کد خبر : 1682158 | 16 اردیبهشت 1399 ساعت 10:12 | 54.4K بازدید | 1 دیدگاه

حرفهای مهم نایب رییس سابق فدراسیون

اسلامیان: چهار نفر از کی‌روش خوششان نمی‌آمد

محمود اسلامیان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می گوید، مهم ترین ماموریت او در دوران کی روش نگه داشتن این مربی بوده و وارد جزئیات قراردادش نشده است.

اسلامیان: چهار نفر از کی‌روش خوششان نمی‌آمد

به گزارش "ورزش سه"، طی روزهای گذشته یکی از موضوعات مهم و پرحاشیه فوتبال ایران، بحث پاداش 200 هزار دلاری کی روش بابت کسب عنوانی سومی جام  ملت های آسیا است که پرونده این موضوه با شکایت ایران در دادگاه عالی ورزش (CAS) در حال پیگیری است.

 

کی روش روز گذشته در مصاحبه از ساکت و اسلامیان به عنوان دو فردی یاد کرد که زیر قرارداد او و فدراسیون فوتبال را امضا کرده اند و تاکید کرد آنها حرف های او را تایید می کنند.

 

به همین دلیل با محمود اسلامیان گفتگو کردیم و البته به موضوعات دیگری هم این که روزها فوتبال ما با آن درگیر است، پرداختیم.

 

در ادامه گفتگوی ما با محمود اسلامیان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را می خوانید.

 

وزارتخانه نمی خواست کی روش بماند، مجبور شدیم 6 ماهه ببندیم  


اسلامیان که یکی از اعضای تاثیرگذار و با تجربه فدراسیون فوتبال است، اینطور حرف هایش را در مورد قرارداد کی روش آغاز کرد:« ببینید بعد از مسابقات جام جهانی قرارداد کی روش تمام شد و مخالفت‌های سنگینی از جاهای مختلف برای خاتمه همکاری او وجود داشت. فشار اصلی از سوی وزارتخانه بود و نمی به همین دلیل نمی توانستیم قرارداد بلند مدت ببیندیم و مجبور بودیم قراردادی 6 ماهه تا بعد از جام ملت ها امضا کنیم تا ببینیم بعد از بازی ها شرایط چطور می شود. 

 

کی روش با ما راه آمد و قرارداد بستیم 


او سپس با اشاره به این موضوع که عقد این قرارداد با یک مربی حرفه ای مانند کی روش کار ساده ای نبوده است، اضافه کرد:« مربی ای هم با این سطح نمی خواست شش ماهه قرارداد ببندد. به هر حال اما هر طوری بود و پس از جلسات متعدد و مذاکراتی که داشتیم، با زحمت آقای کی روش راضی شد و البته ایشان هم بزرگواری کرد و با ما راه آمد و قرارداد را بستیم. مبلغ دقیق قرارداد ایشان را حضور ذهن ندارم، ولی شما مبلغ قرارداد او را مقایسه کنید با قراداد مربیان خارجی دیگری که به ایران آمده اند؛ مثل ویلموتس و ...که با رقم های سنگین آمدند و هیچ کاری نکردند. بعد هم که آقای کی روش 2 برابر ایران با کلمبیا قرارداد. ضمن اینکه ما ما مربیگری ایشان بعد از 15 سال توانستیم به رتبه سوم برسیم.»

 

مقایسه کارنامه کی روش با مربیان دیگر کار سختی نیست 


سوال بعدی ما از اسلامیان در رابطه با شکایت کی روش برای دریافت مطالباتش از فدراسیون فوتبال پرسیدیم که او اینطور پاسخ داد:« این هم بحث حقوقی است و به نظرم ایشان خیلی بیشتر از این ها برای فوتبال ما زحمت کشیده است. کاری ندارد. خیلی راحت می توان کاری که او برای فوتبال ایران انجام داده را با مربیان دیگر مقایسه کرد.» 


 
ماموریت من حفظ کی روش برای 6 ماه بود و وارد جزئیات نشدم 


از عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد بند جنجالی قرارداد کی روش پرسیدیم و اینکه آیا او به عنوان فردی که زیر آن را امضا کرده، اطلاع نداشته که در جام ملت های آسیا 2019 دیگر دیدار رده بندی وجود ندارد؟ او در پاسخ به این سوال بیان کرد:« حضور ذهن ندارم و من به عنوان کسی که قرارداد را امضا کرده، در مورد کلیات اطلاع داشتم و وارد جزئیات نمی شدم. ماموریت ما این بود که برای 6 ماه ایشان را راضی کنیم و روی عدد و رقم توافق کنیم و با کمی بیشتر از مبلغ قرارداد قبلی اش ایشان را راضی کردیم. مهم ترین موضوع این بود که ایشان را راضی کردیم که با قرارداد قبلی و یک مقداری بیشتر بماند و خودتان هم دیده اید که در کلمبیا چقدر ارزش قرارداد او است. ضمن اینکه پیدا کردن یک مربی در سطح او در آن برهه کار ساده ای نبود. واقعا این ها چیز خاصی نیست. الان هم که فوتبال نیست؛ قبلا 50 درصد فوتبال بود، 50 درصد حاشیه ولی الان فوتبال نیست و فوتبال صفر است و حاشیه 100 درصد.» 

 

یکی از مربیان خارجی از ایران حمایت نکرد حتی برانکو 


اسلامیان در ادامه با تاکید بر این نکته که اگر دست او بود کی روش را حفظ می کرد، افزود:« البته منصفانه اگر بخواهیم فکر کنیم، این حق ایشان بود. من عضوی از هئیت رئیسه هستم و نظر خودم را می گویم. شرایط را گفتیم و ایشان راضی شد. ولی اگر واقعا دست من یا فدراسیون بود، حتما کی روش را حفظ می کردیم؛ قیمت هم پایین تر بود. شما ببینید یکی از این مربیان خارجی از کالدرون گرفته تا استراماچونی و ویلموتس و حتی برانکو در ماجراهای تحریم های خارجی از ما حمایت نکردند، کی روش ولی چندین مرتبه از ما دفاع کرد و شما می دانید که این موضوع برای یک مربی در سطح او هزینه دارد.

 

1494594

 

4 نفر از کی روش خوششان نمی آمد و او را از دست دادیم و حالا هی باید بکشیم 


او سپس در رابطه با بعد فنی و مدیریتی کی روش حرف زد و گفت:« از نظر فنی هم که من در چند سفر همراه تیم ملی بودم. مدیری که اقتدار و مهربانی را به صورت توامان با خودش بیاورد، عالی است. از کی روش حساب می بردند. کی روش بازیکن سالاری را در فوتبال ما تمام کرد و همه بازیکنان هم دوستش داشتند. واقعا فداکاری می کردند این را من در تمرینات و بازی هایی که کنار تیم ملی بودم، دیدم. همه قلبا برای او احترام قال بودند. ما برای اینکه 4 نفر از کی روش خوششان نمی آمد، او را از دست دادیم و حالا هی باید بکشیم.» 

 

عملکرد کی روش و قراردادش را با بقیه مقایسه کنید


از اسلامیان در رابطه با حرف های کی روش در آخرین مصاحبه اش پرسیدیم که گفته اسلامیان و ساکت هم حق او را به او می دهند. عضو هیئت رئیسه فدراسیون در واکنش به این موضوع عنوان کرد:« ببینید این موضوع شخصی است. به هر حال من در مباحث حقوقی وارد نیستم. کلان قضیه را به شما می گویم. شما مقایسه کنید عملکرد کی روش را با مربیان خارجی دیگر؛ پول هایی را گرفتند را مقایسه کنید و بعد ببینید انصاف چه می گوید.» 

 

یک چهره هایی یک دفعه از مریخ به فوتبال می آیند


سوال بعدی ما از اسلامیان در رابطه با شایعاتی بود که از رفتن اسکوچیچ مربی فعلی تیم ملی می گویند. اسلامیان که دل پری از حاشیه سازان داشت، به این سوال اینطور واکنش نشان داد:« بله. متاسفانه در فوتبال ما یک سری چهره ها مثل اینکه یک دفعه از کره مریخ وارده شده اند، به فوتبال می آیند. خود من از سال 71 که معاون استانداری اصفهان بودم، شروع کردیم به جمع کردن اسپانسر. سیمان سپاهان را گرفتیم. بعد هم که خودم وارد کارخانه شدم و کارخانه را آوردیم. بعد هم در ذوب آهن بودم و دو سه سالی هم در مس کرمان بودم که آسیایی هم شدیم. به هر حال خودم هم فوتبالیست معمولی بوده ام. الان ولی چهره هایی می بینیم که تا دیروز اسم این آقا را نشنیده بودم. این آقا بعد به فدراسیون می آید. بعد می رود و یک باشگاه را به هم می ریزد. این آقا دست به شکایتش هم خوب است. این خبرها کذب محض است.» 

 

در استقلال هم آشوب ها کار همین آقا است


اسلامیان سپس با تکذیب خبرهایی که پیرامون حضور استراماچونی روی نیمکت تیم ملی وجود دارد، اضافه کرد:« این خبرها کذب محض است. اصلا فدراسیون به آقای استراماچونی یک تلفن هم نزده است. حالا ما این همه مصیبت با وجود کرونا داریم و فوتبال خوابیده و اقتصادمان خوابیده، بعد یک عده با یک سری اخبار دروغ جامعه را به هم می ریزند. این بهتر است توسط دستگاه های نظارتی بررسی شود تا مشخص شود افرادی که یک روز در ورزش این کشور نبوده اند و از کره مریخ آمده اند، چطور این کارها را می کنند و آیند شاخ می شوند و هر جا می روند دعوا راه می اندازند. در استقلال هم آشوب ها کار همین آقا است. من اسمش را نمی آورم، چون حوصله دادگاه رفتن ندارم و این آقا دست به شکایتش هم خوب است. چند وکیل هم دارد که هر کسی می گوید بالای چشمت ابرو است، شکایت می کند. البته من ترسی ندارم ولی حوصله این ماجراها را ندارم.» 


 
مگر می شود یک آدم بیاید فدراسیون کار کند برای ماهی 5 میلیون ؟! 


اسلامیان ادامه داد:« فکر کنید من 20 سال در اروپا خورده ام و خوابیده ام و بعد پا می شوم و می آیم اینجا برای ماهی 5 میلیون تومان در فدراسیون شغل می گیرم؟ مگر می شود؟ اینکه می گویم دستگاه های نظارتی ورود کنند برای همین است. اینکه بفهمند این آدم ها چطوری می آیند و وارد سیستم می شوند. ما این همه چهره ورزشی داریم. ما این همه مدیر ورزشی داریم. این همه پیشکسوت ورزشی داریم که یک تاری مویشان می ارزد به این آدم‌ها. داستان این حاشیه ها و اخبار هم همین است. من سوالم این است که این آدم ها بدون هیچ رزومه ای باید بیاید به این سطوح.» 

 

1494593

 

در 10 سال 12 مدیر برای پرسپولیس گذاشته اند ! 


ادامه صحبت های اسلامیان انتقادی بود از تغییرات مداوم مدیران در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و در این رابطه بیان کرد:« ببینید شما در 10 سال اخیر 12 مدیر برای پرسپولیس گذاشته اند. ببینید با استقلال و پرسپولیس چه کرده اند. آدم می آورند بدون هیچ تخصصی. بابا سال 40 انقلاب است. اوایل انقلاب بود که ما جوان بودیم و استاندار بدون تجربه می گذاشتند. دیگر ولی سال 40 انقلاب که جای این کارها نیست. شما این همه مدیر ورزشی دارید؛ خب بروید و آنها را بیاورید روی کار. این ها را می آورید و بعد طرف چون کار نکرده، 6 ماه بعد عوضش می کنند؛ خب چرا این کارها را می کنید؟»


وزارتخانه نمی خواهد فدراسیون مستقل باشد


حرف های بعدی اسلامیان در رابطه با اساسنامه فدراسیون و ایرادی بود که به آن گرفته شده است و در این زمینه تاکید کرد:« تمام دعوای اساسنامه فدراسیون هم سر این موضوع است که فیفا می گوید فدراسیون باید غیردولتی باشد ولی در وزارت ورزش می گویند نه و می گویند باید وابسته به دولت باشد. برای چه چیزی؟ تا هر 6 ماه یکبار یک مدیر بگذارند. فیفا 209 عضو دارد و همه اساسنامه هایشان درست است. ببینید ما از اول انقلاب تا قبل از دوران آقای کفاشیان 13 رئیس فدراسیون  در 27 سال داشتیم. هر 2 سال یک مدیر. به هر حال شما مدیرید و می خواهید کار کنید؛ مگر می شود با این شرایط کار کرد؟ هر 2 سال یک مدیر؟ کجای دنیا این شرایط وجود دارد؟ اصلا کدامیک از کشورهای اطراف ما چنین شرایطی دارند؟ مگر مدیر می تواند در این شرایط کار کند؟ ولی شما ببینید در 14 سال گذشته و از زمانی که فدراسیون کمی استقلال پیدا کرد، ما دو مدیر داشته ایم و نتیجه هم مشخص است. ثبات مدیریت یعنی مدیر فدراسیون شب نمی خوابد و صبح که بیدار می شود با یک کاغذ 5 زاری عوضش کنند ! شما وقتی ثبات داشته باشید، می توانید برنامه ریزی کنید؛ اقتدار داشته باشید؛ کار کنید ولی وقتی نباشد .. الان سر کشتی ببینید چه کاری کرده اند. عقل می گوید هر کاری را به اهلش بدهید. اهل فدراسیون هیئت ها، باشگاه ها و .. هستند. اصلا این چه کاری است می کنند.» 

 

محاسبه کرده بودیم ولی ویلموتس با ایران جور درنیامد 


سوال نهایی از اسلامیان در رابطه با این موضوع بود که چطور در حضور او که یکی از چهره های کلیدی و کاربلد فدراسیون است، قراردادی با ویلموتس بسته می شود که تبعات منفی زیادی دارد. او در این زمینه اینطور پاسخ داد:« به هر حال ما در هیئت رئیسه با کلیات درگیر هستیم. بعد هم شما ببینید در رئال مادرید هم این شرایط بوده؛ در منچستر هم این شرایط بوده است. خیلی تیم های ملی نه به خاطر غرض ورزی ولی تصمیمات درست در نمی آید. گاهی شما یک کاری را می کنید ولی درست در نمی آید. شما ببینید در منچستریونایتد چقدر تصمیمات اشتباه گرفته شده است. به نظرم یکباره ایرادی ندارد ولی اگر تکرار شد بد است. یکبار بالاخره شما محاسباتت را می کنی ولی جور در نمی آید. ویلموتس هم فنی مربی خوبی بود و کارهای خوبی در بلژیک کرده بود؛ رزومه دار بود ولی به فوتبال ایران نخورد. امیدوارم دیگر  تکرار نشود. دعایش را هم به جان آنهایی بکنید که افتادند به جان کی روش و این وضع را درست کردند.»

دیدگاه‌ها