کد خبر : 1693402 | 13 تیر 1399 ساعت 10:39 | 33.7K بازدید | 0 دیدگاه

به یاد دوره طلایی نکونام و شجاعی در لالیگا

ایران‌سونا؛ بهترین روزهای ایرانی‌ها در اسپانیا

دوران حضور همزمان جواد نکونام و مسعود شجاعی در اوساسونا، دوره طلایی ایرانی‌ها در لالیگا بود. دو ستاره‌ای که به مدت سه فصل در لالیگا می‌درخشیدند.

ایران‌سونا؛ بهترین روزهای ایرانی‌ها در اسپانیا

به گزارش "ورزش سه"، روز 31 آگوست 2008 برای هواداران ایرانی فوتبال اسپانیا تاریخ مهمی است. در این روز، دو ملی‌پوش ایرانی، جواد نکونام و مسعود شجاعی برای اولین بار با پیراهن اوساسونا به میدان رفتند، در بازی اوساسونا مقابل ویارئال، تیمی که فصل قبل نایب‌قهرمان لالیگا شده بود. اوساسونا در این بازی موفق شد حریفش را 1-1 متوقف کند.

 

نکونام و شجاعی علاوه بر اولین بازی همزمان برای اوساسونا، روی تک‌گل این تیم هم مهمترین نقش را داشتند. چه اینکه با خطای دیگو گودین روی شجاعی داور یک پنالتی به سود اوساسونا اعلام کرد و نکونام بود که پشت توپ ایستاد و یک امتیاز برای تیمش بدست آورد.

 

1508080

 

این نقطه شروع روزهای زیبای ایرانی‌ها در اوساسونا بود. دوره‌ای که سه سال به طول انجامید. نکونام البته در سال 2006 به اوساسونا آمده و دو فصل قبل هم برای این تیم بازی کرده بود. به ادعای ایجنت شجاعی، نکونام به مدیریت اوساسونا پیشنهاد داده بود که همبازی‌اش در تیم ملی ایران، شجاعی را برای بازی در تیم‌شان به خدمت بگیرند و به این ترتیب بود که مسعود هم در سال 2008 به اوساسونا پیوست.

 

این دو ستاره ایرانی در خط میانی اوساسونا یک زوج فوق‌العاده تشکیل داده و در مجموع 84 بازی رسمی به صورت همزمان برای این تیم بازی کردند. اولین بازی آنها در سال 2008 مقابل ویارئال و آخرین بازی مشترک‌شان در آوریل 2011 مقابل اتلتیکو مادرید بود. بازی‌ای که مسعود در آن به شدت آسیب دید و کل فصل 2011-2012 را از دست داد. با اینکه نکونام تا سال 2012 و مسعود تا سال 2013 بازیکن اوساسونا بودند ولی آنها از آن بازی به بعد دیگر همزمان برای این تیم به میدان نرفتند.

 

در دوران سه ساله درخشش نکونام و شجاعی، هواداران اوساسونا از آنها چنان خاطرات زیبایی داشتند که برای اشاره به این دوره از لقب "ایران‌سونا" استفاده می‌کردند. در اولین فصل حضور همزمان جواد و مسعود، اوساسونا در دو هفته پایانی فصل با دو پیروزی پیاپی مقابل دو غول فوتبال اسپانیا از سقوط به دسته پایین‌تر نجات یافت. آنها ابتدا در نوکمپ بارسلونای پپ گواردیولا را 1-0 شکست دادند و سپس در خانه، 2-1 از سد رئال مادرید گذشتند. نکونام و مسعود در هر دوی این بازی‌ها در زمین حضور داشتند.

 

1508079

 

اوساسونا در فصل 2008-2009 در رتبه پانزدهم لالیگا قرار گرفت، فصل بعد دوازدهم شد و یک فصل بعد هم رتبه 9 جدول را به خود اختصاص داد. یعنی اوساسونا در دوران حضور نکونام و شجاعی هر سال پیشرفت کرده و رتبه بهتری بدست آورد. کمی بعد از جدایی دو ستاره ایرانی، اوساسونا دوباره در مسیر افول قرار گرفت و در فصل 2013-2014 به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

 

علاوه بر درخشش در باشگاه اوساسونا، این دو در تیم ملی ایران هم بیش از 4 بازی مشترک انجام دادند و از جمله در جام جهانی 2014 حضور داشتند. حتی قرار بود نکونام و شجاعی در سال 2008 در یک بازی دوستانه بین تیم ملی ایران و منتخب باسک به میدان بروند. اگر این اتفاق می‌افتاد ممکن بود آنها با چند نفر از همبازی‌هایشان در اوساسونا بازی کننند ولی در نهایت به دلیل مشکلاتی که برای فدراسیون باسک بوجود آمده بود این بازی انجام نشد.

 

هواداران اوساسونا و هواداران فوتبال ایران خاطرات نکونام و مسعود را هرگز فراموش نخواهند کرد. این دو باعث شدند در سالهای بعد یک ایرانی دیگر هم پیراهن قرمزرنگ باشگاه اسپانیایی را به تن کند. کریم انصاری‌فرد که در فصل 2014-2015 زمانی که اوساسونا در لیگ دسته دو حضور داشت به این تیم پیوست تا فصل دیگری به کتابچه "ایران‌سونا" در اسپانیا اضافه کند.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

 

دیدگاه‌ها