کد خبر : 1718886 | 23 آبان 1399 ساعت 10:20 | 43K بازدید | 3 دیدگاه

آنالیز بازی بوسنی در مصاحبه با ساکت الهامی

در ذهن اسکوچیج چه می‌گذرد؟

سرمربی سابق تراکتور با تمجید از عملکرد تیم ملی ایران معتقد است که سرمربی تیم ملی توانسته زودتر ازآنچه که تصور می‌شد، فلسفه خودش را به تیم القا کند.

  در ذهن اسکوچیج چه می‌گذرد؟

به گزارش "ورزش سه"، یک برد با ارزش در مقابل بوسنی در شهر سارایوو هرچند در یک دیدار تدارکاتی به دست آمد اما جامعه فوتبال ایران را نسبت به موفقیت این تیم در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2020 تا حدی امیدوار کرد. دیداری که شب گذشته در ورزشگاه فرهاتوویچ برگزار شد  که در پایان  ین شاگردان دراگان اسکوچیچ  بودند که موفق شدند با دو گل کاوه رضایی (46) و مهدی قایدی (91) بوسنی را شکست دهند تا خاطره تلخ شکست مقابل این تیم را در جام جهانی 2014 کم‌رنگ شود.


در ارتباط با این دیدار با ساکت الهامی سرمربی اسبق تراکتور گفت‌وگو کردیم تا آخرین نمایش تیم ملی  را از دیدگاه فنی مورد بررسی قرار دهیم.


در ادامه این گفت و گو را می خوانیم:

 

ای‌کاش اسکوچیچ تمام بازیکنانش را در این اردو در خدمت داشت
ساکت الهامی ابتدا درخصوص این دیدار با گفت : «قبل از هر چیزی باید بگویم که ای‌کاش همه بازیکنانمان را در اختیار داشتیم تا اسکوچیچ می‌توانست این سیستم جدیدش را با تمامی نفراتش امتحان کند.»
وی در ادامه بازی شب گذشته تیم ملی را از چهار جنبه تحلیل کرد و عنوان کرد: «بازی شب گذشته تیم ملی را می‌توان از چند جنبه مورد بررسی قرار دهیم. اول: مبحث خط دفاعی دوم: توپ‌گیری از تیم حریف، سوم: برنامه داشتن بعدازاینکه صاحب توپ شدیم و چهارم: شکل دادن حملات کلاسیک
الهامی درباره نحوه آرایش تیم ملی در دیدار مقابل بوسنی گفت: «تیم ملی با آرایش نوین 3-4-1-2 به میدان رفته بود که در فاز دفاعی این سیستم به 5-4-1 تغییر یافت که حتی در دقایق پایانی بازی به 5-3-1-1 نیز تغییر پیدا کرد.

 


میزان دوندگی بازیکنان تیم ملی کم‌سابقه بود
اما من معتقدم یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این دیدار بسیار خوب به چشم آمد بحث پرس و فشار زیادی بود که توسط بازیکنان خط جلو تیم ملی به نمایش گذاشته شد که به نسبت بازی قبل که این حربه با کیفیت بهتری به اجرا درآمد. ما اگر در بازی قبلی مقابل ازبکستان حدود 60 درصد در امر پرس مدافعان ازبکی موفق عمل کردیم این آمار در بازی برابر بوسنی شاید به 95 درصد افزایش یافت.
من فکر می‌کنم در این چند وقت اخیر تیم ملی ایران سابقه نداشت که تا به این حد دوندگی زیادی داشته باشد. باوجود اینکه بازیکنان ما نیز مثل بازیکنان حریف در کوران مسابقات هستند و این بهانه از سوی بعضی از بازیکنان بوسنی در پایان بازی به نظر من به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نبود.»

 


اسکوچیچ فقط 6 جلسه با تیم ملی تمرین کرده است
الهامی با اشاره به بازی‌سازی از خط دفاع تیم ملی اظهار داشت: «یکی دیگر از نکات قابل‌ذکر این بازی بازی‌سازی از خط دفاع بود که تا حدی اشکالاتی داشت که این ضعف تنها بر می‌گردد به عدم فرصت کافی کادر فنی که طبیعتاً طی روزهای آینده برطرف خواهد شد. فراموش نکنیم که اسکوچیچ از ابتدای حضورش به‌عنوان سرمربی تیم ملی تنها 6 یا 7 جلسه بیشتر فرصت نداشت تا با تیم تمرین کند که برای این سرمربی که در پی اجرای دو پلان در تیم ملی است، فرصت بسیار کمی محسوب می‌شود.


شرح وظایف جدیدی برای بازیکنان تعریف‌شده بود
سرمربی اسبق تراکتور همچنین درباره شرح وظایف بازیکنان بیان کرد: «خیلی از بازیکنان شرح وظایفشان در مقایسه با بازی قبل مقابل ازبکستان بسیار فرق کرده بود. خصوصاً احمد نوراللهی و احسان حاج صفی. در همین ارتباط می‌توان به حضور مرتضی پورعلی گنجی اشاره کرد که هر چه به انتهای بازی نزدیک شدیم با پست جدیدش که لیبرو باشد بهتر کنار آمد. او در نیمه اول مقداری گم بود اما رفته‌رفته توانست با شناخت فضای حرکتی این پست فوتبال بهتری بازی کند.»


کاوه رضایی در پرس مدافعان حریف عالی عمل کرد
الهامی در ادامه افزود: «ما همچنین درگرفتن توپ سوم در زمین مقداری مشکل داشتیم، زیرا زمانی که مدافعان ما می‌خواستند از عقب به‌صورت کلاسیک بازی‌سازی کنند، بعضا مجبور می‌شدند به خاطر عدم لو رفتن توپ، به ارسال ‌پاس بلند رو بیاورند که در این حالت، خط هافبک ما متشکل از نوراللهی و حاج صفی باید در طول 60 متر مدام رفت‌وبرگشت می‌کردند که قطعاً این نقیصه‌ها نیز به مرور زمان بهتر خواهد شد.»
الهامی با تجدید از نمایش کاوه رضایی گفت: «باوجود کاوه در توپ‌گیری در اولین فرصت بسیار خوب عمل کردیم و حالا باید ببینیم که با بازگشت سردار آزمون، مهدی طارمی و جهانبخش آیا تیم ملی با همین حربه به مصاف رقبایش خواهد یا خیر؟ به همین دلیل بود که در ابتدای صحبتم به این موضوع اشاره کردم که ای‌کاش اسکوچیچ همه بازیکنانش را در اختیار داشت. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره‌کنم بحث گردش توپ در زمین حریف بود که مقداری شرایط برای ما سخت شده بود و من فکر می‌کنم بیشتر تمرکز خودمان را روی توپ‌گیری از حریف گذاشته بودیم.»

 

 

 

1543385

 


باید در ارتکاب خطا زیرکانه تر عمل کنیم
الهامی همچنین در ارتباط با خطاهای بی‌مورد بازیکنان ما در مناطق خطرناک زمین افزود: «نوع خطاهایی که ما در زمین انجام می‌دهیم باید کاملاً حساب‌شده باشد. خطا باید حتی‌المقدور در زمین حریف و به‌منظور جلوگیری از یک حمله باشد اما بعضا دیده می‌شود که بچه‌های ما بدون جهت در نقاط خطرناکی بدون دلیل مرتکب خطا می‌شوند که این کار را برای تیم ملی در بازی‌های آینده سخت خواهد کرد. من فکر می‌کنم این بیشتر به علت جا نیفتادن سیستم مدنظر اسکوچیچ است که بیشتر این خطاها را هم مدافعان وسطمان پشت هافبک‌هایمان انجام دادند که برای کاهش یافتن این اشتباهات به زمان احتیاج داریم.»


اسکوچیچ با فلسفه اقدام به دعوت از بازیکنانش کرد
او درباره تعویض‌های تیم ملی نیز اظهار داشت: «اسکوچیچ هم در بازی قبلی و هم در این بازی تعویض‌های خوبی انجام داد. به این دلیل که زمانی که توانستیم با پرسی که از ابتدای بازی روی حریف می‌آوریم رقیبمان را خسته کنیم، اسکوچیچ دست به تعویض می‌زند و در این لحظه بازیکنانی را با سرعت زیاد و قدرت حمل توپ بالا به زمین می‌فرستد و فکر می‌کنم حالا مشخص می‌شود که چرا سرمربی تیم ملی بازیکنی مثل ساسان انصاری را به تیم ملی دعوت می‌کند که نشان می‌دهد او با فلسفه اقدام به دعوت از بازیکن می‌کند.»


هافبک دفاعی باید قدرت حمل توپ بالا و شوت‌زن باشند
الهامی درباره زوج خط هافبک تیم ملی و اینکه اسکوچیچ در این نقطه به دنبال چه بازیکنانی است گفت: «او هافبک‌های دفاعی‌ای را بیشتر می‌پسندد که توان عبور از یار مقابل و قدرت حفظ توپ بالایی را داشته باشند. شاید خیلی برایشان این سؤال مطرح شود که چرا سعید عزت‌اللهی، علی کریمی در ترکیب اصلی به گرفته نمی‌شوند و یا چرا رضا اسدی حتی به تیم ملی دعوت نمی‌شود، که بیشتر به این خاطر است که او بازیکنانی را در این پست می‌پسندد که اگر این بازیکنان در شرایط سختی گرفتار شوند، بتوانند حدود 15 تا 20 متر را با توپ راه بیفتند و همچنین از خاصیت شوت‌زنی قابل قبولی برخوردار باشند که هم نوراللهی و حاج صفی هر دو جزو این دسته از بازیکنان هستند. ضمن اینکه اکبر ایمانی نیز همین خصوصیات را دارد. ایمانی هم خاصیت حمل توپ خوبی دارد و هم اینکه شوت‌زن است. اگرچه سعید عزت‌اللهی در همان دقایق حضورش در زمین نشان داد که قادر است تا چه حد به کار تیم ملی بیاید.»

 

 

1543460

 


اسکوچیچ هنوز فرصت پرداختن به فاز هجومی را نیافته است
وی با اشاره با مشکلات بارز تیم ملی و همچنین بازیکنان مورد وثوق اسکوچیچ افزود: «در حال حاضر مشکل ما زمانی است که چه از تیم حریف توپ را می‌گیریم و چه زمانی که خودمان قصد داریم از عقب برای طراحی یک حمله بازی‌سازی کنیم که قطعاً هم می‌دانم که اسکوچیچ در این دو مورد هنوز وقت نکرده است. تا به اینجا من فکر می‌کنم که خط دفاع تیم ملی با حضور این سه مدافع یعنی شجاع، پور علی گنجی و کنعانی زاده گان دیگر تغییری نداشته باشد ضمن اینکه میلاد محمدی و صادق محرمی هم بعید به نظر می‌رسد جانشینی داشته باشند و در خط جلو هم حضور قلی زاده تا حدودی قطعی به نظر می‌رسد و این نفرات به‌اضافه جهانبخش، طارمی و آزمون ترکیب ثابت تیم ملی را تشکیل خواهند داد.»


امیرعابدزاده جا پای پدرش گذاشته است
ساکت الهامی در ارتباط با نمایش بسیار خوب امیرعابدزاده بیان کرد: «جا دارد من به امیرعابدزاده تبریک بگویم. با تمام احترامی که برای احمدرضا عابدزاده به‌عنوان یکی از دو دروازه‌بان برتر تاریخ ایران قائل هستم می‌توان گفت او در بسیاری از جهات جا پای پدرش گذاشته است. باید بگویم امیر در بازی‌سازی فوق العاد بود و وظیفه یک سوئیپر واقعی را به‌خوبی انجام داد و ازنظر من یک گلر کامل است که برای سال‌های سال می‌تواند دروازه تیم ملی را بیمه کند.»

 

 

1543459

 


عادت کنیم که در مناطق حساس توپ لو ندهیم
از دیگر مشخصه‌های بارزی که الهامی به آن پرداخت عدم ریسک‌پذیری در یک‌سوم خط دفاعی بود که الهامی گفت: «به این دلیل که کادر فنی در فاز حمله و ترتیب دادن حملات کلاسیک هنوز کار نکرده است از بازیکنانش قدرت کمترین ریسکی را گرفت تا آن‌ها بتوانند با توپ‌گیری حریفشان را تحت‌فشار قرار دهند و گلزنی کنند. ما باید یاد بگیریم که در مناطق حساس نیمه خودمان، توپ لو ندهیم چراکه تیم‌هایی مانند بحرین و عراق مترصد همین اشتباهات هستند و می‌توانند از این گونه ضربات شروع مجدد به گل برسند. ما در این بازی در چند مورد چنین اشتباهاتی را مرتکب شدیم اما به دلیل خط دفاع منسجمی که داریم اجازه ندادیم تا خطری دروازه امان را تهدید کند.»

 


تیم ملی باید بزرگان و باتجربه‌های بیشتری داشته باشد
الهامی در ادامه با ابراز رضایت از عملکرد سرمربی جدید تیم ملی عنوان داشت: «من به اسکوچیچ تبریک می‌گویم که خیلی زودتر ازآنچه تصورش را می‌کردیم، توانست فلسفه خود را در تیم جا بیندازد. من آرزو می‌کنم مصدومیت احسان حاج صفی جدی نباشد چراکه او یک‌مهره کاملاً کلیدی برای تیم ملی به شمار می‌آید که علاوه بر توانایی‌های فنی در کنترل حاشیه‌ها و فضای رختکن بسیار مفید است. من در جلسه‌ای هم که با اسکوچیچ داشتم نظرم بود به او گفتم علاوه بر احسان باید یک بازیکن دیگری را هم از باتجربه‌های تراکتور به تیم ملی دعوت کند که مبادا در صورت مصدومیت احتمالی این بازیکن، نفر دیگری این وظیفه را بر عهده بگیرد، خصوصاً که تیم بسیار جوانی داریم.»

 

 

1543458

 


دو مدافع کناری در سیستم اسکوچیچ  کمتر اجازه نفوذ را دارند
او همچنین در ارتباط با عملکرد محرمی و میلاد محمدی در دو سمت خط دفاع تیم ملی بیان کرد: «ببینید در این سیستم جدید تیم ملی به‌طور ناخواسته در زمین خودمان به آرایش 5-4-1 تغییر می‌کردیم، سیستمی که در حمله به 3-4-2-1 در می‌آمد که با این تعریف در خط حمله یک مربعی با حضور نوراللهی، حاج صفی، امیری، قلی زاده تشکیل می‌شد. بنابراین طبق این سیستم دو مدافع کناری کمتر فرصت حضور در خط حمله را پیدا می‌کنند و بیشترتمرکزشان معطوف به امور دفاعی است که به نظر من این خودش یک حسن است و همین امر باعث می‌شود بازی آن‌ها به چشم نمی‌آید.»

ساکت الهامی در پایان ضمن تبریک به خاطر این پیروزی نیز گفت: «باید قبول کنیم که پیروزی در برابر تیم ملی بوسنی نتیجه بسیار باارزشی است، ضمن اینکه این برد با یک نمایش کاملاً با برنامه به دست آمد که من حتم دارم اسکوچیچ ظرف روزهای آتی قادر است کیفیت تیم ملی را بهبود ببخشد و این مستلزم بازی‌های بیشتر تدارکاتی است.»

دیدگاه‌ها