کد خبر : 1591752 | 26 بهمن 1397 ساعت 12:47 | 12.2K بازدید | 0 دیدگاه

در اولین بازی هفته هجدهم چه گذشت؟

اهمیت گلزنی سیدجلال؛ قفل شکن از خط دفاع آمد

سرخپوشان با برتری مقابل استقلال خوزستان بار دیگر به صدر جدول بازگشتند اگرچه ممکن است دوباره امروز صدر را به سپاهان مدعی بدهند.

اهمیت گلزنی سیدجلال؛ قفل شکن از خط دفاع آمد

به گزارش "ورزش سه" ، شاگردان برانکو در نخستین دیدار هفته ی هجدهم ، میزبان آبی پوشان شهر اهواز بودند  .مهمترین غایب سرخپوشان در این دیدار احمد نورالهی بود . به همین سبب برانکو در ترکیب اصلی خود دست به تغییراتی زد . سرخپوشان در این دیدار با آرایش 2-4-4 با ماهیت لوزی به میدان رفتند .


علیرضا بیرانوند به عنوان شماره یک قابل اعتماد این تیم، بار دیگر در درون دروازه بود . مهدی شیری ، سیدجلال حسینی به عنوان کاپیتان، شجاع خلیل زاده که بازی گذشته محروم بود به همراه شایان مصلح خط دفاعی سرخپوشان را تشکیل می دادند .در خط میانی نیز کامیابی نیا به عنوان هافبک دفاعی ، ترابی و عالیشاه به ترتیب به عنوان هافبک های سمت راست و چپ و بشار رسن که در چند دیدار گذشته نیمکت نشین بود ، هم به عنوان بازیساز حضور داشتند. بودیمیر به همراه علی علیپور به عنوان زوج خط حمله 11 بازیکن اصلی برانکو را در این دیدار تشکیل دادند .

 


ضعف خط دفاعی استقلال خوزستان مهمترین پاشنه ی آشیل این تیم در طول نیم فصل اول بود . عملکرد ضعیف آن ها در فاز دفاعی منجر به دریافت 25 گل برای آن ها شد . به همین اساس مهمترین پلن برانکو در این دیدار ارسال توپ های بلند به پشت خط دفاعی و انتقال توپ به دو جناح برای ارسال سانتر های بلند توسط دو فولبک راست چپ یعنی شیری و مصلح ، به داخل محوطه جریمه بود . در نیمه ی دوم برانکو دست به تغییراتی در ترکیب خود زد  و به ترتیب رفیعی ، نعمتی و شریفی  را به زمین فرستاد . تعویض های طلایی برانکو باعث افزایش وزن خط حمله شد و روی درخشش بازیکنان تازه وارد سرخ ها را به گل دوم و 3 امتیاز مهم این دیدار رساند .

 


*جذاب اما بدون گل !


 پرسپولیس بازی را هجومی تر از حریف آغاز کرد . در همان دقایق ابتدایی ، سرخپوشان  موقعیت‌های بسیار خوبی برای رسیدن به گل داشتند و می توانستند به  گل های زود هنگام برسند . ولی با بی دقتی در زدن ضربات نهایی فرصت های گلزنی را هدر دادند.  در ادامه و در اواسط نیمه اول بازی آرام دنبال می شد تا صحنه‌ای مشکوک در محوطه جریمه استقلال خوزستان رخ داد . علیپور با برخورد با گروسیان تعادلش را از دست داد . داور اعتقادی به پنالتی نداشت و بازی را ادامه داد . شاگردان برانکو با نزدیک شدن به دقایق پایانی ، توپ و میدان را در اختیار گرفتند . حملات ادامه‌دار پرسپولیس سرانجام باعث شد درست چند دقیقه بعد یک اتفاق جنجالی دیگر رخ دهد . کیانی، مدافع استقلال خوزستان با دریافت دو کارت زرد در یک دقیقه از زمین مسابقه اخراج شد تا آبی‌ها ۱۰ نفره به کار ادامه دهند.پس از اخراج مدافع میانی آبی پوشان ، شاهد تغییرات استراتژی و تاکتیکی در استقلال خوزستان بودیم . بوستانی ابتدا برای پوشش خلاء ایجاد شده از اخراج کیانی ، از شماره ده خود یعنی ایوب کلانتری استفاده کرد . او سپس  استراتژی بازی خود را تغییر داد و استفاده از ضد حملات بر روی دفاع بالا کشیده ی پرسپولیس را در دستور کار تیم خود قرار داد . با 10 نفره شدن آبی پوشان ، تلاش های سرخ‌ها فایده نداشت تا این دیدار در پایان نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند.

 

 


*پرش 3 امتیازی !

 

با شروع نیمه دوم شاگردان برانکو به دنبال استفاده از کمبود یار مهمان بودند تا سه امتیاز شیرین به دست آورند. به همین سبب پرسپولیس بازی را هجومی‌تر آغاز کرد . در همان دقایق ابتدایی ، بر خلاف روند بازی استقلال خوزستان در صحنه‌ای مشکوک ، روی ضدحمله صاحب یک موقعیت خطرناک شد . مهاجم استقلال خوزستان  با بیرانوند تک به تک شد .  درحالی که مهاجم حریف به دنبال گشودن دروازه بیرانوند بود، به صورتی عجیب این فرصت را از دست داد و توپش از کنار دروازه به بیرون رفت. پس از این صحنه شجاع خلیل‌زاده که معتقد بود مهاجم خوزستانی‌ها به روی او مرتکب خطا شده اعتراض زیادی را به داور انجام داد و با دریافت یک کارت زرد بحث برانگیزجریمه شد. با این حال باز هم سرخپوشان نبض بازی را در دست گرفتند و بر روی دروازه نماینده خوزستان فشار آوردند . در یکی از این حملات ، دفع توپ ناقص مدافعان استقلال خوزستان پرسپولیس را صاحب ضربه کرنر کرد. سانتر زیبای بشار رسن با ضربه سر سیدجلال حسینی گل اول پرسپولیس را در دقیقه به ارمغان اورد تا کاپیتان پرسپولیس تیمش را با یک گل پیش بیاندازد. پس از گل نخست ، بازی کمی آرام شد و اشتباهات دو تیم در میانه میدان مانع از فرصت‌سازی برای هر دو تیم در راه رسیدن به گل شد . بازی تا دقایق پایانی آرام بود . ضدحمله بازیکنان پرسپولیس با پاس کاری‌ها تک‌ضرب توپ را به نعمتی رساند و این بازیکن علیپپور را در موقعیتی مناسب قرار داد و شماره ۷۰ سرخ‌ها توانست گل دوم تیمش و گل نهم خود در لیگ هجدهم را به ثمر برساند .تلاش دو تیم بعد از این گل ثمری نداشت تا پرسپولیس با این سه امتیاز به صورت موقت و با ۳۷ امتیاز صدرنشین لیگ برتر شود.

 

1382205

 

علیپور در یک قدمی کی روش


ترکیب ابتدایی سرخپوشان نوید یک بازی پرگل و سراسر هجومی را از این تیم می داد اما ناهماهنگی شاگردان برانکو باعث شد تا بازی کمی گره بخورد .سرخپوشان در این بازی به خصوص در نیمه نخست توپهای فراوانی را در خط حمله و میانه میدان از دست دادند، البته این نقطه ضعف با توجه به اضافه شدن بازیکنان جدید طبیعی به نظر می رسد و این امید وجود دارد که تیم برانکو هفته به هفته خطرناک تر شود .اما آن چیزی که از پرسپولیس یک تیم مدعی می سازد و باعث می شود در شرایط بد تاکتیکی به پیروزی برسند ،گلزنی مدافعان این تیم است، مثل هفته‌های اخیر، باز هم مدافعان پرسپولیس منجی این تیم بودند. پرسپولیس با نمایش خوب خط دفاعش از استقلال خوزستان گل نخورد و زمانی که در گلزنی به مشکل خورد، سیدجلال قفل دروازه حریف را شکست.


به نظر می‌رسید در نیم فصل دوم، با ورود ستاره‌های پرتعداد در خط حمله اوضاع عوض شود و سهم بازیکنان هجومی در گلزنی از بازیکنان دفاعی بیشتر باشد. اتفاقی که باعث بالا رفتن عطش مدافعین برانکو برای گلزنی بیشتر شد و به نوبت در روزهای سخت به کمک برانکو می رسد. در کنار تقدیر از عملکرد خوب دفاعی ، عملکرد علیپور را نیز می بایست مورد تقدیر قرار داد . این بازیکن جوان که مدافع عنوان آقای گلی لیگ نیز محسوب می شود کم کم به فرم ایده آل خود باز می گردد، با توپی که از خط دروازه گروسیان عبور داد 9 گله شد و به یک قدمی کی روش رسید.

 

 

آرتین چراغی

 

دیدگاه‌ها