کد خبر : 1645344 | 02 آبان 1398 ساعت 12:10 | 64.1K بازدید | 0 دیدگاه

از بونژاک تا استراماچونی

3-5-2؛ آرایشی که به صورت استقلال می آید!

3-5-2 شاید شیوه خوشبختی استقلال باشد و شاید بهترین جمله در این خصوص این باشد که "انگار 3-5-2 به استقلال می‌آید" چراکه اکثر افتخارات این تیم لااقل در 4 دهه گذشته با تبعیت از این سیستم به‌دست‌آمده است.

3-5-2؛ آرایشی که به صورت استقلال می آید!

به گزارش "ورزش سه "، استقلال این روزها پس از پشت سرگذاشتن هفته های کابوس وار ابتدای لیگ ، گویا در قالب درست شکل می‌یابد، قالبی که هم‌زمان با شکست در در دیدار دربی مورد استفاده قرار گرفت اما حتی شکست در آن بازی هم باعث انحراف کادر فنی از مسیرشان نشد.


استقلال در این فصل بازهم ترک عادت نکرد و در شروع لیگ نه انتظارات هوادارانش را برآورده کرد و نه توانست انتظاری که از خودش می‌رود را به‌جا بیاورد. روایتی که در این چند فصل اخیر دائم در حال تکرار است و شاهد آن هستیم، همان شروع ضعیف این تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر است. جالب اینجاست که این عادت هیچ مرز و ملیتی را هم نمی‌شناسد. ایرانی باشی یا آلمانی، یا ایتالیایی فرقی نمی‌کند. در این چند فصل اخیر هر مربی رکورد بدترین شروع را از مربی قبلی می‌رباید تا دائم در فضای مجازی شاهد آن باشیم که نتایج هفته‌های اولیه تیم جدید را با بدترین شروع تاریخ این تیم به مقایسه بگذارند که البته این موضوع دلایل تقریباً مشابهی دارد که بیشتر برمی‌گردد به تغییر به‌یک‌باره تیم در شروع هر فصل که دیگر از بس به آن پرداخته‌اند دیگر موضوع نخ نمایی شده است.


این در حالی است که در این فصل نیز استراماچونی سرمربی استقلال، پیش از بازی مقابل پرسپولیس تنها دو امتیاز اندوخته بود تا با شکست در حیثیتی‌ترین بازی نیم‌فصل در طی 4 هفته و گرفتن فقط دو امتیاز تمام سقف آرزوهای طرفداران این تیم را درهم بشکند، اما باخت در مقابل پرسپولیس با تمام طعم تلخی که داشت، کورسوی امیدی را در دل علاقه مندان به این تیم زنده کرد. استقلال در حالی دربی را واگذار کرد که شاید مستحق این باخت نبود. سرمربی ایتالیایی در این بازی تصمیمی متفاوت با همه آنچه در 3 بازی اخیر به میدان رفته بود اتخاذ کرده بود و آن استفاده از شیوه 3-5-2 بود که به نظر می رسید با تمام نواقصی که داشت می‌تواند بهترین راهکار برای برون‌رفت استقلال از بحرانی باشد که در آن گرفتارشده است. استراماچونی با توجه به شکست در شهرآورد شهر تهران الگویش را نه‌تنها تغییر نداد، بلکه بازی به بازی پازل تاکتیکی خود را تکمیل کرد و دراین‌بین دو بازی جام حذفی شاید بهترین فرصت برای این سرمربی ایتالیایی بود که بخواهد تیمش را برای دیدار مقابل سایپا در لیگ برتر به بهترین نحو ممکن آماده کند.

 


شیوه 3-5-2 با توجه به داشته‌های استقلال اصطلاحاً در این تیم نشسته و بعید است که او بخواهد فعلاً تغییری در اتخاذ این شیوه منظور کند نه آنکه دستش برای استفاده از این شیوه خالی شود.


اگر بخواهیم به سال‌های اوج استقلال در دهه 60 تا 70 برگردیم، همان سال‌هایی که پسران آبی پایتخت دو بار متوالی به فینال جام باشگاه های آسیا راه یافتند و توانستند افتخارات استقلال را در آسیا، به دو عنوان قهرمانی ارتقا دهند می‌بینیم که آن تیم هم با همین شیوه در فوتبال آسیا و ایران آقایی کرد. شیوه‌ای که با ورود بونژاک مجارستانی در ایران متولد شد تا از کنارش مربیانی مثل مرحوم منصور پورحیدری، امیر قلعه نویی و یا پرویز مظلومی در سال‌های بعدی سکان هدایت آن‌ها را بر عهده بگیرند و روزهای خوبی را برای این تیم رقم بزنند.

 

1445858


استقلال در آن برهه با 3-5-2 قهرمان ایران و آسیا شد و بازی‌های مستقیمش مقابل پرسپولیس را به‌راحتی به نفع خودش به پایان می‌برد. تا اینکه یک بازیکن از همان نسل آمد و دوران جدیدی را در تاریخ این باشگاه رقم زد.


امیر قلعه نویی با اصرارش بر استفاده از همین سیستم 3-5-2 و با توجه به اینکه در آن زمان این شیوه را سنتی قلمداد می‌کردند فشار زیادی را متحمل شد، اما هرگز تسلیم نشد و درعین‌حال توانست استقلال را به مقام قهرمانی در لیگ و جام حذفی برساند. که هنوز آخرین قهرمانی استقلال در لیگ به نام او به ثبت رسیده است.

 

1445859


حالا استراماچونی بعد از تقریباً یک دهه با ورودش به استقلال رو به این شیوه آورده تا بتواند فصلی نو در این باشگاه که بیشتر از هرزمانی تشنه موفقیت است به نام خود رقم بزند با این تفاوت که حالا دوباره در بالاترین سطح فوتبال اروپا شاهد اجرای این شیوه در لیگ های معتبر اروپایی هستیم.


استقلال در روز جمعه باید در شرایطی به مصاف پارس جنوبی جم در ورزشگاه خانگی برود که با توجه به نمایش خوب این تیم در دیدار مقابل سایپا و بازگشت شیخ دیاباته، مهاجم اهل مالی استقلال، دست استراماچونی از هرزمانی برای اجرای شیوه موردعلاقه‌اش بازتر است. اما سؤال بزرگ در ترکیب این هفته استقلال، جانشین داریوش شجاعیان است که تازه داشت به‌روزهای خوبش نزدیک می‌شد و حالا باید ببینیم استرا با کمک عمر دانسی دستیار تأثیرگذارش کدام پیاده‌نظامش را در مقابل شاگردان فراز کمالوند به میدان خواهد فرستاد.


از طرفی به نظر می رسد بازی خوب و موثر فرشید باقری در دقایقی که دیدار مقابل سایپا وارد زمین شد شاید کادر فنی استقلال را وسوسه کند که با یک جابجایی در وسط زمین به رضاوند آزادی عمل بیشتری بدهد تا او بتواند نقش شجاعیان را در زمین ایفا کند.


اما آنچه که مسلم است غیبت هر بازیکنی به هر دلیلی باعث نخواهد شد استراماچونی دست از بازی با شیوه 3-5-2 بردارد، چراکه او به خوبی می داند هنوز راه زیادی را برای رسیدن به یک نمایش قابل قبول برابر یک تیم مدعی با این روش در پیش دارد، ضمن آنکه تغییر ذهنیت بازیکنان نیاز به بازی های متعددی با این روش دارد و در واقع دیدار فردای این تیم مقابل پارس جنوبی جم می تواند آزمون سختی برای استقلال به شمار بیاید جایی که آنها دیگر هیچ فرصتی برای از دست دادن امتیاز در دیدار های خانگی ندارند و به نوعی محکوم به برد هستند.


کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها