کد خبر : 1704381 | 05 شهریور 1399 ساعت 15:22 | 20.4K بازدید | 0 دیدگاه

مومنی و ابوالقاسم‌پور و دربی 93؛

آنالیز استقلال و پرسپولیس توسط مهاجمان سابق دو تیم

برنامه یه روز تازه شبکه پنج سیما میزبان دو بازیکن سابق تیم‌های استقلال و پرسپولیس بود، محمد مومنی و بهنام ابوالقاسم‌پور به بهانه برگزاری شهرآورد امروز دقایقی به آنالیز تیم سابقشان پرداختند و با یاد کردن از خاطرات گذشته اندگی برای هم کری خواندند.

آنالیز استقلال و پرسپولیس توسط مهاجمان سابق دو تیم

به گزارش "ورزش سه"، محمد مومنی در شروع صحبت هایش با اشاره به این نکته که شهرآورد یک بازی غیرقابل پیش‌بینی است گفت: درست است که بازیکنان سرحال هستند اما فشارهای روحی و روانی و استرس بیش از اندازه به بازیکنان و کادر مربیان ناخودآگاه فشار بیشتری به آنها می‌آورد و کسانی می‌تواند در این حیطه بیشتر فعالیت کنند که تجربه کافی را داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه همه دوست داریم بازی زیبایی را از دو تیم شاهد باشیم اضافه کرد: این بازی با توجه به اینکه 20 روز آینده هم دوباره این دو تیم باید به مصاف حریف‌هایشان در آسیا بروند کمی سنگین است. همه انگ می‌زنند به فوتبالیست‌ها که چیزی ندارند ارائه کنند. اما من معتقدم که کسانی که سکان هدایت فوتبال را در دست دارند بیشترین سود را می‌برند وگرنه فوتبالیست‌ها به خودشان اجازه نمی‌دهند حیثیت فوتبال را از بین ببرند. کسانی حیثیت فوتبال را به باد می‌دهند که مادی‌گرایانه به فوتبال نگاه می‌کنند. در قضیه ویلموتس کسانی که این کار را انجام دادند باید جوابگوی من باشند؛ من به عنوان مدعی‌العموم اصلا نمی‌دانم به مردم و حتی بچه خودم چه جوابی بدهم.


مومنی درباره سفر مدیرعامل استقلال برای مذاکره با استراماچونی قبل از شهرآورد تصریح کرد: به نظر من تا موقعی که رای صادر نشده باید بروند و مذاکره کنند، استراماچونی شکایت کرده و اگر رای صادر بشود استقلال باید 3 میلیون دلار خسارت بدهد. مسئولین بی‌کفایت این کار را می‌کنند و به جای پاسخگویی به مردم پست جدیدی هم هدیه می‌گیرند. ما اگر کوچکترین خلافی کنیم برجسته می‌کنند در حالی که اشتباهات ما فنی است نه مالی. اما از این بحث‌ها که بگذریم به نظر من امشب بازیکنان باید طوری بازی کنند که رضایت هواداران را بگیرند. این بازی با توجه به حذفی بودنش باید نتیجه داشته باشد.


وی ادامه داد: سال‌های قبل مربیان اینطور برنامه‌ریزی می‌کردند که انگیزه و غیرت بازیکنان  تقویت شود اما الان این روش‌ها کمرنگ شده و به نوعی جواب نمی‌دهد و روش‌هایی وجود دارد که مربی اگر به بازیکنان ارائه ندهد نتیجه درستی نمی‌گیرد. نیمه مربیان نیمه‌ای است که باید بازخورد مثبت در عرض 5 دقیقه به بازیکن ارائه شود.


مومنی با اشاره به این نکته که شهرآورد قابل وصف نیست، افزود: خداراشکر الان جمعیتی در استادیوم نیست چون برخی بازیکنان کم‌تجربه هستند. داور ایرانی هم بازیکنان را می‌شناسد و کمتر فریب بازیکن را می‌خورد در این زمینه من خاطره‌ای دارم از آقای افشین پیروانی. پیروانی تا توپ را می‌انداختیم جلو یک پشت پای معروف داشت که وقتی می‌دید به توپ نمی‌رسد و چون او دفاع آخر بود خودش را می‌انداخت و داور سوت می‌زد و خطا می‌گرفت یکبار هم در بازی ما با پرسپولیس همین کار را با من کرد و وقتی اعتراض کردم گفت این هم حربه‌ای است.


مومنی درباره ویژگی‌های مجیدی سرمربی استقلال گفت: فرهاد مجیدی مدیریت خوبی دارد و با بازیکنان رفیق است یعنی هم تجربه و هم رفاقت با بازیکنان را داراست. نتایج قابل قبولی را برای استقلال گرفته است. بعد از شفر و استراماچونی؛ فرهاد مجیدی آمده و آن طرف در پرسپولیس هم بعد از برانکو و کالدورن؛ یحیی گل‌‌محمدی سرمربی شده این در واقع خسیسه مثبت دو تیم است که شبیه هم هستند.


مومنی نقطه قوت استقلال را استراتژی خط حمله این تیم دانست و افزود: دیاباته و قائدی مکمل هم هستند در واقع این دو لازم و ملزوم هم شدند. درست است که خط دفاع پرسپولیس خیلی خوب است اما به نظر من شاخصه‌های حمله‌ای و استراتژی استقلال بر این خط دفاع برتری دارد. اما استقلال از لحاظ دفاعی دچار مشکل هست ولی جوانان هم می‌توانند بازی خوبی انجام دهند. در خط هافبک می‌توانند کمک خط دفاع کنند. معتقدم که ما با جوان‌ها هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.


مومنی درباره روند مسابقه و پیش‌بینی نتیجه خاطرنشان کرد: هر دو تیم احتیاط را مبنا قرار می‌دهند ولی آن تیمی موفق هست که اگر گل بزند و بخورد در اجرای کارهای تیمی دچار مشکل نشود و بتواند تاکتیک تیمی را پیاده کند. استقلال احتیاج به برد دارد. تیمی موفق‌تر هست که تمرکز داشته باشد و زود شگفت‌زده و ناامید نشود. بازی را پیش‌بینی نمی‌کنم مطمئن هستم استقلال می‌برد اما امیدوارم بازی قشنگی بشود.


اما در ادامه بهنام ابوالقاسم‌پور پیشکسوت پرسپولس با کمی کری خواندن درباره چهار برد پی‌درپی پرسپولیس از استقلال ادامه داد: با توجه به اینکه پرسپولیس در لیگ قهرمانی جام را به دست‌آورده انگیزه‌شان برای برد دوچندان است اما در یکی دو روزه گذشته در کمیته داوران اتفاقاتی افتاد که به نظر من شان کمیته داوران را پایین آورد. در دوران ما اکثرا داوران خارجی بودند. شاید این فشاری که قبلا روی داور بود با وجودی که داور داخلی شد با اتفاقات رخ داده بسیار زیاد شد. آقای کرمانشاهی و پیام حیدری هر دو داورهای خوبی هستند و فرقی ندارد کدامیک داور می‌شدند. به نظر من اگر داوری بخواهد به نفع کسی سوت بزند آبروی خودش را می‌برد، اما الان با اتفاقات رخ داده حساسیت برای آقای حیدری بیشتر شد و نگاه بیننده به قضاوت او دوچندان شده، شاید کوچکترین اتفاقی در زمین التهاب ایجاد کند.


وی افزود: پرسپولیسی‌ها هم قبل از شهرآورد نگرانی‌های خودشان را داشتند از پیوستن دو بازیکن مدنظرشان به تیم‌های دیگر تا شایعه مربیگری یحیی در سپاهان برای فصل بعد هر چند به نظرم همه اینها شایعه بوده اما استرسی در تیم به وجود آورد، ولی شاکله تیم پرسپولیس طوری است که مشکلاتی را به وجود نمی‌آورد.


ابوالقاسم‌پور از خاطرات زمان خود نکته‌ای را گفت: سه بازی متوالی بود که بازی مساوی می‌شد و هواداران رضایت نداشتند، علی پروین آمد صحبت کرد و به قولی فن خاصی زد هوا نامساعد بود و یکی از بچه‌هایی که تماشاگر و طرفدار پرسپولیس بود و از لحاظ جسمی و مالی ضعیف بود را به رختکن آورد، در رختکن گفت نمی‌خواهید بازی کنید به عشق این بچه ببرید، بچه‌ها احساسی شدند یکی به او گرمکن داد یکی کفش و... بازی را بردیم و من هم گل زدم و پیراهنم را تقدیم آن کودک کار کردم.


این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در پاسخ به گل‌های از راه دوری که در این مدت سیدحسین حسینی خورده افزود: این هم یک حربه است ولی شهرآورد نتیجه مشخصی ندارد هر چند که معتقدم دو بر یک می‌بریم. این مدل گل خوردن روحیه بازیکنان را به صفر می‌رساند. اما بازیکنان پرسپولیس باتجربه‌تر هستند و بزرگتری به نام کریم باقری داریم که حتما به کمک روحی تیم می‌آید به نظر من بعید می‌دانم گل‌های زیادی بزنیم.


وی در پاسخ به این سوال که کدام نیمکت قوی‌تر است با اشاره به شاکله‌ای که برانکو طی دوران حضورش درست کرد، گفت: بعد از او کالدرون و بعد یحیی هم که شاگرد برانکو بوده همان راه را ادامه دادند در واقعیت یحیی تجربه بیشتری نسبت به مجیدی دارد و با بازیکنان رفاقت بیشتری دارد و بچه‌ها هم کمک یحیی کردند و اوضاع تیم مساعد است.


ابوالقاسم‌پور گفت: نقطه قوت پرسپولیس خط میانی آن است، آقای بشار. خط هافبک که شادابی را نورالهی به آن داده که هم در دفاع و فوروارد اضافه می‌شود، دفاع خیلی خوب تیمی اما به نظرم نبود بیرانوند می‌تواند اذیت‌کننده باشد. اما ما دو بر یک می‌بریم.
 

دیدگاه‌ها