کد خبر : 1736233 | 19 بهمن 1399 ساعت 16:09 | 12.4K بازدید | 0 دیدگاه

کرونا، پول و دیپلماسی

چرا تیم‌های ایرانی شانس اندکی برای میزبانی دارند

تراکتور نیز به عنوان آخرین تیم ایرانی، برای میزبانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، درخواست خود را به AFC ارسال کرد.

چرا تیم‌های ایرانی شانس اندکی برای میزبانی دارند

به گزارش "ورزش سه"، پس از انجام مراسم قرعه کشی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، کنفدراسیون فوتبال قاره کهن اعلام کرد که قصد دارد میزبانی هر کدام از گروه های پنج گانه در غرب آسیا را به یک کشور اعطا کند و در همین راستا به کشورهای علاقه مند اعلام کرد تا درخواست خود برای میزبانی هر گروه را به AFC ارسال کرده تا در نهایت به هر کشور نهایتا میزبانی دو گروه اعطا شود.


فولاد خوزستان که هنوز تکلیف حضورش در مرحله گروهی قطعی نشده است و شاگردان نکونام باید در مرحله پلی آف به مصاف العین بروند، برای کسب میزبانی رقابت های گروه D، به عنوان اولین تیم ایرانی درخواست میزبانی خود را به AFC ارسال کرد.


پس از اینکه فولاد برای میزبانی این رقابت ها اعلام آمادگی کرد، باشگاه های استقلال و پرسپولیس نیز درخواست رسمی خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کردند. در فرم ارسالی سرخپوشان، مشخصات چهار هتل، سه زمین تمرین و دو ورزشگاه جزو مدارک ارسالی بود که با هماهنگی فدراسیون فوتبال ایران این کار انجام شد.
تبریزی ها نیز به عنوان آخرین تیم ایرانی، امروز برای کسب مجوز میزبانی رقابت های گروه B اعلام آمادگی کردند. باشگاه تراکتور در نامه ارسالی خود، فرم درخواست میزبانی را ارسال کرده و به معرفی امکانات باشگاه و شهر تبریز برای میزبانی از مسابقات پرداخته است.


اما با وجود این اعلام آمادگی ها، اعطای مجوز به تیم های ایرانی کمی سخت به نظر می رسد. چرا که باید شهرهای خواهان میزبانی گروه ها، توانایی هتلینگ داشته باشند و زمین تمرین های خوب و مرغوبی را نیز در دسترس تیم های میهمان قرار دهند. علاوه بر برنامه ریزی صحیح و نظارت بر تیم ها، باید فاصله محل هتل تا زمین تمرین نیز کم باشد تا تیم ها در زمان رفت و آمد دچار مشکل نشوند.


اما مهمترین مسئله که باعث شده است کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال برگزاری متمرکز بازی ها باشد، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و مسائل مربوط به قرنطینه است. با تجربه برگزاری لیگ قهرمانان سال گذشته در قطر، AFC کشور میزبان را وادار می کند تا سخت ترین قوانین انضباطی و شرایط قرنطینه را برای تمامی افراد درگیر در برگزاری این رقابت ها اعمال کند تا فضا برای کنترل بیماری کرونا مهیا شود.


جدا از مسائل بهداشتی و پروتکل های سخت گیرانه مبارزه با کرونا، بحث بعدی که پیش روی باشگاه های ایرانی است، هزینه اسکان تیم های میهمان بوده که می تواند خرج زیادی را روی دست تیم میزبان بگذارد. به طور میانگین کاروان هر تیم شرکت کننده در این رقابت ها، بین 40 تا 50 نفر خواهد بود و هزینه اسکان، اقامت، تست های کرونا و سایر مسائل باعث می شود تا برای هزینه حضور هر تیم در یکی از شهرهای تهران، تبریز یا اهواز، مبالغ بالایی را متصور شد.


جدا از تمام این مسائل و حتی به فرض حل شدن مسائل مطرح شده، مهمترین چالشی که تیم های ایرانی بخصوص استقلال و فولاد و شاید در ادامه تراکتور نیز با آن مواجه هستند، حضور تیم های عربستانی در گروه نمایندگان ایران است. استقلال در گروه C با الاهلی عربستان همگروه است و فولاد نیز در صورت صعود به دور گروهی، با النصر عربستان همگروه خواهد شد. الوحده عربستان نیز در صورت برتری در بازی پلی آف، با تراکتور در یک گروه قرار خواهد گرفت و مشکل اینجاست که این تیم ها حق سفر به ایران را ندارند.


پس از مسائل و مشکلات سیاسی پیش آمده میان ایران و عربستان، این کشور سعودی قوانینی را وضع کرده است که اتباع عربستانی حق سفر به ایران را نداشته و سفر به ایران ممنوع اعلام شده است. به این ترتیب عملا می توان اعلام کرد که استقلال و فولاد مجوز میزبانی را دریافت نخواهند کرد و در صورتی که الوحده عربستان در دور پلی آف حذف شود، آن گاه تراکتور به همراه پرسپولیس می توانند امیدوار به کسب میزبانی باشند که با توجه به نکات و مشکلاتی که در بالا ذکر شد، این مسئله بعید به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها