کد خبر : 1730632 | 21 دی 1399 ساعت 17:32 | 27K بازدید | 5 دیدگاه

شما هم خاطره ویژه خود را بنویسید 

لحظه‌های باورنکردنی دربی؛ چجوری خوابت برد؟

93 دربی گذشته پر از لحظات خاص است و این تصاویر و نوشته‌ها؛ گزیده ای از آنها.لحظه به‌یادماندنی شما کدام است؟

لحظه‌های باورنکردنی دربی؛ چجوری خوابت برد؟

به گزارش "ورزش سه " دربی محل خاطره بازی است از پیروزهای بزرگ و گل های دقایق آخر گرفته تا رشادت هایی که سال ها در ذهن همه هواداران باقی مانده است، دریبل  ها، لایی ها ، اشتباهات ،لحظات نفس گیر قبل از زدن پنالتی ها برای هر دو تیم و یا زد و خوردهایی که در آن رفاقت ها هم جایی نداشت . همه این ها به جذابیت دربی اضافه می کند و حالا ما می خواهیم نگاهی بیاندازیم به بعضی ازصحنه‌های به‌یاد ماندنی دربی ها:

 


یک فصل استراحت برای زدن اولین پنالتی تاریخ دربی 
در اوایل دهه 60نقل و انتقال از سرخ آبی ها به یکدیگر ممنوع بود و بازیکنان باید یک فصل استراحت می کردند تا مجوز ورود به تیم رقیب داده شود. شاهرخ بیانی که یک استقلالی دو آتشه در دربی خرداد 65 زننده اولین پنالتی تاریخ دربی ها به ناصر حجازی بود. شاهرخ که پنالتی زن تیم ملی هم به همراه حمید درخشان بود در رختکن مجوز زدن پنالتی را از پروین گرفت و به عنوان اولین پنالتی زن تاریخ دربی ها شد.خیلی از استقلالی‌های دوآتشه هیچوقت شاهرخ را بایت این پنالتی نبخشیدند.

 

1561206

 

غلامپور به سبک واکاشی‌زوما
دیدار چهلم دو تیم در حالی که در نیمه اول با سه گل به نفع استقلال به پایان رسیده بود و پرسپولیس با گل کرمانی مقدم نتیجه را سه بر یک کرده بود ، شاهد صحنه ای تاریخی بود. حملات دامنه دار پرسپولیس که بر روی نیمکت خود یورگن گده آلمانی را داشت در صحنه ای با ضربه سر دایی روی دستان غلامپور در حال ثبت گل دوم پرسپولیس بود. غلامپور بعد از شکست در نبرد هوایی در حوال نقطه پنالتی ، توپ دنبال کرد و روی خط با یک برگردان زیبا از گل شدن آن جلوگیری کرد . برگردانی که نگذاشت بهترین گلزن تاریخ گلهای ملی جهان در عمر بازیگری خود گلی به استقلال بزند.

 

1561209

 

یقه درانی کرمانی ببتو!
در دربی سرد هشتم دی سال 74و در دور برگشت لیگ آزادگان اتفاق عجیبی در ورزشگاه آزادی افتاد،استانکو پاکله پوویچ سرمربی کروات قرمزها علی دایی را به جای مرتضی کرمانی مقدم وارد بازی کرد . کرمانی مقدم که احساس می کرد سرمربی تیم تخت تاثیر نام علی دایی دستور تعویض را صادر کرده است به نشانه اعتراض یقه پیراهنش را پاره کرد و راه رختکن را از پیست تارتان ورزشگاه پیش گرفت . لحطاتی از تنش و هیاهو  که نگاه غم انگیز  پرسپولیسی ها  در روبروی جایگاه را به همراه داشت.

 

 

1561208

 

 

غش کردن مهدی هاشمی نسب 
با زدن چهار گل به استقلال ، به یکی از پرطرفدارترین بازیکنان پرسپولیس تبدیل شده بود . شماره 8 را به تن می کرد و بت هواداران شده بود . او در اتفاقی تاریخی راه رقیب را پیش گرفت و در دربی معروف 49در دی ماه 79از خط دفاع به حمله رفت و گل برتری آبی ها را به ثمر رساند و از خوشحالی کنار زمین غش کرد . علی کریمی دقایقی بعد گل مساوی را زد تا نتیجه برابر شود . اعتراضات پروین به غش کردن هاشمی نسب و 20هزار صلوات نذر شده هاشمی نسب برای زدن این گل به پرسپولیس از حافظه تاریخی دربی ها پاک نخواهد شد.

 

1561218

 

پشتک زدن های ناصر ابراهیمی 
دربی دی ماه سال 79 پر از لحظات ناب و فراموش شدنی بود . از کاشته نوازی و گل هاشمی نسب به پرسپولیس تا قیچی علی کریمی جادوگر به برومند و مشت برومند به رافت . ولی هیچکدام دلنشین تر از پشتک های ناصر ابراهیمی بعد از گل تساوی دقایق آخر کریمی نبود . پشتک های مرد مسنی که شاید در حالت عادی از دست او بر نمی آمد و این جادوی همان دربی است که پیر و جوان نمی شناسد.

 

گلایه های حجازی از دستیارانش 
دربی 63 با شوت از راه دور روانخواه و اشتباه رودباریان با یک گل به نفع استقلال ادامه داشت که ضربه سر خلیلی و ادای احترام نظامی او به هواداران در جایگاه 36 نتیجه را به تساوی کشاند . گلایه های حجازی بعد از بازی از دستیارانش به جهت عدم تعویض یوسفی به جای مهرداد پولادی یکی از صحنه های خاص دربی هاست؛لحظه‌ای که دوربین روی صورت حجازی نشست و گلایه او را لو داد. تعویضی که به موقع انجام نشد تا حجازی بازی برنده را از دست بدهد .

 

1561214

 

سر توپی که جادوگر را جاودانه کرد
بازگشت دوباره علی کریمی به لیگ ایران و دیدن صحنه های جادوی او با توپ یکی از بهترین خاطرات طرفداران پرسپولیس در دهه 80است . در یکی از این دربی ها و در لب خط علی کریمی که عادت داشت کارهای نشدنی بکند ، با سر توپی عالی سیاوش اکبرپور را دریبل کرد . تصاویر تلویزیونی بعد از این صحنه و دنبال توپ گشتن اکبرپور یکی از لحظات ناب و ماندگار دربی ها و جادوی علی کریمی با توپ است که در خاطر همه باقی مانده است.

 

1561207

 


آبشار علیزاده روی سر جادوگر
دربی 66در بهمن سال 87 برگزار شد ، آبی ها در حالی که با شوت از راه دور مجتبی جباری  در دقیقه 57با یک گل از پرسپولیس پیش بودند و بازی در وقت های اضافه در حال پیگیری بود ، سانتر ارسالی بازیکنان پرسپولیس که با ضربه سر کریمی همراه بود با دستان علی علیزاده اوت انداز معروف پنالتی سرخ ها را به ارمغان آورد تا پرسپولیس با گل مساوی مازیار زارع از روی نقطه از شکست فرار کند. علی علیزاده که یکی از معروفترین اوت اندازهای فوتبال ایران است ، با دستهای خود پیروزی را از شاگردان قلعه نویی گرفت.

 

1561217

 

 

چرت زدن سعید شیرینی روی نیمکت 
دربی 77 در شهریور 92 صحنه ای تاریخی را ضبط کرده است .سرپرست معرفی شده رونیان در باشگاه پرسپولیس و در تصاویر ضبط شده در دربی و در لحظاتی که خواب به چشم هیچ یک از طرفداران دو تیم هم نمی آمد در حال چرت زدن شکار شد. تصاویری که بشدت مورد انتقاد پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس قرار گرفت .

 

1561210

 

 

دعوای شیث و حقیقی و بزرگی کریم باقری 
دربی 68 در بهمن 88 بعد از شش تساوی پی درپی  با پیروزی دو بریک پرسپولیس با شوت کم نظیر کریم باقری همراه بود . کریم قبل از زدن این گل بزرگی خودش را نشان داده بود او در صحنه ای و در درگیری دو بازیکن خودی پرسپولیس علیرضا حقیقی و شیث رضایی نقش بزرگتر را به خوبی ایفا کرد و به هردو بازیکن تشر زد، هر چند برخورد او با شیث تندتر با حقیقی بود ، ولی همین اتفاق باعث شد تا پرسپولیس بعد از سال ها مساوی در دربی ، انسجام تیمی را حفظ کند و در نهایت برنده دربی لقب بگیرد.

 

1561211

 

لیدر شدن مظلومی برای از دست دادن رکورد 
از مهر 89تا آذر 91آبی ها با پرویز مظلومی در 4دیدار رسمی پی در پی موفق شده بودند پرسپولیس را شکست دهند و در این چهار دیدار 7گل زده بودند و گلی نخورده بودند. آنها در 13بهمن 90و در دیدار برگست لیگ برتر با دو گل از پرسپولیس جلو بودند و هواداران  مظلومی را  که لقب سوبله چوبله داشت را با لقب چوبله پوبله تشویق می کردند و مظلومی هم آنها را همراهی می کرد. پرسپولیس 10نفره شده بود و کسی فکر نمی کرد ورق این بازی با دو تعویض برگردد. دنیزلی ایمون زاید و مهدوی کیا را به زمین فرستاد و پرسپولیس موفق شد در 10دقیقه آخر در روز سرد آن روز ورزشگاه آزادی با هت تریک ایمون زاید سه بر دو پیروز شود. این یکی از نادرترین کامبک های تاریخ دربی ها بود.

 

1561213

 

اخراج امید عالیشاه بعد از کل کل و زدن گل پیروزی 
در آذر سال 93 و در روزی که استقلال به حرمت فقدان غلامحسین مظلومی سیاه پوشیده بود و با گل شهباز زاده یک برصفر از پرسپولیس پیش بود امید عالیشاه لب خط با فخرالدینی دفاع راست آبی ها درگیرشد . درگیری آنها که ادامه دار بود بعد از گل تساوی محمدنوری و ضربه سر عالیشاه روی ارسال هادی نوروزی بر روی سر فخرالدینی منجر به گل دوم و پیروزی قرمزها شد.شادی عالیشاه و در آوردن پیراهن توسط او و کمک قرمزها به پوشیدن آن با احاطه او به جهت ندیدن داور هم افاقه نکرد تا عالیشاه اخراجی دربی لقب بگیرد.دربی که برای او گل و دعوا و کارت قرمز داشت .

 

1561212

 

دروازه بانی مجید حسینی 
دربی 84در بهمن 95 یکی از مهیج ترین دربی های تاریخ پایتخت است . تیم منصوریان که به دلیل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات به این دربی پا گذاشته بود برابر پرسپولیس پر توان آن روزهای برانکو نیمه اول را سه بریک برنده به رختکن رفت . گل دقایق آخر بازی توسط  سیدجلال حسینی و اخراج مهدی رحمتی به جهت اعتراضات  باعث شد تا  استقلال وقت های اضافه را با گلری سید مجید حسینی به بازی ادامه دهد و در نهایت برنده دربی شود که در آن جوانان استقلال برنده اصلی میدان بودند.

 

1561215

 

 محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها