کد خبر : 1654174 | 16 آذر 1398 ساعت 21:11 | 14.7K بازدید | 0 دیدگاه

فغانی اگر در ایران می ماند فرصت هایش را از دست می داد

شاهمیری: معروف تا 40 سالگی می تواند بازی کند

داور بین المللی والیبال ایران گفت: چند سال است نتوانستم حقوق فدراسیون جهانی را بگیرم.

شاهمیری: معروف تا 40 سالگی می تواند بازی کند

به گزارش "ورزش سه"، فرهاد شاهمیری داور بین‌المللی والیبال امشب مهمان برنامه فرمول یک بود و به سوالات علی ضیا پاسخ داد.


شاهمیری در ابتدا درباره تاثیر اضافه شدن ویدئوچک به بحث داوری والیبال اظهار کرد: ویدئوچک خیلی خوب است. بازیکنان و مربیان آرام شده اند و به ما هم کمک کرده است. این قضیه سطح دقت ما را هم بالا برده و هر داور در هر ست یک بار می تواند درخواست ویدئوچک بدهد.


وی افزود: من از کودکی والیبال بازی می کردم و بلندزن بودم. سنم کم بود و شهریار زندگی می کردیم که والیبال خوبی داشت. آنجا اول والیبال آمد بعد فوتبال. قبلا والیبال فقط عشق بود و حالا بیزینس است. ما لباسمان را خودمان می خریدیم و هزینه ها را خودمان می دادیم و منتظر بودیم جمعه بیاید تا از شهریار به کرج برویم و مسابقه بدهیم.


این داور مطرح والیبال در ادامه به زمان آغاز فعالیتش اشاره کرد و گفت: من داور درجه سه بودم که در یک مسابقه داور کمکی نیامد. مسابقات بسیار خوبی بود که شهرری و شمیران تیم های بسیار خوبی داشتند. مرا معرفی کردند و من با آقای کشفی در آن مسابقه مهم سوت زدم. بعد از بازی به من گفت درجه داوری ات چیست؟ گفتم سه هستم. گفت می توانی به تهران بیایی؟ کارت خوب است. من هم آمدم و به مرور داور درجه دو شدم و در لیگ سوت می زدم. 31 ساله بودم که داور بین المللی شدم و حالا 24 سال است در عرصه بین المللی داوری می کنم. همیشه کارم را دوست داشتم و با عشق و علاقه کارم را دنبال می کردم.

 

1457540


شاهمیری در این باره که چطور داور بین المللی شده، توضیح داد: 1991 در مسابقات آسیایی خوب قضاوت کردم و کمکم کردند تا در سالهای 2001 و 2002 هم داوری کردم. از 2003 به بعد همه ساله برای مسابقات بین المللی دعوت شدم. من 4 قهرمانی بزرگسالان جهان قضاوت کردم و شاید این رکورد را یکی دو نفر در دنیا داشته باشند. دو المپیک هم داوری کردم.
وی با اشاره به بازنشستگی خود تصریح کرد: اواخر دوران کاری من است. البته ممکن است فدراسیون جهانی امتیازی به من بدهد و چند سالی بیشتر بمانم. البته در این عرصه مشکلاتی وجود دارد. مثل همان مشکلاتی که آقای فغانی داشت و مهاجرت کرد.
این داور والیبال یادآور شد: چند سال است نتوانستم حقوق فدراسیون جهانی را بگیرم. با آمدن داورزنی شرایط بهتر شده و پیگیر هستند و امیدوارم شرایط بهتر باشد. برای دریافت حقوق باید حساب بانکی داشته باشید و سوییس این قانون را دارد که وقتی من کار می کنم پول را باید به حساب من بریزند، ما هم که حساب بین المللی نداریم و اینگونه است که از 2017 حقوقم پرداخت نشده است. منتظریم ببینیم تحریم ها تمام می شود یا نه.
شاهمیری اذعان کرد: رسم است داور که برای مسابقات می رود روز قبل از سفر حق الزحمه اش را می ریزند این پول که در بانک مانده برای فدراسیون جهانی هم مشکل ایجاد کرده است. خود من از 2003 جهانی قضاوت می کنم و مسابقات زیادی بودم و فینال جام جهانی را داوری کردم اما امسال به دلیل تحریم ها نتوانستم به جام جهانی بروم. من کارمند هستم و اینها کمک هزینه زندگی مان هستند.


وی با تایید اقدام مناسب داور فوتبال برای مهاجرت تصریح کرد: فغانی جوان تر از من است و فرصت داشت. او اگر می ماند فرصت هایش را از دست می داد و مثلا در جام جهانی بعدی نبود.


این داور والیبال تاکید کرد: هر رشته ای سقف آرزوهایش مدال المپیک و جام جهانی است. من از روزی که والیبال را شروع کردم می گفتند دیگر روی دست اصغر نائینی پاسور نمی آید، یا بعد از فلانی بازیکن بهتری نخواهد آمد. حالا امیر غفور را ببینید کنار چه بازیکنانی دارد بازی می کند. والیبال ما رو به رشد است و بازیکن دارد تولید می شود و رسیدن به سکوی المپیک اصلا غیرقابل دسترس نیست.

 

1457539

 

 


شاهمیری با بیان اینکه ولاسکو خیلی خوب بود، ادامه داد: او یک روانشناس بود و اعتماد به نفس و خودباوری را به والیبال آورد. من فکر می کنم بازیکنان اکنون بهتر از دوران ولاسکو هستند.


وی درباره نقش سن و سال در بازی والیبال اظهار کرد: من اعتقاد دارم تا روزی که یک بازیکن می تواند، باید بازی کند. آمریکا در المپیک پکن با یک پاسور 40 ساله قهرمان شد و برزیل را برد. سن معنی ندارد و بازیکن اگر خودش را نگه دارد می تواند. یک محمد موسوی درست شدن خیلی سخت است. من دارم در لیگ قضاوت می کنم و ما مشکل پاسور در لیگ داریم. بنابراین آنقدر دستمان پر نیست که بگوییم برو. سعید معروف حداقل تا 37 سالگی، 40 سالگی می تواند کار کند.

 

این داور بین المللی تاکید کرد: سطح والیبالیست های ما خیلی بالا است و کسانی که در تیم های بزرگ بازی می کنند باید مربی آخرین سطح را کنارشان بگذارید. مربیانی داشتیم که کنار آقای کواچ بودند و اکنون در لیگ کار می کنند مثل رحمان محمدنژاد. شهبازی و تندرو کسانی بودند که در کنار ولاسکو بودند. ولاسکو به قد بازیکن و شناسنامه اش نگاه نمی کرد اما میدید او کجاست اما اکنون توقع ها بالا رفته و مردم فقط برد می خواهند. والیبال عشق و زندگی ما است و ما هم امیدواریم ببرند.


شاهمیری یادآور شد: خودم دیگر آنقدر نمی توانم والیبال بازی کنم و بیشتر با کری خوانی طرف مقابلم را دیوانه می کنم. جرزنی هم لذت بخش است و به من می گویند تو که خودت داور هستی چرا جر می زنی.
او که در کنار شغل خود به سوارکاری نیز می پردازد، افزود: قیمت اسب از 20، 30 میلیون آغاز می شود و هزینه نگهداری هم حدود 2 میلیون است. البته بیشتر پسرم سوارکاری می کند. دو پسر دارم و یکی اهل والیبال است و والیبال ساحلی را داوری می کند و ما در زمینه ورزش ساحلی بهترین شرایط را داریم.

 

عکسها از: محمدرضا پیرزاده

دیدگاه‌ها