کد خبر : 1652823 | 10 آذر 1398 ساعت 16:50 | 87K بازدید | 0 دیدگاه

وقتی قرار بود رونالدو و بنزما به تهران بیایند

چرا پرسپولیس-رئال مادرید برگزار نشد؟

پرسپولیس در اوایل دهه نود قرار بود با رئال مادرید بازی کند و همه کارهای مربوط به بازی انجام شده بود اما یک مشکل بزرگ مانع از این اتفاق شد.

چرا پرسپولیس-رئال مادرید برگزار نشد؟

به گزارش"ورزش سه" در زمان مدیریت محمد رویانیان در پرسپولیس این باشگاه مذاکراتی برای برگزاری یک بازی دوستانه با رئال مادرید انجام داد. مذاکراتی که با موافقت پرافتخارترین و حتی اسپانسرهایی برای تامین مالی آن همراه شده بود؛ اتفاقاتی که رخ داد در نهایت نه تنها باعث شد این بازی هرگز برگزار نشود که حمیدرضا سیاسی مدیرعامل وقت پرسپولیس را دچار دردسرهای زیادی کرد. سیاسی در مصاحبه مفصلی که با "کیهان ورزشی" داشته از مذاکره با سران رئال مادرید و دلایل برگزار نشدن این بازی گفته است. 

 


ماجرای مذاکره با رئال


بهروز منتقی سرپرست وقت باشگاه پرسپولیس به سیاسی ماجرای مذاکره با رئال مادرید را می گوید؛ اینکه رئال مادرید با انجام یک بازی دوستانه در ایران موافقت کرده است:" البته درست هم می گفت.حتی با اسپانسرهایی هم برای این بازی صحبت شده بود.   یادم است که در آن زمان کریستیانو رونالدو به همراه دیگر بازیکن مسلمان رئال ، کریم بنزما در جنگ ۳۳ روزه لبنان از مردم بی گناه غزه حمایت کرده بودند و از آن طرف صهیونیست ها داشتند در بارسلونا روی مسی مانور می دادند که مجموعه این عوامل من را ترغیب کرد که ما هر طور شده این بازی را در تهران برگزار کنیم."

 


تابلو فرش رونالدو و بنزما


سیاسی و مسئولان وقت باشگاه پرسپولیس حتی تصمیم می گیرند به خاطر حمایت ستاره های رئال مادرید از مردم غزه تابلو فرش چهره های کریس رونالدو لیونل مسی را آماده کنند تا در بازی که در تهران برگزار می شود به آن ها هدیه بدهند:" پس از صحبت آقای منتقمی در این خصوص به مسئول بخش روابط بین الملل باشگاه گفتم که از طرف باشگاه با رئال ارتباط بگیرد و حتی خودم مستقیما با پرز رئیس باشگاه رئال وارد مذاکره شدم." 
پس از جدی شدن مذاکرات حمیدرضا سیاسی(رئیس هیات مدیره) ، بهروز منتقی(سرپرست باشگاه)، حسین کلانی و مسئول بخش روابط بین الملل باشگاه عازم مادرید می شوند. سیاسی نامه ای هم به امیرخادم معاون وزیر و حسنی خو رئیس حراست وزارت ورزش ماجرا را اطلاع می دهند:" اتفاقات آقای وزیر گفت شما در این سفر می توانید از نحوه درآمد زایی رئال،علت موفقیت این باشگاه و سایر ارتباطات ورزشی استفاده کنید . ما هم با این نیت راهی مادرید شدیم."

 

1455468

 


 ملاقات با پرز


حمیدرضا سیاسی و همراهانش به مادرید سفر کرده و در ابتدا با فردی ملاقات می کنند که خودش را خبرنگار معرفی می کند. او می گوید که در جلسه با پرز یک ایرانی  به نام جهانشاهی که رابطه نزدیکی با مدیرعامل رئال مادرید دارد حضور خواهد داشت:" گفتم اگر اینطور باشد ما می توانیم تخفیف خوبی از رئال بگیریم و استفاده های دیگری هم از نفوذ و رابطه این شخص بکنیم .البته ما هیچ شناخت دیگری از فرد یاد شده نداشتیم که چه کسی و چکاره است."


سیاسی ،کلانی و منتقمی به دفتر پرز در باشگاه رئال مادرید می روند:" ابتدا در اتاقی مجزا با جهانشاهی دیدار کردیم. او در آن دیدار چند دقیقه ای از نفوذ خود در باشگاه و رابطه نزدیکش با پرز صحبت کرد که ما هم خیلی از این موضوع استقبال کردیم و پس از آن جلسه تشکیل شد. در جلسه من وقتی دیدم این فرد، پرز را به اسم کوچکش «فلورنتینو» صدا می زند و پرز هم در مقابل به او می گوید «امیر» واقعیتش خیلی ذوق کردم و پیش خودم گفتم  بلیت ما برده و می توانیم نهایت استفاده را ببریم.  حتی به این فکر کردم که بازیکنان درجه دو و سه رئال را بگیریم و در زمینه آموزش مربیگری هم چند مربی به اسپانیا بفرستیم و مراوده های این چنینی داشته باشیم."


پرز در جلسه رقم 5 میلیون یورو را برای برگزاری این بازی مطرح می کند اما سیاسی تخفیف می خواهد:" گفتم نهایت یکی ، دو میلیون یورو می توانیم بدهیم و او (جهانشاهی) هم صحبتی با زبان اسپانیایی با پرز کرد، پرز هم گفت هر چی امیر بگوید. او هم گفت دو میلیون یورو و در نهایت توافق حاصل شد و به همین راحتی سه میلیون یورو پرید! فارغ از اینکه ما در یک دام افتاده بودیم و خبر نداشتیم."

 


موافقت با همکاری رئال مادرید و پرسپولیس

 

مذاکره به شکلی پیش می رود که پرسپولیسی ها از پرز برای راه اندازی آکادمی، تبادل بازیکن ، مربی و اسپانسر کمک می خواهند و مدیرعامل سرشناس رئال مادرید هم با این موضوع موافقت می کند. بعد از این جلسه سیاسی، منتقمی و کلانی به همراه پرز به تالار افتخارات رئال مادرید می روند و همین عکس ها را به سرعت به تهران ارسال می فرستند تا فضای رسانه ای را تحت تاثیر قرار بدهند غافل از اینکه پا به چالش بزرگی گذاشته اند:" پس از اتمام جلسه به جهانشاهی گفتم که می خواهم شما را ببینم.  اوگفت من تا دو ، سه ساعت دیگر در اسپانیا نیستم و از اینجا می روم که با اصرار  من، در نهایت  به فرودگاه رفتم و آنجا دیدم که ۶،۷ تا بنز مشکی با  کلی تشریفات او را اسکورت کردند. من همان جا پیش خودم شک کردم که چطور می شود این همه تشکیلات برای یک ایرانی آماده باشد؟ خلاصه با او ملاقات کردم و گفتم من می خواهم از نفوذ شما استفاده کنم،شما را به ایران دعوت کنم تا میهمان ویژه باشگاه پرسپولیس باشید، و در سایت باشگاه اعلام می کنم که شما از ما حمایت کردید . او گفت هر کار دیگری هم داشته باشید من کنارتان هستم و.."


بعد از این مذاکرات مثبت که به نظر می رسد می تواند آینده مدیریت سیاسی را در پرسپولیس مستحکم کرده و یکی از اتفاقات جالب را با همکاری و سپس بازی پرسپولیس ورئال مادرید در تهران رقم می زند تیم مذاکره کننده به تهران باز می گردد اما از همان زمان ورودشان تلفن هایی که به سیاسی می شود او را از یک ماجرای بغرنج باخبر می کند:" همه دوستان و آشنایان در حال تماس گرفتند که این جهانشاهی که با او ملاقات کردی ضد انقلاب است .وقتی دیدم تعداد زنگ ها زیاد شد خودم هم سریع پیگیری کرده و در اینترنت مشغول جستجو شدم و بعد از چند ساعت متوجه شدم که جهانشاهی کیست. البته بعضی از دوستانم که در اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات هم بودند تا آخر همان شب هم با من تماس گرفتند و مرا در جریان پیشنیه جهانشاهی و فعالیت های ضد ایرانی وی قرار دادند. جهانشاهی هدفش این بود در داخل ایران یکسری افراد را از باشگاه پرسپولیس که دارای کاریزما هستند را  برای اهداف خودشان در آن طرف استخدام کند . البته ما طعمه نشده و پس از حضور در ایران متوجه قضایا شدیم . فردای آن روز صبح اول وقت خودم مستقیما به پرز در ایمیلی اعلام کردم که ما بخاطر مسایل امنیتی نمی توانیم پذیرای شما باشیم و امیدواریم این دیدار در آینده ای نزدیک در تهران انجام بشود و از پذیرایی آنها در مادرید تشکر کردم. حتی اجازه ندادم این ماجرا به فردای آن روز منتقل شود. بازی را خودم یک طرفه لغو کردم و هیچ کسی در هیچ مقطعی از من نخواست بازی را کنسل کنم. نه وزیر از من خواست نه مسئولان اطلاعات و امنیت ،نه سپاه و نه نماینده های مجلس و نه هیچ کس دیگری از من درخواست کنسل شدن بازی رو نداشت و خودم مستقیما بازی را لغو کردم."


اینگونه این بازی لغو شد اما حمیدرضا سیاسی از دفتر باشگاه پرسپولیس مستقیم به دادگاه رفت و بعد از آن بازداشت شد. اتفاقی که باعث شد دوران حضور او در پرسپولیس با تلخی به پایان رسیده و نامش در فوتبال ایران به مدت 6 سال به فراموشی سپرده شود.

دیدگاه‌ها