کد خبر : 1682978 | 21 اردیبهشت 1399 ساعت 13:11 | 29.9K بازدید | 0 دیدگاه

ماجراهای ورود غولهای فوتبال به بازار بورس

استقلال و پرسپولیس اینجا میلیاردر می‌شوند؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است استقلال و پرسپولیس هر چه زودتر باید وارد بورس شوند؛ اتفاقی که به شفافیت و درآمدزایی بیشتر آن ها کمک می کند.

استقلال و پرسپولیس اینجا میلیاردر می‌شوند؟

به گزارش "ورزش سه"، سال هاست که بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مطرح می شود. تنها یک بار این بحث جدی شد که کار به مزایده و تحویل پاکت از سوی برخی از شرکت ها و افراد کشید، اما بعد از چند دور برگزاری مزایده بازهم سرخابی ها مثل گذشته و با مدیریت دولتی به کار خود ادامه دادند. از زمانی هم که مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش روی کار آمده، بارها پیرامون عزم جدی وزارتخانه برای واگذاری دو باشگاه پرهوادار استقلال و پرسپولیس خبر داده، اما هنوز هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده. در یک سال اخیر اما بحث عرضه سهام سرخابی ها در بورس جدی شده و با توجه به استقبال بی سابقه مردم از حضور در بورس در چند ماه اخیر، حالا شاید بهترین فرصت برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس باشد. 


حتما این روزها یا خودتان درگیر حضور در بورس و بالا و پایین شدن سهام شرکت ها شده اید یا اینکه در میان اطرافیان خود شنیده اید که در بورس چه خبر است. بدون شک ایده عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس می تواند با استقبال شدیدی از سوی هواداران دو باشگاه مواجه شود و در نهایت این دو باشگاه را از بحران اقتصادی که گرفتار آن هستند، بیرون بیاورد. 

 


اراده جدی برای ورود سرخابی ها به بورس وجود نداشته


به همین بهانه با عباسعلی حقانی نسب، کارشناس ارشد بازار سرمایه و اقتصاد در حوزه بورس همکلام شدیم. او درباره احتمال واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در بورس به "ورزش سه" گفت: نه تنها الان، بلکه از نظر من همیشه زمان مناسبی برای ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه است. اینکه چه دلایلی وجود داشته که تا الان چنین اتفاقی رخ نداده را باید از مسئولان پرسید. خیلی از مواقع اعلام می کردند اطلاعات مالی شفافی در این دو باشگاه وجود ندارد یا اینکه استقلال و پرسپولیس شکل شرکت سهامی به خود نگرفتند و موسسه هستند. به همین بهانه ها همیشه از ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه جلوگیری کردند. من اعتقادم بر این است که چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی اراده جدی مربوط به پذیرش استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه وجود نداشته.

 

 
عرضه سهام استقلال و پرسپولیس از تورم جلوگیری می کند


وی با اشاره به استقبال بی سابقه مردم از خرید سهام در بورس عنوان کرد: الان که شرایط بازار سرمایه از حالت بازار جنبی خارج شده و مورد توجه کل کشور و دولتمردان، قرار گرفته، شاید شرایط متفاوت باشد. بورس تنها بازاری است که افزایش قیمت و هجوم منابع به سمت آن نه تنها باعث تورم نمی شود، بلکه کنترل کننده نقدینگی و تورم است. پس نباید نگران این باشیم که ورود استقلال و پرسپولیس به بورس باعث ایجاد تورم می شود. برای دوستان در وزارت ورزش همیشه ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه ابزاری از گذشته تاکنون بوده که به افکار عمومی امید بدهند. همواره می گویند اراده ما جدی است، اما اقدامی انجام نمی شود تا این دو باشگاه وارد بورس شوند. 

 


تا 6 ماه آینده به فکر واگذاری در بورس نباشید


این کارشناس ارشد بورس به یک نکته برای راستی آزمایی صحبت های مسئولان مبنی بر جدی بودن در واگذاری سرخابی ها اشاره کرد و گفت: تا زمانی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درخواست پذیرش در بورس ندادند، مشخص است که هیچ اتفاقی نیفتاده چون از زمانی که درخواست پذیرش آن ها درج شود، تا زمانی که سهامشان عرضه شود، 6 ماه زمان لازم است. الان هم بعید است که این درخواست پذیرش ارائه شده باشد چون قطعا اگر این اتفاق می افتاد، رسانه ای می شد. پس حداقل تا 6 ماه آینده نباید منتظر ورود استقلال و پرسپولیس به بورس باشیم. 

 


در مرحله اول 10 درصد سهام را واگذار کنند


حقانی نسب در بخش دیگری از صحبت هایش به درآمدهای سرخابی ها پرداخت و افزود: باید مشخص شود بحث حق پخش تلویزیونی یا درآمدهای جنبی باشگاههای بزرگ ورزشی ما تا چه حد شفاف شده یا اصلا ساختار درآمدزایی آن ها درست شده یا خیر. دولت حتی اگر نگران این است که مدیریت استقلال و پرسپولیس را از دست بدهد، می تواند در ابتدا این دو باشگاه را در بورس پذیرش کند و بعد ساختار درآمدزایی برای آن ها مشخص کند. در مرحله اول تا 49 درصد سهام می تواند واگذار شود تا مدیریت در اختیار دولت باقی بماند. بحث عرضه سهام در بورس و واگذاری به بخش خصوصی کاملا جداست. وقتی می گوییم واگذاری باید بیش از 51 درصد سهام واگذار شود که دیگر مدیریت در اختیار فرد خریدار است، اما در بورس حتی می توانیم 10 درصد از سهم را عرضه کنیم. این می تواند مرحله اول باشد و در مرحله بعدی دولت سهام مدیریتی خود را عرضه کند. 

 

 

 

1475140

 


واگذاری با پاکت فقط یک فیلم بود!


وی ادامه داد: وقتی بورس و فرابورس در یک کشور فعال است، اصلا ارائه پاکت و فروش از طریق مزایده و خارج از بورس معنایی ندارد و فقط یک فیلم است. کار دولت در واگذاری استقلال و پرسپولیس به صورت مزایده مثل این بود که یک نفر روی کالای خود قیمتی می گذارد که کسی آن را نخرد. با توجه به اینکه بازارهای دیگر در رکود است و دولت با کمبود منابع مواجه می شود، الان زمان مناسبی برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس است. از شستا که تاکنون سهامی بزرگتر و پرحاشیه تر نداشتیم. گفتند واگذار کردیم، اما فقط 10 درصد سهام در بورس عرضه شد و 90 درصد آن همچنان در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. تنها تفاوت اینجاست که همه چیز شفاف تر می شود. پرسپولیس و استقلال هم از این قاعده مستثنی نیستند. 

 


مدیران سرخابی نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند


کارشناس ارشد بازار سرمایه و اقتصاد در حوزه بورس درباره اینکه برخی معتقدند استقلال و پرسپولیس شرکت های زیان ده هستند، گفت: گاهی اوقات شرکت های زیان ده هم در بورس پذیرش می شوند. درباره استقلال و پرسپولیس به خاطر اینکه هواداران زیادی دارند و شاید برخی از آن ها حتی چشم بسته برای خرید سهام جلو بیایند، قطعا اتفاقات مثبتی بعد از ورود به بورس رخ می دهد. ورود آن ها به بورس استقلال و پرسپولیس را از این شرایط که همیشه چشمشان به دست دولت باشد و کاسه گدایی دست بگیرند، خارج می کند. ورود به بورس تامین سرمایه بسیار گسترده ای برای استقلال و پرسپولیس در پی دارد. مزیت بزرگ ورود آن ها به بزرگ سرمایه این است که اطلاعاتشان شفاف تر می شود و اینطور نیست مثل الان هر مدیریتی به راحتی پشت لایه های شرکتی مخفی شود. به این شکل هم شفافیت بیشتر می شود و هم مدیران نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند. بارها در این سال ها دیدیم که مدیران قبلی و فعلی یکدیگر را متهم می کنند، اما وقتی اطلاعات در بازار سرمایه منتشر شود و بر اساس مستندات واقعی حسابرسی شود، شرایط متفاوت خواهد بود. 

 


دولت باید قدم به قدم جلو برود


وی ادامه داد: قدم به قدم باید از دولت بخواهیم که پاسخگو باشد. در قدم اول مهم این است که استقلال و پرسپولیس وارد بورس شوند؛ حتی اگر مدیریتشان همچنان در دست دولت باشد. اگر 10 درصد هم سهام عرضه شود، بازهم خیلی از مسائل روشن خواهد شد. در ضمن این را در نظر داشته باشید که بعد از واگذاری 10 درصد سهام، این فشار از سوی سهامداران بیشتر می شود که دولت سهم بیشتر را واگذار کند و مدیریت را به بخش خصوصی بسپارد.

 


هواداران میلیونی، قیمت سرخابی ها را بالا می برند


حقانی نسب در پایان درباره نحوه قیمت گذاری سهام باشگاههای استقلال و پرسپولیس در بورس گفت: برای قیمت گذاری استقلال و پرسپولیس خیلی از مسائل را باید در نظر گرفت. علاوه بر چشم انداز و ساختار درآمدزایی که در واگذاری سهام همه شرکت ها مهم است، در بحث استقلال و پرسپولیس عرق هواداری یک امتیاز ویژه خواهد بود. ممکن است یک خریدار به خاطر سود و زیان سهم شرکت دیگری را نخرد، اما در بحث استقلال و پرسپولیس اصلا چنین چیزی برای هواداران مهم نیست. برخی از آن ها حتی حاضرند پول یک وعده غذای خود را برای خریدن سهم باشگاههای محبوب خود بدهند. به همین خاطر قیمت گذاری استقلال و پرسپولیس شرایط خاصی دارد و قطعا قیمت آن ها نسبت به ارزش ذاتی اش بالاتر خواهد بود و نمی توانیم هم بگوییم این قیمت حباب است. با خرید یک سهم محدود هم آن هوادار خودش را در توسعه و موفقیت تیمش شریک می داند.

دیدگاه‌ها