کد خبر : 1717945 | 17 آبان 1399 ساعت 19:26 | 31.1K بازدید | 0 دیدگاه

چالش سیستم؛ سیستم 2-4-4 استقلال تغییر می کند؟

استقلال در هفته اول بیستمین دوره لیگ برتر به مصاف صنعت مس رفسنجان رفت و توانست با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی برسد.

چالش سیستم؛ سیستم 2-4-4 استقلال تغییر می کند؟

به گزارش "ورزش سه"، استقلال در هفته اول بیستمین دوره لیگ برتر در حالی به مصاف صنعت مس رفسنجان رفت که به دلیل مشکلات مربوط به پنجره نقل و انتقلاتی نمی توانست از بازیکنان تازه خریداری شده خود از جمله مردادمند، مهدی پور و رشید مظاهری استفاده کند.


به هر روی استقلال با سیستم پایه 2-4-4 خطی کار خود را شروع کرد. غلامی، یزدانی، غفوری و میلیچ به عنوان دفاع، ریگی و باقری به عنوان دو هافبک دفاعی، اسماعیلی و رضاوند به ترتیب به عنوان هافبک راست و چپ و در نوک خط حمله نیز مطهری و قایدی حضور داشتند.


در نیمه نخست استقلال دو مشکل داشت که عبارتند از:


یک) در سیستم 2-4-4 خطی چون فاصله زیادی بین دو هافبک میانی و خط حمله ایجاد می شود دو راه برای پوشش این فضای زیاد  وجود دارد.


در حالت نخست یا باید یکی از دو مهاجم نوک به صورت مهاجم سایه و در واقع کمی عقب تر از مهاجم دیگر بازی کند تا فضای خالی کمتری بین دو هافبک میانی و مهاجمان ایجاد شود.


در حالت دوم که استقلال به دلیل نوع بازی مهاجمانش نمی تواند با مهاجم سایه بازی کند باید از بین دو هافبک میانی حداقل یک هافبک باکس تو باکس (هافبکی که هم توانایی یک هافبک دفاعی را دارد هم در کارهای هجومی و ارسال پاس های کلیدی، شوت زنی و ... توانایی دارد. از جمله علی کریمی و شاید مهدی مهدی پور) استفاده کند. اما استقلال در این بازی از دو هافبک دفاعی صرف استفاده کرده بود که قادر به ایجاد ارتباط بین خط میانی و مهاجمان نبودند. می توان گفت جای علی کریمی حداقل در بازی اول خیلی جدی احساس شد.

 

1541935


دو) اما مشکل دوم استقلال در این بازی این بود که در سیستم 2-4-4 خطی باید دو هافبک چپ و راست قدرت حمل توپ، سرعت مناسب و تکنیک و توانایی ارسال از جناحین را داشته باشند. اما اسماعیلی و رضاوند توانایی ذاتی و آیتم های فنی مورد نیاز این پست ( بویژه سرعت فردی و توانایی ارسال از جناحین) نداشته و لذا توانایی بازی در این پست را در کیفیت بالا ندارند و شاید بتوان گفت استقلال ابزار خوبی در این دو پست ندارد.


اما در نیمه دوم اتفاقی که افتاد این بود که ریگی کمی جلوتر از باقری نقشی را ایفا کرد که سال گذشته علی کریمی در سطحی بالاتر آن را انجام می داد و فرشید اسماعیلی نیز کمی مایل به پشت دو مهاجم استقلال به کار گرفته شد تا از مشکل فاصله زیاد بین خط هافبک و مهاجمان استقلال کمی کاسته شود. البته که درگل های زده استقلال نمی توان از اشتباهات فردی مدافعان و خط هافبک صنعت مس رفسنجان هم به راحتی گذشت.

 

1542043


این صحیح است که برد در هفته اول  و با وجود نبود خرید های جدید استقلال می تواند ارزشمند باشد اما استقلال برای ادامه روند خوب باید ایرادهای اجرای سیستم 2-4-4 خطی و البته نوع چینش بازیکنان را اصلاح کند. شاید بتوان گفت استقلال ابزار بهتر و مناسب تری برای اجرای سیستم 2-5-3 و 2-4-4 لوزی دارد.

 

1542044

 

نوسینده: منصور اسدی

دیدگاه‌ها