کد خبر : 1684622 | 30 اردیبهشت 1399 ساعت 11:55 | 6.1K بازدید | 0 دیدگاه

رئیس FIFPRO در گفتگو با زوددویچه زایتونگ

اعلام "سقف دستمزد" سیستم فوتبال را نابود می‌کند

رئیس اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای با انتقاد از فشار به بازیکنان در بحران کرونا می‌گوید اعلام سقف حقوق و دستمزد برای فوتبالیست‌ها پایان سیستم نقل و انتقالات خواهد بود.

اعلام "سقف دستمزد" سیستم فوتبال را نابود می‌کند

به گزارش "ورزش سه"، یوناس بائر هوفمان، رئیس اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای FIFPRO در  مصاحبه با روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ از حجم بالای انتقادها از فوتبالیستها در دوران اپیدمی کرونا بابت دستمزدهای آنها و انداختن بار سنگین مسئولیت به دوش آنها و انتظار فداکاری داشتن از فوتبالیست‌ها درست نیست. هوفمان با انتقاد از صحبتهای اخیر رئیس فدراسیون فوتبال آلمان که از فوتبالیست‌ها خواسته بود نسبت به جامعه ابراز وفاداری کرده و دین‌شان را ادا کنند، معرفی سقف رسمی برای دستمزد ستاره‌های فوتبال را پایان سیستم نقل و انتقالات فعلی دانست.

 

یوناس هوفمان از ژانویه 2020 ریاست FIFPRO را به عهده دارد. اتحادیه‌ای که مدعی است در بیش از 65 کشور عضوش از 65هزار فوتبالیست حرفه‌ای نمایندگی دارد. رئیس آلمانی جدید FIFPRO پیش از انتخاب شدن به عنوان دبیرکلی این اتحادیه به مدت هشت سال در آن مشغول به کار بوده. او در مصاحبه با زوددویچه زایتونگ به بررسی اتفاقات جدید درباره حقوق و مسئولیت‌های بازیکنان در شرایط اپیدمی کرونا پرداخت.

 

1497408

 

شروع بوندس‌لیگا بدون نظرخواهی از بازیکنان

متاسفانه در فوتبال آلمان، مشارکت بازیکنان در تصمیم‌گیری‌ها نه توسط قانون حمایت می‌شود و نه فرهنگ آن وجود دارد. در کشورهای دیگر هم تقریبا وضع بر همین منوال است ولی آلمان در زمینه م مشارکت بازیکنان در تصمیم‌گیری از برخی کشورها عقب‌تر است.

 

چرا آلمان چنین وضعیتی دارد؟

در آلمان هم اتحادیه‌ای برای بازیکنان حرفه‌ای هست ولی اهمیت آن به هیچ وجه به پای اتحادیه فوتبالیست‌ها در انگلیس، اسپانیا و ایتالیا نمی‌رسد.

 

نقش شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نقش مثبتی بوده چون پلتفرمی در اختیار بازیکنان گذاشته که بتوانند حرفهایشان را مطرح کنند. برای مثال پیش از تعلیق بوندس‌لیگا تیاگو در یک توییت گفت که چیزهایی مهمتر از فوتبال هم وجود دارد. چیزی نگذشت که بازی‌ای که قرار بود با حضور تیم آنها برگزار شود را لغو کردند. تصمیم درباره تعطیلی یا شروع مجدد لیگها در کشورهای مختلف تصمیم بسیار مهم و دشواری است ولی واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مثبتی در افزایش قدرت بازیکنان داشته. اگر رابطه بهتری بین بازیکنان و لیگها وجود داشت این پروسه خیلی راحت‌تر می‌شد ولی در شرایط فعلی کار برای مسئولین دشوارتر است چون باید بازیکنان را با خود همراه کنند.

 

1497405

 

سقف حقوق و دستمزد برای فوتبالیست‌ها

در اینکه باید ردباره سیستم اقتصادی فوتبال حرفه‌ای بحث و تبادل نظر انجام شود و تصمیم‌های جدیدی گرفته شود شکی نیست. ما به خصوص در بازارهای کوچکتر با مشکلات بزرگی مواجه هستیم. اما این تصمیم‌گیری حتما باید با مشارکت فوتبالیست‌ها باشد. مسائلی که باید به آن پرداخته شود و برایش راه‌حل پیدا شود، عبارت است از توزیع بهتر درآمدها و عواید مالی، مدیریت کارآمدتر، رابطه مالی شفاف‌تر بین باشگاه‌ها که همه اینها در نهایت باعث کارآمدی بیشتر رقابت در فوتبال می‌شود.

 

توجه به شرایط ورزش حرفه‌ای در آمریکای شمالی می‌تواند کلید راهگشای مناسبی باشد.

 

شما گفته‌اید سقف دستمزد، سیستم نقل و انتقالات فعلی را از بین می‌برد؟

بله دقیقا. ما معتقدیم این سیستم با چیزی به اسم سقف دستمزد همخوانی ندارد. این سیستم در حال حاضر اینطور کار می‌کند که استعدادها بتوانند به بهترین تیم‌ها برسند و در مقابل از طرف آنها تامین مالی شوند. ولی پروسه سقف دستمزد بر این ایده متبنی است که استعدادها به شکل یکنواخت‌تری بین تیمها پخش شوند، فارغ از اینکه آن تیمها در بازارهای بزرگ هستند یا کوچک.

 

سیستم سقف دستمزد بیشترین ضربه را به باشگاه‌هایی می‌‌زند که نسبت به دیگران سرمایه‌گذاری را در پرداخت دستمزدهای بیشتر به بازیکنان‌شان کرده‌اند. واقعیت این است که این باشگاه‌ها اتفاقا پولدارترین‌ها نیستند بلکه در رتبه‌بندی از نظر کل سرمایه در رده‌های دوم یا سوم قرار دارند. با وجود سقف دستمزد هیچ اتفاقی برای باشگاه‌های بزرگ نمی‌افتد و آنها می‌توانند به حکمرانی ادامه دهند. ضربه بزرگ را باشگاه‌های متوسط متحمل خواهند شد.

 

 

 

دیدگاه‌ها