش از این دوره در 13 دوره قبل 9 بار تیم‌ها موفق به ثبت یک برد پرگل در اولین بازی شدند. در این میان سه بار تیم‌ها موفق به کسب قهرمانی شده‌اند. عربستان 96، ژاپن 2000 و استرالیا 2015 تیم‌هایی هستند که پیروزی قاطعانه آن‌ها در بازی اول منتج به کسب قهرمانی در آن جام شد. دو بار نیز تیم‌ها تا فینال مسابقات پیش رفته اما موفق به قهرمانی نشده‌اند. این تیم‌ها استرالیا 2011 و کره جنوبی 1972 هستند. یک بار سومی و دوبار حذف در مرحله یک چهارم نهایی دیگر نتایج تیم‌های پیروز با برد پرگل در دور اول می‌باشد. تنها یک نمونه وجود دارد که تیمی جام را با برد پر گل آغاز نموده ولی نتواند حتی از گروه خود صعود کند. چین همگروه ایران در سال 2007 موفق به ثبت برد 5-1 مقابل مالزی شد اما با تساوی با ایران و شکست از ازبکستان حذف شد.

 

 

برد درخشان در آغاز جام جهانی

 

در جام جهانی در ادوار مختلف 18 بار اتفاق افتاده که تیم‌ها جام را با یک پیروزی قاطع آغاز نمایند. سرنوشت تیم‌های پیروز در 5 مورد قهرمانی و در 4 مورد نایب قهرمانی بوده است. در سه مورد به نیمه نهایی رسیده‌اند، دو بار در یک چهارم نهایی و سه بار در یک هشتم نهایی حذف شده‌اند و تنها یک بار حتی به مرحله حذفی هم نرسیده و در همان دور گروهی حذف شده است.

 

 

آمار کلی

 

با بررسی تمام تورنمنت‌ها شامل جام جهانی، یورو، کوپا آمه ریکا، جام ملت‌های آفریقا و آسیا تعداد 58 بازی با برد پرگل شروع شده که در 22 مورد تیم برنده موفق به کسب قهرمانی شده است. از این میان 9 مورد منجر به نایب قهرمانی، 10 مورد منتج به حضور در نیمه نهایی یا سومی‌ و چهارمی، 8 مورد حذف در یک چهارم نهایی، 4 مورد حذف در یک هشتم نهایی و بالاخره نتیجه در 5 مورد حذف در مرحله گروهی بوده است. نکته قابل توجه اینکه در 53% از موارد تیمی که جام را با برد پرگل آغاز کرده نهایتاً به فینال مسابقات رسیده است یا اینکه در 70% موارد تیمی که تورنمنت را با یک پیروزی درخشان آغاز کرده به مرحله نیمه نهایی رسیده است. جدول کلی نتایج و ریز آن در جداول ذیل آمده است:

 

1371714

 

1371715

 

"نکته شایان توجه در این تحلیل، فراوانی قهرمانی‌ها و نایب قهرمانی‌ها در میان تیم‌هایی است که با بردی قاطع تورنمنت را آغاز نموده‌اند."

 

  • ابوالحسن مدرس‌زاده

 

 

دیدگاه‌ها