کد خبر : 1683538 | 24 اردیبهشت 1399 ساعت 12:46 | 17.6K بازدید | 0 دیدگاه

5 سال بعد؛ رازهای فتح جامی که دزدیده شد

لسترسیتی چطور در ایران قهرمانی را به دست آورد

شگفتانه فوتبال ایران و انگلیس در یک فصل و به شکل همزمان رقم خورد؛ جایی که استقلال خوزستان لیگ را مبهوت کرد و جام را در اهواز بالای سر برد و در انگلیس هم رانیه‌ری و شاگردانش جام را به خود اختصاص دادند.

لسترسیتی چطور در ایران قهرمانی را به دست آورد

به گزارش "ورزش سه"، غیرمنتظره‌ و معجزه‌وار و البته شاید بی‌تکرار؛ استقلال خوزستان در شرایطی به لیگ پانزدهم فوتبال ایران رنگ آبی پاشید که شاید تا هفته پایانی هم قرمزها امیدوار به معجزه‌ای دیگر برای تیم خود بودند. شاگردان عبدالله ویسی اما بی‌قرار و غیرقابل کنترل مثل بیشتر هفته‌ها در هفته سی‌ام هم در ورزشگاه غدیر یک نمایش برتر به اجرا گذاشتند و در نهایت با پیروزی برای ذوب آهن، شاگردان برانکو ایوانکوویچ را بار دیگر با حسرت مواجه کردند تا جام قهرمانی را به خود اختصاص دهند. جامی که البته سرنوشت عجیبی داشت و مدتی بعد خبر مفقود شدن آن منتشر شد.

 

وقتی استقلال صنعتی خوزستان در سال 90 شکل گرفت، کمتر کسی تصور این را داشت که آنها بعد از قهرمانی در لیگ دسته دوم و در ادامه تکرار این عنوان در لیگ دسته اول در سال 92 در لیگ برتر افتخاری بی‌تکرار را به چنگ بیاورند. درست سه سال بعد از لیگ برتری شدن و در حالیکه در میان تیم‌های حاضر در فصل پانزدهم بعد از پدیده مشهد، کمترین سابقه را داشتند آنها یک افتخار بزرگ را به خود اختصاص دادند.

 

آغاز شگفتی بعد از آتش بازی در کرمان با امداد غیبی!


استقلال خوزستان در فصل چهاردهم با قرار گرفتن در جایگاه چهاردهم جدول به عنوان یکی از گزینه‌های سقوط به مرحله پلی آف رفت. جایی که باید برای مس کرمان مدعی صعود از لیگ دسته اول تقابل می‌کرد تا شانس مجدد خود برای بقا را دنبال کند.


تماشاگران حاضر در  ورزشگاه باهنر کرمان با امیدواری زیادی سکوها را نارنجی و در تسخیر خود در آورده بودند تا جبران شکست یک گله در اهواز را با پیروزی بزرگ خانگی و صعود به لیگ برتر جشن بگیرند. اما همه چیز در نیمه دوم علیه آنها شد و استقلال خوزستان موفق شد با دو گل از حریف پیش بیفتد. اتفاقی که خشم هواداران کرمانی را در پی داشت و آنها در اتفاقی عجیب ورزشگاه را به آتش کشیدند! ابتدا پرتاب شئی آتش زا به سمت بنرهای تبلیغاتی باعث آتش سوزی در این بخش شد و در ادامه دامنه این خشم به سکوها کشیده شد تا داور بعد از توقف 30 دقیقه‌ای، دستور ادامه بازی را صادر کند اما در نهایت این آبی‌های خوزستانی بودند که با دو گلی که لامینه دیاوارا در دقیقه ۵۳ و ۷۸ این تیم را در لیگ برتر حفظ کند. بازیکن اهل مالی استقلال خوزستان که فصل را با ثبت همین دو گل حیاتی با این تیم به پایان رسانده بود از جمع آنها جدا شد و راهی لیگ امارات شد و بعد از یک فصل ناموفق اکنون هیچ خبری از او نیست. به نظر می‌رسد او تنها بخشی از ماموریت غیرممکن استقلال خوزستان محسوب می‌شده است.

 

با شگفتی سازان لیگ پانزدهم


عبدالله ویسی بعد از این فرار بزرگ از سقوط؛ تیمش را بر پایه جوانانی گمنام آماده یک جنگ بزرگ کرد. البته آنها شانس بزرگی داشتند که دیگر تیم صعود کننده به لیگ برتر به دلیل اینکه زیرمجموعه فولاد خوزستان (فولاد نوین) محسوب می‌شد نتوانست مجوز خود را دریافت کند و یک تار و مار بزرگ و برپایه ناامیدی بازیکنانش را در پی داشت تا ویسی به دنبال صید بزرگی از آن جمع باشد. فرشاد جانفزا، عقیل کعبی، علی اصغر عاشوری و حسن بیت سعید از جمله این بازیکنان بودند که نقش پررنگی در موفقیت این تیم به خود اختصاص دادند. در کنار آنها ویسی نگاه ویژه‌ای به دیگر بازیکنان لیگ دسته اول داشت و توانست چند مهره قابل اتکای دیگر از ایرانجوان بوشهر، نفت امیدیه، نفت مسجدسلیمان، مس رفسنجان و ... را نیز به ترکیب تیمش اضافه کند و در نهایت یکی از خاص‌ترین مجموعه از بازیکنان را راهی فصل پانزدهم فوتبال ایران کرد.

 

فرناندو دخسوس،محمد طیبی، عبدالهادی خنیفر، میثم دورقی، روح الله سیف اللهی، حمدالله ابدام، باقر هاشمی، علی اکبر آهکی، موسی کولی‌بالی، ادوارد سوارز فریرا، حسن بیت سعید، فرشاد جانفزا، عقیل کعبی، علی‌اصغر عاشوری، رحیم زهیوی، دانیال ماهینی، پیمان شیرزادی، فرشاد سالاروند، گودرز داودی، جلال عبدی، حکیم نصاری، موسی جنادله، علی دغاغله و هیثم هاشمی زاده.


طبق آمار سازمان لیگ ارزش قرارداد بازیکنان و کادرفنی استقلال خوزستان پنج میلیارد و ٨٢٠ میلیون تومان بود و تنها دو تیم استقلال اهواز و راه‌آهن از این تیم ارزان‌تر بودند. طبق همان آمار سازمان لیگ در آن فصل، استقلال خوزستان حدود یک‌سوم پرسپولیس، استقلال و سپاهان هزینه کرده بود.


امداد غیبی مهدی طارمی به عبدالله ویسی


یکی از دردسرهای برانکو ایوانکوویچ در آن فصل حسرت از توپ‌هایی بود که مهدی طارمی به عنوان چهره خط هجومی سرخ‌ها در لیگ پانزدهم به سادگی از دست می‌داد. پرسپولیس در آن فصل در شرایطی با آوراژ گل قهرمانی را از دست داد که 5 پنالتی را توسط امید عالیشاه، رامین رضاییان و مهدی طارمی (3 پنالتی) از دست داده بود. تنها دو تای آنها در صورت گل شدن شاید سرنوشت را حتی به آوراژ هم نمی‌کشاند و سند قهرمانی را به نام برانکو و هواداران این تیم می‌کرد. در آن فصل سه پنالتی نیز علیه پرسپولیس گرفته شد که سوشا مکانی و ایمان صادقی به عنوان گلرهای وقت این تیم مقابل هر سه تای آن تسلیم شدند. این در حالی بود که فرناندو دخسوس در تنها پنالتی علیه استقلال خوزستان مقابل ضربه رضا عنایتی موفق عمل کرد و مانع از باز شدن دروازه این تیم شد. از سوی دیگر دو پنالتی برای استقلال خوزستان در آن فصل توسط روح الله سیف اللهی و میثم دورقی تبدیل به گل شد تا آنها آمار صد درصدی را از آن خود کنند. دو پنالتی گل شده که جریان پیروزی‌های یک بر صفر این تیم که منجر به دستیابی شش امتیاز شد.

 

آغاز مسیر؛ شکستی که پیروزی‌ها را آسان کرد


تیم تحت هدایت عبدالله ویسی شروع خوبی در فصل جاری نداشت و کار خود را با شکست در خانه سپاهان آغاز کرد. استقلال خوزستان پس از آن به سه برد پیاپی دست یافت تا نشان دهد نشانی از آن تیمی که فصل گذشته برای بقا می‌جنگید، ندارد. بازیکنان این تیم مدعی هستند پیروزی‌های پیاپی ابتدای فصل یک دوپینگ قدرتمندی ذهنی برای آنها بود به شکلی عجیب باعث ترس دیگر تیم‌ها از آنها می‌شد و در نهایت خودباوری بزرگی نیز به آنها تزریق کرد.

 

اخراج جنجالی هادی نوروزی در ورزشگاه غدیر


یکی از بازی‌های تعیین کننده برای قهرمانی استقلال خوزستان شاید در همان هفته دوم بود. جایی که خودباوری بزرگی را برای این تیم به همراه داشت اما با جنجال‌های بزرگی همراه شد. قضاوت پرحرف و حدیث محسن ترکی و عدم اخراج بازیکن استقلال خوزستان در نیمه اول روی خطای امید عالیشاه با حرکتی غیراخلاقی از سوی داور بی توجه ماند. در نیمه دوم اما مرحوم هادی نوروزی به عنوان کاپیتان سرخ‌ها خطای وحشتناکی روی بازیکن حریف داشت که با کارت قرمز محسن ترکی همراه شد و در نهایت این بازی روی دو گلی که حسن بیت سعید وارد دروازه ایمان صادقی کرد و تک گل مهدی طارمی را پاسخ داد به سود خوزستانی‌ها به پایان رسید.

 


نکات و حواشی جالب از آبی شدن جام


* استقلال خوزستان در ترکیبش حتی یک ملی‌پوش هم دیده نمی‌شود.
* سابقه نداشته است تیمی به عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران دست پیدا کرده باشد که فقط 33 گل به ثمر رسانده باشد.
* آنها اما با دریافت تنها 14 گل یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ محسوب می‌شدند. جایی که اظهارنظر تاریخی عبدالله ویسی برای گلرش را هم در پی داشت و او گفته بود" یک دروازه بان خوب از پدر و مادر هم بهتر است!"
* آبی‌های خوزستانی با ثبت تنها 3 باخت بهترین آمار از این حیث را نیز به خود اختصاص دادند. پرسپولیس، سپاهان و فولاد خوزستان سه تیمی بودند که در آن فصل موفق به کسب پیروزی مقابل این شاگردان ویسی شده بودند.
*  شاگردان ویسی به طور میانگین در هر بازی از آن فصل تنها 1.1 گل زد تا از این حیث یک رکورد منفی در کارنامه به ثبت برساند.
* استقلالی خوزستانی‌ها در فاز دفاعی اما با دریافت تنها 14 گل طی 30 دیدار به رکورد خارق العاده خوردن 0.46 گل در هر بازی رسیدند که از این حیث هم رکوردی جدید در ادوار لیگ برتر را در آن مقطع به خود اختصاص دادند. پرسپولیس اما در لیگ شانزدهم و هجدهم نیز توانست با این رکورد برابری کند.
* عادل فردوسی بود که به ورزشگاه آزادی رفته بود تا گزارشگر قهرمانی احتمالی پرسپولیس باشد بعد از گل دوم زهیوی گفت: استقلال خوزستان قهرمانه، بدجوری هم قهرمانه. حقیقت تلخی که پرسپولیسی‌ها دوست نداشتند آن را بشنوند ولی عملاً کار قهرمانی تمام شده به نظر می‌رسید. آنها باید منتظر گلزنی ذوب آهن و رساندن اختلاف به یک گل می‌بودند و زدن 3 گل در حدود 20 دقیقه توسط خودشان مقابل تیمی که برای بقا می‌جنگد.

 

1145343


هفته پایانی؛ آتش بازی رحیم زهیوی


هفته پایانی استقلال خوزستان باید برابر ذوب آهن به برتری می‌رسید و امیدوار می‌ماند که پرسپولیس مقابل تیم سقوط کرده راه آهن نتواند آوراژ گل آنها را بشکند. در استادیوم غدیر این رحیم زهیوی بود که آتش بازی خود را با یک گل دیدنی در دقیقه 54 با ضربه سر و در ادامه دقایقی بعد کات بک حکیم نصاری را با ضربه پای چپ وارد دروازه رشید مظاهری کند. در تهران اما پرسپولیس توسط رامین رضاییان و احمد نوراللهی به دو گل دست یافت و یکی از آنها توسط مهرداد محمدی پاسخ داده شد تا آنها در آوراژ گل قافیه و جام را به آبی‌ها ببازند.


اتفاقات عجیب بعد از قهرمانی؛ از پیغام CQ تا دزدیده شدن جام


قهرمانی آنها با اتفاقات جالب توجهی همراه بود که از جمله آن می‌توان به پیام سرمربی وقت تیم ملی اشاره کرد. در پیام تبریک کارلوس کی‌روش خطاب به این تیم آمده بود: «قهرمانی استقلال خوزستان را در لیگ خلیج‌فارس تبریک می‌گویم. کسب این عنوان دستاورد شگفت‌انگیزی برای این باشگاه بود؛ اتفاقی که می‌توان آن را تنها با آنچه در لیگ انگلیس و در تیم لستر رقم خورد، مقایسه کرد. می‌خواهم به بازیکنان به دلیل عملکرد عالی‌شان، کادر، جوانان این تیم و مربی سخت‌کوششان عبدالله ویسی تبریک بگویم و برای آنها بهترین‌ها را در آینده آرزو ‌کنم».


محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش ایران نیز از این قهرمانی بهترین سود را برد و در پیامی به شائبه حمایت این وزارت از سرخابی‌ها را که در آن مقطع هم داغ بود پرداخت: «‌به استقلال خوزستان تبریک می‌گویم که شائبه موفقیت تیم‌های دولتی را از بین برد و به عنوان باشگاهی خصوصی مقام قهرمانی لیگ را به‌دست آورد.»

 

اما از جهت دیگری این قهرمانی برای این تیم نیز با تلخی همراه شد. یکی از آنها مربوط به خبر فوت درگذشت یکی از هواداران این تیم همزمان با برپایی جشن قهرمانی به دلیل هیجان بالا و ایست قلبی در استادیوم غدیر بود و دیگری مربوط به دزدیده شدن جام تنها چند هفته بعد از این افتخارآفرینی بزرگ. عبدالله ویسی درباره سرقت شبانه از این باشگاه و دزدیدن جام تاریخی آنها می‌گوید: معتقدم نه تنها این جام دزدیده شد بلکه  قلب و عشق مردم ، لوگوی استقلال و احساس مردم دزدیده شد و هیچکس هم ندید و تیم را به نابودی  کشاندند.

 

 ذهنیت قهرمانی؛ از ده تا تیم ملی، از لیگ دو تا جام


عبدالله ویسی در توضیح شکل دهی ذهنیت برتری جویی به شاگردانش اینطور توضیح می‌دهد و از خود مثالی به زبان می‌آورد: شخصیت خود من به  همین نحو شکل گرفته است.  وقتی از ده خودمان  به شهر آمدم و بازیکن  شاخصی شدم به همه بچه‌ها می‌گفتم وقتی من توانستم این کار را انجام دهم پس چرا شماها نتوانید؟ آنها من را نه از لحاظ اخلاقی بلکه از لحاظ فنی الگوی خودشان قرار دادند تا توانستیم که یک راه بسیار خوبی از نظر فکری با هم پیدا کنیم تا در یک مسیر حرکت کنیم.

 

از قهرمانی تا سقوط

 

استقلال خوزستان در شرایطی در لیگ پانزدهم به قهرمانی دست یافت که در لیگ هجدهم سقوطی تلخ به لیگ آزادگان داشت. کسر شش امتیاز از این تیم، سقوط شان به لیگ یک را محتمل کرد تا در اتفاقی عجیب قهرمان ایران بعد از 3 فصل از جشن قهرمانی راهی دسته پایین‌تر شود. آنها بعد از سقوط نیز روزهای خوبی را در لیگ یک پشت سر نمی‌گذارند و هرچند در میانه جدول جای گرفته‌اند اماشانسی برای صعود در فصل جاری نمی‌توان برای این تیم متصور بود و باید دید چه زمانی لستر رستاخیر دوباره خود را جشن خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها