کد خبر : 1750156 | 30 فروردين 1400 ساعت 08:19 | 77.1K بازدید | 34 دیدگاه

آنالیز پرسپولیس - الریان

یحیی علیه هرج و مرج تاکتیکی؛ مزد استراتژی

برتری ۳-۱ پرسپولیس در دومین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ با دومین نتیجه‌ی تساوی ۰-۰ در این گروه همراه شد تا سرخ‌پوشان مقتدرانه و با ۶ امتیاز بر صدر جدول گروه E مسابقات تکیه بزنند.

یحیی علیه هرج و مرج تاکتیکی؛ مزد استراتژی

به گزارش ورزش سه ، شاگردان یحیی با یک تغییر نسبت به بازی اول پای به این میدان گذاشتند و در مرکز خط هافبک، کمال کامیابی‌نیا جایگزین میلاد سرلک شده بود. پرسپولیس با همان  ۲-۴-۴ همیشگی خود در دفاع و حمله بازی می‌کرد، ( تصویر ۱) اما خبری از پرسینگ سنگین از جلوی زمین نبود. برنامه‌ی سرخ‌ها به ویژه در نیمه‌ی اول مبتنی بر «Mid-press» بود که در این نیمه توفیق چندانی هم نداشتند، اما در نیمه‌ی دوم، این پرس پرسپولیس بود که در صحنه‌ی گل اول منجر به اشتباه شجاع خلیل‌زاده و در ادامه اعلام ضربه‌ی کرنر و گل کمال شد و در صحنه‌ی گل سوم هم پرس مؤثر کامیابی‌نیا و توپ‌گیری او در مرکز زمین پایه‌گذار گل سوم شد.

 

1592703

تصویر ۱: آرایش ۲-۴-۴ پرسپولیس هنگام دفاع.


شاگردان لوران بلان، کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فرانسه، با آرایش ۱-۳-۲-۴ و همان ۱۱ نفر دیدار با گوا پای به این میدان گذاشتند. سرشناس‌ترین بازیکن الریان، یاسین براهیمی، باریکن پست ۱۰‌ آن‌ها بود که سابقه‌ی بازی در تیم‌های پورتو و گرانادا را داشته است. هم‌چنین بلان ترجیح داده برای این تورنمنت روی نام گابریل مرکادو، مدافع میانی کهنه‌کار آرژانتینی سابق سویا، قلم قرمز بکشد.

 

کیش و مات یک نیمه‌ای یحیی توسط بلان!


الریان با آرایش ۲-۴-۴ Mid-press دفاع می‌کرد. براهیمی و بولی، دو نفر خط اول پرس الریان را تشکیل می‌دادند، اما به جای وارد آوردن فشار به کنعانی و سید‌جلال، سعی در بستن مسیر پاس این دو مدافع به مناطق ۱۱ و ۱۴ زمین داشتند. از سوی دیگر، دو هافبک دفاعی الریان، عبدالعزیز حاتم و فرانک کوم، نمایشی خیره‌کننده در نیمه‌ی اول داشتند. این دو ،هر بازیکنی از تیم پرسپولیس را که در منطقه‌ی ۱۱ حاضر می‌شد، با شدت تمام «Mark» می‌کردند ( تصاویر ۲، ۳ و ۴ )و در صورت شکسته‌ شدن پرس الریان هم به سرعت به نیمه‌ی زمین خودی و کناره‌های زمین برمی‌گشتند تا مانع از شکل‌گیری برتری عددی پرسپولیس در جناحین شوند.( تصاویر ۵ و ۶)

 

1592705

تصویر ۲: پرسینگ شدید الریان با تمرکز بر بستن کانال‌های‌ مرکزی. نوراللهی صاحب توپ است، اما تنها گزینه‌ی در دسترس او، سید جلال است. در ادامه‌ی همین صحنه، سرخ‌ها تحت فشار بازیکنان الریان توپ را بلند می‌کنند، سپس حمله‌ی الریان طراحی می‌شود که منجر به اعلام خطا و گل این تیم می‌شود.

 

1592704

تصویر ۳: پرسپولیس با کمال یک عرض ۳ نفره را در فاز اول بازی‌سازی تشکیل داده و پهلوان برای پر کردن جای کمال، به مرکز زمین کنار نوراللهی اضافه شده است. می‌بینید که چه‌ طور حاتم و کوم مراقب نوراللهی و پهلوان هستند.

 

1592706

تصویر ۴: این بار علاوه بر کمال، در اتفاقی عجیب، نوراللهی هم به فضای بین دو مدافع میانی اضافه شده و عملاً پرسپولیس ۴ بازیکن را در یک خط در فاز اول بازی‌سازی دارد. بر اثر این اتفاق، پهلوان و ترابی به مرکز متمایل شده تا تبدیل به گزینه‌ی پاس ۴ نفر عقب شوند، اما هر دویشان زیر نظر وینگر و یکی از هافبک‌های دفاعی الریان هستند.

 

1592707

تصویر ۵: از همان دقیقه‌ی ۲ می‌شد فهمید‌ کادرفنی الریان به خوبی پرسپولیس را آنالیز کرده و از توانایی این تیم در استفاده از نیم‌فضاها آگاه است. در این تصویر، عبدالحلیم، وینگر راست الریان، کاملاً عقب آمده، کوم، هافبک دفاعی، کاملاً به جناح راست متمایل شده و با هم‌راهی شجاع و مدافع راست الریان، مقابل ۳ بازیکن پرسپولیس، برتری عددی ایجاد شده است. حاتم، دیگر هافبک دفاعی الریان هم به خوبی مراقب نفوذ بازیکنان پرسپولیس به نیم‌فضا است.

 

1592708

تصویر ۶: بار دیگر، حمله‌ی پرسپولیس از جناح چپ، با اضافه شدن نوراللهی و عالیشاه به ترابی-امیری. در این صحنه با وجود این که زاویه‌ی بدن اشتباه مدافع راست الریان، فرصت ارسال پاس توسط امیری به ترابی را فراهم‌ می‌کند، اما حاتم و خلیل‌زاده آماده‌اند تا ترابی را در آن فصا خفه کنند که‌ موفق هم‌ می‌شوند. باز هم برتری عددی ۵ به ۴ در جناح با الریان است.


یارگیری نفر به نفر شدید بازیکنان الریان با بازیکنان پرسپولیس در مرکز زمین را از روی میانگین استقرار آن‌ها در این مسابقه هم می‌توانید دریابید( تصویر ۷ )

 

1592709

تصویر ۷: میانگین استقرار بازیکنان دو تیم. دایره‌های زرد رنگ مربوط به تیم الریان است. به جمع بازی کردن دو وینگر الریان( ۱۹ و ۲۰) دقت کنید.


نتیجه‌ی این یارگیری آن بود که در نیمه‌ی اول شاهد پاس‌های رو به جلوی بسیار کمی توسط سید‌جلال و کنعانی بودیم. کنعانی و سید جلال در این نیمه به ترتیب ۱۷ و ۲۷ پاس ارسال کردند که تنها  ۱ و ۳ مورد آن‌ها رو به جلو بودند.( تصاویر ۸ و ۹ )

 

1592710

تصویر ۸: گراف پاس‌های سید جلال در نیمه‌ی اول. اغلب پاس‌ها مورب با طول کم، رو‌ به عقب یا در عرض است.

 

1592711

تصویر ۹: گراف پاس‌های کنعانی‌زادگان در نیمه‌ی اول. تنها یک پاس طولی مناسب برای عالیشاه و یک پاس مورب با طول مناسب برای ترابی ارسال شده است.

 

نیمه‌ی‌ دوم؛ کام‌بک پرسپولیس، نتیجه‌ی تعهد یحیی به استراتژی خویش!


پرسپولیس در نیمه‌ی دوم هم به استراتژی خودش متعد ماند، اما به نظر می‌رسید یحیی بین دو‌ نیمه روی دو نکته تأکید کرده باشد: ۱- پرسینگ «Aggressive» تر بازیکنان ۲- بازی تک‌ضرب در منطقه‌ی ۱۱.


گل اول و سوم پرسپولیس، همان‌طور که اشاره شد، نتیجه‌ی پرسینگ پرسپولیس بود. اما شاید مورد مهم‌تر، بازی تک‌ضرب هافبک‌های پرسپولیس در منطقه‌ی ۱۱ بود. با فشار سنگینی که حاتم و کوم روی نوراللهی، کامیابی‌نیا، ترابی، پهلوان و عالیشاه، در منطقه‌ی ۱۱ وارد می‌کردند، عملاً فرصت لمس اضافی به توپ از این نفرات گرفته می‌شد. بنابراین پرسپولیس یا باید طراحی حمله‌ی خود را از جناحین آغاز می‌کرد یا با کمک گرفتن از حربه‌ی پاس‌های تک‌ضرب و «Third man run»، به سرعت توپ را از فاز دوم به سوم بازی‌سازی انتقال می‌داد. توجهتان را به صحنه‌ی گل دوم پرسپولیس جلب می‌کنیم.( تصویر ۱۰، ۱۱ و ۱۲)

 

1592714

تصویر ۱۰: پرسپولیس با اضافه کردن پهلوان به نوراللی-کمال در مرکز زمین برتری عددی ۳ به ۲ مقابل کوم-حاتم ایجاد کرده، در نتیجه حاتم نمی‌داند کمال را مهار کند یا پهلوان.

 

1592712

تصویر ۱۱: توپ به کمال می‌رسد، کمال آن را به نوراللهی می‌دهد و‌ احمد قبل از رسیدن کوم، با یک پاس تک‌ضرب، پهلوان را صاحب توپ می‌کند.

 

1592713

تصویر ۱۲: پهلوان چند متری پا به توپ حرکت می‌کند، برخلاف نیمه‌ی‌ اول عبدالحلیم، کوم و حاتم نمی‌توانند با سرعت مناسب بازگردند، در نتیجه در جناح راست برای نعمتی و عالیشاه فضای مناسب ایجاد می‌شود. در نهایت سانتر نعمتی منجر به گل مغانلو می‌شود.


هم‌چنین به نظر می‌رسید بازیکنان الریان و به ویژه دو هافبک دفاعی و دو وینگرشان، بعد از پشت سر گذاشتن یک نیمه‌ی بسیار پرفشار در رطوبت شدید کشور هند، در نیمه‌ی دوم دچار افت بدنی شده‌اند، زیرا دیگر خبری از بازگشت‌های سریع دو هافبک دفاعی به فاز دفاع برای پوشش نیم‌فضاها یا ساپورت کردن مدافعان کناری توسط وینگر‌ها نبود. بنابراین، برخلاف نیمه‌ی اول، پرسپولیس در این نیمه بارها و بارها توانست در سمت راست و چپ زمین، برتری عددی ایجاد کند، سپس از نیم‌فضاها بهره برد. کاری که تیم یحیی در اجرای آن تبحر خاصی دارد.( تصاویر ۱۳ و ۱۴ )

 

1592716

تصویر ۱۳: برخلاف نیمه‌ی اول، این بار وینگر چپ الریان به دفاع باز نمی‌گردد و در جناح راست، پرسپولیس برتری عددی ۳ به ۲ ایجاد می‌کند.

 

1592715

تصویر ۱۴: خستگی حاتم باعث می‌شود در صحنه‌ی گل سوم به راحتی در این کورس مغلوب امید عالیشاه شود.


یک پیروزی مقتدرانه‌ی دیگر برای شاگردان یحیی گل‌محمدی در رقابت‌های لیگ قهرمانان، به نوعی فاصله‌ی این تیم را با سایر هم‌گروهی‌هایش نشان داد. به نظر می‌رسد تجربه‌ی دو بار حضور در فینال آسیا طی سه سال اخیر، هم اعتماد به نفس مجموعه‌ی پرسپولیس را در این رقابت‌ها بالا برده و هم باعث شده حریفان کمی محتاط‌تر مقابل این تیم ظاهر شوند. این دو فاکتور می‌تواند در بازی‌های سخت و نزدیک ادامه‌ی رقابت‌ها، توشه‌ی راه تیم باشد.

 

علی کمانگری

دیدگاه‌ها