کد خبر : 1649748 | 23 آبان 1398 ساعت 11:50 | 108.1K بازدید | 0 دیدگاه

حق پخش اینترنتی در سراسر جهان

چرا صفحات پربیننده اینستاگرام بسته شدند؟

در یکی دو سال گذشته تعداد زیادی از صفحات پربیننده ورزشی در اینستاگرام فارسی با شکایت صاحبان حقوق تصویری لیگ های مختلف تعطیل شده‌اند.

چرا صفحات پربیننده اینستاگرام بسته شدند؟

به گزارش "ورزش سه"، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار مشهور و موفق است و در ایران نیز کاربران بسیار زیادی دارد. حضور میلیون‌ها ایرانی در این شبکه اجتماعی منجر به این شده که هزاران نفر کسب و کارهای تازه‌ای را در بستر اینستاگرام تعریف کنند. پیج‌های (صفحات) ورزشی نیز بازاری بسیار داغ در اینستاگرام فارسی دارند و تعداد زیادی از علاقمندان به فوتبال به اداره صفحات، جذب دنبال کننده (فالوور) و دریافت آگهی مشغولند تا کسب و کارشان از این طریق پیش برود.


اما این بازار در یکی دو سال گذشته چالش های تازه‌ای را دنبال می‌کند؛ اینستاگرام به عنوان یک بستر انتشار ویدئوهای کوتاه، با فشار صاحبان تصاویر ورزشی با سختگیری حداکثری مانع از ادامه کار صفحاتی می‌شود که اقدام به انتشار تصاویر بدون اجازه می‌کنند. در این بین لیگ های معتبر اروپایی، لیگ قهرمانان اروپا، بازی‌های ملی و تحت پوشش کنفدراسیون‌های بین المللی نیز مشمول این قانون هستند و انتشار تصاویر این مسابقات بدون پرداخت حق آن با واکنش فوری از سوی اینستاگرام مواجه می‌شود. این لیگ‌ها با ایجاد دایره‌ای به نام آنتی پایرسی، و از طریق ربات‌ها و هوش مصنوعی به دقت مشغول رصد کردن صفحات مختلف در اینستاگرام هستند و در صورت تخلف بعد از اعلام اخطار، اقدام به بستن صفحات می‌کنند.


در ماه‌های گذشته صفحات پربیننده زیادی که به اخطارها بی توجه بودند به دلیل انتشار ویدئوهای از لیگ های تحت قرارداد با بی این اسپورت ، کمیته بین المللی المپیک ،فیفا و ... امتیاز فعالیت در اینستاگرام را از دست داده و تلاش آنها برای مکاتبه با دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی نیز بی سرانجام مانده است. این بخشی از یک قاعده جهانی است که برای محافظت از حقوق فوتبال و ورزش انجام می‌شود. به این ترتیب که اگر شما خواستار انتشار ویدئوهای مربوطه باشید باید اجازه لازم را از نهاد صاحب آن اثر دریافت کنید. چیزی که در ایران به حق پخش اینترنتی مشهور است.

 

اعداد و ارقام این تجارت، هزینه اصلی فوتبال در هر کشوری را به دوش می‌کشد و بنابراین به طور مثال تعجب نمی‌کنیم وقتی می‌خوانیم لالیگا امسال یک و نیم میلیارد دلار پول بین باشگاه‌های اسپانیایی تقسیم کرده است. این مبلغ شامل حق پخش تلویزیونی، حق پخش اینترنتی و سایر استفاده‌هایی است که از تصاویر مسابقات فوتبال می‌شود. همچنین امتیاز تصاویر گل های مسابقات نیز با شرایط متفاوت به متقاضیان عرضه می‌شود.


در ایران موضوع تازه‌ای به نام حق پخش اینترنتی به قصد جبران بخشی از خلا حق پخش تلویزیونی در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است که بعنوان یک رویکرد تازه باید مورد حمایت کاربران و علاقمندان به فوتبال قرار بگیرد.

 

1451676

دیدگاه‌ها