کد خبر : 1627939 | 13 مرداد 1398 ساعت 12:42 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

جدال نفسگیر آیرون من و ببر حجاز

قهرمان عربستان؛ تیمی که باید ذوبش کنیم

حریف فردا شب ذوب آهن با سه بار حضور در فینال ACL و دو بار قهرمانی از جمله تیم های سرشناس قاره کهن و عربستان قلمداد می شود.

قهرمان عربستان؛ تیمی که باید ذوبش کنیم

به گزارش "ورزش سه"، بین سال های 2000 تا 2010 میلادی فوتبال باشگاهی آسیا شاهد اوج گیری تیمی زردو مشکی پوش از شهر جده بود، تیمی با لقب ببرهای جده با توان مالی فوق العاده بالا که ستاره های سرشناسی در اختیار داشت و توانست دو عنوان قهرمانی ACL را به کارنامه افتخارات خود اضافه کند.


دو قهرمانی متوالی طی سال های 2004 و 2005 همین طور حضور در فینال سال 2009 نشان داد غول عربستانی می تواند از آن دست باشگاه هایی باشد که جاه طلبی های زیادی دارد. اما این روند به یکباره با وارد شدن به دهه دوم قرن 21 افول داشت چون آتش بحران های مالی و اختلافات درونی در این باشگاه الاتحاد را تا ورطه نابودی و ورشکستگی پیش برد.


بعد از نزدیک به هفت سال دوری از سطح اول باشگاهی عربستان و آسیا به دلیل محرومیت های گاه و بیگاه از سوی فیفا و ای اف سی دوباره یکی دو سالی هست الاتحاد جان دوباره ای برای ورود به عرصه رقابت در سطح اول باشگاهی قاره کهن پیدا کرده است. این تیم پرطرفدار که از دید رسانه های عرب زبان افراطی ترین طرفداران سعودی را دارد، حالا رقیب تنها نماینده ایران در مرحله حذفی ACL2019 لقب گرفته تا فرداشب در ورزشگاه زعبیل دبی میزبان بازی رفت باشد.


به بهانه این رویارویی نگاهی انداختیم به آخرین شرایط داخل اردوی الاتحاد، از سرمربی شیلیایی گرفته تا ستاره های سرشناس داخلی و خارجی که فردا شب می توانند معادلات رویارویی نماینده دو کشور را تغییر بدهند.


***
مرد قانون منجی ببرها


الاتحاد فصل گذشته دستخوش اتفاقاتی روی نیمکت رهبری خود شد که رکوردهای عجیبی از خود در تاریخ این باشگاه خلق کرد. ببرها در ابتدا کار را با سرمربی مشهور آرژانتینی یعنی رامون دیاز استارت زدند اما هشت هفته بعد از این همکاری قعرنشینی در جدول با 7 شکست متوالی به این همکاری پایان داد تا یکی مشهورتر از او یعنی اسلووان بیلیچ کروات جایگزین شود. بیلیچ هم عاقبتی بهتر از دیاز پیدا نکرد تا بعد از مربی موقت بومی این دفعه مرد قانون از شیلی دوباره فرصت بازگشت به اردوی الاتحاد را به دست بیاورد. خوزه لوئیز سیرا مرد 50 ساله شیلیایی که از او به عنوان مرد قانون نام برده می شود با ورود خود سرو سامان خوبی به الاتحاد داد و توانست ببرها را تا جمع 16 تیم برتر آسیا بالا آورده و از سقوط در عربستان نجات دهد.

 

1423829


***
چهار خارجی گران تر از تمام ذوب آهن


تحرکات تابستانی باشگاه الاتحاد در تابستان 2019 درست مثل سایر باشگاه های سعودی پرسر و صدا بود گرچه در قیاس با تیم هایی مثل النصر، الهلال یا حتی الاهلی رقیب همشهری، آنها ارقام پایین تری برای خریدهای خود هزینه کردند. باشگاه الاتحاد به نسبت فصل گذشته فقط یک یا دو تغییر در فهرست خارجی های خود داشت آن هم کنار گذاشتن ویلانووا شیلیایی و به خدمت گرفتن جانشینی مناسب برای ستاره سرشناس سال های گذشته خود بود تا در مجموع با هشت و نیم میلیون یورو، فهرست خارجی های خود را ببندد. نکته جالب اینجاست هزینه چهار خرید خارجی الاتحاد از کل هزینه های باشگاه ذوب آهن بالاتر است.


***
پریوویچ؛ رقابت با انصاری فرد تا ذوب آهن


در جمع خارجی های فعلی الاتحاد می توان آلکساندر پریوویچ را خطرناک ترین مهره مقابل ذوب آهن نامید. مهاجم صربستانی دو فصل پیش وقتی پیراهن پائوک را برتن داشت با کریم انصاری فرد مهاجم وقت المپیاکوس تا روز آخر برای آقای گلی جنگ جالبی داشت که در نهایت هم با دو گل بیشتر از ستاره ایرانی این عنوان را به دست آورد. حالا این بازیکن به عنوان یکی از گران ترین خریدهای تاریخ الاتحاد امید اول گلزنی محسوب می شود و جنگ او با مدافعان ذوب آهن می تواند معادلات بازی را به شکلی غیرقابل پیش بینی رقم بزند.

 

1423828


***
مغز متفکر برزیلی


رومارینهو برزیلی این روزها مغز متفکر الاتحاد لقب گرفته است. این بازیکن را فوتبالدوستان ایرانی اول با پیراهن الجیش قطر در فوتبال آسیا شناختند، بازیکنی که سپس راهی امارات و باشگاه الجزیره شد و حالا در مرکز زمین برای الاتحادی ها می درخشد. سیرا سرمربی تیم در تعریف خود از این بازیکن مدعی شد اگر رومارینهو نیمی از نبوغ و توانایی های ذهنی خود را در زمین بروز بدهد هیچ تیمی حریف الاتحاد نخواهد شد. رومارینهو در حال حاضر با بالاترین فالوور در میان طرفداران الاتحاد محبوب ترین چهره تیمش است تا جایی که بیشترین آمار فروش پیراهن باشگاه در یک سال گذشته به این بازیکن برزیلی و خوش تکنیک اختصاص دارد.

 

1423827

 


***
شش ملی پوش عربستانی


در فهرست بازیکنان داخلی باشگاه الاتحاد با دراختیار داشتن شش ملی پوش جزو سه چهار تیم مطرح این کشور است. شاید در حال حاضر بتوان سرشناس ترین چهره داخلی را عبدالعزیز البیشی قلمداد کرد، مدافعی که در ترکیب تیم ملی از جایگاه تثبیت شده ای برخوردار است. حمدان الشمرانی، عبدالرحمان الغمدی و ... نیز بازیکنانی هستند که غفلت از آنها می تواند تاوان سنگینی در پی داشته باشد.


***
4-2-3-1؛ چیدمان محبوب الاتحاد


سرمربی شیلیایی از روزی که دوباره سکان هدایت الاتحاد را در دست گرفت ترجیح داد دگرگونی های ایجاد شده تاکتیکی توسط دیاز و اسلووان بیلیچ را کنار گذاشته دوباره از همان روش قدیمی در اردوی ببرها بهره ببرد. 1-3-2-4 به عنوان پلان اصلی سیررا در دستور کار تاکتیکی قرار گرفت و باعث شد تا ببرها از خواب زمستانی بیدار شده و زمینه بقا در لیگ عربستان را فراهم کنند. روزنامه عکاظ در آخرین گزارش های خود از اردوی الاتحاد مدعی شد سرمربی شیلیایی در مصاف با ذوب آهن با همین روش شاگردانش را به میدان می فرستد که در این چیدمان چهار بازیکن خارجی نقشی حیاتی در پست های اصلی ایفا خواهند کرد.

 

1423826

دیدگاه‌ها