کد خبر : 1632808 | 05 شهریور 1398 ساعت 13:05 | 16.5K بازدید | 0 دیدگاه

استقلال و بلبلی، چک مسروقه، ممنوعیت جذب خارجی و ...

محدودیت‌های سفت و سخت برای باشگاه‌های بدهکار

رییس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال می گوید از روزی که کار را در دست گرفته انبوهی از پرونده ها به این کمیته رسیده است.

محدودیت‌های سفت و سخت برای باشگاه‌های بدهکار

به گزارش "ورزش‌سه"، جمشید نورشرق صبح امروز در نشستی خبری درباره شرح وظایف و برخی پرونده های حساسی که به کمیته تعیین وضعیت فوتبال می روند توضیحاتی را ارائه کرد. ماحصل صحبت های او را در ادامه می خوانید:


فعالیت در 3 حوزه توسط کمیته تعیین وضعیت


کمیته ما در 3 زمینه فعالیت می کند. یکی در حوزه رسیدگی به مسائل مالی فوتبالیست ها، باشگاه ها، مربیان و کادرپزشکی و اجرایی است که اگر مسائلی را داشته باشند ما پرونده را بررسی می کنیم و حکم می دهیم. مساله دوم دربحث نقل و انتقالات است و حوزه سوم که بسیار مهم است بحث کارگزاری فوتبال محسوب می شود.  این حوزه می تواند کمک شایانی به بهتر انجام شدن مسائلی فوتبالی و وجود شفافیت انجام دهد.


با تراکمی از پرونده ها روبه رو شده ایم


قبل از ما آقای وثوق احمدی و همکاران‌شان زحمات زیادی برای تاسیس و راه اندازی کمیته تعیین وضعیت کشیدند. بعد وقفه ای 3 ماهه رخ داد تا ما حضور یافتیم. وقتی کار را در دست گرفتیم با تراکم پرونده ها روبه رو شدیم و فعالیت زیادی انجام دادیم. حجم زیاد پرونده ها ایجاب می کرد که ما فکری به حال این موضوع کنیم. روز به روز مراجعات به ما بیشتر می شد و این کار را سخت می کرد.

 

**لزوم تسویه حساب صد درصدی در دستور کارمان بود


ما امسال در اولین اقدام باید تکلیف دیون انباشته باشگاه ها در لیگ برتر و سایر دسته ها را روشن می کردیم. دوستان قبلی تدبیری اندیشیده بودند که هر باشگاهی قصد ثبت قراردادها را دارد، باید درصدی از بدهی هایش را پرداخت می کرد اما این روش باعث شد تا بدهی ها بیشتر شود. در اولین اقدام ما تصمیم گرفتیم که باشگاه با بدهکاران خود تسویه حساب کرده و بعد اقدام به ثبت قرارداد جدید کنند. سال قبل درصدی موفق بودیم و بسیاری از پرونده ها را مختومه کردیم. مبلغ قابل توجهی وصول شد و در این فصل این مساله را با شدت بیشتری دنبال کردیم و لزوم تسویه حساب صد درصدی قبل از ثبت قرارداد جدید در دستور کار ما قرار گرفت.

 

**عدم درآمدزایی باشگاه ها قابل قبول نیست


در این مسیر مشکلات زیادی داریم. جدا از وجه تمایز باشگاه های دولتی و شبه دولتی با خصوصی ها باید این مساله را در نظر بگیریم که باشگاه ها منابع درآمدزایی خود را در اختیار ندارند و این موضوع باعث می شود نتوانند تعهدات خود را انجام دهند. البته این توجیه قابل قبولی برای ما نیست اما می تواند مد نظر باشد.


**تصمیم گرفتیم 50 درصد قراردادها را ثبت کنیم


رویه ما این است که با جدیت بحث بدهکاران را پیگیری کنیم. هفته قبل بر اساس درخواستی که شده بود و برخی باشگاه ها بدهی های زیادی داشتند و از این رو چون برای بازی اول مشکلات زیادی هم گریبان گیرشان شده بود، ما جلسه ای را برگزار کردیم. در آن جلسه تصمیم جمعی بر این شد که نیمی از درخواست ها برای ثبت قرارداد جدید عملی و کارت بازی صادر شود و 50 درصد مابقی برای بعد از انجام تعهدات بماند.


ما در کمیته تعیین وضعیت بالغ بر 240 پرونده به ارزش 18 میلیارد تومان را وصول کردیم. با توجه به اینکه دوستان مراجعه کننده به ما دو درصد از مبلغ مورد شکایت را به عنوان هزینه دادرسی باید بپردازند، موظف هستیم ضامن اجرای حکمی که صادر می کنیم باشیم و موضوع را تا حل و فصل نهایی دنبال کنیم.


**رقم قرارداد ثبت شده در سازمان لیگ معتبر است


یکی از دغدغه هایی که با آن مواجه شدیم این بوده که باشگاه ها دو قرارداد با بازیکنان ثبت کرده اند که مبالغ مجزا دارند. از نظر ما قراردادی که در سازمان لیگ ثبت شده معتبر است و حتی دوستانی که بر اساس اعتماد سفید امضا می کردند نیز مشکل ساز شدند. از این رو به سازمان لیگ اعلام کردیم که حتما رقم در قراردادها ذکر شده باشد تا معتبر باشد و بتوانیم بعدا اگر مشکلی پیش آمد آن را پیگیری کنیم.

 

**باشگاه های بدهکار نتوانستند کل قراردادهایشان را ثبت کنند


هرگز اینطور نبوده که باشگاه هایی که بدهی انباشته دارند، بتوانند همه قراردادهای جدید شان را ثبت کنند. با توجه به درخواستی که شد چند باشگاه که از نظر ما باید با طلبکاران تسویه حساب می کردند، 50 درصد قراردادهایشان ثبت شد و فقط برای نصف بازیکنان جدید آنها کارت بازی صادر شد. بقیه نفرات منوط به تسویه حساب کامل شد. حتی امروز یکی از مدیران باشگاه های لیگ برتری نیز در این خصوص با ما در کمیته تعیین وضعیت صحبت کرد و درخواستی داشت که مورد موافقت ما قرار نگرفت.


**هر تصمیمی سختی ها و حواشی ای دارد


ما وقتی اعلام می کنیم که تسویه حساب صد درصدی باید پای این تصمیم بایستیم. البته که هر تصمیمی سختی ها و حواشی ای دارد. با این حال فوتبال یکبار برای همیشه باید به سمتی برود که مسائل مالی اش به طور کامل حل شود. ما در کشورمان شاهد تورم عجیبی هستیم اما مثلا بازیکنی از سال 94 قراردادی بسته و 200 میلیون تومان طلبکار است. حالا سال 98 هستیم و این مبلغ را نتوانسته بگیرد. ما باید ببینیم چقدر قدرت خرید به او می توانیم بدهیم.


**یکبار برای همیشه تکلیف را روشن می کنیم


باید یکبار برای همیشه تکلیف بدهی ها را روشن کنیم. دغدغه های باشگاه ها جای خود ولی تعهدات و الزام آور بودن تعهدات اهمیت دارد. باشگاه ها اگر بدانند باید تعهدات خود را عمل کنند، قراردادهایی می بندند که قدرت پرداختش را داشته باشند. از ابتدا هم به دوستان گفتیم که سنگ بزرگی را برداشته اید و ما هرگز به نفع کسی در روزهای آخر رای نمی دهیم.


**نصف درخواست های نفت، نساجی و استقلال ثبت شده است


چند باشگاه لیگ برتری مثل استقلال، نفت مسجدسلیمان و نساجی که بدهی هایی دارند، فقط نصف درخواست هایشان ثبت شده و نصف دیگر بلاتکلیف مانده است. آنها هرچه سریع تر نسبت به تسویه حساب اقدام کنند.

 

**پرسپولیس از ما تسویه حساب گرفت


چند باشگاه داشتیم که هیچ بدهی ای نداشتند و حساب شان پاک بود. از طرفی باشگاهی مثل پرسپولیس آمد و از ما تسویه حساب گرفت. باشگاه هایی داریم که دیون انباشته بسیار زیادی نیز دارند و ما نیز مازاد بر 50 درصد قراردادهایشان را ثبت نکردیم. قطعا در پنجره دوم نقل و انتقالاتی فصل، 50 درصد از بازیکنان جدید ثبت نخواهند شد. انشاالله به سمتی می رویم که در دو فصل آینده هیچ باشگاهی در ایران بدهی نداشته باشد.


**چرا باشگاه بدهکار بازیکن و مربی خارجی می گیرد؟


من نظر شخصی ام درباره جذب بازیکن و مربی خارجی این است که طبق فرموده مقام معظم رهبری باید از تولید داخلی نه تنها در صنعت که در سایر عرصه ها استفاده کنیم. این رهنمودی است که باید مد نظر قرار بدهیم. چه دلیلی دارد باشگاه بدهکاری که نامش را بردید(استقلال) با انبوهی از بدهی ها بازیکن خارجی یا مربی خارجی جذب کند. آن هم با نرخ ارز متلاطم موجود!


**دو شرط مهم برای جذب بازیکن و مربی خارجی


در این خصوص کارگروهی به همت رییس و دبیرکل فدراسیون در ماه گذشته تشکیل شد که آیین نامه به‌کارگیری مربی و بازیکن خارجی یکبار برای همیشه ساز و کار پیدا کرد. بر اساس آیین نامه باشگاهی که می تواند بازیکن یا مربی خارجی بگیرد باید دو شرط مهم را رعایت کند. یکی اینکه گواهی تسویه حساب کامل با طلبکاران را از کمیته تعیین وضعیت دریافت کند و دیگری باید مستنداتی ارائه کند که توانایی پرداخت تعهد مالی به بازیکن یا مربی خارجی را دارد! در غیراینصورت نمی تواند خارجی جذب کند.


**استقلال تا هفته سوم باید مجوز حرفه ای بگیرد


باشگاهی که نامش مطرح شد(استقلال) دیون انباشته زیادی دارد و باید تا قبل از هفته سوم لیگ برتر مجوز حرفه ای بگیرد. این مجوز هم منوط به این است که تکلیف بدهی هایش روشن باشد. آنها حالا تعهد ارزی نیز برای خود ایجاد کرده اند و باید این مساله را تامین کنند. قطعا چنین دستورالعملی درباره خارجی ها از نیم فصل اجرایی خواهد شد و از این به بعد باشگاه های بدهکار نمی توانند مربی یا بازیکن خارجی بگیرند.

 

**تا زمانی که حکم قطعی نشود، جزو بدهی باشگاه نیست


وقتی بازیکنی درخواستش را به ما ارجاع می دهد اولین اقدام این است که درخواست بازیکن و مستندات را به باشگاه ابلاغ کنیم. مهلت متعارفی به باشگاه می دهیم تا پاسخ خود را ارائه بدهد. در بسیاری از موارد باشگاه ها پاسخ نمی دهند اما اگر باشگاه پاسخ بدهد ما جلسه رسیدگی برگزار می کنیم و حرف های باشگاه را گوش می کنیم. در این شرایط حکم به کمیته استیناف می رود و آنجا حکم قطعی صادر می شود. تا زمانی که حکم قطعی نشده باشد، آن را جزو بدهی ها نمی آوریم.


**درباره نفت تهران کاری از دستمان ساخته نیست


استقلال تهران بیشتر از 20 پرونده در کمیته وضعیت دارد اما پرونده های پرسپولیس تعدادش کم است. وضعیت مالی در لیگ دسته یک بسیار بدتر از لیگ برتر است. به عنوان مثال باشگاهی مثل نفت تهران نابود شده اما شکایت های زیادی به دست ما رسیده است. هیچ کسی هم پاسخگو نیست. اینجا کاری از دست ما ساخته نیست. فقط راهکار می دهیم.


**ماجرای بدهی ها در انتقال امتیاز باشگاه ها


در جابه جایی امتیاز میان باشگاه ها که در لیگ یک زیاد اتفاق می افتد، ما استناد به مصوبه فدراسیون فوتبال کردیم که یکی از بندهایش این است که قبل از انتقال امتیاز از محل مبلغ مورد معامله باید کل بدهی ها تسویه شود. جواب هم گرفته ایم. در انتقال امتیاز کارون اروند خرمشهر به داماش گیلانیان نیز این مساله را در نظر گرفتیم.


**چه اصراری هست لیگ با 16 تیم برگزار شود؟


متاسفانه ما باشگاه هایی داریم که تقریبا همه اعضای کادرفنی و بازیکنان شکایت کرده اند. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ باشگاه هایی هستند که به هتل ها، آژانس های هواپیمایی و ... بدهکارند. البته ما صلاحیت رسیدگی به این پرونده ها را نداریم اما این خیلی بد است. با این شرایط چه اصراری هست لیگ برتر با 16 تیم برگزار شود؟باید طرز تفکر عوض شود و با شفافیت مالی جلو برویم. مدیران ما قراردادهایی می بندند که دغدغه اجرایی کردنش را ندارند. چون می گویند سال بعد نیستند و مهم نیست چه اتفاقی می افتد.

 

**بدهی ها تسویه نشود، ثبت قرارداد به نیم فصل می رسد


ما دغدغه مهلت برای باشگاه ها نداریم اما در سازمان لیگ جدول زمان بندی دارند و اگر باشگاه ها در آن مهلت بدهی ها را نپردازند و ما نیز مجوز نداده باشیم، ثبت قراردادهایشان به نیم فصل موکول می شود.


**بازیکنان فکر می کنند قرارداد داخلی معتبر نیست


یکی از اتفاقاتی که بعضا با آن مواجه بودیم، این بود که یک بازیکن با بیش از یک باشگاه قرارداد می بست. تصور غلطی که بازیکنان از کلمه قرارداد داخلی داشتند و آن را نهایی نمی دانستند، باعث می شد بیشتر از یک قرارداد ببندند و فکر کنند که قرارداد آخر معتبر است. اما این رویه غلط است. ما اصلا چیزی به عنوان قرارداد داخلی نداریم. هرچه هست قرارداد است و معتبر.


**بلبلی با سپیدرود، فولاد و استقلال قرارداد دارد!


پرونده آقای بلبلی در کمیته تعیین وضعیت منجر به صدور رای شده، البته فرصت تجدید نظر خواهی برای باشگاه های فولاد و استقلال فراهم است که دوستان ما در کمیته استیناف بررسی خواهند کرد. ما رسیدگی مفصلی در پرونده ایشان کردیم و حرف های همه افرادی که درگیر هستند را شنیدیم. ایشان در حالی که تحت قرارداد با سپیدرود بوده، با فولاد قرارداد بسته و نباید این کار را می کرده. با وجود قرارداد با فولاد هم رفته با باشگاه استقلال قرارداد بسته است. البته باشگاه استقلال توجیهاتی داشت و می گفت که ما فسخ نامه داریم و به استناد آن قرارداد بسته ایم.


**درباره بلبلی اغماض نمی کنیم


ما در رایی که صادر کردیم، آقای بلبلی را به خاطر این تخلف 6 ماه محروم کردیم. این قول را می دهم که کمیته تعیین وضعیت در این گونه موارد اغماض  نخواهد کرد به خاطر اینکه روحیه احترام به قراردادها بیش از پیش در دوستان نهادینه شود.


**استقلال بلبلی را تحریک نکرده است


باشگاه استقلال تحریک یا اغوایی نکرده است. البته حاشیه هایی در پرونده هست که حالا جای گفتنش اینجا نیست اما در کل تخلف صورت گرفته است. فولاد هم با بازیکنی که تحت قرارداد با تیمی دیگر بوده، نباید قرارداد می بست. اینها در عرصه بین المللی سازوکار دارد. بازیکن تحت قرارداد حرمت بسیار زیادی دارد. حتی مذاکره با چنین بازیکنی هم در خیلی موارد حکم دارد چون ممکن است موجب تحریک یا بی انگیزگی او شود. حتما باید با باشگاه صحبت کنند. این تصمیمی بود که ما در کمیته تعیین وضعیت در مورد ایشان گرفتیم. یکی دو پرونده دیگر هم با همین موضوع داریم که حتما با همین روند در مورد آن تصمیم خواهیم گرفت.


**قلعه نویی خواسته بود طلبش را افشا نکنیم


واقعیت این است در برخی از پرونده ها از ما خواسته می شود که به رای نهایی در سایت رسمی فدراسیون فوتبال و رسانه ها اشاره نکنیم. همین چند وقت پیش بود که یکی از مربیان از من خواسته بود رای پرونده هر چه هست مسکوت بماند. من هم از او یک دستخط گرفتم و از همکاران خواستم که رای این پرونده اعلام رسمی نشود. البته ما ماشین صدور رای نیستیم و به پرونده ها رسیدگی می کنیم و دلیلی بر این نیست هر کسی مبلغی که مطالبه می کند رای نیز همان باشد. در پرونده قلعه نویی ایشان مبلغ 16 میلیون و 200 هزار تومان برای رسیدگی به پرونده به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرده بود اما مبلغی که او از باشگاه استقلال طلب دارد 810 میلیون تومان است که از ما خواسته بود این مبلغ را افشاء نکنیم!

 

**نماینده باشگاه ها ماهی یکبار به کمیته وضعیت بیاید


بعضی مواقع وقتی حکم بازیکن قطعی می شود، باشگاه ها می گویند ما پول این بازیکن را داده ایم و مدرک هم داریم. درست هم می گویند اما چون در زمان مهلت قانونی اقدامی نکردند کاری از دستمان برنمی آید. از باشگاه ها خواهش می کنم معاون اجرایی و مسئول حقوقی باشگاه ها ماهی یکبار یا هر دوماهی یکبار به کمیته تعیین وضعیت مراجعه کنند و لیست کامل طلبکاران شان را بگیرند تا مشکلات ابلاغ پیش نیاید.


**ماجرای چک سرقتی در ملوان


یک مورد عجیب پیش آمد که در حد تشکیل پرونده است. مساله مربوط به باشگاه ملوان است که ظاهرا نقل و انتقالی صورت گرفته است. این فرد به ما گفته که چک باشگاه از او سرقت شده اگر صحت داشته باشد کمیته اخلاق باید ورود کند. ادعای سرقت یک ادعای کیفری است که باید از مراجع دیگر شکایت کند.


**آزمون کارگزاری فوتبال برگزار می کنیم


کارگزارهای فوتبال خیلی خوب می توانند به بحث شفافیت در فوتبال کمک کنند. به زودی ما آزمون کارگزاری را برگزار می کنیم و از افراد واجد شرایط و علاقه مند می خواهیم که بیایند و مجوز بگیرند. جوان های خوبی داریم که در این حوزه می توانند بسیار کمک کنند.

دیدگاه‌ها