کد خبر : 1647007 | 10 آبان 1398 ساعت 14:18 | 37.8K بازدید | 0 دیدگاه

صفر- صفرها؛ دروغ‌های بزرگ هفته نهم لیگ برتر

داوران با مسابقات فوتبال چه می‌کنند؟

بازی‌های هفته نهم لیگ نوزدهم با گل‌هایی به یاد خواهد آمد که با تشخیص عجیب داوران جایی در بین کتاب‌های آمار تاریخ لیگ برتر پیدا نخواهند کرد.

داوران با مسابقات فوتبال چه می‌کنند؟

به گزارش "ورزش سه"، شاید باورش سخت باشد، اما داوران مسابقات روز گذشته لیگ برتر فوتبال ایران عاملان اصلی رقم خوردن ۴ تساوی بدون گل در پنج دیدار روز گذشته بودند؛ تصمیمات اغلب غلط و البته گاهی درست که با همراهی بعضی بازیکنان بی‌دقت نتایج دیروز را به نحو عجیبی کم گل رقم زدند.

 

از قائم‌شهر شروع می‌کنیم؛ سه دقیقه بعد از شروع نیمه دوم و گلی که توسط داور این مسابقه نادیده گرفته شد؛ پرتاب اوت بلند قریشی با ضربه پشت سر مومنی و ناکامی نیما میرازازد در دفع توپ به محمدرضا غبیشاوی رسید تا او با شوت تماشایی دروازه نساجی را باز کند که البته مرتضی منصوریان، داور مسابقه همراه حسن انتظاری، کمک اول و مهدی مرجان‌زاده، داور پشت دروازه این گل را مردود اعلام کرد!

 

1447982

 

تیم داوری دیدار نساجی و صنعت نفت در حالی گل آبادانی‌ها در دقیقه ۴۸ را مردود اعلام کرد که مشخص نبود آنها آفساید مومنی، مهاجم صنعت نفت را گرفتند یا خطای او روی میرزازاد را تشخیص دادند تا گل مردود شود؛ تصمیمی که البته با مرور فیلم بازی می‌توان به اشتباه بودنش پی برد.

 

1447982

 

اما کمی قبل‌تر در ورزشگاه آزادی و در دیدار پرسپولیس مقابل ماشین‌سازی سانتر ارسالی احمدرضا زنده‌روح از سمت راست میانه زمین و ضربه سر مسیح زاهدی دروازه قرمزها را در دقیقه ۱۵ باز کرد، اما این گل نیز به دلیل تشخیص علی میرزابیگی، کمک داور اول بازی مبنی بر حضور مدافع ماشین‌سازی در آفساید، مردود اعلام شد.

 

در این صحنه زاهدی، مدافع پیشتاخته ماشین‌سازی برای قطع کردن توپ کمی زودتر حرکت کرده و جلوتر از مدافع پرسپولیس توپ را به سمت دروازه بیرانوند زد که البته در تصویر آهسته مشخص شد تصمیم کمک داور مبنی بر گرفتن آفساید این توپ کاملاً صحیح بوده است؛ گرچه که نیمکت ماشین‌سازی نسبت به این موضوع اعتراض کرد و عقیده داشت باتوجه به اینکه بازیکن دوم توپ ارسالی را قطع کرده، گل صحیح است اما کارشناسان داوری روی آفساید بودن این گل اتفاق نظر دارند.

 

1447983

 

این صحنه هم در بازی جنجالی پارس جنوبی مقابل سپاهان رقم خورده است؛ در دقیقه ۶۹ این بازی محمد محبی فرار سریعی از میانه زمین انجام داد و از بین مدافعان حریف توپ را به سعید آقایی که با حرکت تند و تیز خود را به محوطه جریمه جمی‌ها رساند، پاس داد تا این مدافع چپ با شوت زمینی گلزنی کند ولی پرچم بالای علیرضا ایلدروم این گل را مردود اعلام کرد و تشخیص داد آقایی در آفساید است.

 

از تصاویر بازی پارس جنوبی و سپاهان هنوز صحنه واضحی به دست ما نرسیده، اما به نظر می‌رسد که کمک داور در این صحنه اشتباه کرده باشد تا یک نمره منفی دیگر به قضاوت ضعیف تیم داوری سیدمهدی سیدعلی در بازی دیروز اضافه شود.

 

اما برسیم به سید وحید کاظمی؛ او در دیدار روز گذشته نفت مسجد سلیمان- فولاد دو گل تیم میزبان(نفت) را مردود اعلام کرد؛ در دقیقه ۱۸ نفتی‌ها روی یک حرکت ترکیبی از سمت چپ محوطه جریمه فولاد و پاس در عرض، به گل رسیدند ولی علی‌اکبر عظیم‌پور، کمک داور دوم مسابقه به طرز مشکوکی این آفساید را گرفت.

 

همچنین در دقیقه ۴۰ شاگردان مهدی تارتار کرنر سمت چپ زمین را کوتاه کار کردند که در ادامه توپِ روی هوا را سعید کریمی با ضربه سر زد، اما در حالی که توپ از خط عبور کرده و تبدیل به گل شده بود، کاظمی در تصمیمی بحث‌برانگیز و به نظر اشتباه خطای مهاجم گلزن نفت روی شهاب گردان را گرفت که شب گذشته در برنامه شب های فوتبالی کارشناس داوری به اتفاق علی خسروی هر دو گل مردود نفت را صحیح دانستند تا تیم میزبان به شدت از داوری متضرر شده باشد؛ ضمن اینکه مهدی تارتار پس از این بازی در گفت‌و‌گوی مطبوعاتی گفت که داور را حلال نخواهد کرد، اما با این وجود هم سه امتیاز مسجدسلیمانی‌ها به حساب آنها نمی‌رود.

 

1447981

 

البته در اتفاقات روز گذشته تنها داوران مقصر نبودند؛ علی علیپور در بازی پرسپولیس مقابل ماشین‌سازی با یک ضربه چیپ عجیب پنالتی تیمش را از دست داد و همچنین کی‌روش استنلی، دیگر مهاجم حاضر در کورس آقای گلی نیز در دیدار مقابل پارس جنوبی پنالتی خود را به بیرون زد.

 

جالب اینکه یک اتفاق حاشیه‌ای دیگر اما در جهت مخالف و در جهت به ثمر رسیدن گل ایجاد شد؛ سید مهدی سید‌علی با اعلام یک خطای بحث‌برانگیز پنالتی موجب به ثمر رسیدن گل تساوی پارس جنوبی و پاره شدن نوار کلین‌شیت‌های پیام نیازمند شد؛ سیدعلی البته بعداً این پنالتی خطا را با یک خطای پنالتی مشکوک دیگر برای سپاهان جبران کرد که همانطور که گفته شد این پنالتی به ثمر نرسید.


روز اول از هفته نهم لیگ برتر شاید یکی از پُراشتباه‌ترین روزهای تاریخ لیگ برتر ایران باشد؛ روزی که می‌توان آن را با هفته ماقبل آخر رقابت‌های لیگ برتر در سال گذشته مقایسه کرد؛ زمانی که در چند دیدار (پرسپولیس- ماشین‌سازی، نفت آبادان- استقلال، پدیده- سپاهان و تراکتورسازی- پارس جنوبی) اشتباهات داوری سریالی رخ داد؛ اشتباهاتی که در آن زمان مشکوک به نظر می‌رسیدند، اما هرگز پیگیری نشدند.

 

دیدگاه‌ها