کد خبر : 1645757 | 04 آبان 1398 ساعت 10:35 | 15K بازدید | 0 دیدگاه

در جهنمی به‌نام آنفیلد 

نبرد جذاب، زیبا و تمام تاکتیکی کلوپ و پوچتینو

تکرار فینال لیگ قهرمانان مهمترین بازی این هفته فوتبال اروپاست. اما از این نبرد تمام تاکتیکی چه می دانیم؟

نبرد جذاب، زیبا و تمام تاکتیکی کلوپ و پوچتینو

به گزارش "ورزش سه"، پیش از این دیدار مهم و تا حدودی تعیین کننده از هفته دهم لیگ برتر جزیره، عمده تحلیل ها مطابق انتظار بر سبک و شیوه خاص دو سرمربی صاحب سبک و نوگرای فوتبال جهان استوار است. کلوپ و پوچتینو روی فوتبالی مبتنی بر بازی تحت فشار که با صرف انرژی فراوانی در زمین ارائه می دهند، اصرار ویژه ای دارند.


البته کلوپ و پوچتینو ارائه کننده ی متفاوتی از بازی پر فشار در زمین هستند. پوچتینو بیشتر روی (High-pressing) یا پرس شدید برای به دست آوردن توپ در نقاط حساس و کلیدی زمین تاکید دارد، حال آنکه عمده برنامه ی کلوپ را باید در خفه کردن حریف با گگن پرسینگ (Gegen- pressin) یا پرس همه جانبه اش جستجو کرد. اما برای کلوپ زمان اهمیت ویژه ای دارد. او ترجیح می دهد در کمترین زمان ممکن، توپ از دست رفته در یک سوم دفاعی حریف را در ۵ ثانیه باز پس بگیرد تا هم حمله سریع مورد نظرش را تدارک دیده باشد و هم با چنین نوعی از پرسینگ، ضد حمله حریف را در نطفه خفه و‌ خنثی کند. اساسا راز گکن پرسینگ کلوپ در همین نکته نهفته است.

 

1446336


طبق آماری که در نیم فصل اول فصل گذشته ی لیگ برتر جزیره ارائه شده، مشخص شد که دو تیم تاتنهام و لیورپول  به همراه من‌سیتی سنگین ترین فشار ممکن را بر حریفان خود وارد کرده اند. در چندین دیدار ابتدای فصل ۲۰۱۸/ ۲۰۱۹ حتی بازی تحت فشار(پرسینگ) این دو تیم گاها شدیدتر از فشاری بوده که منچسترسیتی در آن بازه زمانی بر حریفان خود وارد کرده است.


پس با چنین رویکردی وقتی دو تیم قرار است در آنفیلد برابر هم صف آرایی کنند، این بازی می تواند بسیار پرفشار، انرژیک و البته هیجان انگیز‌ و زیبا باشد.


*توپ را به کین برسان 


تیم پوچتینو طی فصل جاری مانند دو سه فصل اخیرش ،آماری خوبی از خود نشان نداده گر چه پس از باخت سنگین برابر بایرن، و‌ تساوی ناامیدکننده مقابل واتفورد ته جدولی، با ۵ گل ستاره سرخ بلگراد را در هم کوبیدند؛ اما هنوز با شرایط آرمانی فصل گذشته خود فاصله بسیاری دارد. هر چند در بازی جذاب فوتبال، هر بازی شرایط خاص خودش را دارد.


پوچ در طی فصول گذشته و حال از مدل ها و ترکیب های متفاوتی در زمین استفاده می کند، از سیستم پایه ۱-۲-۴-۳ تا به کار گیری مدل پایه ۱-۳-۲-۴ و‌ گاها ۲-۴-۴لوزی. پوچتینو در طول فصل از اریک دایر و هری وینکس بعنوان دو هافبک تدافعی استفاده می کرد و اریکسن را در جلوی این دو نفر به عنوان طراح اصلی تیم به کار می‌گرفت و عقب تر از آنها از خط دفاعی سه نفره (فرتونگن، آلدرویرلد و سانچز) استفاده می کرد. پوچ گاهی از فرینکس، وانیاما(اندمبله) و سیسوکو در مرکز زمین نیز استفاده می کند. به کار گیری سون و دله آلی(اریکسن) پشت گلزن قهاری به نام هری کین، صیاد دروازه ها‌. ویژگی و نقش هری کین دربرنامه تاکتیکی تاتنهام، برگشت به عقب زمین است تا خود را از بند یارگیری مدافعین حریف جدا کند و سپس به سان یک طراح، توپ را به سون یا آلی(اریکسن) بسپارد و خود به سرعت وارد محوطه جریمه شود تا با کمترین پاس، کار را تمام کند. سبکی منحصر به فرد که خاص این مهاجم باهوش، خلاق و چارچوب شناس است.

 

1445553


*کلوپ و مالکیت؛ مهم نیست


 از آن طرف، کلوپ همیشه با آرایش پایه ۳-۳-۴ گام به زمین می گذارد. این آلمانی دوست داشتنی ترکیب متنوعی را در طول فصل در میانه زمین امتحان می کند، او علاوه بر استفاده از چهار مدافع ثابتش که از هماهنگی و انسجام خوبی در خط دفاعی برخوردار هستند(فن دایک،ماتیپ،روبرتسون و آرنولد)، از فابینیو در نقش (Holding midfielder) یا هافبک دفاعی صرف و بازیساز عقب زمین استفاده می کند. در دو طرف این برزیلی دونده و توپ گیر (فابینیو) از هندرسون و نبی کیتا(واینالدوم) بهره می گیرد .از سویی واینالدوم و میلنر و لالانا، همیشه در دسترس هستند.


کلوپ بازی مقابل پوچتینو را به خوبی بلد است، به همان خوبی که مقابل پپ بازی می‌کند. گر چه کلوپ در فصل ۸ ۱/ ۲۰۱۷ در خانه آسپرزها، نزدیک به ۶۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، اما نهایتا بازی را ۴_۱ به آنها باخت. هر چند لیورپولی ها در یک ربع اول بازی، به کلی توسط تاتنهام از هم پاشیدند، اما کلوپ و شاگردانش در سایر دقایق بازی، صرفا دست و پا می زدند، آن هم فقط در راستای مالکیت توپ بدون ایجاد موقعیت قابل ذکری در طول بازی. اما این آلمانی باهوش، در دو بازی رفت و برگشت لیگ جزیره و فینال لیگ قهرمانان اروپا فصل اخیر، تاکتیک تیمش را برابر پوچتینو تغییر داد و توانست آسپرزها را در هر سه ورزشگاه آنفیلد، ومبلی و واندا مترو‌پولیتانو به زنجیر بکشد و بازی را از پوچتینو ببرد.


کلوپ در این دیدار مهم و‌ فوق العاده جذاب، سعی می کند که از همان دقایق نخست نشان دهد که تیمش ذهنیت پیروزی را دارد. از دست دادن کنترل بازی در دقایق اولیه مقابل تیمی همچون تاتنهام می تواند سرنوشت بازی را همان جا تعیین کند و کلوپ پس از یک تجربه ناموفق مقابل پوچنینو درفصل(۱۸ / ۲۰۱۷)این بار به خوبی به برنامه های تاکتیکی پوچی واقف است، مسئله ای که به کلوپ کمک می کند بازی پرفشار متمرکزی را در زمین حریف ارائه دهد.

 

1439790


*پیش بینی پلن تاکتیکی


- مهم ترین داستان تاکتیکی این بازی در تفکرات کلوپ احتمالا در این نکته نهفته است که سرمربی لیورپول ترجیح می دهد توپ را به تاتنهام بدهد تا آنها را در یک سوم دفاعی شان محبوس کند. تمرکز کلوپ در این مساله خلاصه می شود، او به پاس های بلند طولی به شدت علاقه مند است. احتمالا کلوپ در این بازی با دو برنامه از پیش تعیین شده وارد بازی می شود؛ ابتدا با استفاده از گگن پرسینگ معروفش، تاتنهام را در یک سوم دفاعی اش خفه کند و با قطع سریع توپ، با حمله ای سریع را که در آن استاد است و تاکتیک غالبش در طول فصل های اخیر بوده، به دروازه آسپرزها برسد. 

 

1446331


- از سویی دیگر ممکن است راهکار و رویکرد دومی پیش روی کلوپ باشد، همان برنامه ای که توانست در فصل گذشته مچ‌ پوچتینو را در سه بازی متوالی بخواباند. یعنی اولویتش ممکن است لزوما باز پس گرفتن بسیار سریع مالکیت توپ نباشد، بلکه استفاده از پرسینگ‌ شدید(high-pressing) و پرسینگ میانه(middle-pressing) باشد و سپس منتظر استفاده از فرصت ها و اشتباهات حریف بنشیند. از سویی ممکن است پرس لیورپول بیش از اندازه برای تاتنهامی ها سنگین باشد و مدافعین آنها را ناچار کند برای پیدا کردن راهی در جهت عبور از این پرس سنگین، پاس های زیادی را میان همدیگر در یک سوم دفاعی خودشان رد و بدل کنند، همین مورد ممکن است که آنها را دچاراشتباه کند، موردی که مثلث ویرانگر خط حمله ی کلوپ در انتظار آن خواهد نشست.


-رد و بدل شدن متوالی توپ بین مدافعین و‌‌ هافبک های تدافعی اسپرزها، در زمین خودشان علاوه بر اینکه باعث می شود توپ مدت زیادی از دروازه لیورپول دور باشد این فرصت را در اختیار خط جلویی لیورپول نیز قرار می دهد تا با استفاده از اشتباهات احتمالی آنها، سریعا یک حمله سریع را طراحی کنند. مسئله ای که کلوپ در آن خبره است و خطوط میانه و حمله اش در آن متخصص اند.

 

1446334


-احتمالا یکی ازگزینه های پوچتینو برای فرار از گگن‌پرسینگ کلوپ، روی آوردن به ارسال های بلند پشت مدافعین کناری حریف خواهد بود، جایی که همیشه دو فول بک لیورپول(آرنولد،روبرتسون) در حال جلو‌ کشیدن هستند. منطقه خالی پشت این مدافعین کناری، سیبل حملات بازیکنان پوچتینو خواهد بود. سرعت دله آلی‌ و سون(لوکاس مورا) می تواند این مناطق را به شدت مورد تاخت و تاز آسپرزها قرار دهد تا خط دفاعی لیورپول را به چالش بکشد. چنانچه‌ فن دایک و ماتیپ برای پوشش دادن آن مناطق(پشت روبرتسون و آرتولد)، بدان سمت حرکت کنند، دله آلی و اریکسن و به ویژه هری کین، عمق لیورپول را هدف خواهند گرفت. برنامه ای که سولسشر گرای آن را به دیگر تیم ها نشان داده است.

 

- جنگ‌ اصلی این دیدار مهیج ، نفس گیر و جذاب را در خط میانی خواهیم دید. جایی که نبض بازی درآنجا می تپد

 

1446333


- پوچی استاد بازی در فازهاست، او سرعت انتقال را از استاد مسلمش، مارچلو بیلسا به ارث برده است. تاتنهام هر چه بیشتر به سمت دروازه حریف حرکت کند، به صورت قیف تهاجمی در می آید ( معنی قیف دفاعی را همه می دانند، اما پوچتینو از قیف هجومی به خوبی استفاده می کند)، زیرا سون و (لوکاس مورا) دله آلی، اریکسن به هری کین خیلی نزدیک تر می شوند. گل هایی که لوکاس مورا در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی چمپیونزلیگ فصل اخیر وارد دروازه آژاکس کرد، مهر تاییدی بر این گفته است.


-ضعفی که در هنگام حرکت رو به جلوی دنی رز و تریپیر در تاتنهام قابل مشاهده است، فضای خالی پشت آنهاست، بنابراین خیلی ساده است که این فضاها می توانند بارها توسط صلاح و سادیو مانه مورد تهاجم قرار گیرند.

 

1446335


-نقش فرمینو در ایجاد شکاف، روزنه و جابه‌جایی میانه خط دفاعی حریف را همه می دانند. او کلید باز شدن خطوط دفاعی بسته حریفان است و بازیکنی است که در خدمت تاکتیک تیم بازی می کند. 

 

امین یزدانی

 

1446339

دیدگاه‌ها