کد خبر : 1654827 | 19 آذر 1398 ساعت 11:36 | 72.9K بازدید | 0 دیدگاه

در میان افشاگری های زرینچه و فتح ا.. زاده

اتهامی که از پیشانی قلعه نویی پاک شد

در گیر و دار فسخ استراماچونی و ترک ایران، روایت های قدیمی از برکناری چهره اسطوره ای استقلالی ها از رهبری این تیم به جنجالی جدید میان سرپرست و مدیرعامل سابق تبدیل شد.

اتهامی که از پیشانی قلعه نویی پاک شد

به گزارش "ورزش سه"، با گذشت بیش از دو دهه از اولین برکناری ناصرحجازی از سرمربیگری استقلال هنوز هم روایت های متفاوتی از نحوه اجرای این تصمیم و کنار گذاشتن اسطوره فقید استقلالی ها به گوش می رسد، روایت هایی که حالا به دلیلی محکم برای درگیری های لفظی شدید میان کاپیتان سابق و سرپرست فعلی آبی ها با مدیرعامل وقت استقلال تبدیل شده است.


نه روز بعد از شکست استقلال در فینال جام باشگاه های آسیا مقابل جوبیلوایواتا ژاپن آن هم در حضور بیش از 120 هزار استقلالی حاضر در ورزشگاه آزادی نوبت به مصاف با سایپا در لیگ ازادگان رسید، جدالی که با شکست عجیب و غیرمنتظره 4-3 استقلال مقابل شاگردان حمید علیدوستی توام شد تا باشگاه تصمیم به برکناری ناصرحجازی سرمربی وقت آبی ها بگیرد.


این تصمیم ساعت نه شب روز یکشنبه 19 اردیبهشت 1378 اتخاذ و در اخبار شبانگاهی ساعت 22:30 همان شب به صورت رسمی اعلام شد تا اسطوره فقید آبی ها اولین شوک تلخ خود در باشگاه محبوبش را 10 روز بعد از رساندن استقلال به فینال آسیا تجربه کند. بعد از این تصمیم روایت های زیادی در خصوص چگونگی اتخاذ این تصمیم توسط مدیریت باشگاه نقل شد که در بعضی از این روایت ها، ماجرای کم کاری بازیکنان وقت استقلال نیز به میان آمد.


در گیرو دار قهر و فسخ آندره آ استراماچونی از استقلال به یکباره زمینه به شکلی پیش رفت که بار دیگر روایت های برکناری ناصرحجازی در سال 1378 نیز دوباره بر سر زبان ها افتاد و باعث شد تا جنگ لفظی شدیدی میان جواد زرینچه کاپیتان آن روزهای استقلال همین طور علی فتح ا.. زاده مدیرعامل وقت باشگاه در بگیرد. دو چهره سرشناس آبی ها که هر یک روایت خاص خود از برکناری حجازی را به زبان می آورند و در تایید این روایت ها شاهدانی نیز به ماجرا ورود کردند اما نکته کلیدی اینجاست که در هیچ یک از روایت ها نام افرادی که در تمام این دودهه نام شان به ماجرا کشیده شده بود، در میان نیست از جمله امیر قلعه نویی که در آن برهه برای گذراندن دوران کوتاه کلاس مربیگری راهی لورکوزن آلمان شده بود.


جواد زرینچه که با رفتن استراماچونی و انتشار فایلی صوتی از فتح ا.. زاده نزدیک به 48 ساعت پرفشار را تجربه کرد در دفاع از خود به خاطر ماجرای برکناری ناصرحجازی این روایت را به زبان آورد و گفت:« نه فتح ا.. زاده نه سایر مسئولان وقت باشگاه جرات گفتن برکناری از هدایت استقلال به ناصرحجازی را نداشتند و برای این کار دست به دامن مرتضی شمس سردبیر وقت روزنامه اخبارورزشی شدند. آن روز سردبیر اخبارورزشی با تماسی تلفنی از ساختمان باشگاه و درست وقتی صدا روی آیفون بود موضوع برکناری را به حجازی انتقال داد که در واکنش به این اتفاق مرحوم حجازی پشت تلفن گفته بود هیچ کدام از مدیران "مرد"نیستند و ...».

 


در حالی که زرینچه به دفاع از خود و اتهاماتی که به خاطر اتفاقات بازی با سایپا پرداخت، علی فتح ا.. زاده نیز در دفاع از خود و واکنش به حرف های کاپیتان سابق آبی ها مدعی شد:« جواد زرینچه بازیکن من بوده و برای باشگاه زحمت کشیده است. من شرایط امروز او را درک می‌کنم ولی می‌توانست بهتر و مودبانه‌تر حرف بزند. مگر زمانی که استقلال را بخاطر یک میلیون تومان رها کردی و به کشاورز رفتی ما چیزی گفتیم یا توهین کردیم؟ یا وقتی که می‌گویی حجازی رفت کنار، چرا رفت (حجازی) کنار؟ اگر وقتی به شما گفت بلند شو گرم کن برو زمین، گوش می‌دادی به حرف حجازی؟ آن وقت حجازی حذف می‌شد؟ من هم خیلی حرف‌ها برای گفتن دارم اما جوادجان اینطور درست نیست».


فتح ا.. زاده در حالی با برزبان آوردن این جمله که اگر زرینچه به دستور حجازی گوش می داد و خواسته فنی او را اطاعت می کرد ممکن بود این برکناری رقم نخورد که آن روزها این شائبه وجود داشت سرمربی وقت استقلال از زرینچه که در دفاع راست بازی می کرد خواسته بود تا در دقایق پایانی بازی در پست دفاع وسط بازی کند که زرینچه به خاطر خستگی زیر بار این تغییر پست نرفته بود. بعد از آن بازی خود حجازی مصاحبه هایی داشت و مدعی بود برخی بازیکنان به او خیانت کردند. حتی بهنام ابوالقاسم پور ستاره گلزن سایپا در آن بازی علنا به کم کاری برخی استقلالی ها در محوطه جریمه خودشان اعتراف کرد.


یکی از مربیان سایپا روز بعد از بازی با استقلال در گفتگویی که سرو صدای زیادی به راه انداخت مدعی شد روی نیمکت این تیم آنها حس نمی کردند که تیم خودشان گل می زند بلکه حس شان این بود که استقلالی ها عمدا" گل می خورند. همین صحبت ها باعث شد تا برای روزها ماجرای خیانت به حجازی و چگونگی برکناری او از سمت سرمربیگری سوژه اول رسانه ها باشد و حالا با گذشت دو دهه هنوز ترکش های آن گریبان افراد درگیر در ماجرا را گرفته است. اما روایت هایی که حالا به گوش می رسد برای برخی نام ها می تواند سند محکمی از بی گناهی خود باشد، افرادی که همواره نام شان در ماجراهای برکناری ناصرحجازی به گوش می رسید ولی در هیچ یک از این روایت ها نامی از آنها به میان نمی آید.یکی از این افراد امیر قلعه نویی است که در آن دوران ایران نبود، همواره متهم به این بود که در مسائل مربوط به ناصرحجازی نقش منفی ایجاد کرده است.


اما حالا با افشاگری های زرینچه و فتح ا.. زاده مشخص می شود تصمیم به برکناری حجازی از سوی مدیریت وقت باشگاه گرفته شده و فرد دیگری نقشی در این تصمیم مهم و جنجالی نداشته است.البته در آن زمان شرایط طوری بود که نایب قهرمانی در آسیا آن هم در میزبانی یک شکست بزرگ تلقی می شد و شکست متعاقب آن مقابل سایپا و نارضایتی برخی هواداران در نهایت جو به ضرر حجازی شد. جالب این که بعد از اخراج حجازی استقلال با مربیگری زرینچه فصل را با جایگاه دومی به پایان برد و نتایجش با زرینچه خوب بود.


بعد از آن مقطع ناصر حجازی یک بار دیگر هم در سال 1386 هدایت استقلال را در دوران مدیریت علی فتح ا.. زاده به دست گرفت اما باز هم نتایج خوبی کسب نکرد و هنوز به اواسط فصل نرسیده حکم برکناری اش صادر و جای خود را به فیروز کریمی داد تا با تقدیم نیمکت رهبری برای مدتی کوتاه از روی سکوها نقش مدیرفنی را ایفا کند. جالب این که تصمیم به برکناری او باز هم توسط فتح ا.. زاده گرفته شد آن هم در فصلی که استقلال تمرینات پیش فصل را با سه تا چهار تماشاگر در تمرینات استارت زد اما با نتایج ناامیدکننده هم تعداد تماشاگران اندک شد هم جو سکوها مسموم تا ناصرحجازی عطای کار را به لقایش بسپارد.

دیدگاه‌ها