کد خبر : 1686773 | 10 خرداد 1399 ساعت 20:07 | 3.7K بازدید | 0 دیدگاه

پیشنهاد جالب مرزبان به تصمیم سازان فوتبال ایران؛

هر تصمیمی برای لیگ باید با پاسخگویی همراه باشد

علیرضا مرزبان مربی سابق تیم های سپاهان و پرسپولیس، بهترین تصمیم در شرایط فعلی را گردهمایی نمایندگان و مدیران عامل تیم های لیگ برتری و نظرسنجی از آنها می داند. نظرسنجی ای که با مسئولیت و پاسخگویی آنها توام باشد.

هر تصمیمی برای لیگ باید با پاسخگویی همراه باشد

به گزارش "ورزش سه"، بحث در مورد برگزاری یا تعطیلی لیگ این روزها به بحث خسته کننده و البته جنجالی در فوتبال ایران تبدیل شده است؛ جایی که تیم های بالایی جدول رده بندی به استثنای پرسپولیس که با اختلافی 10 امتیازی صدرنشین مسابقات است و شانس قهرمانی اش بیشتر از سایر رقباست، تنها مولفق ادامه لیگ است و تیم های دیگر به دلایل مختلف نظیر عدم امنیت بهداشتی و هزینه هایی که باید انجام دهند، از حضور در مسابقات سرباز می زنند و این در حالی است که مالک تیمی نظیر شهر خودرو که در رتبه پنجم جدول رده بندی قرار دارد، به هیچ وجه حاضر به گذشتن از شانس خود برای حضور در بازی های آسیایی نیست و احتمالا مسئولان فولادخوزستان هم که فاصله ای با رتبه چهارم ندارند، دیدگاه مشایهی داشته باشند.


علیرضا مرزبان این مشکل را ناشی از عدم تصمیم گیری سازمان لیگ فوتبال ایران می داند و شب گذشته در گفتگوی زنده اینستاگرامی که او برقرار کردیم، درباره این موضوع اینطور حرف هایش را آغاز کرد: « در فوتبال آلمان سازمان لیگ مسئول تصمیم گیری در رابطه با بوندسلیگای یک و دو است و در رابطه با لیگ های پایین تر فدراسیون تصمیم می گیرد. در حالی که سازمان لیگ در ایران قدرتی ندارند و زیرمجموعه فدراسیون به شمار می آید. در شرایطی که در هیچ لیگ حرفه ای شاهد این موضوع نیستیم و در واقع این سازمان لیگ است که در مورد قراردادهای مالی مختلف مسئول است و در واقع این سازمان است که باید برای فوتبال لیگ برتر ایران و لیگ دسته یک تصمیم بگیرد.»


مربی سابق پرسپولیس و سپاهان سپس به عدم انتخاب مسئولان سازمان لیگ به شکلی دموکراتیک اشاره کرد و ادامه داد:« مشکل این است که سازمان لیگ نماینده باشگاه های ایران به حساب نمی اید و همین باعث می شود که باشگاه ها نظرات این سازمان را قبول نکنند؛ چرا که اعضای آن به شکل دموکراتیک انتخاب نشده اند.»
بخش بعدی حرف های مرزبان در رابطه با راه حلی بود که در این شرایط آشفته می تواند فوتبال ایران را به یک راه حل منطقی و درست برساند. این مربی که اکنون در آلمان حضور دارد و بر چگونگی از سرگیری مسابقات در آلمان اشراف دارد، می گوید در تمامی کشورهایی که در مورد لیگشان تصمیم گیری نهایی شده است مانند هلند، فرانسه، بلژیک و .. این سازمان لیگ بوده که در این خصوص به جمع بندی رسیده و حرف هایش را در مورد لیگ ایران اینطور ادامه می دهد:« راه حل این است که سازمان لیگ با حضور مدیران عامل تمامی باشگاه های لیگ یک و لیگ برتر، کنگره ای تشکیل دهد؛ کنگره ای که در آن مسئولان سازمان لیگ، مسئولان فدراسیون پزشکی- ورزشی، مسئولان وزارت بهداشت، نیروهای امنیتی و سایر مقامات مرتبط با این موضوع حضور داشته باشند و سپس موافقان و مخالفان دیدگاه های خود را در رابطه با اتمام یا ادامه لیگ ارائه دهند و سپس در این مورد رای گیری شود تا دیدگاهی دموکراتیک در رابطه با سرنوشت لیگ به دست بیاید.»


البته مرزبان به ابعاد دیگر این ماجرا هم اشاره می کند و می گوید:« در این گردهمایی ممکن است، برخی باشگاه ها موافق ادامه لیگ باشند و برخی باشگاه ها خواهان تعطیلی مسابقات شوند. برخی باشگاه ها هم شاید دلشان بخواهد از مسابقات انصراف بدهند که این موضوع هم اصلا ایرادی ندارد. البته این را نباید فراموش شود؛ اینکه هر تصمیمی گرفته می شود، باید با مسئولیت و پاسخگویی همراه باشد و اینطور نباشد که یک حرفی بزنیم و دیگر پاسخگوی عواقبی که دارد، نباشیم.»

 

1388870

 


او در ادامه به یک موضوعی اساسی اشاره می کند و حرف هایش را اینطور با حمایت از ادامه مسابقات فوتبال در ایران از سر می گیرد:« ببینید ما فقط نباید به یک جنبه از این ماجرا نگاه کنیم. الان بازی های ملی پیش روی ما قرار دارند و باید بازیکنان لیگ رفته رفته آماده مسابقات شوند؛ اگر بازی های لیگ تعطیل شوند، چطور می خواهیم ملی پوشانمان را آماده رقابت های ملی حساسی که در پیش داریم، کنیم.»
سرمربی فصل گذشته نفت مسجد سلیمان در ادامه همین موضوع به مشکل دیگری که برگزار نشدن بازی ها ایجاد خواهد کرد اشاره کرد و افزود:« چیزی که وجود دارد، این است که هیچ تضمینی برای ریشه کن شدن ویروس کرونا وجود ندارد. اگر تا پاییز یا تا پایان سال جاری ویروس کرونا در کنار ما باشد؛ آن وقت چه تصمیمی برای فوتبال باید گرفت. پس بهترین راه این است که مسابقات را با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهیم و به صورت فشرده بازی های این فصل را تمام کنیم. چیزی که الان در آلمان اتفاق افتاده و با 5 بازی دیگر مسابقات تمام می شود.»

 

از مرزبان در رابطه با تست های مثبتی که این روزها در فوتبال ایران صحبت از آنها وجود دارد، پرسیدیم و او اینطور پاسخ داد:« اتفاق این یک حسن است که با آن می توانیم بازیکنان آلوده را قرنطینه کنیم ولی برای انجام تست ها باید به باشگاه های ایرانی که همگی دولتی هستند، کمک های لازم شود. همانطور که می دانید تمام باشگاه ها در ایران دولتی هستند، حتی آنهایی که به اصطلاح خصوصی هستند، به نوعی به دولت وصل می شوند. پس دولت می تواند در این زمینه به باشگاه ها کمک کند و من می دانم که با پرسنل پزشکی کاربلد و متعهدی که در باشگاه ها حضور دارند و با کمک هایی که وزارت بهداشت انجام خواهد داد، این کار شدنی و عملی است.»


سوال بعدی ما از مرزبان در رابطه با نگرانی برخی فوتبالیست ها از ابتلا به ویروس کرونا و پایان دوران حرفه ای فوتبال آنها، بود که او اینگونه به این موضوع واکنش نشان داد:« بله این یک موضوع خاص است و نگرانی وجود دارد. این نگرانی بیشتر هم به خاطر خانواده های فوتبالیست ها و اهالی فوتبال است ولی تحقیقات علمی نشان داده که اصلا چنین چیزی وجود ندارد و حتی اگر هم فوتالیستی به ویروس کرونا مبتلا شود، پس از دو سه هفته استراحت می تواند سلامت خود را به دست بیاورد. در آلمان که مورد مرگی میان بازیکنان فوتبال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشده است.»

دیدگاه‌ها