کد خبر : 1728955 | 13 دی 1399 ساعت 11:01 | 33.6K بازدید | 7 دیدگاه

یادداشت: استقلال فکری و بایرن تراپاتونی!

استقلال در یک بازی نفس‌گیر توانست از سد گل گهر سیرجان بگذرد، این برد علاوه بر سه امتیاز اهداف دیگری را هم تأمین کرد.

یادداشت: استقلال فکری و بایرن تراپاتونی!

به گزارش "ورزش سه"، جیووانی تراپاتونی پس از پیروزی در پایان یکی از فینال‌های که در دوران حضورش در بایرن‌مونیخ تجربه کرده بود در پاسخ به یکی از خبرنگاران با این سؤال که " اگر بازی یک دقیقه دیگر ادامه داشت دروازه‌تان بازشده بود" گفت: «ببخشید؛ کاری بیشتر از بردن و قهرمانی از دستم بر نمی‌آمد.»


مشابه همین صحبت‌ها را در این چند روز اخیر پس از پایان دیدار گل گهر و استقلال دائم در حال شنیدن آن هستیم که در صورت این اتفاق و یا اتفاقی دیگر استقلال قادر به شکست گل گهر نمی‌شد. اتفاقاتی از قبیل درخشش رشید مظاهری، اشتباهات فردی علیرضا حقیقی، بی‌دقتی منشا در زدن ضربه آخر، خوش‌شانسی و .... که درواقع به نظر می‌رسد همه این‌ها در جهت کم‌رنگ جلوه دادن مهم‌ترین برد استقلال از ابتدای لیگ تا به امروز مطرح‌شده است. این در حالی است که محتمل‌ترین اتفاق ممکن در دقیقه 30 ضربه پنالتی دوم وریا غفوری بود که آن را از دست داد، در شرایطی که او اگر این پنالتی را تبدیل به گل گرده بود، احتمال داشت گل گهر شکست سختی را تجربه کند.


اینکه استقلال توانست با درخشش رشید مظاهری از سد گل گهر سیرجان بربیاید نباید این هم فراموش شود که به همان اندازه برای به خدمت گرفتن این بازیکن شاخص هم هواداران این تیم وهم مسئولان روزهای سختی را در فصل نقل و انتقالات تجربه کردند تا آنجا که حتی دو هفته ابتدایی لیگ هم هنوز تکلیفش برای حضور در درون دروازه استقلال مشخص نشده بود. ضمن اینکه کنترل حاشیه‌های حضور هم‌زمان این گلر شایسته و ملی‌پوش با سید حسین حسینی که در فصل گذشته 55 بازی برای استقلال به میدان رفته، تا پایان فصل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محمود فکری و کمک‌هایش برای رسیدن به هدفشان در استقلال محسوب می‌شود، بنابراین پیروزی با اتکا به درخشش رشید امری است که امکان دارد دربازی‌های آینده نیز تکرار شود.

 

1558432


اینکه خط دفاع استقلال در دیدار مقابل گل گهر روز نسبتاً ضعیفی را پشت سر گذاشت بخش زیادی از آن برمی‌گردد به میزان آمادگی شاگردان امیر قلعه‌نویی در مقطع کنونی از فصل که تا پیش از به صدا درآمدن سوت پایان بازی توانسته بود در میان تمام تیم‌های مدعی تیمش را درنهایت شایستگی به صدر جدول برساند. آن‌هم با اتکا به توان غیرقابل‌انکار این تیم در فاز هجومی، به‌نوعی که با توجه به آمار ثبت‌شده تا قبل از این دیدار آن‌ها توانسته بودند بالاتر از هر تیمی در هر بازی 5 موقعیت خطرناک ایجاد کنند و بهترین گل زن و پاسور لیگ را هم به خودشان اختصاص دهند.


حال با صرف مطالب فوق از چنین تیمی با این درجه از آمادگی زمانی که در زمین خودش با دو گل عقب‌افتاده است، چه انتظاری جز این می‌توان داشت که از زمین و هوا برای کسب حداقل امتیاز، تیم رقیبش را تحت‌فشار قرار دهد.


بیاییم حملات گل گهر را خصوصاً از دقیقه 80 به بعد مرور کنیم.


در دقایق انتهایی بازی سرمربی باتجربه گل گهر با اضافه کردن علیرضا ابراهیمی مدافع بلندقامت و گلزنش در کنار یونس شاکری و پیمان رنجبری، دو مهاجم کلاسیک که خیلی خوب سر هم می‌زنند و حضور گادوین منشا، محسن کریمی، سعید صادقی و دو مدافع چپ و راست که مشخص است ارسال از جناحین را بلد شده‌اند و خطرناک تراز این دو نفر ارسال‌های طولی بی‌نقص احمد زنده روح، استقلال را بیش از هر بازی در این فصل تحت‌فشار گذاشت، تا جایی که در دقیقه 95 سه مدافع استقلال را هم‌زمان وادار به آن اشتباه محرز می‌کند، ولی حضور یک گلر آماده بازهم این قانون نانوشته را ثابت می‌کند که رسیدن به اهدافی مثل قهرمانی میسر نخواهد شد، مگر با داشتن یک دروازه‌بان شش‌دانگی مثل رشید مظاهری. بی‌جهت نبود که او را یکی از بهترین خریدهای استقلال در طی این ده سال اخیر قلمداد می‌کردند.


احتیاج استقلال یا بهتر بگوییم محمود فکری به این برد از هر چیزی که تصورش را کنیم واجب‌تر بود. باید بپذیریم که پیروزی مقابل گل گهر با هر درجه از کیفیت و نمایشی تا به اینجا بهترین دستاورد استقلال مدل 1400 به شمار می‌رود؛ البته به شرطی که این روند جایش را به‌تساوی یا شکست مقابل آلومینیوم ندهد.

 

1558280


پیروزی مقابل گل گهر سیرجان علاوه بر سه امتیاز یک بازی خارج از خانه همراه خودش اهداف دیگری را نیز تأمین کرد:

 

  1. باز شدن پای مهدی قایدی مهاجم جوان و آینده دار استقلال به گل که طولانی شدن عدم گلزنی با توجه به اشک‌های او در دیدار مقابل شهر خودرو کم‌کم داشت به یک مشکل اساسی هم برای خودش و هم برای تیم تبدیل می‌شد، باز شدن پایش به گلزنی آن‌هم در آستانه دربی 94 می‌تواند بهترین خبر ممکن برای استقلالی‌ها باشد.
  2. برتری مقابل تیم آماده و صدرنشین وقت لیگ، آن‌هم در خانه خودش از آن دسته از بردهایی است که اعتمادبه‌نفس کل مجموعه تیم را ارتقاء می‌بخشد، امری که استقلال برای بازگشت به دوران اوجش بیش‌ازپیش به آن احتیاج دارد.
  3. درخشش فوق‌العاده رشید مظاهری و تثبیت جایگاهش در این دیدار بازهم در فاصله دو هفته مانده تا مهم‌ترین بازی نیم‌فصل یا همان دیدار مقابل پرسپولیس.
  4. صدرنشینی مجدد استقلال (بدون در نظر گرفتن دیدارهای عقب‌افتاده پرسپولیس) آن‌هم با یک بازی کمتر که بازتابش را در تمرینات تیم می‌توان به‌وضوح دید.
  5. نمایش امیدوارکننده و ارائه یک بازی ترکیبی البته تا قبل از دست دادن پنالتی دوم (دقیقه 30). همان چیزی که بعضا هواداران استقلال حتی فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده در طول این 7 هفته اخیر به‌شدت در انتظار ان بودند.
  6. نقش مهدی مهدی پور به‌عنوان مرکز ثقل تیم در کنار مسعود ریگی که با توجه به این دیدار نشان دادند در صورت بازی بیشتر در کنار هم می‌توانند به یکی از نقاط قوت استقلال در این فصل محسوب شوند.

 

1558442


به‌هرحال آنچه مسلم است و نمی‌توان آن را انکار کرد، اینکه استقلال تا مرز تیم شدن به معنای واقعی هنوز احتیاج به کار بسیار دارد البته با استناد به آخرین گفتگوی محمود فکری در برنامه آنتن می‌توان این نکته را نیز استنباط کرد که استقلال برای رسیدن به شرایط مطلوب هوادارانش و نیل به اهدافی چون قهرمانی در لیگ برتر و حضور مقتدرانه در لیگ قهرمانان آسیا به همان اندازه که احتیاج به تمرین و پیشرفت تاکتیکی و سایر عوامل در حوزه امور فنی دارد، به همان مقدار هم ازلحاظ وفاق تیمی و یکپارچگی و اتحاد درونی احتیاج به محیطی دوستانه دارد که نتایجی از قبیل برد مقابل گل گهر می‌تواند در تقویت این امر کاملاً مؤثر واقع شود.


فراموش نکنیم یکی از شروط لازم برای رسیدن به موفقیت هر تیمی داشتن نیمکتی دلواپس و درعین‌حال یکدل است. درواقع هیچ توفیقی در سطح ملی و باشگاهی به دست نیامده است مگر اینکه اعضای یک تیم برای همدیگر حاضر به جان‌فشانی باشند و این هنری است که مربیان استقلال می‌توانند با الگوبرداری از نوع رفتار مربیان بزرگ جهان به آن دست یابند که امیدواریم برخورد اخیر با هرویه میلیچ در همین راستا صورت گرفته باشد.


با تمامی این تفاصیل استقلال این روزها در مجموعه نفت تهرانسر خودش را برای برگزاری دیدار مقابل آلومینیوم در روز دوشنبه آماده می‌کند با صرف به این مطلب که یک برد در این دیدار می‌تواند آن‌ها را به قهرمانی نیم‌فصل بیش‌ازپیش نزدیک کند، عنوانی که هرچند افتخاری محسوب نمی‌شود، اما در جای خودش و در این برهه کنونی برای استقلال و هوادارانش می‌تواند بسیار باارزش تلقی شود.

 

نویسنده: کیاوش عزیزی

 

دیدگاه‌ها