کد خبر : 1593352 | 02 اسفند 1397 ساعت 11:10 | 21.7K بازدید | 0 دیدگاه

سهم اندک باشگاه‌ها؛ فقط 500 میلیون تومان

بر اساس اعلام بهرام رضاییان، مدیر عامل باشگاه پارس جنوبی سازمان لیگ برتر در فصل جاری از محل درآمدها 500 میلیون تومان به حساب این تیم واریز کرده است.

سهم اندک باشگاه‌ها؛ فقط 500 میلیون تومان

به گزارش "ورزش سه"، این عدد با توجه به هزینه جاری باشگاه ها در لیگ برتر خیلی کم است و نشان می دهد سازمان لیگ برتر در درآمدزایی برای باشگاه ها اصلا موفق نبوده است! در فوتبال حرفه ای تبلیغات محیطی، حق پخش و فروش بلیت سه راه اصلی درآمدزایی باشگاه است و این سه منبع بیشتر هزینه های جاری باشگاه ها را تامین می کند و شاید به همین دلیل است که در بیشتر باشگاه های حرفه ای چیزی به اسم مشکل مالی وجود ندارد. اما در فوتبال حرفه ای تبلیغات در هر استادیومی بر عهده تیم میزبان است و تنها درصدی از این درآمد به اتحادیه برگزاری بازی ها خواهد رسید. جالب اینکه مذاکرات با برندها برای نصب تابلوی آنها دراستادیوم و هم چنین تعیین قیمت ها بر عهده باشگاه است و به واقع هر تیمی در استادیوم اختصاصی که در آن بازی می کند مجری تبلیغات محیطی است.

 

اگر تیمی چون پارس چنوبی کمتر از 20 میلیارد تومان هزینه کرده باشد که قطعا هم همین طور است 500 میلیون تومان به عبارتی یک چهلم هزینه های جاری تیم محسوب خواهد شد که واقعا عدد ناچیزی است و باید به این باور رسید که امروز مشکلات مالی باشگاه ها بیشتر به این خاطر است که درآمد آنها از تبلیغات محیطی ناچیز است و بابت حق پخش هم پولی نمی گیرند. البته شاید گلایه زیادی به سازمان صدا و سیما وارد نباشد چرا که این سازمان هم از بودجه دولتی استفاده می کند و دولت در حالی که ارگان های خود را از هزینه برای فوتبال منع کرده است هیچ دستوری به سازمان صدا و سیما برای حق پخش نمی دهد و در این زمینه تامین اعتباری ندارد!

 

در آلمان مرکل، صدر اعظم آلمان از بوندس لیگا تشکر می کند به این خاطر که یکی از منابع مهم درآمدی دولت این کشور مالیاتی است که از بوندس لیگا می گیرد. به واقع به دلیل باز بودن راه های درآمدزایی در فوتبال آلمان باشگاها سود سرشاری به دولت پرداخت می کنند اما متاسفانه در ایران فوتبال برای حیات نیاز به کمک دولت دارد و این همان طور که اشاره شد به خاطر مسدود بودن راه های درآمدزایی در ایران است. در لیگ برتر سازمان لیگ برتر مجری تبلیغات محیطی در استادیوم ها است و باشگاه ها هیچ نقشی در یکی از مهمترین منابع درآمدزایی ندارند.

دیدگاه‌ها