کد خبر : 1672044 | 13 اسفند 1398 ساعت 17:06 | 28.2K بازدید | 0 دیدگاه

تعلیق و بی‌برنامگی به جای تصمیم نهایی

چرا لیگ برتر فوتبال ایران تعطیل نمی‌شود؟

اگرچه رقابت‌های هفته بیست و دوم لیگ برتر موقتا لغو شده است، اما این تعطیلی هیچ تاثیری در مبارزه با کرونا میان فوتبالیست‌ها و کادرفنی تیم‌ها نداشته است.

چرا لیگ برتر فوتبال ایران تعطیل نمی‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، فشارهای زیاد اعضای تیم‌های فوتبال برای تعطیلی مسابقات لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا به مسئولان سبب شد تا در جلسات ستاد ملی مبارزه با این ویروس موضوع فوتبال مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. مساله‌ای که باعث نگرانی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود تقویم فشرده موجود محسوب می‌شد اما در نهایت آنها وقتی اعتراض اهالی فوتبال به برگزاری مسابقات را دیدند همراهی کردند و  خواهان لغو مسابقات فوتبال شدند. مساله مهم اما این بود که سازمان لیگ به تنهایی نمی‌توانست این کار را انجام دهد و برای لغو مسابقات باید مجوز رسمی ستاره ملی مبارزه با کرونا را می‌گرفت.


مصاحبه‌ای که روز جمعه گذشته وزیر بهداشت در این خصوص انجام داد و صراحتا اعلام کرد مسابقات فوتبال بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود به نوعی موضع رسمی در این خصوص بود اما با افزایش فشارها مسئولان ستاد مبارزه به کرونا تصمیم گرفتند فعلا به طور موقت رقابت‌های هفته بیست و دوم لیگ برتر و بازی‌های این هفته لیگ های پایین‌تر را تعویق بیندازند تا درباره بازیهای بعدی در هفته آینده تصمیم بگیرند. مساله‌ای که عملا هیچ اتفاق ویژه ای محسوب نمی‌شود چراکه با توجه به احتمال برگزاری مسابقات هفته بیست و سوم لیگ برتر و همچنین بازی‌های هفته آینده لیگ های یک و دو و سه تیم‌ها مجبور به پیگیری تمرینات خود هستند. به عبارت بهتر اگرچه مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود اما به صورت روزانه حدود 40 تا 50 نفر از دست‌اندرکاران تیم ها به محل تمرین می‌روند و با هم مراوده دارند. حتی برخی تیم ها برای اینکه از شرایط مسابقه دور نباشند بازی دوستانه برنامه‌ریزی کردند و به طور واضح لغو مسابقات هیچ پیشگیری‌ای از کرونا محسوب نشده است.


در چنین شرایطی لغو موقتی یک هفته از مسابقات فوتبال باعث اعتراض مربیان و فوتبالیست ها و مدیران شده است. در مصاحبه‌هایی که اعضای تیم ها در این باره انجام دادند همه شان خواهان این بودند که نه به طور موقت که به صورت کامل مثلا تا بعد از نوروز 99 مسابقات فوتبال لغو شود و از طرفی برخی نیز اعلام کردند با این شرایط که هفته به هفته قرار است برای لیگ تصمیم‌گیری شود همه تیم ها ضرر می‌کنند و بهتر است به جای ادامه دادن به وضعیت کنونی مسابقات لیگ را برگزار کنند.


از این رو سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال همه چیز را به ستاد ملی مبارزه با کرونا سپرده و آنها نیز مشخص نیست چه تصمیمی برای مسابقات بعدی خواهند گرفت. اما چیزی که مشخص است یک موضع عجیب از سوی این ستاد است. موضعی که طبق شنیده‌ها آنها به مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون اعلام کردند و به نظر می‌رسد هرگز جان فوتبالیست‌ها و دست اندرکاران تیم ها برایشان اهمیتی ندارد. در این باره گفته می‌شود از آنجایی که مردم اکثرا در این مقطع زمانی در منازل خود حضور دارند برای اینکه تلویزیون بتواند برنامه‌های سرگرم کننده‌اش را افزایش بدهد مسئولان وزارت بهداشت خواهان برگزاری مسابقات هستند تا برای 90 دقیقه در هفته هم شده طیفی خاص از جامعه بتوانند در منزل بنشینند و فوتبال تماشا کنند. این در حالی است که برای برگزاری هر مسابقه فوتبال حدود 200 نفر در یک اجتماع شرکت می‌کنند و این برخلاف اطلاعیه‌هایی است که خود ستاد مبارزه با کرونا منتشر کرده است.


برای اینکه از آخرین وضعیت تعطیلی مسابقات لیگ فوتبال با خبر شویم با سهیل مهدی رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ صحبت کردیم که البته او نیز اطلاعات خاصی ندارد. مهدی به خبرنگار "ورزش سه" گفت:‌ «ما منتظر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و هیچ اظهارنظری درباره مسابقات هفته بیست و سوم و بعد از آن نمی‌توانیم داشته باشیم. قرار است در هفته آینده جلسه این ستاد برگزار شود تا موضع نهایی‌شان را بدانیم و بتوانیم به باشگاه‌ها ابلاغ کنیم.»
وی درباره لغو هفته به هفته مسابقات لیگ برتر و تاثیرش روی تیم های لیگ برتری تاکید کرد: «این شرایط اصلا به سود فوتبال و تیم‌های شاغل در این رشته نیست. امیدوارم به یک نتیجه واحد برسیم.»


در چنین شرایطی به نظر می‌رسد باید طی روزهای آینده یک تصمیم جمعی و مهم درباره فوتبال گرفته شود. این که زمان تعطیلی مسابقات فوتبال مشخص نباشد یا هفته به هفته مسابقات را تعطیل یا برگزار کنند هم کمکی به پیشگیری از شیوع کرونا نمی‌کند چون همانطور که گفته شد تمرینات تیم ها درجریان است و مسابقه‌های دوستانه نیز برای حفظ آمادگی تیم‌ها در دستور کارشان قرار داده می‌شود. پس به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر مسئولان وزارت بهداشت و فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال یک تصمیم واحد درباره تعطیلی مسابقات تا زمان مشخص بگیرند تا همه اهالی این رشته پرطرفدار از بلاتکلیفی در بیایند.

دیدگاه‌ها