کد خبر : 1725282 | 24 آذر 1399 ساعت 08:48 | 51.2K بازدید | 3 دیدگاه

ایران و کره جنوبی، الکلاسیکوی 50 ساله آسیا

از پوهانگ تا اولسان؛ پرسپولیس انتقام تاریخ را می‌گیرد

تیم های ایرانی و کره ای در طول برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، بارها به مصاف هم رفته اند.

از پوهانگ تا اولسان؛ پرسپولیس انتقام تاریخ را می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه"، دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق نیز برگزار شد و تیم اولسان هیوندای پس از یک دیدار جذاب و دیدنی، در نهایت در دقیقه 119 موفق شد گل برتری را وارد دروازه ویسل کوبه کند تا این تیم به دیدار فینال صعود کرده و حریف پرسپولیس در بازی پایانی باشد.


حالا و با مشخص شدن دیگر تیم فینالیست، اولسان هیوندای کره جنوبی و پرسپولیس ایران باید روز شنبه 29 آذر در بازی فینال در استادیوم الجنوب به مصاف همدیگر بروند. دیداری که یک بار دیگر صحنه تقابل تیم های ایرانی و کره ای در فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.


تاکنون تیم های ایرانی و کره ای در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در فرمت فعلی و فرمت قدیمی، 14 بار به مصاف هم رفته اند که سهم ایران 4 پیروزی بوده، تیم های کره ای 7 بار برنده شده اند و 3 بار نیز نتیجه بازی های دو تیم مساوی شده است.

 

 نخستین تقابل


اولین جدال تیم های ایرانی و کره ای به 49 سال پیش باز میگردد. در رقابت های جام باشگاه های آسیا در سال 1971، تیم تاج سابق و استقلال فعلی در دیدارهای مرحله مقدماتی و در گروه A به مصاف تیم ارتش کره جنوبی رفت. تاجی ها این بازی را با نتیجه دو بر یک برنده شدند و به عنوان تیم اول راهی مرحله بعدی شدند. تیم کره ای نیز به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کرد.


اما تاج سابق در مرحله نیمه نهایی با دو گل بازی را به الشرطه عراق واگذار کرد و از رسیدن به دیدار فینال بازماند. آنها در دیدار رده بندی، یک بازی تکراری دیگر را باز هم با ارتش کره جنوبی برگزار کردند و این بار نیز موفق به شکست حریف خود شدند. در آن بازی که در بانکوک تایلند برگزار می شد، تاج با نتیجه 3 بر 2 از سد حریف کره ای خود گذشت و به مقام سومی رسید.

 

1553395

 

24 سال تا جدال سوم


پس از 24 سال، یک بار دیگر تیم های ایرانی و کره ای در رقابت های جام باشگاه های آسیا به مصاف هم رفتند. در دیدار نیمه نهایی این رقابت ها، که در دی ماه 1374 و در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار شد، تیم سئونگنام کره جنوبی با تک گلی که در وقت های اضافه به ثمر رساند، از سد سایپا گذشت. 


خودروسازان که 120 دقیقه با حریف کره ای بازی کرده بودند، در بازی رده بندی نیز شکست خوردند و به مقام چهارمی رسیدند. سئونگنام نیز در دیدار فینال از سد النصر عربستان گذشت و قهرمان شد.

 

پوهانگ، سد راه قهرمانی پرسپولیس


در فصل 1995-96 تیم های غرب و شرق آسیا در دو گروه متفاوت بازی های خود را برگزار کردند. پرسپولیس به عنوان نماینده ایران در این رقابت ها از چند بازیکن کمکی استفاده کرد که یکی از آنها خداداد عزیزی بود. او در این تورنمنت 4 گل برای سرخپوشان به ثمر رساند.


پرسپولیس در بازی های دور گروهی که در دوحه قطر برگزار شد، با 2 پیروزی و 1 شکست راهی مرحله نیمه نهایی شد و برای رسیدن به فینال، به مصاف پوهانگ استیلرز کره جنوبی رفت. در این مسابقه خداداد عزیزی تک گل سرخپوشان را به ثمر رساند ولی دو گل پارک تائه ها و گل بخودی یحیی گل محمدی باعث شد تا نماینده کره جنوبی راهی فینال و در پایان نیز به قهرمانی آسیا رسید.

 

1553385

 

پرسپولیس و دومین سومی آسیا


در فصل 1999-2000 پرسپولیس به دیدار نیمه نهایی راه یافت. آنها با شکست مقابل جوبیلو ایواتای ژاپن، راهی دیدار رده بندی شدند. سوون سامسونگ کره جنوبی حریف سرخپوشان در این مسابقه بود. اما پرسپولیس در این بازی با نتیجه یک بر صفر از سد حریف کره ای خود گذشت و به مقام سومی رسید.


علی کریمی تک گل پرسپولیس را در این بازی وارد دروازه حریف قدرتمند خود کرد. این بازی در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار شد. در آن دوره از رقابت ها، الهلال به مقام قهرمانی رسید.

 

1553396

 

انتقام سامسونگ پس از یک سال


پرسپولیس یک سال بعد مجددا به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا راه یافت. آنها با سوون سامسونگی مواجه شدند که سال قبل آنها را شکست داده بودند. این بازی که در شهر سوون کره جنوبی برگزار شد، با گل ثانیه های پایانی پارک کوان ها به سود سامسونگ به پایان رسید.


در آن مسابقه، ابتدا حامد کاویانپور پرسپولیس را پیش انداخت تا اینکه سئو جونگ وون در دقیقه 80 گل تساوی را وارد دروازه سرخپوشان کرد و پارن در دقیقه 91 گل برتری را به ثمر رساند تا پرسپولیس باز هم از رسیدن به فینال باز بماند. سامسونگ در آن سال به مقام قهرمانی رسید و پرسپولیس نیز سوم شد.

 

شکست تکراری در نیمه نهایی آسیا


یک سال پس از شکست پرسپولیس، این بار نوبت به استقلال رسید تا به مصاف یک تیم کره ای برود. در فصل 2000-2001 استقلال در نیمه نهایی آسیا به مصاف آنیانگ چین رفت. آن بازی ها در تهران و در ورزشگاه آزادی برگزار شد ولی شرایط بسیار بد جوی و دریاچه ای که در استادیوم آزادی به راه افتاده بود، باعث شد تا استقلال نتواند به خوبی از فرصت میزبانی استفاده کند.

 

1553392


آبی پوشان در بازی نیمه نهایی دو بر یک به آنیانگ کره جنوبی باختند و از رسیدن به فینال بازماندند. یدالله اکبری تک گل استقلال را وارد دروازه حریف کره ای کرد. در آن سال سامسونگ دیگر تیم کره ای از سد آنیانگ گذشت و قهرمان شد. استقلال نیز موفق شد با 5 گل نسف قارشی را شکست داده و به مقام سومی دست پیدا کند.

 

1553386

 

تاریخ سازی ذوب آهن؛ رویایی که تعبیر نشد


در سال 2010 و پس از تغییر فرمت رقابت های جام باشگاه های آسیا و تبدیل آن به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، تیم ها با فرمت جدیدی به مصاف همدیگر رفتند. استقلال، ذوب آهن، سپاهان و مس کرمان نمایندگان ایران در آن رقابت ها بودند. در آن بازی ها تیم های غرب و شرق آسیا از مرحله یک چهارم نهایی با یکدیگر روبرو می شدند.


 ذوب آهن با پیروزی در برابر حریفان خود، موفق شد به عنوان اولین تیم ایرانی، در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا راهی دیدار فینال شود. آنها در مرحله یک چهارم نهایی در دو بازی رفت و برگشت موفق به شکست پوهانگ استیلرز شدند. بازی رفت دو بر یک به سود اصفهانی ها به پایان رسید و بازی برگشت نیز 1 – 1 مساوی تمام شد تا ذوب آهن به مرحله نیمه نهایی صعود کنند.

 

1553391


اصفهانی ها با برتری دو بر صفر در برابر الهلال راهی دیدار فینال شدند. بازی پایانی میان سئونگنام ایلهوا چونما و ذوب آهن در ورزشگاه ملی توکیو برگزار شد تا اصفهانی ها با دومین تیم کره ای حاضر در این تورنمنت نیز روبرو شوند. در آن بازی نیشیمورای ژاپنی قضاوت آن را برعهده داشت، تیم کره ای با نتیجه 3 بر یک به پیروزی رسید و به مقام قهرمانی دست یافت. شاگردان منصور ابراهیم زاده تنها یک قدم تا تاریخ سازی فاصله داشتند ولی به این مهم دست پیدا نکردند. محمدرضا خلعتبری تک گل ذوبی ها را در آن بازی به ثمر رساند.

 

1553387

 

بازهم ذوب آهن، بازهم کره ای ها


یک سال بعد و در سال 2011، ذوب آهن با تیم های قدرتمند الشباب عربستان، الریان قطر و الامارات همگروه شد ولی با کسب 13 امتیاز از 6 بازی به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. آنها در تک بازی این مرحله و در اصفهان با نتیجه قاطع 4 بر یک از سد النصر عربستان گذشتند. 

 

1553384


ذوبی ها که نشان دادند قصد دارند رویای نیمه تمام سال گذشته را تکمیل کنند، در دور یک چهارم نهایی به مصاف سوون سامسونگ کره جنوبی رفتند. هر دو دیدار رفت و برگشت با تساوی یک – یک به پایان رسید. اما در دیدار برگشت کار دو تیم به وقت های اضافه کشیده شد که ذوب آهن با نتیجه دو بر یک شکست خورد و از رسیدن به مرحله بعد بازماند.

 

1553383

 

ستاره سوم استقلال و سدی به نام دامیانوویچ


دیدار استقلال و اف سی سئول، آخرین مصاف تیم های ایرانی و کره ای است. در فصل 2013 لیگ قهرمانان آسیا، استقلال با پیروزی در برابر بوریرام تایلند راهی مرحله نیمه نهایی شد. بازی رفت دو تیم در کره جنوبی با 2 گل به سود اف سی سئول به پایان رسید. دامیانوویچ و گو یو هان دو بار دروازه مهدی رحمتی را باز کردند.

 

1553394


در بازی برگشت نیز نتیجه تلاش دو تیم با تساوی 2 – 2 به پایان رسید. گل های جی لوید ساموئل فقید و محمد قاضی برای کامبک استقلال کافی نبود و تیم کره ای راهی دیدار فینال شد. این دیدار، آخرین تقابل تیم های ایرانی و کره ای بود و حالا پرسپولیس و اولسان، پس از 7 سال، یک بار دیگر زمینه ساز تقابل تیم های دو کشور خواهند بود.

 

1553393

دیدگاه‌ها