کد خبر : 1693498 | 13 تیر 1399 ساعت 18:38 | 13.2K بازدید | 1 دیدگاه

پاسخ به یک ادعای جنجالی؛

آیا فدراسیون فوتبال اساسنامه کویت را به فیفا فرستاده؟

علی خطیر معاون سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، اطلاعیه فدراسیون فوتبال، که در پی حرف‌های هوشنگ نصیرزاده در برنامه ورزش و مردم منتشر شد را تایید می‌کند.

آیا فدراسیون فوتبال اساسنامه کویت را به فیفا فرستاده؟

به گزارش "ورزش سه"، حرف های هوشنگ نصیرزاده در برنامه ورزش و مردم جنجال زیادی طی همین چند ساعت به پا کرده و روابط عمومی فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت های او اطلاعیه ای صادر کرد و اظهارات نصیرزاده را تکذیب کرد.


‎مدیرعامل پیشین باشگاه ماشین سازی در برنامه ورزش و مردم ادعا کرده بود که مدیران فدراسیون فوتبال در سال 2018 به اشتباه اساسنامه فوتبال کویت را برای بررسی به فیفا ارسال کرده بودند ولی آنطور که علی خطیر معاون دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال در گفتگو با "ورزش سه" توضیح می‌دهد، ماجرا از قرار دیگری است.

 

1508115

نصیرزاده که امروز میهمان برنامه ورزش و مردم بود، در بخشی از حرف‌هایش ادعا کرد که فدراسیون فوتبال در سال 2018 اساسنامه فوتبال کویت را به جای اساسنامه فوتبال ایران به فیفا ارسال کرده است؛ حرف‌هایی که البته خیلی زود با واکنش فدراسیون و اطلاعیه آنها مواجه شد.

 

‎علی خطیر معاون وقت دبیر کل فدراسیون فوتبال اینطور این ماجرا را توضیح می‌دهد:« فیفا در 30 جون 2017 بخشنامه ای صادر می کند و آن بخشنامه به همه فدراسیون های عضو ارسال می شود و این درخواست را مطرح می کند که اساسنامه های خودتان را برای فیفا ارسال کنید. این کار برای بررسی و مطابقت اساسنامه 211 کشور عضو با قوانین فیفا بوده است.»


‎خطیر با اشاره به فدراسیون فوتبال ایران حرف‌هایش را از سر گرفت و ادامه داد:« بر همین اساس فدراسیون فوتبال ایران هم اساسنامه خودش را ارسال می کند. فکر می کنم در ماه جولای 2017 اساسنامه برای فیفا ارسال شده است.»


‎خطیر با اشاره به نقش خود در این ماجرا عنوان کرد:« ما در آن زمان در فدراسیون فوتبال دنبال اصلاح اساسنامه مطابق با قوانین بالادستی یعنی فیفا، AFC و همینطور قوانین جمهوری اسلامی ایران بودیم. مدت ها بود که این کار انجام نشده بود. در همین رابطه من جلسه‌ای در زوریخ داشتم و قرار بر این شد که فیفا به ما در مسیر اصلاح اساسنامه و مطابقت آن با قوانین فیفا کمک کند. در واقع این یک سرویس ویژه بود که فیفا در مذاکره ای که من با آنها داشتم، قانع شد تا به فوتبال ایران ارائه کند.»


‎او در این مورد اینطور اضافه کرد:« قرار بود چند کارشناس بیایند و در ایران جلسه ای برگزار کنند ( این کارشناسان در تابستان 1398 به ایران آمدند و با مدیران فدراسیون صحبت هایی داشتند ولی صحبتی از جلسات بیرون نیامد و خروجی ویژه ای هم نداشت)؛ این کارشناسان قرار بود که در مورد مسایل مربوط به اصلاح اساسنامه به فدراسیون فوتبال مشورت بدهند.»

 

1508182
این صفحه‌ای است که در اساسنامه ارسالی فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران، نام کویت به چشم می‌خورد. ولی نگاهی به عنوان بالای صفحه نشان می‌دهد، این یک اساسنامه پیش فرض است که برای اصلاح اساسنامه فوتبال ایران از سوی فیفا ارسال شده و به اشتباه نام کویت از میان سطور آن حذف نشده است.

 

‎از خطیر در رابطه با ماجرای ارسال اساسنامه کویت پرسیدیم که او اینطور در این مورد توضیح داد:« در ادامه به این ماجرا می رسیم. ما اساسنامه را به فیفا فرستادیم. بعد از مدتی در تاریخ ٢٠ فوریه ٢٠١٨ ایمیلی از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال إیران ارسال شد که در این نامه خطاب به فدراسیون فوتبال اعلام شده بود، که با آقای خطیر در مورد اصلاح اساسنامه در تماس هستیم و نسخه اولیه اصلاح  اساسنامه برای شما ارسال خواهد شد.»

 

‎او ادامه داد:« فیفا در همین ایمیل به فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید که ما این سرویس اصلاح اساسنامه را با توجه مشغله‌ای که داریم به هیچ کشوری نمی‌دهیم ولی با توجه به قولی که به فدراسیون فوتبال ایران و آقای خطیر داده‌ایم، این کار را پیش خواهیم برد.»

 

‎خطیر در ادامه حرف هایش به ماجرای کویت اشاره کرد و تصریح کرد:« اگر یادتان باشد در آن زمان (2018) فدراسیون فوتبال کویت به تازگی از تعلیق درآمده بود و فیفا تا یکی دو ماه قبل درگیر اساسنامه فوتبال کویت بوده و از روی همین اساسنامه اصلاح شده، اساسنامه فوتبال ایران نیز اصلاح شده و برای فدراسیون ارسال شده است؛ ولی یک جایی اشتباه کرده اند و یادشان رفته نام کویت را حذف کنند. در واقع اصلا این اساسنامه از سوی فدراسیون ارسال نشده و اساسنامه پیشنهادی فیفا برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران بوده است.»

 

1508187


این یکی از نامه‌های فیفا به فدراسیون فوتبال ایران در سال 2018 است که به مذاکرات برای اصلاح اساسنامه با علی خطیر اشاره کرده و اینکه درباره این موضوع به فدراسیون فوتبال ایران علیرغم مشغله ای که دارد، کمک خواهد کرد.

 

‎معاون اجرایی سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد:« من دیگر در حین همین ماجراها بود که از فدراسیون جدا شدم و کامل نمی‌دانم که در مسیر اصلاح اساسنامه چه اتفاقاتی رقم خورده است ولی از تاریخی که این اتفاقات رخ داده، دو سال و نیم گذشته است و اگر مسیری که ما طی می کردیم، ادامه پیدا می کرد، در همان سال 2018 اصلاح اساسنامه به سرانجام می‌رسید.»

 

‎آیا در آن زمان هم تعریف فدراسیون با عنوان "نهاد عمومی غیردولتی" مطرح شده بود؟ این سوال بعدی ما از علی خطیر بود که او اینطور به آن واکنش نشان داد:« بله قرار بود آن زمان هم همین عنوان نوشته شود. به هر حال قانون کشور این است که فدراسیون ها تنها در قالب نهاد عمومی غیردولتی می توانند ثبت شوند. تغییر این عبارت منوط به تغییر قانون کشور خواهد بود. احساس من این است که قبلا این فضا وجود داشت و هنوز هم می توان با یک جلسه سه جانبه میان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و فیفا این موضوع را حل کرد. البته می دانم که مسئولین فدراسیون فوتبال به همراه آقای براتی و همکارانش در بخش تدوین مقررات فدراسیون در تلاشند و این موضوع را به سرانجام می‌رسانند.»

 

دیدگاه‌ها