کد خبر : 1752803 | 11 اردیبهشت 1400 ساعت 15:56 | 345.4K بازدید | 54 دیدگاه

با مهدی چاهجوئی تنها بازیکن ایرانی لیگ تاجیکستان؛

رازهای استقلال؛ حریفی که می‌تواند پرسپولیس را غافلگیر کند

بازیکن ایرانی سابق استقلال این تیم تاجیکستانی را تیمی خطرناک و بابرنامه توصیف می کند که می‌تواند پرسپولیس را در خانه اش حسابی به زحمت بیاندازد.

رازهای استقلال؛ حریفی که می‌تواند پرسپولیس را غافلگیر کند

به گزارش "ورزش سه"، جدول رقابت های لیگ قهرمانان آسیا درنهایت به گونه ای رقم خورد که پرسپولیس قهرمان چهار دوره اخیر فوتبال ایران و فینالیست سال گذشته رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف استقلال تاجیکستان پدیده مسابقات برود؛ البته اگر هنوز خیلی با حریف شاگردان یحیی گل محمدی آشنایی ندارید، جالب است بدانید پیراهن اصلی آنها قرمز رنگ است که تناقض آشکاری با ذهنیت هواداران فوتبال در ایران دارد.

 

مهدی چاهجویی بازیکن سابق استقلال اهواز است که این روزها همراه با برادرش در فوتبال تایلند به مسیر حرفه ای ادامه می دهد. او البته به نیکی از فرهنگ و فوتبال کشور تاجیکستان یاد می کند و البته از بی مهری هایی می گوید که او را از فوتبال ایران و بازی در کشورش دور کرده است. صحبت هایمان با مهدی  را در رابطه با دلیل سردرآوردن از فوتبال تاجیکستان آغاز کردیم. این مصاحبه جذاب که داستان جالب این ورزشکار ایرانی و فرهنگ فوتبالی کشور هم زبان یعنی تاجیکستان را به خوبی توضیح می‌دهد، در ادامه می خوانید.

 

*به عنوان اولین سوال چه اتفاقی افتاد که از لیگ تاجیکستان سردرآوردی؟
چاهجوئی*ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از دوستان من که در رده های پایه ابومسلم هم بازی من بود، در کشور تاجیکستان در تیم "روشن کولاب" بازی می کرد. ما با هم در ارتباط بودیم و زمانی که برگشت از شرایط آنجا پرسیدم و تعریف های خیلی خوبی انجام داد. من آن زمان سن و سالم خیلی نبود  و 21 سالم بود. زمانی که او به طور کلی از فوتبال تاجیکستان برگشت و می خواست در ایران بازی کند، علاقمند شدم و دوست داشتم خارج از ایران بازی کنم. من هیچ اطلاعاتی از این کشور نداشتم. از دوستم خواستم برایم صحبت کند. او هم از روابطی که داشت، استفاده کرد و من را به  استقلال تاجیکستان معرفی کرد. آنها هم علاقمند شدند و بحث جدی تر شد و رزومه کاری من را خواستند. آن زمان من 24 سالم بود و در استقلال اهواز بودم. در کشور ترکیه یک اردوی پیش فصل داشتند تا برای مسابقات ای اف اسی کاپ آماده شوند. آنجا من را دیدند و علاقه زیادی برای قرارداد بستن نشان دادند. اولین سال حضورشان در AFC CUP (ای اف سی کاپ) بود و من این افتخار را پیدا کردم که با تمیشان قرارداد ببندم و وارد تیمشان بشوم.

 

1596945

 

 

*میزان دستمزد در تاجیکستان قابل مقایسه با ایران بود یا خیر. و نکته بعدی اینکه آیا آنجا هم مثل ایران خلف وعده انجام می شد؟
چاهجوئی-مبلغ قرارداد من زمانی که با آنها مذاکره کردم ماهانه 8 هزار دلار بود و سر ماه و سرموقع پرداخت می کردند. قرارداد ما حرفه ای بود؛ آنها دوست ندارند که در مورد پرداخت با بازیکن مشکلی داشته باشند تا باشگاهشان درگیر نشود. خدا را شکر به ما سر موقع و سر وقت پرداخت ها انجام می شد.

 

*انتخاب رنگ قرمز برای تیمی که نامش استقلال است، حداقل میان ایرانی ها یک تناقض به شمار می رود. در این مورد توضیح می دهی که اصلا ماجرا از چه قرار است؟
چاهجوئی-استفاده از رنگ قرمز بیشتر به رنگ پرچم تاجیکستان ارتباط پیدا می کند که قرمز و سفید و سبز است. این تیم در سال 2010 تاسیس شده و در ابتدا لباسشان آبی کمرنگ هم بوده است، ولی خب با توجه به اینکه تیم پایتخت هستند و به نوعی تیم اول کشور شده اند، دوست داشتند لباسی با رنگ متضاد نسبت به رقیبشان داشته باشند که "روشن کولاب" بود. روشن کولاب رقیب اصلی آنها در آن سال ها بود و آبی و سفید می پوشیدند و به همین دلیل قرمز را انتخاب کردند. لباس دوم آنها از قبل هم سفید بود و همین رنگ هم همچنان مانده است.

 

1596951

 

*در تیم استقلال تاجیکستان آیا با بازیکنان فارسی صحبت می کردی یا زبانی که بازیکنان این تیم با هم حرف می زنند، بیشتر روسی است؟
چاهجوئی-من زمانی که آنجا رفتم اصلا فکر نمی کردم زبانشان فارسی باشد و اطلاعات زیادی نداشتم. با خودم فکر می کردم بیشتر روسی صحبت کنند. اما موقعی که با بازیکنان تیم اولین برخورد را داشتم، دیدم کامل متوجه صحبت کردن من می شوند. البته فارسی آنها کمی کتابی تر و در واقع فارسی دری بود. من وقتی این موضوع را فهمیدم جا خوردم و خیلی خوشحال شدم که توانستم با آنها با زبان فارسی ارتباط برقرار کنم. آنها خودشان روسی صحبت می کنند و کم کم من هم توانستم هم روسی و هم فارسی را با زبان خودشان که خیلی هم شیرین هست، صحبت کنم.

 

1596948

 

*از تیمی که الان به عنوان شگفتی ساز گروهش و بالاتر از الهلال عربستان به جمع هشت تیم برتر غرب آسیا صعود کرد، نسبت به تیمی که شما در آن بازی می کردید، چند بازیکن باقی مانده است؟
چاهجوئی-نسبت به زمانی که من بودم، هنوز اخدم نظروف دفاع چپ آنها باقی مانده است. نورالدین دارانوف هافبک میانی آنها هم هست. منوچهر جلیلوف هم فوروارد تیم است که این ها ستاره های تیم استقال و همینطور تیم ملی تاجیکستان هستند. کاپیتان فعلی استقلال تاجیکستان آن زمان در تیم دوم لوکوموتیو مسکو بازی می کرد. البته می خواستند او را به دینامو ببرند ولی نشد و او را بازگرداندند. این بازیکن برادر منوچهر جلیلوف و مهاجم تیم است که با شماره 63 بازی می کند. در واقع شماره های 63،8 و 4 سه بازیکنی هستند که از زمانی که من بازی می کردم، در تیم باقی مانده اند. برخی بازیکنان هم زمانی که ما بازی می کردیم، در تیم دوم بازی می کردند و باشگاه با برنامه هایی که داشته آنها را به تیم اول آورده و خیلی هم خوب جواب داده اند.

 

*کمی هم در مورد شرایطی حرف بزن که پرسپولیسی ها در تاجیکستان با آن مواجه می شوند. اینکه استقلال تاجیکستان در چه ورزشگاهی بازی خواهد کرد و فضای هواداری این تیم چطور است؟
چاهجوئی- ما داخل ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه بازی می کردیم ولی الان دقیقا در جریان نیستم. آن زمان در حال ساخت ورزشگاهی بودند که هم ظرفیت خیلی بیشتری داشت و هم چمن طبیعی در آن به کار رفته بود. اگر در زمین جدید بازی کنند، چمن آن کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت و مطمئنا ورزشگاه گنجایش صد در صدی اش به سود استقلال تاجیسکتان خواهد بود. اگر مثلا 20 درصد به هواداران ایرانی اختصاص دهند، ایرانی هایی داریم که پرسپولیس را حمایت کنند. مطمئنا یک بازی پرشور و پرحرارت خواهد شد و تماشاگر حمایت زیادی از استقلال خواهد کرد. البته اگر تا آن زمان ماجرای کووید 19 حل شود و محدودیت وجود نداشته باشد.

 

1596949

 

 

*این اولین اتفاق بزرگ باشگاهی تاجیکستان خواهد بود
مهدی چاهجوئی در بخش بعدی حرف هایش به نبردی که تیم تاره تاسیس استقلال تاجیکستان پیش رو دارد، اشاره کرد و با توصیف احساس مردم این کشور نسبت به این مسابقه توضیح داد:« واقعا تماشاگران بسیار خوبی هستند و همیشه به فارسی زبان ها نگاه ویژه ای دارند. طرز برخورد بسیار دوستانه و مهربانانه دارند. قطعا از این رویارویی بسیار خوشحال هستند که با یک تیم پرافتخار ایران روبرو شده اند و این یک افتخار برای تاجیک ها به شمار می رود. به نظرم این اولین اتفاق بزرگ در رده باشگاهی برای فوتبال تاجیکستان است که با یک تیم خوب در آسیا روبرو می شوند.»

 

*موفقیت استقلال تاجیکستان اصلا اتفاقی نیست
چاهجوئی- البته تاکید می کند که تیم استقلال تاجیکستان با برنامه به این سطح رسیده و موفقیت آنها اتفاقی نیست. او در این زمینه ضمن اشاره به برخی بازی های دوستانه این تیم با باشگاه های بزرگ روسی و همینطور برنامه های بلند مدت باشگاه، اضافه کرد:« ولی خب در گذشته و زمانی که من بودم، بازی های دوستانه با تیم های لوکوموتیو مسکو، شالکه 04 و ... انجام می دادیم. تماشاگران می‌آمدند و کامل حمایت می کردند. می خواهم بگویم تیم با برنامه ای هستند و این موفقیت اتفاقی نیست. درست است که پدیده هستند و در اولین سال حضور در لیگ قهرمانان آسیا از گروهشان بالا آمده اند، ولی خب با برنامه و با پشتکار مدیریت و بازیکنان این تیم به اینجا رسیده است. این تیم از سال 2010 تا الان در جام ریاست جمهوری مقام قهرمانی به دست آورده؛ در ای اف سی کاپ دوبار به فینال رسیده و حالا از مرحله گروهی لیگ قهرمانان بالا آمده است. این ها نشان می دهد که با برنامه بالا آمده اند.»

 

*در این بازی با توجه به شناختی که از هر دو تیم پرسپولیس و استقلال داری، چقدر نماینده فوتبال تاجیکستان می تواند برای پرسپولیس دردسرساز شود؟
چاهجوئی- هر تیمی با انگیزه بالا مقابل پرسپولیس قرار می گیرد، چون اکثر بازیکنان این تیم ملی پوش هستند. الان فوتبال طوری شده که هیچ تیمی از پیش بازنده نیست و همه چیز داخل زمین مشخص می شود. هر تیمی که بهتر تلاش کند و با برنامه تر باشد واز شانس هایش استفاده کند، می تواند برنده میدان باشد. مسابقه هم که تک بازی است و قطعا پرسپولیس نباید این تیم را دست کم بگیرد، چون این بازی خیلی برای آنها مهم است؛ هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ دیده شدن، آنها برای پیروزی می آیند و قطعا برای پرسپولیس اگر استقلال بتواند در نیمه اول برنده باشد و به گل برسد، برگشت به بازی کمی سخت می شود. من بازی های پرسپولیس را دیده ام و در چند بازی گل اول را خورده اند و عقب افتادند ولی اگر در ازبکستان گل اول را بخورند، شرایط قطعا طور دیگری پیش می رود. شرایط تماشاچی و زمین خودشان و همچنین آنها مربی جدیدی آورده اند که بسیار مربی خوب و بادانشی است که نفراتش را کامل می شناسد و می خیلی می تواند به استقلال کمک کند و پرسپولیس را به دردسر بیاندازد. ضمن اینکه بازیکنان مستعد و جویای نامی دارند که می خواهند دیده شوند. این بازی برای همه آنها حائز اهمیت است و با تمرکز بالایی وارد زمین خواهند شد. نیاز است که پرسپولیس این تیم را دست کم نگیرد و مثل یک تیم بزرگ با آنها رفتار کند. بازیکنان پرسپولیس باید با تمرکز بالایی به زمین وارد شوند تا هر تیمی استحقاق دارد به پیروزی برسد.

 

1596946

 

 

*آیا با توجه به شناختی که از باشگاه استقلال تاجیکستان داری، نتیجه ای که مقابل الهلال کسب کردند و با 4 گل این تیم را شکست دادند، یک اتفاق بوده است؟ در مجموع نتایج نماینده تاجیکستان در مرحله گروهی را چطور ارزیابی می کنی؟


چاهجوئی-فوتبال ورزشی است که می توان گفت دیگر شانس در آن معنایی ندارد. هرزگاهی می توان گفت شانس می تواند غالب شود ولی تیم استقلال تیمی است که بازیکنان انرژیک و مستعد دارد. کاملا خواسته های هر بازی از قبل مشخص است و بازیکنان هم برای برنده شدن پاداش دریافت می کنند. این باعث انگیزه دادن می شود. همه این ها در کنار هم قرار گرفته تا نتیجه به این بزرگی برای استقلال تاجیکستان رقم بخورد. حالا آنها به این باور رسیده اند که می توانند تیم های بزرگ را شکست دهند. ما باید از سرنوشت تیم هایی نظیر یونان، سنگال و .. درس بگیریم. همه این ها به باور و تلاش در زمین باز می گردد. من این مسائل را در استقلال تاجیکستان دیده ام. آنها در بازی با الهلال عقب افتادند ولی به خودشان باور داشتند و به بازی برگشتند و یک نتیجه عالی رقم زدند.


*به نظر می رسد مسابقه پرسپولیس و استقلال تاجیکستان می تواند فتح بابی باشد برای روابط بیشتر فوتبالی دو کشور ایران و تاجیکستان. شما در این مورد چطور فکر می کنید؟
چاهجوئی-قطعا همینطور است. تاجیک ها در گذشته رابطه بسیار خوبی را با ایرانی ها داشته اند. چه در زمینه فوتبالی و چه غیر فوتبالی و این بازی می تواند تعامل دوباره ای برقرار کند. آنها می خواهند نشان بدهند که چقدر نسبت به گذشته در فوتبال پیشرفت کرده اند. قطعا همینطور است که آنها می آیند تا یک تیم منسجم نشان دهند. همیشه همینطور بوده اند. قطعا این بازی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. چه برای تاجیکستان و چه برای ایران. ما هم می توانیم دوباره کیفیت فوتبال مان را نشان بدهیم. به نظرم این بازی می تواند رقم زننده اتفاقات خوبی برای ایران و تاجیکستان و فوتبال دو باشگاه باشد.

 


*چرا از فوتبال تاجیکستان جدا شدی و به تایلند رفتی. حالا که سال ها از حضورت در فوتبال تاجیکستان سپری شده، آیا از تصمیمی که گرفتی رضایت داری  و پشیمان نشده ای؟
چاهجوئی-من اصلا از جدایی از تاجیکستان راضی نیستم. چرا که هم آنها نسبت به من لطف داشتند و هم من خیلی این کشور، مردمش و تیمم را دوست داشتم. ولی قرارداد ما در آن زمان طوری بود که در بازی های آسیای بازی کنیم. اگر بالا می رفتیم، تا آخر فصل هم می ماندیم ولی سال دوم از مرحله گروهی بالا نرفتیم و آنها در لیگشان به بازیکنان خارجی نیاز نداشتند. چون در لیگ با بازیکنان داخلی هم می توانستند قهرمان بشوند و به همین دلیل از آنها جدا شدیم. ما هم این موضوع را قبول کردیم و من و سه بازیکن خارجی دیگر از تیم جدا شدیم. قسمت این بود که جدا شویم و آنها هم با بازیکنان دیگری قرارداد بستند و رفتند.

 

1596944

 

 

*در مجموع فوتبال ایران و فوتبال در کشورهایی مثل تاجیکستان و تایلند که شما در آن بازی کرده ای ، چقدر تفاوت سطح دارد؟ سطح فوتبال ایران را چطور ارزیابی می کنی؟
چاهجوئی- این یک بحث عمیق و بزرگ است. این خیلی سوال خوبی است و ممنون که پرسیدید. در مورد من چیزی که انتظارش را داشتم و در فوتبال ایران حقم بود، به من داده نشد. جایی که باید من را می دیدند، چشم هایشان را بستند؛ چه داخل شهر خودم و چه شهرهای دیگر و تیم های دیگر. خیلی دوست داشتم که در داخل فوتبال ایران بازی می کنم و همه هم می دانند که از نظر فنی چیزی کم نداشتم. می شود گفت که من به خاطر بی مهری و دیده نشدن از فوتبال ایران دلسرد شدم. بعد از اینکه از فوتبال تاجیکستان جدا شدم، انتظار این را داشتم که حداقل تیم های شهرم از من استفاده کنند ولی متاسفانه این کار را نکردند و من تصمیم گرفتم که دیگر فوتبالم را در ایران ادامه ندهم. این مشکلی بود که من خودم داشته ام. در ایران بیشتر از استعداد استفاده می شود. اینجا اما با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و الگو گرفتن از باشگاه های اروپایی و باشکاه های برتر آسیایی، به دنبال کشف استعداد و پرورش استعدادها هستند. در ایران اما بیشتر شاهد جنگ ریاست و پست و مقام هستیم، ولی من اینجا چنین چیزی ندیدم. تیم هایی که غیر از این کار می کنند اینجا هم هستند ولی موفق نمی شوند. اما تیم هایی که با برنامه هستند، موفق می شوند؛ هم در تایلند و هم تاجیکستان و امیدوارم فوتبال ایران هم در آینده به همین سو برود.

 

*دوست دارم استقلال تاجیکستان پرسپولیس را ببرد
مهدی چاهجوئی حرف هایش را اینطور خاتمه داد:« قلبا دوست دارم که تیم استقلال تاجیکستان در این مسابقات موفق باشد. حالا درست است که با تیم پرسپولیس بازی دارد ولی خب من خاطرات خیلی خوبی با تیم استقلال دارم و بیشتر دوست دارم تیم استقلال تاجیکستان موفق شود. اما خب فوتبال است و تیم پرسپولیس بسیار بزرگ است. من هم یک زمانی دوست داشتم در پرسپولیس بازی کنم یا در استقلال. من رنگی نیستم و طرفدار تیم خاصی نیستم، ولی چون داخل استقلال تاجیکستان بازی کرده ام قلبا دوست دارم که این تیم موفق باشد و نتیجه خوبی بگیرد و در آسیا خودش را نشان دهد.»

 

دیدگاه‌ها