کد خبر : 1663332 | 01 بهمن 1398 ساعت 13:12 | 53.2K بازدید | 0 دیدگاه

بازی‌های اول احتمالا انجام نمی‌شوند

کفاشیان: می‌توانیم رای AFC را برگردانیم

رئیس سابق فدراسیون فوتبال می گوید تا زمانی که AFC به طور رسمی رای را اعلام نکرده، سلب میزبانی اجرایی نیست.

کفاشیان: می‌توانیم رای AFC را برگردانیم

به گزارش" ورزش سه" علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال امروز با یک برنامه رادیویی درباره ماجرای سلب میزبانی از تیم های ایرانی صحبت کرد. بخش هایی از صحبت های کفاشیان را در زیر می خوانید:


روزهای شنبه و یکشنبه دبیرخانه AFC تعطیل بود و اگر رأی بخواهد ابلاغ شود امروز و فردا یا اینکه در طول هفته اعلام خواهد شد. البته یک شبکه عربی پیش دستی کرده و رأی را منتشر کرده است، اما تا زمانی که AFC اعلام نکند این رأی اجرایی نیست.


رای احتمالی AFC


کاملاً مشخص است که بر اساس تنش‌هایی که در ایران پیش آمد و به دنبال شهادت سردار سلیمانی و بعد از آن انتقام ایران، قطعاً رسانه‌های خارجی به نفع استکبار جهانی فرافکنی بالایی می‌کنند و همه می‌گویند می‌خواهد جنگ شود و ایران ناامن است. بیشتر کشورها هم نگاه‌شان به همین رسانه‌های دروغگوست و باشگاه‌های‌شان می‌گویند که نمی‌توانیم به ایران برویم. بعد از آن AFC این تصمیمات را می‌گیرد که به نظرم یک مقدار عجولانه تصمیم‌گیری کرده است. به نظرم باید این موضوع کارشناسی شود و ببینند این حرف‌ها درست است و سندیت دارد. ببینند وضعیت ایران چگونه است و بعد از آن این موضوع را به کمیته مسابقات ببرند و در قبال آن تصمیم بگیرند. فکر می‌کنم این کارشناسی انجام نشده است و آنها عجولانه تصمیم گرفتند. در هر صورت تصمیم روی جوسازی دشمنان ایران گرفته شده است و کشورهایی که دوست دارند ایران را از صحنه قدرت فوتبال آسیا حذف کنند، تأثیرگذار بودند و ما هم امیدواریم که این رأی ابلاغ نشود.


می توانیم رای را برگردانیم


می‌توانیم رأی را برگردانیم. قضیه عربستان فرق داشت. این کشور سفارتش را از ایران خارج کرد و اعلام کردند که ما با ایران دشمن هستیم. همین الان باید اعتراض‌ کنیم و آقای وزیر هم تماس‌هایی با AFC داشته‌اند. با کشورهایی که گفتند در ایران بازی نمی‌کنیم باید تماس بگیریم و آنها را راضی کنیم تا بگویند ایران هیچ مشکلی ندارد. کارشناسان AFC هم باید بیایند شرایط ایران را ببینند که چگونه است. قطعاً باید پیشنهاد‌مان را دوباره به AFC ببریم و تأکید کنیم که مشکلی نیست.


ماجرای عربستان


درباره عربستان اصلاً بحث امنیت مطرح نبود، بحث تخاصم بود. در آن زمان آنها یک گزارش کاملی از آتش‌سوزی سفارت‌شان را دادند و گفتند که دولت ما می‌گوید که به هیچ وجه به ایران نرویم و ایرانی‌ها را هم به عربستان راه نمی‌دهیم. البته تخاصم بین دو کشور هنوز حل نشده است. AFC می‌خواهد به هر نحوی مسابقاتش انجام شود و کاری به کشورها ندارد و کارش را پیش ببرد. در هر صورت من فکر می‌کنم این رأی قابل برگشت باشد. به نظر من نباید در کشور دیگری بازی کنیم.

 


قطری ها قول دادند کمک کنند


من با قطری ها صحبت کردم و آن ها هم قول کمک دادند. گفتند که ما اعتقاد داریم ایران به هیچ عنوان مشکل ندارد و حتی قطری‌ها هم گفتند که تیم‌های‌شان به ایران می‌آیند و پرواز‌های ما انجام می‌شود. رایزنی‌های ما با قطر یک مقداری تنش‌ها را کاهش داده است و در حال رایزنی با چند نفر دیگر هم هستیم که ان‌شاءالله این موضوع حل شود. البته من مسئولیتی در این قضیه ندارم و فقط از فدراسیون اجازه گرفتم که صحبت کنم. قطری‌ها گفتند که ما اصلاً اعتقادی به رأی AFC نداریم. با این حال فکر می‌کنم بازی اول انجام نشود، ولی برای بازی‌های بعد مشکل حل می‌شود. بالاخره در آسیا هم سه چهار تیم خوب ایرانی حضور دارند و آنها بیشتر ضرر می‌کنند و فکر می‌کنم AFC قانع می‌شود و رأی را برمی‌گرداند.


اتفاقی که سال گذشته برای کره ای ها افتاد


سال گذشته که در AFC بودیم کره جنوبی، ازبکستان و عربستان که هر سه کشور قوی هستند می‌خواستند یک نظری را به AFC بدهند تا انتخابات را در تاریخ دیگری برگزار کند، ولی AFC اصلاً چنین کاری نکرد و حتی اجازه حضور کره در هیئت رئیسه را هم نداد. در هیئت رئیسه AFC کشورهایی هستند که اصلاً فوتبالی ندارند و فقط می‌خواهند حضور داشته باشند و ببینند نظر AFC  چیست و رأی‌شان را بدهند، به خاطر همین هر چقدر هم که قدرت داشته باشیم نمی‌توانیم رأی آنها را عوض کنیم. این کشورها در هر صورت رأی‌شان را می‌دهند.


مشکلات ما فقط فوتبالی نیست

 

مشکلات بین‌المللی که ما در مجامع بین‌الملل داریم فقط مربوط به فدراسیون فوتبال نیست. البته خیلی از کشورها دیپلماسی‌شان با ما خوب است، ولی در رأی دادن بر ضد ما عمل می‌کنند. من اعتقاد ندارم که از مسابقات کنار بکشیم، از طرفی هم می‌گویم نباید در کشور بی‌طرف بازی کنیم، چون مشکلی نداریم و تمام دنیا می‌داند که ایران باثبات است و باید مقابل فرافکنی رسانه‌‌ها بایستیم. ما راه داریم که به فیفا و CAS شکایت کنیم و ان‌شاءالله که با پیگیری‌هایی که فدراسیون می‌کند و رایزنی‌هایی که در حد سفارتخانه‌ها و وزارت خارجه انجام می‌شود، مشکل حل خواهد شد.


نقش اینفانتینو


اینکه اینفانتینو در گذشته به ایران آمد دقیقاً برای حفظ صندلی خودش است و تأثیری در حفظ ما ندارد. او برای تبلیغات ریاست خودش آمد و اینکه بگوید من همه جا رفته‌ام. این کارها برای تبلیغات خودش است. در آسیا  تصمیم‌گیر‌ی‌ها در هیئت رئیسه AFC صورت می‌گیرد. البته رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند توصیه‌ای داشته باشد، ولی مطمئن باشید که آنها هم منافع خودشان را ارجح می‌دانند بر منافع ما و دل کسی برای فوتبال ما نمی‌سوزد. من مطمئنم که مثل همیشه که حق پیروز بوده است، ایران هم می‌تواند بر تمام مشکلات غلبه کند.

 

 

دیدگاه‌ها