کد خبر : 1680767 | 08 اردیبهشت 1399 ساعت 14:59 | 23.5K بازدید | 0 دیدگاه

ضربات پنالتی ، بزرگترین حریف ایران در آسیا

اشکهایی که وحید امیری و محمدخانی را به هم وصل می‌کند

خطا در به ثمر رساندن ضربات پنالتی بزرگترین سد ما برای فاصله گرفتن از تمام آسیا در کسب عناوین قهرمانی در جام ملتهای آسیاست.

اشکهایی که وحید امیری و محمدخانی را به هم وصل می‌کند

 به گزارش "ورزش سه "تیم ملی ایران در هر دهه ستاره های بزرگی داشت که می توانستند مانند بزرگان دهه 40و 50که سه بار قهرمان جام ملتهای آسیا  و یک بار بازی های آسیائی شدند برای ما و آن نسل ها افتخار آفرینی کنند .در چهار دهه گذشته بهترین های فوتبال ایران تا یک قدمی فینال مهمترین تورنمنت فوتبال آسیا رسیدند،ولی سد بزرگی به نام ضربات پنالتی آن ها و ما را از لذت قهرمانی در جام ملت های آسیا محروم کرد.


در حالی که این روزها در محافل ورزشی از بررسی فیفا برای حذف ضربات پنالتی و استفاده از موقعیت تک به تک با محدودیت زمانی صحبت های فرآوانی می شود با هم مروری میکنیم بر ضربات بی رحم پنالتی که بزرگترین بدهکار به  فوتبال ملی ما می باشد. کاش قبل از هر اقدامی می توانستیم با این مرحله فوتبال که همواره با ما سر ناسازگاری داشت تسویه می کردیم و گذشته های سخت و دشوار لحظات کشنده  سپری شده در ضربات پنالتی را از ذهن مان پاک می کردیم .

 

ایران-عربستان ؛نیمه نهائی جام ملت های آسیا 1984سنگاپور


تقابل و دوئل های ایران با عربستان از این بازی شروع شد. در نیمه نهائی جام ملت های آسیا در حالی که ایران با تک گل شاهرخ بیانی در دقیقه 43 نیمه اول از عربستان پیش بود ،ضربه سر شاهین بیانی دفاع راست ایران به گوشه دروازه بهروز سلطانی در دقیقه 43نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند تا بعد از نتیجه نگرفتن در وقت های اضافه عربستان که موفق شده بود پنج ضربه پنالتی خود را تبدیل به گل کند ایران را شکست دهد وبه فینال برسد و با پیروزی 2بر صفر برابر چین قهرمان شود .اصغر حاجیلو،شاهرخ بیانی ،حمید درخشان و جعفرمختاری فر ضربات خود را گل کردند تا در روزی که حافظ طاحونی دروزه بان ایران در ضربات پنالتی کار خاصی نکرده بود گلر عربستان پنالتی محمد پنجعلی را بگیرد و تیم بزرگ آن روزهای ایران به فینال جام ملتهای آسیا نرسد.بازیکنان بزرگی همچون ناصر محمدخانی ،حمید علیدوستی ، عبدالعلی چنگیز و ....در آن تیم حضور داشتند که می توانستند فوتبال ایران در دهه 60همانند دو دهه 40و50قهرمان جام ملت های آسیا کنند.

 

1493218


ایران _کره جنوبی ؛یک چهارم نهائی بازی های آسیائی 1986سئول


مربی تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا 1984ناصر ابراهیمی بود و در بازی های اسیائی 1986پرویز دهداری این سمت به عهده گرفته بود .اختلافات بین کادر مربیگری و بازیکنان زیاد بود که در نهایت داستان استعفای 14نفر از بازیکنان تیم ملی بعد از این بازی ها پیش آمد.کره که میزبان بازی بود در جریان بازی ودر نیمه اول با ضربه پنالتی از ایران پیش افتاد،کریم باوی فوروارد سر زن تیم ملی با ضربه پا در دقیقه 84 بازی را به تساوی کشاند تا دو تیم بعد از نتیجه نگرفتن در 30دقیقه وقت اضافه به ضربات مرگبار پنالتی برسند . ضربات حسین مسگر ساروی ،عبدالعلی چنگیز ،مجید نامجو مطلق و اصغر حاجیلو از ایران تبدیل به گل شد. حمید سجادی دروازه بان ایران در برابر ضربات کره ای ها هیچ عکس العمل خاصی انجام نداد تا ایران با از دست دادن پنالتی ناصر محمدخانی بازی را به کره جنوبی ببازد و کره درنهایت قهرمان مسابقات شود.

 

1493219


.
ایران _عربستان ؛نیمه نهائی جام ملت های آسیا1996 در امارات


نسل طلائی فوتبال ایران با دو یادگاری بزرگ صعود به جام جهانی 1998فرانسه و شکست آمریکا در همان جام نیز طعم تلخ ضربات پنالتی را چشیده است. آن ها که در دور مقدماتی جام ملت های آسیا در سال 1996میلادی و 1375شمسی با هدایت محمد مایلی کهن  موفق شده بودند با سه گل عربستان را له کنند و در مرحله یک چهارم جام کره را شش تائی کنند در نیمه نهائی به عربستان خوردند. تیم ملی ایران  در روز بد داوری که در جریان دیدار از گرفتن پنالتی مسلم بر روی حمید استیلی چشم پوشیدو آفساید میلیمتری خداداد عزیزی و مردود شدن گل ایران را نیز به آن ضمیمه کرد در جریان بازی مانند بازی گروهی به گل نرسید  تا  بازی را در ضربات پنالتی باز هم به عریستان و محمد الدعیه ببازد. ایران باز هم با شکست در یک قدمی فینال جام ملت ها در ضربات پنالتی به دیدار رده بندی رفت  . سه پنالتی علی دائی ،داریوش یزدانی و محمدخاکپور از دست رفت تا گل های افشین پیروانی ، حمید استیلی و کریم باقری سودی برای ایران نداشته باشد و عابدزاده که جانشین نکیسا در هنگام زدن ضربات پنالتی شده بود هم  علیرغم جلوگیری از گل شدن دو پنالتی نتوانست  ایران را به فینال جام برساند.

 

1493214


ایران -چین ؛نیمه نهائی جام ملت های آسیا 2004چین


در دهه 60 و 70 عربستان از غرب آسیا ما را از رسیدن به فینال جام ملت های آسیا در نیمه نهائی محروم کرد و در دهه 80 شرقی های آسیا اینکار با ما کردند. در سال 83چین جلوی قهرمانی یکی از بهترین تیم های تاریخ ایران گرفت . باز هم مرحله نیمه نهائی بود و ایران بعد از شکست 4بر3کره جنوبی با مربی گری برانکو ایوانکویچ  به مصاف چین رفت . چین با یک گل از ایران پیش بود که سید محمد علوی با شوتی فنی از پشت هجده قدم بازی را برابر کرد . برتری فنی ایران بر چین محسوس بود .اخراج ستار زارع و تیم 10نفره ایران هم برتری ایران را کم نکرد . علیرغم برتری ایران دیگر گلی رد و بدل نشد تا بازی باز هم به ضربات پنالتی برود .چینی ها چهار ضربه خود را به گل تبدیل کردند ولی گل های علی دائی ، مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام نیز با ازدست دادن دو ضربه ایمان مبعلی و چیپ بد موقع یحیی گل محمدی پرپر شد تا  بازی را به چین ببازیم و در نهایت با شکست بحرین بازهم به مقام سوم جام ملت های آسیا برسیم . چین نیز فینال را به ژاپن سه بر یک باخت تا ژاپنی ها باز هم قهرمان آسیا شوند.

 

1493215


ایران -کره جنوبی ؛یک چهارم نهائی جام ملت های آسیا2007در بانکوک


مشکلات ساختاری فوتبال ایران و نبود رئیس فوتبال و تصمیمات کمیته انتقالی  در بازی های جام ملت های آسیا در 2007میلادی و 86شمسی با شکست ایران در بانکوک برابر کره جنوبی در مرجله یک چهارم نهائی جام ملت های آسیا تاثیر خود را بر جای گذاشت تا ایران باز هم در ضربات پنالتی  از جام کنار برود. ایران و کره دیدار تکراری این مرحله ر باز هم برگزار کردند و بعد از 120دقیقه گلی از دروازه ها عبور نکرد . امیر قلعه نوئی مربی تیم ملی ایران همانند ناصر ابراهیمی که در 1984بهروز سلطانی با حافظ طاحونی تعویض کرده بود و محمد مایلی کهن که در 1996نیما نکسیا را با عابدزاده جابجا کرده بود،حسن رودباریان از دروازه بیرون کشید و و حید طالب لو را جانشین او کرد . کره از پنج پنالتی خود چهار ضربه را تبدیل به گل کرد تا موفق شود ایران را که تنها دو بار موفق شده بود با ضربات  فریدون زندی و رضا عنایتی به گل برسد مغلوب خود کند.رسول خطیبی و مهدی مهدوی کیا با از دست دادن پنالتی ها کره را به مرحله نیمه نهائی فرستادند و ایران از گردونه جام کنار رفت.

 

1493216


ایران -عراق ؛جام ملت های آسیا 2015استرالیا


وارد دهه 90شمسی شدیم و باز هم نسلی خوب از فوتبال ایران که در جام جهانی 2014برزیل حضور داشت و به جام جهانی 2018روسیه نیز صعود کرد در جام ملت های آسیا2015میلادی و 94شمسی در یک بازی دراماتیک و در حالی که به ناحق در مرحله یک چهارم نهائی جام  برابر عراق  10نفره شده بود با سرمیگری کارلوس کی روش در ضربات پنالتی مغلوب عراق شد و باز هم از جام کنار رفت . بازی زیبای ایران و عراق که در 90دقیقه با گل سردارآزمون برای ایران یک بر یک مساوی شده بود در وقت های اضافه با دو گل پورعلی گنجی و قوچان نژاد برای ایران سه بر سه مساوی شد تا ضربات پنالتی تیم صعود کننده به مرحله نیمه نهائی را مشخص کند . در روز عملکرد ضعیف علیرضا حقیقی دروازه بان ایران پنالتی های احسان حاج صفی و و حید امیری به خطا رفت تا گل های مرتضی پورعلی گنجی،جواد نکونام ،سید جلال حسینی ،وریا غفوری ،علیرضا جهانبخش و آندرآنیک تیموریان ثمری برای ایران نداشته باشد و عراق با شکست ایران  از این مرحله صعود کند. جام در نهایت به استرالیا رسید و آن ها در خانه موفق شدند با شکست کره جنوبی به مقام قهرمانی برسند.

 

1493217

 


 محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها