کد خبر : 1691825 | 05 تیر 1399 ساعت 22:06 | 18.1K بازدید | 0 دیدگاه

دفاع فقط برتری عددی نیست

آنالیز فولاد – استقلال؛ یک – دو و گل

فولاد در یک بازی پر افت و خیر و البته پر حاشیه استقلال را دو بر یک شکست داد. اگر چه حاشیه این دیدار بیش از متن آن بود اما با این وجود درس های خوبی تاکتیکی برای فوتبال ما داشت.

به گزارش "ورزش سه"، در صحنه منجر به گل روزبه چشمی هر 11 بازیکن فولاد در منطقه یک سوم دفاعی بودند. البته همه بازیکنان پشت توپ نبودند اما همه تیم فولاد در منطقه یک سوم دفاعی بودند. این صحنه به خودی خود نشان می دهد جواد نکونام یک نکته مهم را به تیم گوشزد کرده بود؛ دفاع تیمی و حمله تیمی. فولاد از تیم هم گسسته نه تیم متحد و منسجمی بود. از همه نظر و این روحیه می تواند خیلی از نقض ها را پوشش دهد. اما ضربه روزبه چشمی به خط دفاعی فولاد به ما یک درس مهم می آموزد: برتری عددی در دفاع دلیلی بر دفع حمله حریف نیست. دفع حمله حریف علاوه بر برتری عددی در دفاع نیاز به بازیخوانی و پوشش به موقع فضا و بازیکن حریف دارد. از همه مهمتر اینکه کوچکترین روزنه برای تیم حریف برای رسیدن به گل کافی است. روزنه ای که برای روزبه چشمی ایجاد شد و او یک گل قشنگ و مدرسه ای زد.

 

1505886

 

در صحنه منجر به گل از سوی موسی کولیبالی هم برتری عددی با استقلال است اما باز هم شاهد به ثمر رسیدن یگ گل هستیم. دفاع در برابر سانترهای زودهنگام و دیر هنگام باید با ایجاد سد همراه شود. اینکه بازیکن مهاجم موفق به سانتر نشود. اما در صورت سانتر تایمینگ پرش خیلی مهم است. اینکه مدافع چه زمانی به هوا برخیزد. زودتر از مهاجم به هوا بلند شود زودتر از مهاجم به زمین خواهد آمد چون در هوا امکان استپ وجود ندارد و اگر دیرتر به هوا برخیزد دیرتر به توپ می رسد. پرش همزمان با مهاجم بهترین راه حل برای دفع توپ است که این نیاز قطعا به تمرکز ویژه از سوی مدافع مستقیم دارد.

 

1505888

 

و گل دوم فولاد؛ یک و دو و گل. از این دست از گل ها خیلی در فوتبال باشگاهی شاهد نیستیم. این گل ها بیشتر گل های خیابانی و دروازه کوچک است به این خاطر که فضا در منطقه یک سوم دفاعی از سوی بازیکنان پرتعداد تیم حریف پوشش داده می شود؛ اما همکاری مجتبی نجاریان با همبازی خارجی و ضربه به قعر دروازه استقلال نشان می دهد هنوز هم در فوتبال باشگاهی می توان روی خلاقیت به گل رسید؛ حتی اگر با خط دفاع پرتعداد روبرو شد. فوتبال امروز یک فوتبال با برنامه و از پیش تعیین شده و گروهی است؛ تاکتیک تیمی نقشش خیلی پر رنگ تر از تکنیک فردی است. اما این بدین معنی نیست که خلاقیت جایش را در فوتبال روز از دست داده است. خلاقیت و حتی تکنیک های خیابانی در فوتبال گل بزرگ بکار می آید. بازیکنان تکنیکی و سرعتی و در یک کلام بازیکنان خلاق مثل مجتبی نجاریان پیش بینی نشده فوتبال کنند و تیم را اینطور به گل برسانند نه تنها مورد انتقاد سرمربی واقع نمی شوند؛ بلکه تحسین هم می شوند. زیبایی های فوتبال بدون شک به خاطر این حرکات در فوتبال است.

 

1505887

 

1505889

 

علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها