کد خبر : 1593850 | 04 اسفند 1397 ساعت 16:00 | 16K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش؛

متزالا، رمز قهرمانی لیورپول خواهد شد؟

لیورپولی ها فصل پیش تا یک قدمی کسب لیگ قهرمانان اروپا پیش رفتند؛ در لیگ هم تلاش زیادی کردند اما مغلوب قدرت سیتی شدند.

متزالا، رمز قهرمانی لیورپول خواهد شد؟

به گزارش "ورزش سه"، نکته ای در عدم قهرمانی لیورپول نهفته بود که یورگن کلوپ را وادار به یافتن جواب برای پرسشی اساسی کرد، چرا جام نبردیم؟
ارائه فوتبالی چشم نواز و رضایت هواداران، تنها دستاورد یورگن کلوپ بود. ظرافت تاکتیکی لیورپول آن قدرهاهم مستحکم نبود که بتواند دربرابر پس لرزه ها مقاومت از خود نشان دهد و این همان نکته ای است که یورگن کلوپ را عمیقاً به تفکر فرو برد. 

 

 

1383581

 

 

جهش تاکتیکی
کلوپ بعداز بردن واتفورد گفت: اگر فصل پیش بود قطعاً به واتفورد میباختیم. اما چرا با قاطعیت حرف از شکست زد؟

Mezzala؛ بعضی از هواداران لیورپول، خریدن فابینیو و نبی کیتا را به عنوان نگرش دفاعی کلوپ، مورد سرزنش قرار می‌دهند. آیا این همان کلوپی است که کیفیت را مهمترین اصل می‌دانست؟ آیا خرید این دو بازیکن ظرافت خط حمله تیم را خدشه‌دار نمی‌کند؟ 
بگذارید از نگاه تاکتیکی به قضیه بنگریم. خرید نبی کیتا و فابینیو نه تنها دفاعی نیست بلکه برای طراحی حملات هم موثر است. در واقع کلوپ برای واکاوی اینکه چرا جام نمیبریم، مردان هجومی تیمش را زیر سوال نبرده. او به خط هافبک و عملکرد دفاعی تیم نگاه عمیقی داشته که پاسخش را در Mezzala یافت.

 

 

1372225

 

 


اما متزالا چیست؟ 
ریشه این تاکتیک همانطور که از نامش پیداست به ایتالیا باز میگردد. در دهه ۳۰ و رشد آن سال های ایتالیای ویتوریو پوزو که موفق شد ۲ بار فاتح جام جهانی شود. در تیم او نام یک بازیکن به خاطر عملکردش، بیشتر شنیده شد. جوزپه مه‌آتزا. در سیستم آن سال های فوتبال، ویتوریو پوزو تیمش را با سیستم 2-3-2-3 به زمین می‌فرستاد و در قلب همین لاین آپ بود که پوزو روشی را خلق کرد. ۲ مرد خط هافبک ایتالیا با متدهای پوزو، تئوری را خلق کردند که امروزه کلوپ شکل مدرن آن را پیاده می‌کند. درخشش دو هافبک تیم در میانه زمین که اصطلاح متزالا راست و متزالای چپ را پدید آورد هرچند طی آن سال ها و  در میانه جنگ جهانی، این تئوری خاک خورد اما هرگز فراموش نشد.

 

جوزپه مه‌آتزا در همین سیستم و در تاکتیکی که خو گرفته بود، رکورد ۳۱۴ بازی، ۵۱۱ گل و دوبار فتح جام جهانی را ثبت کرد. طی آن سال ها تاکتیک متزالا به آزادانه حرکت کردن هافبک تیم خلاصه می‌شد. هافبکی که توانایی جابه‌جایی بین باکس حریف را دارد و توانایی شوت زدن او نیز در حد مطلوب قرار دارد. اما در ورژن مدرنی که امروزه و توسط مربیانی چون آلگری و کلوپ اجرا می‌شود، وظایف هافبک های مرکزی را به چند گونه تقسیم می‌کند.  حرکت بین خطوط و قرارگیری در موقعیت های  Halfspace، توانایی بازیخوانی و بازیسازی بالا. حالا یک سوال را مطرح کنیم، آیا در فصل پیش و در تیم لیورپول چنین بازیکنی را سراغ دارید؟ 

 

 

1370711

 

 


اما چه بازیکنی وظیفه اجرای متزالا را دارد؟ نبی کیتا. همان بازیکنی که خریدش از لایزپیش بسیار خرج بردار بود و کلوپ را بابت نگاه تدافعی از سوی هواداران مورد عنایت قرار داد. نبی کیتا طی ۱۲ بازی و در مجموع ۱۰۶۰ دقیقه ای که به میدان رفته، آمار ۱.۱ شوت و ۸۷,۸ پاس صحیح را به ثبت رسانده و نکته جالب تر اینکه او در پست هافبک مرکزی عملکرد کلی ۷,۱۳ را به ثبت رسانده درحالی که در پست های دیگر عملکردش به ۶.۲ می رسید.

 

لیورپول این فصل سیستم ۴-۴-۲ Shape و در بعضی مواقع هم سیستم 4-4-2 Defensive را استفاده کرده؛ در این سیستم دو ویژگی متزالا پیاده می‌شود که نوع اول نبی کیتا را در Half space و باکس حریف خلاصه می‌کند و نوع دوم در شکل تدافعی، نبی کیتا را میانه زمین قرار می‌دهد که در آن صورت بازهم وظیفه اجرای متزالا برعهده کیتا و واینالدوم نقش بازیساز را برعهده خواهد گرفت. همین نکته  دامنه طراحی حملات لیورپول را بیشتر از قبل می‌کند و این یعنی آزاد بودن فرمینیو در موقعیت های حملات. 
تاکتیک مشابهی که پپ گواردیولا نیز در بارسلونا به کار گرفت و با مسی نقش فرمینیو را پیاده کرد.
حالا تغییر بنیادین تاکتیک کلوپ نه تنها تدافعی نیست بلکه لیورپول این فصل را بیشتر از قبل خطرناک تر کرده.

 

شهبد پورصفر 

دیدگاه‌ها