کد خبر : 1683742 | 25 اردیبهشت 1399 ساعت 13:05 | 45.7K بازدید | 1 دیدگاه

راز کامبک‌های اروپایی رئال مادرید

این ورزشگاه ترسناک؛ 90 دقیقه‌های جهنمی در برنابئو

ورز شگاه برنابئو، خانه رئال مادرید همیشه برای حریفان این تیم ورزشگاهی ترسناک بوده و هراس از جو برنابئو از سوی آنها مشابه "ترس از صحنه" توصیف شده است.

این ورزشگاه ترسناک؛ 90 دقیقه‌های جهنمی در برنابئو

به گزارش "ورزش سه"، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، خانه تاریخی رئال مادرید یکی از مشهورترین ورزشگاه‌های دنیا است. بسیاری از حریفان رئال در این ورزشگاه با جوی ترسناک روبرو شده و آن را با تجربه‌ای مشابه "ترس از صحنه" برای بازیگران تئاتر یا سینما مقایسه کرده‌اند.

 

1496346

 

البته شکی نیست که ورزشگاه نوکمپ بارسلونا یا واندا متروپولیتانوی اتلتیکو مادرید، مستایای والنسیا و رامون سانچس سویا هم تا حدی با این توصیف همخوانی دارند اما اگر از بازیکنان رئال مادرید، هواداران و حتی حریفان این تیم بپرسید به شما خواهند گفت در جو ورزشگاه برنابئو کیفیتی منحصربفرد وجود دارد. هیچکس بهتر از بازیکن و مربی سابق رئال، خورخه والدانو این جو منحصربفرد را توصیف نکرده.

 

والدانو در سال 1986 برای نشریه رویستا دو اوکسیدنته مقاله‌ای می‌نویسد که عنوان "ترس صحنه" را بر خود دارد. او این عنوان را از توصیف نویسنده شهیر کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز وام گرفته که در توصیف هراس خود از صحبت کردن در جمع از آن استفاده کرده است. والدانو در  مقاله خود توضیح می‌دهد که رئال به خصوص در رقابتهای اروپایی استاد کامبک‌های بزرگ است، طوریکه شکست‌های بزرگ در بازی‌های رفت را در بازی برگشت در برنابئو برگردانده و موفق به پیروزی بر حریفانش می‌شود.

 

1496344

 

تاریخچه این کامبک‌ها به نبرد رئال با قهرمان لیگ انگلیس، دربی کانتی، در مرحله یک‌هشتم  نهایی جام باشگاه‌های اروپا در فصل 1975-1976 برمی‌گردد. لوس بلانکوس در  بازی رفت در انگلیس 4-1 شکست می‌خورند ولی در بازگشت به شکلی باوردنکردنی 5-1 به پیروزی رسیده و صعود می‌کنند. در سالهای بعدی، سلتیک، اندرلخت، مونشن‌گلادباخ و ستاره سرخ بلگراد همه قربانی این کامبک‌های رئال در برنابئو می‌شوند.

 

این شهرت ترسناک رئال زمانی به اوج  می‌رسد که لوس بلانکوس در جام یوفای 1985-1986 بازی رفت با اینترمیلان در ایتالیا را 2-0 می‌بازند. خوانیتو، همبازی والدانو در رئال در آستانه بازی برگشت به تلویزیونی ایتالیایی می‌گوید" 90دقیقه در برنابئو خیلی بیشتر طول می‌کشد".  این مهاجم رئال در واقع به بازیکنان و هواداران اینتر هشدار می‌دهد که نباید تصور کنند در برنابئو می‌توانند قسر در بروند. پیش‌بینی‌ای که به واقعیت می‌پیوندد و رئال در برنابئو 3-0 پیروز می‌شود.

 

1496347

 

والدانو در مقاله خود تاثیر برنابئو را بر اساس آنچه از آن به عنوان چارچوب ذهنی بازیکنان حریف نام می‌برد توصیف می‌کند. او می‌گوید این چارچوب ذهنی در شرایط خاص و با وجود سر و صدای کرکننده و جو ترسناک برنابئو می‌تواند همه طراحی‌های تاکتیکی و فیزیکی حریف را در هم بریزد و باعث برتری رئالی‌ها شود.

 

کامبک‌های بزرگ رئال در برنابئو در سالهای اخیر هم ادامه داشته. در فصل 2001-2002 که رئال بایرن مونیخ را به همین شکل شکست داد و در نهایت قهرمان چمپیونزلیگ شد، زیدان مربی فعلی لوس بلانکوس در زمین حضور داشت. زیدان در فصل 2015-2016 هدایت رئال را بر عهده داشت و تیمش در حالیکه در بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی چمپیونزلیگ در آلمان 2-0 به ولفسبورگ باخته بود، در برنابئو با هت‌تریک کریستیانو رونالدو توانست کامبک بزرگ را رقم زده و راهی مرحله بعد شود. رئال آن فصل هم موفق شد فاتح لیگ قهرمانان شود.

 

در تئوری، حریفان اسپانیایی رئال کمتر از حریفان اروپایی اسیر جو برنابئو می‌شوند چون آنها دست کم سالی یک بار حضور در این ورزشگاه را تجربه می‌کنند. اما تیم زیدان در فصل جاری لالیگا هم در خانه شکست نخورده و در هر دو دربی مقابل اتلتیکو مادرید و مقابل بارسلونا در ال‌کلاسیکو، شاگردان زیدان با انرژی گرفتن از جو بی‌نظیر برنابئو موفق شده‌اند در نیمه دوم به حریف گلزنی کنند.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

 

دیدگاه‌ها