کد خبر : 1725483 | 25 آذر 1399 ساعت 08:16 | 134K بازدید | 17 دیدگاه

دروازه‌بان‎‌های صبر و تلاش

لک و هیوک؛ سرگذشت عجیب گلرهای فینالیست

دو دروازه‌بان تیم های فینالیست آسیا در سال 2020، سرگذشتی عجیب و دراماتیک را طی سال های متمادی دوران حرفه‌ایشان برای رسیدن به این درجه از موفقیت پشت سرگذاشته‌اند!

 لک و هیوک؛ سرگذشت عجیب گلرهای فینالیست

به گزارش "ورزش سه"، نمی‌توان حضور پرسپولیس در فینال مسابقات را بدون درخشش خریدهای تابستانی یحیی گل‌محمدی تصور کرد؛ بازیکنانی که خیلی زود در مناطق مختلف زمین جا افتادند و هر یک نقش خودشان را برای رسیدن سرخپوشان به فینال آسیا به خوبی ایفا کردند.


از عملکرد بسیار خوب آقایی در دفاع چپ تا درخشش دور از انتظار میلاد سرلک، از پاس های طلایی احسان تا ضربات طلایی و سه امتیازی عیسی  و حتی علی شجاعی که پنالتی او امضای صعود به فینال شد؛ از این نام‌ها و هوشمندی یحیی در انتخاب آنها به سادگی نمی‌توان عبور کرد، اما وقتی بخواهیم در مورد حامد لک صحبت کنیم، ابعاد ماجرا وسیع‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

 

1553720


لک مسئولیت سنگینی بر دوش داشت و در حالی به پرسپولیس آمده بود که هواداران این تیم پس از سال ها دلشوره و عذاب از عملکرد گلرهای تیم، از لیگ شانزدهم با حضور بیرانوند خیالشان آسوده شد و این دروازه بان اینقدر طی سال ها اخیر خوب بود که فاصله ای تا کسب بهترین بازیکن سال آسیا نداشت و درنهایت نیز کاری سخت را شدنی کرد و به عنوان گلر پس از سال ها فوتبال ایران را صاحب یک لژیونر در فوتبال اروپا کرد؛ با تمام این‌ها اما لک که انگار سال‌ها در انتظار پیوستن به پرسپولیس بوده، با اعتماد به نفسی مثال زدنی، شروعی باصلابت و بدون اشتباه داشت و پس از هفت بازی در لیگ قهرمانان و چهار مسابقه در لیگ بیستم، هنوز هم در جریان بازی گل نخورده؛ او طی هفت بازی (4 بازی در مرحله گروهی و سه مسابقه در مرحله حذفی ) در لیگ قهرمانان آسیا تنها دو بار از روی نقطه پنالتی دروازه‌اش را روی ضربات معز علی و حمدالله عبدالرزاق ستاره های الدحیل قطر و النصر عربستان بازشده دید و در لیگ بیستم نیز تنها دروازه بانی به شمار می رود که هنوز گلی دریافت نکرده، تا پرسپولیسی‌ها که با کمبودها و مشکلات فراوانی به فینال آسیا رسیده اند، حداقل در پست شماره یک، هیچ نگرانی‌ و اضطرابی نداشته باشند.

 

1553718


پرسپولیس حالا 4 روز دیگر تا فینال فاصله دارد و حریف این تیم نیز مشخص شده؛ با نگاهی به آمار بازیکنان اولسان هیوندای در بخش‌های مختلف زمین، به سادگی می‌توان به این موضوع مهم پی برد که مهاجمان نماینده ایران، اگر نگوییم مقابل بهترین گلر مسابقات، که مقابل یکی از بهترین گلرهای آسیا قرار خواهند گرفت؛ سو هیوک چو. گلری که مانند برند جونز دروازه بان استرالیایی تیم فوتبال النصر که در نیمه نهایی مغلوب پرسپولیس شد، با 25 نجات دروازه، بهترین عملکرد را در میان گلرهای حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به نام خود ثبت کرده است.


سو هیوک چو البته اگرچه موفق نشده بیشتر از سه کلین شیت در راه فینال 2020 ثبت کند (دیدار آخر مرحله گروهی از این دروازه بان استفاده نشد)، ولی جالب است بدانید او هم ماجرایی مانند لک دارد و به یکباره و با استفاده از ابتلای "جو هیون وو" گلر ملی پوش و 29 ساله تیم فوتبال اولسان هیوندای در 33 سالگی و در یکی از تاریخی ترین مقاطع باشگاه کره ای در شرایطی که فصل گذشته حتی یک دقیقه هم فرصت بازی در "کی لیگ" را پیدا نکرده بود، به ترکیب اصلی راه یافته و در نیمه نهایی نیز با هفت بار نجات دروازه‌اش، سهم بزرگی در رسیدن اولسان به فینال ایفا کرده است. او همچنین در مقابل بیژینگ نمایشی خیره‌کننده و تحسین برانگیز داشت و در دیداری که تیمش با نتیجه 2 بر صفر حریف چینی اش را شکست داد، هشت بار با سیوهای خود مانع از فروپاشی دروازه اولسان شد.

 

1553715


در واقع پشتوانه اصلی این دروازه بان 33 ساله که حریف تمرینی گلر اصلی اولسانی ها از سال 2017 بوده، صبر و پشتکار است؛ او اولین بازی رسمی خود را در سال 2008 در اف سئول انجام داده و سپس در سال 2013 به تیم اینچئون منتقل شد و توانست در سال 2016 دروازه بان اول تیم شود و در ابتدای سال 2017 به تیم اولسان منتقل شد، تا بار دیگر مانند بسیاری از سال های زندگی حرفه‎‌ای نیمکت نشین شود.


نکته جالب توجه در مورد این دروازه بان اینکه اگرچه او در سال 2016، 26 بار برای اینچئون یونایتد بازی کرد ولی به طور میانگین طی سال های طولانی زندگی حرفه ای، او 2.7 بازی در هر سال انجام داده که اصلا آمار زیادی به شمار نمی رود.


با این وجود، چو سو هیوک سال ها منتظر فرصتی مانده بود و در این مدت مهارت های خود را بهبود بخشید؛ او حالا به یکی از اصلی ترین شخصیت های  بزرگترین صحنه فینال لیگ قهرمانان آسیای سال 2020 تبدیل شده است؛ بازیکنی که حتی یک دقیقه هم در "کی ‌لیگ" بازی نکرده است!

 

1553719

حامد لک علیرغم اینکه در دو بازی ابتدایی مرحله گروهی به عضویت پرسپولیس در نیامده بود، با 5 کلین شیت بهترین گلر مسابقات از این حیث به شمار می رود.

 


برای حامد لک و سو هیوک چو انگار دست روزگار داستانی دراماتیک و عجیب نوشته؛ حامد لک هم طی سال های گذشته اگرچه مانند هیوک چو گلر ذخیره نبوده و همواره یکی از بازیکنان کلیدی تیم‌های درجه دوم فوتبال ایران بود، ولی اگر همین یکسال قبل که او در ماشین سازی بازی می کرد، کسی می گفت که او در 30 سالگی، گلر اصلی پرسپولیس در صعود دوباره این تیم به فینال آسیا با عملکردی شگفت انگیز خواهد بود، باورش سخت و به یک شوخی می‌ماند؛ حالا اما به هر ترتیب، این اتفاق مهم رنگ واقعیت گرفته و علاوه بر این بیشترین کلین شیت فصل 2020 لیگ قهرمانان آسیا با وجود اینکه او در دو دیدار ابتدایی همراه پرسپولیس نبود، با 5 بار بسته نگه داشتن دروازه اش به نام او ثبت شده است. 

 

1553716

سو چیو هوک به همراه برند جونز با 25 نجات دروازه بهترین عملکرد را در فاصله یک بازی تا پایان رقابت ها به نام خودشان زده اند.


سو چو هیوک گلر 33 ساله اوسان هیوندای در آخرین مصاحبه خود گفت می خواهد، بهترین عملکرد خود را برای کسب دومین قهرمانی اولسان  (اولین قهرمانی این تیم در سال 2012 ثبت شده است) در لیگ قهرمانان آسیا ارائه کند و از آن لذت ببرد؛ در سوی دیگر این رقابت نفس گیر هم حامد لک قرار دارد، که اگرچه کمتر علاقه‌‌ای به مصاحبه از خود نشان می‌دهد، ولی اگر انگیزه‌هایش برای کسب اولین قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بیشتر از همتای کره‌ای نباشد، قطعا کمتر هم نخواهد بود؛ پس فقط 4 روز دیگر مانند این دو دروازه بان صبور که سال ها منتظر فرصت خودنمایی ماندند، باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه این داستان هیجان انگیز که البته برای یک سوی داستان دراماتیک تمام خواهد شد، چطور در تاریخ فوتبال آسیا نوشته خواهد شد.

دیدگاه‌ها