کد خبر : 1684216 | 28 اردیبهشت 1399 ساعت 11:45 | 6.8K بازدید | 0 دیدگاه

سارا خادم الشریعه: شاید من هم گزارشگر شدم

رمزگشایی از پدیده گزارشگری شطرنج آنلاین

پدیده گزارشگری مسابقات شطرنج آنلاین که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده، خودش یک شطرنج باز است.

رمزگشایی از پدیده گزارشگری شطرنج آنلاین

به گزارش "ورزش سه"، در روزهایی که شیوع ویروس کرونا همه مسابقات ورزشی را در سراسر جهان تعطیل کرده، رقابت های شطرنج بین بزرگان جهان به صورت آنلاین در جریان است. سارا خادم الشریعه که مدتی به دلیل اختلاف با رییس قبلی فدراسیون از مسابقات دور شده بود، این روزها به مسابقات برگشته و در  تورنمنت آنلاین سریع یادواره اشتاینیتز قهرمان اسبق جهان که با همکاری فدراسیون جهانی شطرنج و سایت chess24 برگزار می شود، شرکت کرده است.


روز گذشته برای بانوی اول شطرنج ایران با سه پیروزی، دوشکست و یک تساوی به پایان رسید تا او در رده هشتم جدول 10 نفره این تورنمنت قرار گیرد.


اما خادم الشریعه بعد از مسابقات روز دوم ویدیوی از یکی از رقابت های خود منتشر کرده که یک فرد به زبان اسپانیایی و با روش عجیب و منحصر به فردی مشغول گزارش این مسابقه است. این فرد که گویا خودش یکی از شطرنج بازان اسپانیایی است، یک مسابقه شطرنج را حتی پرهیجان تر از رقابت های فوتبال، والیبال و مبارزه های رزمی گزارش می کند.


به همین بهانه با سارا خادم الشریعه تماس گرفتیم تا از ماجرای این گزارش عجیب باخبر شویم. او در این باره به "ورزش سه" گفت: این روزها مسابقات آنلاین در دنیای شطرنج زیاد شده و خیلی از مردم هم این مسابقات را به صورت زنده می بینند. این موضوع باعث شده برخی از بازیکنان شطرنج هم هوس کردند گزارشگر شوند. این فرد هم یکی از بازیکنان اسپانیایی به نام په په است. او یک بار قبلا با این سبک گزارش کرده بود که مورد استقبال قرار گرفت و این بار هم با این هیجان مسابقه مرا گزارش کرد. واقعا جالب بود.

 

1496945


وی افزود: په په خیلی هم بازیکن مطرح نیست؛ اگرچه استاد بزرگ محسوب می شود. او در این مدت مفسر شده و در بخش اسپانیایی سایت chess24 گزارش می کند. مسابقات فعلا ادامه دارد و به نظر می رسد بازهم شطرنج بازانی هستند که بخواهند گزارش مسابقات را انجام دهند. این هم یک چالش جدید در این روزها به شمار می رود.


خادم الشریعه در پاسخ به این سوال که خودش هم قصد دارد گزارشگری را تجربه کند، گفت: اتفاقا در فکرش هستم. شاید من هم این چالش را تجربه کردم. خیلی از شطرنج بازان این روزها به فکر تفسیر و گزارش مسابقات می افتند و من هم بد نیست این تجربه را داشته باشم.


وی درباره وضعیت خود در جدول تورنمنت آنلاینی که در آن شرکت کرده، عنوان کرد: مسابقات آنلاین با توجه به اینکه در ریتینگ بازیکنان تاثیری ندارد، بیشتر جنبه سرگرمی دارد. با این حال چون در این مدت مسابقات آنلاین تماشاگران زیادی دارد، هر چقدر خوب بازی کنی، بیشتر تشویق می شوی. دیروز هم بازی های خوب و جالبی داشتم.


بانوی اول شطرنج ایران در پایان افزود: مسابقات آنلاین برای سه نفر اول جایزه دارد. البته ما همیشه در زمان های استراحت خود آنلاین بازی می کنیم، اما در این مقطع چون بقیه هم بازی های ما را می بینند، هیجان و جذابیت بیشتری دارد.

دیدگاه‌ها