کد خبر : 1757016 | 01 خرداد 1400 ساعت 12:22 | 19.1K بازدید | 2 دیدگاه

بررسی حکم سایپا - پیکان از نگاه وکیل حقوق ورزش

یک وکیل حقوق ورزش به بیان ابعاد مختلف بازی جنجالی پیکان و سایپا از بعد حقوقی پرداخت.

بررسی حکم سایپا - پیکان از نگاه وکیل حقوق ورزش

به گزارش "ورزش سه"، اتفاقاتی که در بازی پیکان و سایپا رخ داد، این بازی را به یکی از جنجالی ترین بازی های لیگ بیستم تبدیل کرد. انجام 6 تعویض از سوی تیم پیکان در بازی با سایپا، بلافاصله با اعتراض باشگاه سایپا در پایان بازی مواجه شد. باشگاه سایپا مدعی بود که با توجه به انجام یک تعویض بیشتر و غیر مجاز از سوی پیکان، نتیجه بازی باید سه بر صفر به نفع این تیم تغییر کند. در حالی که گفته می شود امروز رای نهایی این بازی صادر خواهد شد روزبه وثوق احمدی، وکیل حقوق ورزش در یک برنامه زنده تلویزیونی به بیان ابعاد مختلف موضوع از بعد حقوقی پرداخت:

 

بر اساس آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران

 

با توجه به اینکه رای هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده، من تمامی شرایط ممکن را شرح می دهم. برای بررسی شرایط باید اول ببینیم بازی که می خواهد وارد زمین شود در چه شرایطی بازیکن مجاز محسوب می شود و در چه شرایطی این بازیکن غیرمجاز محسوب می شود. در حال حاضر مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در ماده 61 خود قید کرده که بازیکن مجاز، بازیکنی است که فقط باید 4 مورد زیر در موردش مصداق پیدا کند:

 

1-  قرارداد بازیکن به درستی ثبت شده باشد.
2-  محروم نباشد.
3-  با دستور موقت محروم نباشد.
4-  مدارکش جعلی نباشد.

 

خارج از این حیطه هر بازیکن دیگری که وارد زمین مسابقه شود مشخص نیست که آیا از نظر کمیته انضباطی مجاز محسوب خواهد شد یا خیر؟

 

بر اساس مقررات انضباطی فیفا مصوبه سال 2019

 

وقتی که به قوانین فیفا مراجعه می کنیم، در ماده 22 مقررات انضباطی فیفا مصوبه سال 2019 قید کرده که بازیکنی که به صورت غیرمجاز یا بازیکنی که صلاحیت لازم برای حضور در مسابقه را نداشته باشد اگر وارد زمین شود، مسابقه 3 بر صفر به نفع تیم مقابل خواهد بود. به صورت کلی از کله غیر مجاز یا یا بازیکن فاقد صلاحیت نام برده شده است و قید نشده که چه بازیکنی می تواند فاقد صلاحیت باشد. اگر ما صرف مقررات ماده 61 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران را ملاک قرار بدهیم، این بازیکن می تواند بازیکن مجاز محسوب شود.

 

یک ماده 5 در مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد که اگر نیاز به تفسیر وجود داشته باشد می توانند به مقررات فیفا مراجعه کنند. شرایط مختلف بسیار فرق می کند. شما تصور کنید در حالتی که حتی همین مقررات وجود دارد و بازیکن به درستی ثبت شده ولی برای یک باشگاه دیگر ثبت شده است. برای مثال برای باشگاه سپاهان شده ولی برای باشگاه استقلال یا پرسپولیس وارد میدان می شود. با این مقررات بازیکن مشکلی ندارد چون که به درستی ثبت شده است. ولی تفسیر اینکه آیا این بازیکن می توانسته برای این تیم بازی کند متفاوت است. یک بازیکن یک برادر دوقلو دارد و برادارش بازی می کند آیا ما می توانیم بگوییم که چون ثبت شده بوده هیچ جای قانون هم نگفته که اگر بازیکن دیگر به جای او وارد زمین شود بازی سه بر صفر می شود.


 در دنیا دو رویه وجود دارد. در یک مسابقه که خیلی مطرح شد؛ بازی جام حذفی ایتالیا بین رم و اسپتزیا بود که آن را سه بر صفر کردند. ولی مورد مشابه در سال 2019 داشتیم که تیم لیورپول از یک بازیکن استفاده کرده بود که قراردادش به درستی ثبت نشده بود. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال انگلستان، لیورپول را به پرداخت 200 هزار پوند محکوم کرده و بازی را سه بر صفر نکرده بود. به خاطر قوانینی که در این کشور حاکم است و حرف نهایی را می زند. این خیلی مهم است که شرایط مسابقه چه بوده، چه دفاعیاتی صورت گرفته و جمع بندی کمیته انضباطی چه بوده است؟ باید در این مورد صبر کنیم.

 

دیدگاه‌ها