کد خبر : 1688411 | 19 خرداد 1399 ساعت 10:40 | 34.7K بازدید | 0 دیدگاه

ابتکارهای شگفت روزنامه‌نویسان ورزشی مجار

مجله‌ای ورزشی که 100سال جلوتر از زمانش بود

مقالات فوتبالی‌ای که 100 سال پیش در یک مجله ورزشی مجارستانی منتشر شده کارشناسان ورزشی و آمار را شگفت‌زده کرده. این نشریه دست‌کم 100 سال جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرده.

مجله‌ای ورزشی که 100سال جلوتر از زمانش بود

به گزارش "ورزش سه"، ‌مطرح شدن مقالات و گزارشهای فوتبالی جالب‌توجه که نزدیک به 100 سال پیش در یک مجله ورزشی مجارستانی به چاپ رسیده کارشناسنان ورزشی و متخصصین آمار و علم داده را شگفت‌زده کرده. این نشریه مجارستانی به نام Nemzeti Sportnál یا ورزش ملی از تکنیک‌های مرسوم علوم داده استفاده کرده، تکنیک‌هایی که تنها در عصر اینترنت مورد توجه قرار گرفته. به نظر می‌رسد این نشریه مجارستانی دست کم 100 سال جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرده.

 

این نشریه مجارستانی برای گزارش مسابقات فوتبال از روش‌های نوینی که در عصر اینترنت مورد توجه قرار دارد استفاده کرده. آنها اتفاقات بازی‌های مهم فوتبال را در نمودارهایی موجی به نمایش گذاشته و اندیس‌های آماری را برای طراحی این نمودارها مورد استفاده قرار داده.

 

1501640

 

 

در بخش دیگری از گزارش‌ها، نمایی از دروازه تصویر شده و محل شلیک هر توپ به شکلی که امروز مرسوم است در تصویر نمایش داده شده.

 

نکته شگفت‌انگیز این است که اولین یادداشت به این سبک و سیاق در سال 1922 در مجله مجارستانی NS منتشر شده. اولین بازی مورد بررسی قرار گرفته دیدار دوستانه بین تیمهای ملی مجارستان و اتریش بوده که با پیروزی 2-1 اتریشی‌ها به پایان رسیده. بر اساس بررسی صورت گرفته این روش از سال 1922 تا 1940 در چهل یادداشت این نشریه مورد استفاده قرار گرفته. از جمله برای بررسی درخشان‌ترین پیروزی تاریخ فوتبال مجارستان یعنی پیروزی 13-1 آنها مقابل فرانسه در سال 1927.

 

این ابتکار نشریه NS مجارستان کم کم مورد توجه دیگر نشریات اروپایی قرار گرفته و در سال 1925 نشریه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت و نشریه سوئدی Idrottsbladet از آن استفاده می‌کنند.

 

در سال 1936 نشریه مجارستانی از گراف دیگری موسوم به جدول شوتها استفاده می‌کند. جدولی برای بررسی میزان دقت توپهای شلیک شده به سمت یک دروازه. این جدول اولین بار بعد از انجام دیدار دوستانه بین تیمهای ملی مجارستان و ایتالیا در سال 1936 مورد استفاده قرار می‌گیرد که با پیروزی 2-1 مجارها به پایان می‌رسد.

 

 

1501643

 

 

در سال 1942 نمودار مشابهی اما با دقت بیشتر در نشریه NS منتشر می‌شود. این نمودار در واقع همان جدول شوتهای قبلی است با این تفاوت که این بار مسیر حرکت هر شوت هم در نمودار با خطهای راست به تصویر کشیده شده. این نمودار بعد از پیروزی 9-0 مجارستان مقابل رومانی در این نشریه منتشر شده است.

 

 از نکات جالب این نمودار این است که شوتهای قوی به سمت دروازه به شکلی در تصویر دیده می‌شود که در انتهای خط مسیر توپ دایره ای توپر به رنگ سیاه رسم شده. ولی شوتهای ضعیف با دایره هایی توخالی تصویر شده است.

 

 

1501642

 

 

دیدگاه‌ها