کد خبر : 1660506 | 17 دی 1398 ساعت 17:55 | 18.7K بازدید | 0 دیدگاه

تلاش برای جلوگیری از خداحافظی کاپیتان تکواندو

محرومیت روس‌ها مردانی را المپیکی می‌کند؟

سجاد مردانی که زمزمه‌های خداحافظی اش از تکواندو شنیده می‌شود، هنوز هم شانس اندکی برای حضور در المپیک دارد.

محرومیت روس‌ها مردانی را المپیکی می‌کند؟

 

به گزارش "ورزش سه"، یکی از موفق ترین تکواندو کاران ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی که چند روزی از پایان آن می گذرد، سجاد مردانی است. کاپیتان تیم ملی تکواندو از ابتدای سال ۲۰۱۹ در تورنمنت‌هایی که شرکت کرد، با دست پر برگشت اما در نهایت با فاصله‌ای اندک از رسیدن به سهمیه حضور در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو باز ماند.


سجاد مردانی در حالی موفق به کسب سهمیه نشد که با تمام وجود برای رسیدن به این مهم تلاش کرد و شاید اگر بازی انگلیسی‌ها در صادر نکردن ویزا برای مسابقات جهانی نبود، او در نهایت به سهمیه المپیک می‌رسید اما تقدیر برای او چیز دیگری بود. سجاد با شکست در فینال گرندپری روسیه به مدال نقره رسید و در نهایت با ناکامی در گرنداسلم در یک قدمی سهمیه باز ماند و همین بهانه‌ای شد برای اینکه سجاد تصمیم برای خداحافظی بگیرد.


به نظر می رسد این تصمیم نباید عملی شود و همه باید تلاش کنند تا سجاد خیلی زود به ترکیب تیم ملی برگردد. کارشناسان هم معتقدند تیم ملی تکواندو به توان فنی و اخلاقی این ستاره تیم ملی خیلی نیاز دارد. تکواندوی ایران باید به آوردگاه مهمی به نام المپیک در توکیو قدم بگذارد و برای حضور در این رویداد مهم نیاز است که سجاد در کنار تیم ملی باشد و با توجه به چندین سال تجربه و حضور قبلی در المپیک به جوان های تیم کمک کند.


مسابقات قهرمانی آسیا در پیش است و ضروری است که سجاد مردانی حتما در این مسابقات باشد و نشان دهد که شایستگی رفتن به المپیک و کسب مدال جهانی را داشت، اما فقط کارشکنی‌ها و بدشانسی مانع آن شد. هر چند که دلیل بعدی برای ماندن سجاد هم بسیار مهم است. دلیلی قطعی اما امیدی کم سو که باعث می‌شود تا لحظه آخر همه منتظر به وقوع پیوستن این امید باشند. امیدی که رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو آن را به وجود آورده و حالا همه منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی رخ بدهد. شاید این رنکینگ جدید فدراسیون جهانی و البته تصمیم هنوز قطعی نشده، اما شاید به راهی منجر شود که کاپیتان تکواندوی ایران به حقش برسد.


چند روز پیش سایت رسمی فدراسیون جهانی تکواندو رنکینگ المپیکی تکواندوکاران در ماه ژانویه را اعلام کرد که در رنکینگ جدید اعلام شده سجاد مردانی در رده هفتم قرار گرفت و حالا اگر برخی از اتفاقات رخ بدهد ممکن است سجاد مردانی هم شانس رسیدن به المپیک را داشته باشد.


سجاد مردانی تکواندوکار وزن ۸۰+ کیلوگرم با ۴۴/۲۶۴ امتیاز جایگاه هفتمی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که نفر اول رنکینگ تکواندوکار روسیه است که به دلیل تصمیم وادا فعلا ورزش روسیه از حضور در بازی‌های المپیک توکیو محروم است و با توجه به اعلام رییس‌جمهور روسیه بر شرکت ورزشکاران روسیه زیر پرچم  IOC، شاید تکواندوی روسیه هم به توکیو نرسد. نفر دوم رنکینگ هم تکواندوکار کره‌جنوبی است که از طریق گرنداسلم سهمیه المپیک را کسب کرده است. اگر قرار باشد تکواندوکار روسیه به المپیک نیاید، سجاد مردانی از رنکینگ ۷ دنیا به رده پنجم می‌رسد و می‌تواند سهمیه المپیک را کسب کند و در توکیو حضور داشته باشد. ولادیسلاو لارین از روسیه و کیو دون این از کره‌جنوبی دو نفر اول رنکینگ در وزن +۸۰ کیلوگرم هستند.


البته روس‌ها به دادگاه عالی ورزش CAS شکایت کردند و هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می‌دهد اما اگر روس‌ها محروم شوند با توجه به این رنکینگ سجاد مردانی هم شانس رسیدن به سهمیه را به دست می‌آورد. اگر سجاد مردانی به المپیک برود سهمیه سوم ایران در توکیو است که برای تیم ملی تکواندو اتفاق مهمی خواهد بود. به همین دلیل سجاد باید این روزها با امید کامل تمام تلاش خود را بگیرد که شاید بدشانسی از او روی برگرداند و این کاپیتان به حقش برسد.


نکته دیگر اینکه تمامی نفرات رنک یک تا شش وزن مردانی، فاقد نفرات جایگزین دارای رنک کمتر از ۲۰ در رده بندی هستند و به این بدان معنی است که در صورت آسیب دیدگی یکی از آنها امکان جایگزین کردن ورزشکار از همان کشور وجود نداشته و می تواند منجر به حضور نفر بعدی رنکینگ در المپیک شود.

 

منبع: تکواندو پلاس

دیدگاه‌ها