کد خبر : 1606825 | 03 اردیبهشت 1398 ساعت 18:17 | 71.3K بازدید | 0 دیدگاه

کشتی ایران در روز اول آسیایی نمره قبولی گرفت

هت‌تریک طلایی در چین با هنرنمایی پلنگ‌جویبار

تیم ملی کشتی آزاد ایران در روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا به 3 مدال طلا و 2 برنز رسید تا هیچ کشتی‌گیری دست خالی نماند.

هت‌تریک طلایی در چین با هنرنمایی پلنگ‌جویبار

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در شرایطی امروز به میزبانی کشور چین استارت خورد که مثل همیشه همه منتظر درخشش آزادکاران ایرانی بودند. غلامرضا محمدی که تیمش را با ترکیبی از نفرات جوان و باتجربه به چین اعزام کرده، روز درخشانی را سپری کرد. شاگردان این مربی توانستند 5 مدال به دست بیاورند تا رکورد صددرصدی کسب مدال در روز نخست حفظ شود. 


طلای سبک وزن بعد از 7 سال


در این میان رضا اطری، بهمن تیموری و رضا یزدانی با نمایشی بی نقص روی سکوی قهرمانی ایستادند و یک هت‌تریک طلایی را شکل دادند. همچنین یونس امامی و پیمان بیابانی به مدال برنز دست پیدا کردند.


در وزن 57 کیلوگرم رضا اطری که مدال برنز بازی های آسیایی 2018 را در کارنامه داشت، به یک طلسم 7 ساله پایان داد. از سال 2012 که حسن رحیمی به مدال طلای آسیا رسیده بود، هیچ کشتی گیری در سبک وزن به این افتخار دست پیدا نکرد، تا اینکه رضا اطری با 3 کشتی کم نقص و دیدنی توانست روی سکوی قهرمانی قاره کهن بایستد. اطری در دیدار نهایی در مصاف با کوم سونگ کانگ دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی 2018 از کره شمالی روبه‌رو شد. این آزادکار سبک وزن ایرانی که در بازی های آسیایی به مدال برنز رسیده بود، این بار می خواست شایستگی های خود را با کسب مدال طلا ثابت کند. با اینکه اطری از حریفش در ابتدا عقب افتاده بود، خیلی زود با ارائه یک کشتی هجومی توانست حریفش را با زیرگیری خاک کند و سپس با اجرای فنون پشت سر هم امتیازات متوالی به دست آورد. در نهایت این آزادکار ایرانی بود که با نتیجه 9 بر 3 به پیروزی رسید و به مدال طلای آسیا دست یافت.

 

1400275


جوانی که نمره قبولی گرفت


در وزن 65 کیلوگرم پیمان بیابانی اولین تجربه آسیایی خود را پشت سر می گذاشت. این جوان آزادکار در دور دوم مقابل باجرانگ دارنده مدال نقره جهان و قهرمان بازی های آسیایی از هند با نتیجه 6 بر صفر مغلوب شد، اما در گروه بازنده ها خودش را بالا کشید و برای کسب مدال برنز هم جنگید. بیابانی در یک کشتی سخت و نزدیک با نتیجه 3 بر 2 سراج الدین حسن‌اف از کشور ازبکستان را مغلوب کرد و به مدال برنز رسید تا نمره قبولی بگیرد.

 

1400276


برنز آسیا بر گردن یونس امامی


در وزن 70 کیلوگرم که با وجود جوانی کشتی گیر بی تجربه ای به حساب نمی آید، تا نیمه نهایی خوب پیش رفت، در این مرحله مقابل نورکوجا کایپانوف از قزاقستان با نتیجه 12 بر 2 مغلوب شد و به دیدار رده بندی راه یافت. امامی در این دیدار  با نتیجه 11 بر صفر باتیر بورجاکوف از ترکمنستان را از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد. این آزادکار جوان برای کسب مدال برنز کار سختی روی تشک نداشت و به راحتی قبل از پایان وقت قانونی فنون مختلفی روی حریف اجرا کرد و در نهایت با امتیاز عالی پیروز میدان شد.

 

1400272


طلای دلچسب بهمن تیموری


در وزن 79 کیلوگرم بهمن تیموری که تجربه چندانی در رقابت های آسیایی نداشت، بعد از پشت سر گذاشتن رقبایی از قرقیزستان و چین به فینال رسید. حریف هندی به نام پراوین رانا، رقیب سرسختی برای تیموری به حساب می آمد. تیموری که در همان دقایق ابتدایی روی یک زیرگیری توانست از حریف خود 2 امتیاز بگیرد، در ادامه با حملات پی در پی او مواجه شد و چند باری هم در معرض از دست دادن امتیاز قرار گرفت، اما با پشتکار فوق العاده یک امتیاز هم به کشتی گیر هندی نداد. در ثانیه های پایانی بازهم این کشتی گیر ایرانی بود که توانست از حریفش یک امتیاز به خاطر اخطار به رانا بگیرد. تیموری در یک کشتی سخت و نفس گیر 3 بر صفر برنده شد تا یک مدال طلای دلچسب به دست بیاورد. 

 

1400273


کامبک دیدنی پلنگ جویبار

 

در وزن 97 کیلوگرم رضا یزدانی که بعد از مدت ها حضور در یک مسابقه رسمی را تجربه می کرد، با از پیش رو برداشتن رقبایی از ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان آن هم با اختلاف امتیازهای مناسب و مطمئن به فینال رسید. پلنگ جویبار که قبلا سابقه 2 بار قهرمانی در این رقابت ها را دارد، در 34 سالگی با انگیزه ای دوچندان روی تشک آسیایی حاضر شد. او در فینال رقیبی از مغولستان را پیش رو داشت که با قدرت بدنی بالا و استفاده از نیروی جوانی می خواست یزدانی را شکست دهد. با اینکه آزادکار باتجربه ایران حملات پی در پی خود را از همان ثانیه اول آغاز کرد، باتزول اولزیسایخان به او راه نمی داد و در نهایت با یک رو دست 2 امتیاز از یزدانی گرفت. پیچ پیچک دیدنی یزدانی هم چون بیرون از تشک بود و امتیازی در پی نداشت. بالاخره اولین امتیاز پلنگ جویبار به خاطر کم کاری حریف و روی اخطار داوران روی تابلو ثبت شد. روی یک ضدحمله از کشتی گیر مغولی پای یزدانی بیرون تشک رفت و در نهایت با اعتراض مربیان مغولستانی نتیجه 4 بر یک شد. در حالی که به نظر می رسید همه چیز از دست رفته، پلنگ جویبار موتور خود را روشن کرد. یزدانی یک امتیاز دیگر با بیرون کردن پای حریف گرفت. در ادامه او حریف را خاک کرد و اعتراض مربیان حریف هم به نفعش شد تا 5 بر 4 پیش بیفتد. در نهایت پلنگ جویبار با یک زیریک خم کار حریف را تمام کرد تا 7 بر 4 برنده این کشتی نفس گیر و دیدنی باشد.

 

1400278

دیدگاه‌ها