کد خبر : 1675064 | 05 فروردين 1399 ساعت 15:43 | 60.2K بازدید | 0 دیدگاه

بدهی هایی که فتح الله زاده را فراری داد

کرونای مالی پیش روی استقلال!(گزارش)

ورود به سال جدید برای باشگاه استقلال با چالش های مالی گسترده ای توام خواهد بود، چالشی که نیاز به میلیاردها تومان اعتبار نقد در حساب باشگاه دارد.

کرونای مالی پیش روی استقلال!(گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، چهارمین دوران مدیریتی فتح الله زاده که نافرجام نیز بود و با استعفای او از سرپرستی موقت باشگاه در آخرین روزهای سال 98 همراه شد این واقعیت را علنی کرد که استقلال برای فرار از محرومیت های سنگین انضباطی فیفا همین طور پرونده های باز شده در دادگاه بین المللی ورزش CAS نیاز به پرداخت های ارزی سنگین دارد.
علاوه بر این ماجرا که فتح الله زاده و هیات مدیره استقلال را تحت فشار سنگینی قرارداد مباحث مالی دیگری نیز در دستور کار مدیریت بحران زده باشگاه قرار گرفت. مباحثی از جمله پرداختی به بازیکنان در شب عید که البته آن هم مبلغ قابل توجهی نبود. ضمن اینکه بدهی به یکی از اعضای متمول اما مستعفی هیات مدیره هم بر اساس قول و قرار های ثبت شده و کنار آمدن با برخی طلبکاران دیگر هم دردسر اساسی به وجود آورده بود.


در شرایطی که بیم و اضطراب محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی به خاطر شکایت های مطرح شده از سوی خارجی های سابق از جمله سرور جپاروف ازبک از سوی فیفا تا 22 اسفند 98 پابرجا بود علی فتح الله زاده در یکی از اقدامات ضرب الاجلی خود توانست تا پیش از استعفا از سمتش در باشگاه این پروسه را حدود یک ماه به تعویق بیاندازد تا دوباره در اولین روزهای اردیبهشت ماه 99 این معضل به سنگی بزرگ برای آبی ها تبدیل شود.


همین بهانه خوبی بود تا براساس آخرین اخبار به گوش رسیده از داخل باشگاه استقلال نگاهی لیست وار به بحران های مالی پیش رو در این تیم داشته باشیم، جایی که به نظر می رسد نه خارجی ها بلکه بازیکنان فعلی هم از بدقولی ها و سوء مدیریت ها حسابی کاسه صبرشان لبریز شده به سادگی حاضر به عبور از این شرایط نیستند تا در کنار بحران کروناویروس، باشگاه استقلال بحران مالی را به صورت جدی لمس کند.

 

1487057


250 هزار مطالبات سه خارجی سابق


اگر نخواهیم به صورت ریز وارد پرونده های حقوقی ارزی گریبانگیر باشگاه استقلال شویم آن طور که از منابع موثق در این باشگاه شنیده می شود در ماه فروردین و اردیبهشت باید اعتبار ارزی قابل ملاحظه ای در حساب باشگاه شارژ شود تا آبی ها از زیر بار احکام انضباطی شدید فیفا (دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم و کسر 6 امتیاز) فرار کنند.


از جمله این مبالغ نزدیک به 250 هزار دلار پرداختی به سه بازیکن شاکی(منشا، ایسما و جپاروف) و حدود 25 هزار دلار نیز حق الزحمه دو وکیل سوئیسی و اتریشی طرف قرارداد برای دفاع از پرونده های حقوقی در فیفا و دادگاه بین المللی ورزش است. از این مبلغ حدود 50 هزار دلار متعلق به منشا است، نزدیک 100 هزار دلار مطالبه جپاروف است و بیش از 100 هزار دلار هم مبلغ حق انتقال ایسما است که در موعد مقرر پرداخت نشده است. البته باشگاه پاختاکور هنوز شکایتی از استقلال انجام نداده و اگر شکایتی انجام دهد، چند ماه بعد باید این مبلغ پرداخت شود.


نیاز به 600 هزار دلار تا نیمه فروردین


وینفرد شفر وقتی از استقلال رفت به واسطه شکایتی که انجام داد این باشگاه را محکوم به پرداخت 550 هزار دلار کرد. استقلالی ها تا الان هیچ اقدامی برای پرداخت این پول نکردند و حالا گفته می شود پایان تعطیلات نوروز(13 فروردین) آخرین زمان برای پرداخت این پول است. از طرفی مارتین فورکل دستیار شفر هم مبلغی در حدود 20 هزار دلار طلب دارد که این مبلغ هم باید تا قبل از پایان فروردین ماه پرداخت شود. همچنین وکلای استرالیایی، مالزیایی و ایتالیایی استقلال در پرونده های دفاع از این باشگاه در پرونده شفر و دستیارانش هم حدود 50 هزار دلار طلبکار هستند. البته رای پرونده های ساشا شفر و میگوئل کولی هنوز صادر نشده و به زودی آنها نیز احتمالا اعلام می شود.

 

1487059


8 میلیارد تومان برای پرداخت 20% قراردادها


طبق توافق همین طور وعده وعیدهای داده شده به سرمربی و سرپرست تیم برای پرداخت 20 درصد از قراردادهای این فصل به اعضای تیم اعم از بازیکن و مربی، مبلغی در حدود 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این تسویه حساب ها انجام شود. البته این مبلغ به غیر از خارجی های است که برای پرداخت 20 درصد آنها نیز تقریبا 2 میلیارد تومان باید اضافه بر مبلغ قبلی به حساب باشگاه بیاید.

 

در آخرین روزهای اسفند 98 این وعده ها با وجود پیگیری های فرهاد مجیدی سرمربی و وریا غفوری کاپیتان استقلال عملی نشد تا بازیکنان بدون ریالی دریافتی سال را در کنار خانواده های خود در قرنطینه خانگی تحویل کنند.( خبری منتشر شد که باشگاه دو تا سه درصد پول واریز کرده اما بلافاصله این خبر نیز تکذیب شد) کار به جایی رسید که در اولین روزهای نوروز تعدادی از بازیکنان استقلال در اعتراض به شرایط مدیریتی پست های تندی در صفحات مجازی خود منتشر و رسما به این بدقولی ها معترض شدند. از همین رو حتی با فروکش کردن بحران کرونا ویروس بعید است آنها تا قبل از دریافت مطالبات خود حاضر به بازگشت به تمرینات شوند.


چک 2.5 میلیاردی عابربانک مستعفی


اما آخرین روزهای سال 98 برای استقلال با اتفاقات مدیریتی زیادی هم مواجه بود جایی که عابربانک جدید باشگاه، کسی که به اذعان فرهاد مجیدی و چند تن از بازیکنان در بحرانی ترین شرایط تیم در ورود به لیگ قهرمانان آسیا حاضر شد از جیب خود میلیاردها تومان هزینه کند براساس سوءتفاهمات از سمت خود استعفا داد تا سونامی تغییرات مکرر در باشگاه استقلال رکورد جالبی از خود به جا بگذارد. عبدالرضا موسوی مالک ایرلاین زاگرس که پیش از این در همین استقلال و حتی باشگاه صبای قم خودی نشان داده بود این بار در حالی حدود 7 میلیارد تومان به باشگاه قرض داد که علی فتح الله زاده در کشمکش جدل های لفظی خود پرده از بازپرداخت این پول با شرایط ویژه همچون وام بانکی برداشت. موسوی که در برنامه زنده تلویزیونی خطاب به فتح الله زاده تاکید کرد این پول را قطعا از باشگاه پس می گیرد مسلما در هفته های اول کاری سال 99 بر سر نقد کردن اولین چک خود پاپس نمی کشد و این واقعیت را هیات مدیره باشگاه و مدیرآتی به خوبی درک کرده اند.


نگرانی بابت بازگشت خارجی های کنونی


مساله بعدی که باعث نگرانی هواداران استقلال شده ماجرای مطالبات 3 خارجی کنونی این تیم است. شیخ دیاباته، هرویه میلیچ و بودوروف 3 بازیکن خارجی استقلال حدود 280 هزار دلار بابت مطالبات جاری شان باید دریافت کنند که بیشتر این مبلغ متعلق به بودوروف است. جالب اینکه وکلای میلیچ و بودوروف به باشگاه پیغام دادند و 15 روز مهلت تعیین کردند تا این پول به حساب شان برود و در غیر اینصورت می توانند یک طرفه قراردادشان را فسخ کنند. مهلتی که بیشتر از 10 روز آن سپری شده و حالا زمان زیادی نیست. البته دیاباته هنوز درخواست کتبی نداده کهک اگر این اتفاق بیفتد باشگاه باید مبلغی بسیار بیشتر به این مهاجم مالیایی تا 15 روز پرداخت کند وگرنه او نیز می تواند یک طرفه قراردادش را فسخ کند و از استقلال برود.


اسپانسری در کار نیست


اما قصه بحران های مالی استقلال وقتی غم انگیز تر می شود که این باشگاه براساس توافقات پیش از این و تراکنش های مالی که با شرکت پیمانکاری قراردادهای اسپانسرینگ داشت تا سال 1402 نمی توان روی اسپانسری جدید حساب باز کند! شاید در کنار بیماری و کسالتی که علی فتح الله زاده از آن به عنوان دلیل اصلی استعفای خود نام برد بتوان از این واقعیت به عنوان دلیلی مهم نام برد که این مدیر همیشه داوطلب برای بازگشت به استقلال را در همان روزهای ابتدایی از قبول تبعات مسئولیت جدید هراساند تا او عطای کار در باشگاه محبوبش را به لقایش بسپارد و خانه نشینی را به استرس های مدیریت ترجیح بدهد.

 

1487060


تلاش برای زنده کردن مطالبات فیفایی


در کنار همه این مسائل استقلال مبلغی در حدود 340 هزار دلار از فدراسیون جهانی فوتبال طلبکار است. به عبارتی این پولی است که در فیفا بلوکه شده است. مسئولان استقلال امیدوار به زنده کردن آن هستند و طی نامه نگاری ای که با فدراسیون جهانی داشتند خواستند تا طلب جپاروف، منشا، فورکل و سه وکیل خارجی توسط فیفا مستقیما پرداخت شود. البته با این درخواست هنوز از سوی فیفا موافقت نشده است.


حرف آخر


هیات مدیره استقلال در حال حاضر سه عضو دارد و قرار است بعد از تعطیلات عید نوروز دو عضو دیگر خود همین طور مدیرعامل جدیدش را بشناسد. انتصاب هایی که وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس مجمع باشگاه در دستور کار قرار داده بلکه بتواند با سرو سامان دادن به اوضاع بحرانی این تیم محبوب که طرفدارانی حسابی شاکی در کنار خود می بیند از زیر بار سنگین فشارها و انتقادات یکی دو سال گذشته فرار کند. مسلما با واقعیت مالی حاکم بر باشگاه هر یک از این اعضا باید خود را برای رویارویی با تبعات و دشواری های بحران حاکم بر استقلال آماده کند به خصوص کسی که روی صندلی مدیریت عاملی می نشیند تا وارث آواره ای شود که ساخت دوباره آن نیاز به میلیاردها تومان اعتبار همین طور صبوری وحشتناک در مواجه با اتفاقات غیرمنتظره در این باشگاه دارد.

دیدگاه‌ها