کد خبر : 1721894 | 08 آذر 1399 ساعت 11:18 | 28.4K بازدید | 1 دیدگاه

هشدار وریا و تغییرات فکری برای برد شماره دو 

مهدی‌پور، شجاعیان و نادری؛بهانه‌هایی برای امیدواری

استقلال در سومین دیدار خود در چهارچوب رقابت‌های لیگ برتر توانست با یک گل از سد ماشین‌سازی بگذرد اما آنچه کاملاً مشخص است استقلال هنوز برای تبدیل‌شدن به تیمی در قواره‌های قهرمانی به زمان احتیاج دارد.

مهدی‌پور، شجاعیان و نادری؛بهانه‌هایی برای امیدواری 

به گزارش "ورزش سه"، با تمام احوالات و ماجراهای زیادی که پس از دیدار مقابل فولاد به وجود آمد، شاید یک بازی خانگی مقابل ماشین‌سازی تبریز بهترین اتفاق ممکن برای محمود فکری و دوستانش بود و از این حیث باید او را مربی خوش‌شانسی بدانیم، چراکه یک شکست خانگی یا حتی کسب یک تساوی می‌توانست بر موج انتقادات و یا اعتراضات زیادی که پس از پایان دیدار مقابل فولاد به راه افتاده بود بیافزاید اما کسب یک برد به هر طریقی پایانی بود بر یک هفته پرماجرا.

 

استقلال محکوم به بردن بود و برد
البته به قول وریا غفوری که در حین گرم کردن مدام این جمله را با صدای بلند تکرار می‌کرد: "این همان تیمی است که فصل قبل 6 امتیاز از ما گرفته" ماشین‌سازی کاملاً با برنامه در زمین حضور یافته بود. وریا با گوشزد این مطلب از همه بازیکنان می‌خواست که از دقیقه اول با تمام قدرت به مصاف شاگردان وحید بیاتلو جوان بروند و کسی بازی را شل نگیرد. همچنان که در طول بازی هم شاهد بودیم، بازی تقریباً روند متعادلی داشت و فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده آبی پوشان برتری محسوسی نسبت به مهمان خود نداشتند. اما استقلال در این دیدار محکوم به پیروزی بود و بازی را برد که این خودش نشانه مثبتی برای هر تیمی است.

 


4 مدافع کناری در ترکیب ثابت مقابل ماشین‌سازی
اما سؤالی که ذهن بسیاری از هواداران استقلال را پس از اعلام ترکیب تیم به خود مشغول کرد، حضور 4 مدافع کناری در ترکیب ثابت تیم بود. فکری در این بازی از وریا غفوری، احمد موسوی در سمت راست، و در نقطه مقابل از هرویه میلیچ و محمد نادری در سمت چپ استفاده کرد، که این 4 بازیکن 2 به 2 به‌تناوب در دقایقی از بازی جای خود را باهم عوض می‌کردند، خصوصاً در جناح راست که میزان جابجایی بین موسوی و غفوری نسبت به میلیچ و نادری بیشتر بود.

 

دلایل فکری برای استفاده از تمام عوامل کناری
اینکه چرا محمود فکری دست به چنین انتخابی زده به خود او مربوط است. به‌هرحال او با توجه به تمام داشته‌هایش در تیم تصمیم می‌گیرد و قطعاً این تصمیم با اجماع نظرات سایر مربیان استقلال نیز همراه بوده است. سرمربی استقلال در غیاب فرشید اسماعیلی به علت مصدومیت وعدم آمادگی کامل داریوش شجاعیان برای حضور در ترکیب ثابت تیم، شاید چاره‌ای جز این نداشت که از تمام قوایش در کناره‌های زمین بهره بگیرد که الحق نیز توانست از هر دو جناح فشار خوبی را روی دروازه ماشین‌سازی وارد کند به‌طوری‌که استقلال خصوصاً در نیمه اول هر زمان اراده کرد توانست توپ را به گوشه‌ها ببرد و از آنجا برای دو مهاجم خودش اقدام به ارسال کند که ذکر دو نکته در ارتباط با این مسئله واجب است.

 

کوتاهی قامت مهاجمان و ارسال‌های بی‌هدف
اول اینکه میانگین قدی دو فوروارد استقلال در این دیدار متشکل از ارسلان مطهری (180 سانتی‌متر) و مهدی قایدی (165 سانتی‌متر) 172 سانتی‌متر است، ضمن اینکه با شناختی که ما از این دو مهاجم آماده استقلال داریم، آن‌ها تبحر زیادی روی زدن ضربات سر ندارند و به همین خاطر بود که استقلال علی‌رغم مالکیت 69 درصدی نتوانست موقعیت خطرناکی را متوجه دروازه ماشین‌سازی کند. جالب اینکه مهم‌ترین خطر نیمه اول که در دقیقه 15 با حرکت ترکیبی ریگی، مطهری و مهدی قایدی به وجود آمد، روی زمین و حاصل نفوذ از عمق خط دفاعی ماشین‌سازی بود، اما این نشانه هم باعث نشد تا استقلال نحوه رسیدن به دروازه رقیبش را تغییر دهد و دست از این‌همه ارسال بکشد.

 

 

نحوه ارسال از جناحین باید تغییر می‌کرد
دومین نکته‌ای که به آن باید اشاره شود نحوه ارسال بازیکنان کناری است که با توجه به پستی که در آن بازی می‌کنند باید متخصص آن باشند. امروزه در فوتبال روز دنیا مشاهده می‌شود که ارسال ازجناحین، دیگر از قالب سنتی خودش خارج‌شده و مدافعین کناری با شناخت از خصوصیات مهاجمانشان ارتفاع سانتر خودشان را کم و زیاد می‌کنند و یا حتی در مواقعی دیده‌شده با یک ارسال زمینی و رو به عقب فرصت لازم را برای هافبک‌های شوت‌زن تیم فراهم می‌کنند. اما در بازی روز چهار‌شنبه استقلال مقابل ماشین‌سازی می‌توان گفت تمامی توپ‌هایی که از سمت چپ و راست، روی دروازه صادقی سنگربان ماشین‌سازی ارسال شد به‌قدری ارتفاع داشت که حتی از دستان این دروازه‌بان بالاتر بود، البته ارسال‌های میلیچ در این ‌بین تا حدی نسبت به سایرین از دقت بیشتری برخوردار بود اما درمجموع این حربه برای گشودن دروازه مهمان تبریزی به‌هیچ‌وجه مؤثر نبود مگر با ارسالی دقیق و حساب‌شده. کافی است به نحوه سانترهای الکساندر آرنولد و اندی رابرتسون دو مدافع کناری لیورپول دقت کنید تا کاملاً متوجه این مطلب شوید. بخش زیادی از گل‌های لیورپول حاصل ارسال این دو مدافع بی‌نظیر فوتبال جزیره هستند، درصورتی‌که سانه، صلاح و فیرمینو هیچ‌کدامشان از قامت بلندی برخوردار نیستند.

 

حضور مؤثر دیاباته در مدت‌زمان محدود
بااین‌وجود حضور شیخ دیاباته آقای گل فصل گذشته در این دیدار با توجه به استراتژی تعیین‌شده از سوی کادر فنی می‌توانست استقلال را خیلی زودتر از دقیقه 55 به گل برساند، اما فکری ترجیح داد کاریزمای خودش را فدای چیزی دیگری نکند و به همین جهت شیخ را در نیمه دوم به زمین فرستاد. دیاباته به‌محض ورود به زمین دو ضربه سر خطرناک زد، دو فرصت بسیار خوب دیگر از همکاری با مهدی قایدی نصیبش شد که درواقع اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود می‌توانست اولین گل خود را در این فصل به ثمر برساند و همین شاید نشان دهد پِلن فکری برای گشودن دروازه ماشین‌سازی چندان اشتباه نبود، بلکه می‌توان گفت اشکال عمده در نحوه اجرای آن بود.

 

 

فکری به دنبال یافتن یک شماره 10 واقعی
اما دومین بحث قابل‌توجه ای که پس از تماشای سه بازی استقلال در لیگ برتر می‌توان به آن اشاره کرد و اهمیت زیادی هم دارد، اینکه محمود فکری در این فصل به دنبال احیای یک رجیستا یا به قولی یک شماره 10 در ترکیب این فصل استقلال است که علاوه بر قدرت برداشتن یار مستقیم خودش، قابلیت ارسال پاس آخر را داشته باشد. درست است که یک داریوش شجاعیان آماده و فرشید اسماعیلی تا حدی دارای چنین خصوصیاتی هستند، اما با این وجود نوع فوتبال این دو بازیکن بیشتر به یک شماره 8 شباهت دارد تا شماره 10 و شاید از همین رو بود که محمود فکری علی‌رغم اینکه می‌دانست خرید محسن مسلمان می‌تواند چه تبعاتی را داشته باشد به دنبال انتقال او به استقلال بود.


فراموش نکنیم که استقلال هر زمان که توانسته در لیگ برتر به قهرمانی برسد در ترکیب خود چنین بازیکنی با این خصوصیات را داشته است و شاید جالب باشد اگر بدانید که استقلال پس از رفتن مجتبی جباری هرگز قهرمان لیگ برتر نشده است.

 

مهدی پور هافبکی که می‌تواند یک رجیستا کامل باشد
این در حالی است که استقلال در ترکیب این فصل خودش علاوه بر اسماعیلی و شجاعیان، مهدی مهدی پور را هم دارد که به قول خودش یک هافبک باکس تو باکس است و به نظر می‌رسد در صورت اعتماد بیشتر، او قادر است به چنین بازیکنی در ترکیب این فصل استقلال بدل شود. مهدی پور علاوه بر دید خوبی که دارد می‌تواند پاس‌های تو در خوبی بدهد و این دقیقا همان چیزی است که فکری به دنبالش است، البته به شرطی که این جوان شایسته اصفهانی اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد و بتواند خود را با شرایط حضور در استقلال هر چه زودتر وفق دهد.

 

نمایش موفق شجاعیان پس از مدت‌ها دوری از فوتبال
در دیدار برابر ماشین‌سازی داریوش شجاعیان در بدو ورود به زمین پس از حدود 400 روز دوری از فوتبال توانست با دیدی مناسب مهدی قایدی را در موقعیت تک‌به‌تک قرار دهد تا او نیز نشان دهد می‌تواند مهاجمان تشنه استقلال را به‌خوبی تغذیه کند در شرایطی که هنوز مشخص نیست که آیا بدن او کشش بازی‌های سنگین را هم خواهد داشت یا خیر؟ و یا فرشید اسماعیلی که در این فصل مشخص است که انگیزه زیادی دارد زمانی (دو فصل گذشته) عنوان بهترین پاسور لیگ قهرمانان آسیا را به نام خود زد و بدون شک احیای مجدد او می‌تواند بخش زیادی از معادلات فکری را حل کند.

 

 

فکری تا پیش از آغاز هفته هشتم باید ترکیبش را بشناسد
با تمامی این اوصاف استقلال از سه بازی خودش حالا صاحب 6 امتیاز است که این خودش نکته قابل تاملی به شمار می‌آید و آنچه مسلم است محمود فکری هنوز ترکیب اصلی خودش را نشناخته است و این شناخت با توجه به تعداد زیاد بازیکنان شاخص در هر پست از هرزمانی سخت‌تر شده است.
فکری چاره‌ای جز این ندارد که هر چه زودتر حداقل تا قبل از فرارسیدن هفته هشتم و دیدار حساس استقلال مقابل پرسپولیس ترکیب خود را بشناسد و بتواند مثل دوران فوتبالش عملکرد خوبی را در شهرآورد تهران به نمایش بگذارد، خصوصاً حالا که متوجه شده یک شکست خارج از خانه آن‌هم مقابل تیم مدعی فولاد می‌تواند چه تبعاتی را همراه خود داشته باشد.
کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها