کد خبر : 1726992 | 02 دی 1399 ساعت 20:54 | 187.2K بازدید | 22 دیدگاه

هفته هفتم با جنجال داوری آغاز شد؛

VAR غیر رسمی علیه مس رفسنجان- کارشناسان نظر می‌دهند

یک VAR غیررسمی در بازی سپاهان و مس رفسنجان، جنجال داوری را دوباره در فوتبال ایران به راه انداخت.

VAR غیر رسمی علیه مس رفسنجان- کارشناسان نظر می‌دهند

به گزارش ورزش سه، ساعتی پیش تیم سپاهان موفق شد در خانه مس رفسنجان، این تیم تازه لیگ برتری شده را ۲-۱ شکست دهد. اما این پیروزی برای شاگردان محرم نویدکیا، خیلی هم آسان به دست نیامد و با اتفاقات عجیبی همراه بود.

 

پس از این که در دقیقه ۲۴ یک پاس به عقب سبب شد تا مرجان زاده ضربه غیرمستقیم در محوطه جریمه بگیرد، صحنه مشکوک داوری رخ داد. در دقیقه ۳۰ این موقعیت برای رفسنجانی‌ها را آذرباد برای سجاد آشوری کاشت که شوت او پس از برخورد به مدافع سپاهان و در ادامه دست مسیح زاهدی، با شوت پای چپ مهرداد رضایی تبدیل به گل شد، اما مهدی مرجان‌زاده داور مسابقه پس از مشورت با داور چهارم و کمک داور دوم و پس از دو دقیقه و نیم، از تصمیم خود صرف نظر و گل مس را مردود اعلام کرد. 

 

 

 

 

1555947

 

 

این در حالی است که بازیکنان سپاهان توپ را در وسط زمین کاشته بودند و منتظر آغاز بازی بودند اما یک کشمکش عجیب در نهایت منجر به تغییر در تصمیم داوری شد.

 

باشگاه مس رفسنجان این تصمیم را «غیرقانونی» می‌داند؛ آن ها اعتقاد دارند که داور امکان تغییر در تصمیمش را نداشت و حتی اگر اشتباه هم بوده باشد، همانطور که باقی اشتباهات در تمام مسابقات لیگ برتر تغییر نمی‌کنند، این تصمیم هم نباید عوض می‌شد. چرا که در فوتبال کمک داور ویدیویی وجود ندارد.


 

البته پیش تر در ورزشگاه فولاد شهر و بازی ذوب آهن نیز مشابه این اتفاق رخ داده بود و داور پس از تماشای صحنه از طریق تلفن همراه، تصمیمش را تغییر داده بود.

 

 

1556015

 

1556012

 

صحنه برخوردتوپ با دست مسیح زاهدی درحالیکه کتف مدافع مس بسته است.

 

 

 

1556014

 

توپ وسط زمین کاشته شده که از طریق ارتباط رادیویی به داور چیزی گفته می شود.جالب اینکه کمک داور دوم زاهدی که به صحنه مسلط بوده چیزی به داور نگفته است.

 

 

 

1556013

 

صحبت مرجان زاده با کمک داور اول(میزرابیگی)که از صحنه دور بود.

 

 

 

1556010

 

مهدی نجار داور چهارم ناگهان به صحنه اضافه می‌شود و چیزی به داوران می‌گوید.

 

 

 

1556011

 

پایان مشورتها این بار با کمک داور دوم که قبلا نظری روی صحنه نداشت . داور بعد از این مکالمه گل مس را رد کرد.

 

 

 

در این خصوص نظر چند کارشناس داوری را آورده ایم:

 

 

حسین عسگری: این صحنه کاملا مشخص بود که توپ به دست بازیکن خورده و باتوجه به قوانین جدید، هرگونه برخوردی بدون هیچ استثنا هند اعلام می‌شود و اینجا هم داور تصمیم درست را گرفت‌. اما باید توجه کنیم که آقای مرجان زاده اصلا روی قضاوت مسلط نبود و در این صحنه هم کمک ها یا ناظر بازی به او کمک کردند.

 

محمد فنایی: به نظر من در این صحنه داور باید هند اعلام می‌کرد و تصمیم درست را گرفت. نمی‌دانم چطور آن را ندید و توپ را هم روی زمین کاشتند. من نمیدانم چه کسی از بیرون اعلام کرده اما به هر حال تصمیم درست عملی شد.

 

نوید مظفری: توپ در محوطه جریمه چه زمانی که عمدی باشد چه غیر عمدی اگر به دست بخورد، هند است و داور باید خطا بگیرد. همچنین تا زمانی که بازی به جریان نیفتاده، داور می‌تواند تصمیمش را تغییر دهد.

 

خداداد افشاریان: به نظر من حق با داور است و این صحنه هند بود. در محوطه جریمه مدافع باید حتما به صورت عمدی خطای هند انجام دهد تا پنالتی شود اما مهاجم اگر هند اثرگذار انجام دهد، خطاست. همچنین داور قبل از این که بازی آغاز شود، میتواند تصمیمش را عوض کند و منع قانونی وجود ندارد.

 

نوذر رودنیل: تصمیم داور درست بود اما جایگیری اشتباه بود. فیفا می‌گوید جایگیری و تمرکز باعث تصمیم درست می‌شود. قانون جدید این است که مدافع اگر در حالت طبیعی دستش به توپ بخورد، پنالتی نیست اما برای مهاجم عکس این است. داور هم می‌توانست از کمک داور یا داور چهارم بپرسد و تصمیمش را تغییر دهد. البته کمک داور دوم چون در فاصله پنجاه متری بود، حق نداشت. اگر کسی هم از بالا گفته که کاملا اشتباه است.

 

حیدر سلیمانی: توپ پس از برخورد با دست مهاجم باید اعلام هند میشد ولی بخاطر جایگیری نامناسب داور این هند دیده نشد که در ادامه کمک داور اول این دیدار توانست تصمیم درست را به داور انتقال دهد و گل را مردود اعلام کند. به نظر من این تصمیم درست بود.

 

علی خسروی: در این صحنه گل یکی از عجیب ترین اتفاقات می‌افتد. در سمتی که کمک داور دو وجود دارد، داور و کمک دو متوجه نمی‌شوند و کمک یک از طریق سیستم رادیویی اعلام می‌کند که یک اتفاقی رخ داده است. در واقع کمک اول این صحنه را نجات داد چون توپ به دست مهاجم مس رفسنجان خورده بود و در تغییر قوانین اینطور است که هرگونه توپی به دست مهاجم بخورد، هند است. در نهایت تصمیم داور خوب بود اما شخصیت و کاریزمای داور پایین است.

 

رسول فروغی: در این صحنه توپ به صورت تصادفی به دست مهاجم برخورد می‌کند و چون همدسته وی بلافاصله توپ را درون دروازه جای می دهد، طبق اصلاحیه جدید فیفا اعلام هند صحیح بوده و تصمیم  تیم داوری مبنی بر مردود نمودن گل کاملا مطابق با قوانین است.

 

دیدگاه‌ها