کد خبر : 1643643 | 23 مهر 1398 ساعت 22:52 | 45K بازدید | 0 دیدگاه

سوسا استاد جدید یک هیچ بردن در آسیا؛

باخت کی‌روشی به شاگرد خلف کی‌روش

تیم ملی ایران در شرایطی مقابل بحرین شکست خورد که یک پرتغالی با کارنامه ای شبیه به کی روش، سرمربی این تیم بود.

باخت کی‌روشی به شاگرد خلف کی‌روش

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدار مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا شکست بدهنگامی مقابل بحرین تجربه کرد تا در ادامه کار سختی در گروه سوم مسابقات داشته باشد.
این نتیجه در شرایطی به دست آمد که بازیکنان تیم ملی نمایش هایی امیدوارکننده و فوتبالی تهاجمی در چهار بازی گذشته با ویلموتس ارائه کرده بودند ولی در شرایطی به منامه رفتند که هم پیشینه تاریخی بر علیه آنها بود و هم یک مربی پرتغالی با افکار دفاعی هدایت قرمزهای بحرینی را برعهده گرفته بود.


پس از حذف بحرین در مرحله یک هشتم نهایی رقابتهای جام ملتهای آسیای 2019 که با نتیجه 2 بر 1 مقابل کره جنوبی رخ داد، فدراسیون فوتبال این کشور میروسلاو سوکوپ را اخراج کرد و هلیو سوسای پرتغالی به جای او انتخاب شد. مربی 50 ساله ای که توانسته همان کاری را در پرتغال انجام دهد که 30 سال پیش کی روش انجام داده بود.

 

1443536


سوسا یکی از بازیکنان نسل طلایی پرتغال بود که با کی روش موفق شد در کنار ستاره هایی نظیر کاستا، فیگو، پینتو و سایرین، قهرمانی جهان را در سال 1989 جشن بگیرد. او در آن زمان یکی از مردان کلیدی کی روش به شمار می رفت. سوسا پس از سال ها با اتکا به تجربیات گذشته اش، توانست در سال 2016 با تیم زیر 17 ساله های پرتغال قهرمان اروپا شود و در سال 2018 با تیم زیر 19 ساله ها این عنوان را تکرار کرد تا تیم ملی بحرین پس از ناکامی در جام ملت های 2019 امارات برای موفقیت دست به دامان او بشود.


سوسا پس از انتخاب به عنوان سرمربی بحرین، در نخستین گام تیمش را به قهرمانی رقابتهای غرب آسیا رساند تا حسابی نزد هواداران و مسئولین فدراسیون فوتبال این کشور محبوب شود. سوسا و شاگردانش در شروع رقابت های مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا هم نمایش امیدوارکننده ای داشته اند و پس از تساوی مقابل عراق در خانه و شکست یک بر صفر کامبوج در خاک این کشور، حالا دست به کاری بزرگ زدند و تیم ملی ایران را پس از هفت سال که به کشورهای عربی نباخته بود، با نتیجه یک بر صفر شکست دادند.

 

در مورد سوسا باید به این نکته اشاره کرد که آمار او با بحرین پس از پیروزی مقابل ایران، حالا پنج برد، ۲ تساوی و یک باخت است. جالب توجه تر اینکه هر پنج پیروزی با نتیجه یک بر صفر بوده و تنها باخت آنها هم در آخرین بازی، پیش از دیدار با ایران در جدالی دوستانه مقابل آذربایجان با نتیجه سه بر ۲ رقم خورد.


آمار و ارقام نشان می دهد که سوسا با همان روشی موفق به شکست ایران شد که کی روش طی هشت سال حضور در راس تیم ملی فوتبال ایران آن روش را دنبال می کرد؛ یعنی دفاع متمرکز و گل نخوردن تا در زمان مناسب به حریف ضربه زده شود؛ مانند برخی مربیان پرتغالی دیگر نظیر ژوزه مورینیو.


سوسا حالا طی هفت حضور با بحرین 5 پیروزی یک بر صفر به دست آورده و پنج کلین شیت به نام گلرهایش زده و با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که بحرین با سوسا می تواند حریفی سرسخت در گروهی باشد که از قبل هم پیش بینی می شد یکی از سخت ترین گروه های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیای 2023 چین باشد.

دیدگاه‌ها