کد خبر : 1684861 | 31 اردیبهشت 1399 ساعت 12:35 | 81.3K بازدید | 1 دیدگاه

بررسی شرایط ناپولی؛ باند فرود سردار

کار سخت آزمون برای جانشینی ایگوآین و کاوانی

حضور در تیمی که همیشه مهاجمان خوبی داشته، یک چالش جدی برای سردار آزمون خواهد بود؛ چالشی که او هرگز تجربه نکرده و شاید در تابستان برایش رقم بخورد.

کار سخت آزمون برای جانشینی ایگوآین و کاوانی

 

به گزارش "ورزش سه"، سردار آزمون هشتمین سال حضور در لیگ روسیه را سپری می‌کند و این بار جدایی‌اش از جمع روس ها جدی تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. در دوره تعطیلی فوتبال، یکی از مهم ترین اخبار نقل و انتقالاتی فوتبال اروپا، انتقال آزمون از زنیت سن پترزبورگ به ناپولی بود که بارها از سوی رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفت اما در نهایت حالا مدیران زنیت عنوان کرده اند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند سردار را از دست بدهند.

 

تهیه کننده سینما؛ منجی تیم ورشکسته

 

با این حال مهاجم 25 ساله ایرانی، همچنان پیشنهاد ناپولی را در جیب دارد و ممکن است در تابستان مذاکرات طرفین جدی تر هم بشود و ناپولی موفق شود آزمون را از چنگ زنیت در بیاورد. انتقال به ناپولی، تیمی که یکی از قطب های سری آ به حساب می‌آید، اگرچه یک اتفاق مهم برای آزمون خواهد بود اما بازی در تیم فیروزه‌ای پوش ایتالیا نیز دردسرهای خود را به همراه خواهد داشت؛ دردسر پر کرد جای خالی کارکا، مارادونا، لاوتزی، کاوانی، هیگواین و البته دریس مرتنس.

 

تیم ناپولی همیشه به داشتن مهاجمان نام آشنا و گلزن معروف بوده. اولین آن ها کارکا بود و اکنون دریس مرتنس و آرکادیوش میلیک در این پست نقش آفرینی می‌کنند، هرچند که مرتنس تا چند سال پیش وینگر به حساب می‌آمد و بعد از ماجرایی عجیب به پست مهاجم نوک منتقل شد. ناپلی ها روزی کارکا و مارادونا را در خط حمله خود داشتند اما پس از جدایی این دو بازیکن، با افتی عجیب مواجه و خروج از جمع مدعیان قهرمانی سری آ به دلیل ورشکستگی مواجه شدند تا این که «آئورلیو دی لورینتیس» تهیه کننده معروف ایتالیایی این باشگاه را خرید و باعث شد تا آن ها دوباره حضوری قدرتمند در مسابقات و البته نقل و انتقالات داشته باشند.

 

از کاوانی تا هیگوآین؛ آزمون مثل کدام یکی؟

 

اولین بازیکنی که دی لورینتیس به خدمت گرفت، ازگوئل لاوتزی مهاجم آرژانتینی بود که به عنوان یک بال عملکرد خوبی در ناپولی داشت و توانست 38 گل در سری آ برای این تیم بزند. او در طول 5 سال عملکردی درخشان در ناپل داشت و همین موضوع سبب شد تا در سال 2012 پاری سن ژرمن وی را به عنوان یکی از خریدهای نخستین خود در تاریخ جدیدش برای تیم کهکشانی جذب کند.

 

بعد از جدایی لاوتزی، ناپولی برای خرید ادینسون کاوانی اقدام کرد؛ بازیکن اروگوئه ای با استیل مهاجمی جنگنده و البته آماری که وی را در بین ستاره های لیگ ایتالیا قرار می‌داد. او که در آن دوره به همراه لوییز سوارز و رادامل فالکائو در زمره بهترین مهاجمان دنیا شناخته می‌شد، یک سال به صورت قرضی در ناپولی حضور یافت و بعد با قراردادی به این تیم پیوست و در طول سه فصل بازی برای این تیم نزدیک به 100 گل به ثمر رساند. اما در نهایت کاوانی هم به پاری سن ژرمن پیوست و دی لورینتیس نتوانست این مهاجمش را هم حفظ کند.

 

1497650

 

کاوانی هم رفت اما میل ناپولی به خرید ستاره در خط حمله اش فرو ننشست. این بار گونزالو ایگواین بود که در تیررس تهیه کننده ایتالیایی سینما قرار گرفت و در نهایت باشگاه ایتالیایی موفق به خرید این مهاجم اهل آرژانتین شد تا یک بازیکن دیگر از آمریکای جنوبی، وظیفه گلزنی را در شهر ناپل برعهده بگیرد. ایگواین در فصل نخست عملکردش رضایت بخش نبود اما در فصل دوم، وی توانست رکورد بیشترین تعداد گل در تاریخ ناپولی که از سال 1936 برقرار بود را بشکند و با 36 گل کفش طلای اروپا را به دست آورد ولی داستان این مهاجم آرژانتینی در سن پائولو نیز کوتاه بود و او بعد از دریافت پیشنهاد یوونتوس، تصمیم گرفت که به رقیب مستقیم ناپولی ملحق شود و طرفداران تیفوسی این باشگاه را آزرده خاطر کند.

 

1497651

 

مهاجم بعدی ناپولی، آرکادیوش میلیک بود. بازیکنی که پس از درخشش در آژاکس به ناپولی پیوست و باتوجه به حضور اینسینیه، مرتنس و همشیک در کنار و پشت خود، شرایط ویژه ای را در این تیم تجربه می‌کرد. او بازیکنی چپ پا، سرزن، با قابلیت استفاده از ضربات ایستگاهی، دارای توانایی شوتزنی و با قابلیت موقعیت سازی است ولی او آنقدر مصدوم شد که ناپولی ها قید حضورش را بزنند. میلیک در فصل نخست نیز عملکرد خوبی داشت اما مصدومیت باعث شد تا فصل را از دست بدهد و همین موضوع مرتنس را به پست مهاجم نوک آورد

.

سردار آزمون در ناپولی موفق می‌شود؟


در مقطع فعلی وظیفه گلزنی همانطور که گفته شد برعهده آرکادیوش میلیک و دریس مرتنس است. میلیک در این مدت مصدومیت های زیادی را داشته و به همین دلیل احتمالا راهی تیم دیگری خواهد شد. اما ماجرای مرتنس متفاوت است؛ او به همراه مارک همشیک و با ثبت 121 گل بهترین گلزنان تاریخ باشگاه به حساب می‌آیند و جایگاه ویژه ای در این تیم دارند. با این حال قرارداد مرتنس در تابستان جاری به پایان خواهد رسید و باتوجه به این که 33 سال دارد، بعید است که مدیر باشگاه راضی به تمدید 2 ساله با این بازیکن کهنه کار شود. از طرف دیگر وی پیشنهادات بلند مدت و بهتری (از نظر مالی) از کشورهای چین و آمریکا دارد؛ بنابراین جدایی او نیز مثل میلیک مهاجم لهستانی محتمل به نظر می‌رسد.

 

نکته مهم درباره مرتنس، شباهت داستان او با لیونل مسی است. مسی بعد از جدایی پرماجرای زلاتان ابراهیموویچ از بارسلونا به پست مهاجم نوک منتقل شد و گلزنی را از همان زمان آغاز کرد و به بهترین گلزن تاریخ باشگاه نیز تبدیل شد. مائوریتسیو ساری نیز موفق شد چنین تصمیمی را درباره مرتنس بگیرد و او را تبدیل به مسی تیمش کند؛ اتفاقی که جواب داد و باعث شد تا این مهاجم کوتاه قامت، به برترین گلزن تاریخ باشگاه (بالاتر از مارادونا) تبدیل شود.

 

حتی با خرید میلیک نیز مرتنس در بسیاری از مسابقات وظیفه بازی در پست مهاجم نوک را داشته است. در این سال ها فرناندو یورنته، مانولو گابیاندینی، میچو و... به عنوان بازیکن ذخیره نقش آفرینی کردند اما هیچ یک نتوانستند در قواره یک مهاجم اصلی خود را نشان دهند.

 

1495608

 

اما برسیم به سردار آزمون؛ جدایی دو مهاجم تیم ناپولی و نبود بازیکنی روی نیمکت ذخیره ها، نقش آزمون را در صورت پیوستن به ناپولی سنگین و البته کلیدی خواهد کرد. او مهاجمی باکیفیت است که از قدرت سرزنی بهره می‌برد، تکنیک قابل قبولی دارد، موقعیت شناس خوبی است و در حرکات تیمی نیز موفق عمل می‌کند. اما به نسبت مهاجم هم استایل خود (زلاتان ابراهیموویچ، دیگو کاستا، ماریو مانژوکیچ و...) از نظر دفاعی عملکرد خوبی نداشته و در سطح پایین تری قرار می‌گیرد. خواسته بسیاری از مربیان این است که مهاجمان بعد از این که توپ را از دست می‌دهند خیلی زود آن را باز پس بگیرند و با مهاجم حریف درگیر شوند که این مشخصه در نمایش سردار کمتر دیده می‌شوند. هرچند که باتوجه به قابلیت فیزیکی او، این مسئله ممکن است در صورت تمرین و تلاش حل شود.

 

شاید تنها نگرانی درباره سردار آزمون در ناپولی این است که او نتواند فشار موجود در این باشگاه را تحمل کند. نباید فراموش کرد که ناپولی در این سال ها بهترین مهاجمان سری آ را در اختیار داشته و همانطور که گفته شد، به عنوان تیمی با مهاجمان گلزن شناخته می‌شود. مهاجمان این تیم نظیر کاوانی، لاوتزی و ایگواین بعد از ترک ناپولی راهی تیم بزرگتری شدند و همین موضوع کیفیت آن را نشان می‌دهد.

 

آئورلیو دی لورنتیس مالکی است که نه با کسی تعارف دارد و نه خیلی به پای مربی یا بازیکنی می‌نشیند که این در ماجرای کارلو آنچلوتی هم مشاهده شد. او علاقه مند به دخالت در امور فنی تیم است و اگر سردار آزمون در طول فصل نخست نتواند 15 گل بزند، یا قرض داده می‌شود یا فروخته می‌شود یا این که در ناپولی به حاشیه می‌رود. بنابراین شاید انتخاب تیمی نظیر فیورنتینا (که به دنبال خرید مهاجم است) یا تیمی میان رده و سرد از نظر فشار سکوها، شرایط مناسب تری را برای این مهاجم ایرانی رقم بزند؛ مهاجمی که تا حالا فشار حضور در یک تیم سطح اول اروپایی را تجربه نکرده و در اولین گام، شاید جا افتادن در ناپولی، بسیار سخت تر از چیزی باشد که تصور می‌کند.

 

سهیل نوری پناه

دیدگاه‌ها