کد خبر : 1664887 | 08 بهمن 1398 ساعت 11:35 | 45.1K بازدید | 0 دیدگاه

تحلیلی از حملات متعدد به مجسمه ایبرا در زادگاهش

قضیه زلاتان در سوئد: از یهودا تا ابرستاره

تخریب چند باره مجسمه زلاتان ابراهیموویچ در شهر او مالموی سوئد نشان از واقعیتی عجیب می‌دهد؛ ناراحتی و دلخوری سوئدی‌ها از اسطوره‌ای که نام‌شان را در دنیای فوتبال بلندآوازه کرده است.

قضیه زلاتان در سوئد: از یهودا تا ابرستاره

به گزارش "ورزش سه"، در اوایل ماه ژانویه بود که مجسمه‌ برنزی‌ای که به یادبود زلاتان ابراهیموویچ در شهر او مالموی سوئد نصب شده بود نه یک بار بلکه چندین بار هدف حمله قرار گرفت و تخریب شد. این حرکت عجیب نشان می‌داد بر خلاف انتظار کسانی که از خارج تحولات سوئد را زیر نظر دارند زلاتان، اسطوره‌ای که برای فوتبال این کشور آوازه‌ای جهانی بدست آورده در این کشور دست‌کم برای گروه‌هایی از مردم چهره محبوبی نیست. روزنامه فرانسوی لوموند در یادداشتی سعی کرده چرایی این وضعیت را بررسی کند.

 

1473461

 

مجسمه زلاتان که در سال 2015 توسط فدراسیون فوتبال این کشور به پیتر لینده مجسمه‌ساز مشهور این کشور سفارش داده شده بود ابتدا قرار بود در مقابل فرندز آرنا در شهرک سولنا واقع در حومه استکهلم نصب شود، جایی که تیم ملی فوتبال سوئد بازی‌های خانگی خود را آنجا برگزار می‌کند. اما طبق اعلام رسمی فدراسیون فوتبال، زمین محل نصب مجسمه به اندازه کافی مستحکم نبود که بتواند وزن پایه هشت تنی و وزن 500 کیلوگرمی مجسمه او را تحمل کند. اما واقعیت این بود که هواداران استکهلمی مایل نبودند مجسمه ستاره تیم رقیب‌شان مالمو را در مقابل استادیوم خانگی خود ببینند.

 

به این ترتیب بود که فدراسیون در نهایت تصمیم گرفت مجسمه او را در شهر مالمو، شهر محل تولد و بزرگ شدن زلاتان نصب کند. مراسم نصب مجسمه با سر و صدای فراوان در روز 8 اکتبر 2019 برگزار شد.

 

1473460

 

ضربه بعدی اما از سوی زلاتان زمانی وارد شد که او که به آث میلان پیوسته بود اعلام کرد قرار است در باشگاه سوئدی همربی که یکی از رقبای سرسخت تیم مالمو است سرمایه‌گذاری کند. این خبر در سوئد مثل بمب صدا کرد. هواداران مالمو نمی‌توانستند این اقدام زلاتان را هضم کنند. به خصوص بعد از آنکه زلاتان شخصا در مصاحبه‌ای اعلام کرد همربی این پتانسیل را دارد که به بزرگترین باشگاه فوتبال سوئد تبدیل شود.

 

1473463

 

هواداران مالمو بلافاصله توماری اینترنتی امضا کرده و خواهان برداشته شدن مجسمه از مقابل ورزشگاه‌شان شدند. اما تخریب‌ها هم بلافاصله آغاز شد و عصر همان روز عده‌ای چند سطل زباله به مجسمه برنزی اسطوره سوئدی آویزان کردند. کمی بعد هم چند مرد که صورت‌های خود را پوشانده بودند به مجسمه زلاتان حمله‌ور شدند. حتی عده‌ای به خانه زلاتان در شهر استکهلم رفته و روی در چوبی آن کلمه " یهودا" را نوشته بودند که اشاره به یهودای اسخریوطی دارد، یکی از حواریون عیسی مسیح که به او خیانت کرد. در هفته‌های بعدی هم مجسمه با چندین حمله و تخریب مواجه شد و در نهایت در شب پنجم ژانویه با وجود موانعی که در مقابل مجسمه قرار داده شده بود حمله‌کنندگان موفق شدند آن را به  کلی از جا در بیاورند.

 

1473462

 

از زمان درخشش زلاتان در فوتبال سوئد رابطه او با سوئدی‌ها همواره رابطه‌ای سرشار از عشق و نفرت بوده است. زلاتان همیشه کسی بوده که از همنوایی با قواعد از پیش تعیین شده خودداری کرده و از اینکه به صراحت اعلام کند که خود را از دیگران برتر می‌بیند ابایی نداشته است. این در حالی است که در اسکاندیناوی، فروتنی و تواضع یکی از خصوصیات بایسته اخلاقی به حساب می‌آید. در این شکی نیست که زلاتان بزرگترین فوتبالیست تاریخ سوئد است و بی‌گمان وجود مجسمه‌ای به پاس خدمات او به فوتبال این کشور یکی از حداقل‌ دین‌هایی است که او به گردن فوتبال این کشور دارد. باید دید آیا در آینده فدراسیون فوتبال این کشور و جامعه فوتبالی سوئد می‌توانند برای حل و فصل این مساله به توافقی بلندمدت دست پیدا کنند یا نه.

 

منبع: لوموند

آرش جلال منش

 

دیدگاه‌ها