کد خبر : 1757951 | 05 خرداد 1400 ساعت 16:53 | 33K بازدید | 1 دیدگاه

مناظره طولانی کمالوند-سیف‌الله پور؛ حق با کیست؟

معمای بزرگ فوتبال ایران؛ در انتظار نتیجه نهایی

مناظره دو مقام حقوقی باشگاه سایپا و نساجی مازندران روی آنتن زنده شبکه سوم سیما، جزئیات قابل توجهی از پرونده دیدار جنجالی دو تیم خودروساز تهرانی را مطرح کرد.

معمای بزرگ فوتبال ایران؛ در انتظار نتیجه نهایی

به گزارش "ورزش سه"، کمیته انضبای رای نهایی خود را درمورد دیدار جنجالی میان دو تیم سایپا و پیکان صادر کرد و نتیجه سه بر صفر به سود نارنجی پوشان تهرانی سبب شد تا آنها بالاتر از ذوب آهن و نساجی در رتبه های انتهایی جدول رده بندی قرار بگیرند، تا علاوه بر پیکان، دو باشگاه دیگر نیز به صورت مستقیم درگیر این پرونده شده باشند و البته که سایر تیم هایی بالاتر از این سه تیم نیز نظیر نفت آبادان، پدیده و .... هم به دقت پیگیر این پرونده هستند.
بخشی زیادی از برنامه فوتبال برتر شب گذشته به بررسی این پرونده و ارائه نقطه نظرات موافقان و مخالفان اختصاص داشت و ابتدا این ایزد سیف الله پور مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران بود که روی خط برنامه آمده بود و ضمن اشاره به موارد مشابه در سال های گذشته و صدور آرای متفاوت، معتقد بود که با لابی گری این حکم به سود سایپا صادر شده است. بخش بعدی حضور فراز کمالوند سرمربی نارنجی پوشان تهرانی روی خط بود و او در صحبت هایش و از حکم کمیته انضباطی با استناد به ماده 22 قانون فیفا دفاع کرد.

پس از صحبت های ابتدایی کمالوند بار دیگر سیف الله پور روی خط آمد و اینبار این دو مقام حقوقی باشگاه سایپا و نساجی مازندران، به همراه میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر به جزئیاتی در مورد این پرونده پرداختند که مطالعه آن می تواند اطلاعات خوبی به مخاطبان در این موضوع خاص و اینکه حقانیت با کدام طرف است، انتقال دهد.

 


شروع حرف های کمالوند اینطور بود:« من اصلا نمی خواستم پشت خط بیایم،  چون بحث مدیریتی است، بهتر بود آقای سراجی بیایند ولی ایشان خواب هستند و با ایشان هماهنگ نشده بود.»

میثاقی در این لحظه میان حرف های کمالوند آمد و گفت: به ایشان بگویید برنامه های فوتبالی را تماشا کنند.


کمالوند سپس ادامه داد: من فرمایشات آقای سیف الله پور را شنیدم. من اینجا خودم را جلوتر از آقای سیف الله پور و باشگاه ذوب آهن و هر تیم دیگری که به این رای معترض است، جای مهدی تارتار می گذارم. ما باید از تیممان دفاع کنیم یا نسبت به قانون اشراف کامل داشته باشیم. آقای سیف الله پور حرف از میزان تاثیرگذاری زد. قانون را در مورد این موضوع به من نشان بدهید.»


او سپس با اشاره به یک ماده از قوانین فیفا اضافه کرد:« شما الان روی مانیتور برنامه قانون فدراسیون جهانی را نشان بدهید. دیگر نیازی به تفسیر ندارد. من یک مثال عمومی می زنم. شما چراغ قرمز را رد کرده اید؛ به صرف اینکه بعد از رد کردن چراغ با کسی تصادف نکرده اید، دلیل بر عدم تخلف نیست. قوانین فدراسیون در مورد تعویض بیش از حد مجاز سکوت کرده است ولی در همین آئین نامه انضباطی نوشته شده که اگر قانون در جایی سکوت داشت، مستقیما باید به فیفا ارجاع شود. خب ما هم می گوئیم به فیفا ارجاع شود. ما اصلا بحث مان این است که با در نظر گرفتن قانون 22 بازیکن مورد صلاحیت بازی در زمین را نداشته است. مصداق هم مشخص است. شما 5 تعویض دارید و وقتی از بازیکن و تعویض ششم استفاده می کنید یعنی بازیکن صلاحیت بازی کردن نداشته است. دوست عزیزم می گوید بسیاری از کارشناسان مخالف رای بوده اند. کدام کارشناسان را می گویند؟! امروز دو رئیس سابق کمیته انضباطی مصاحبه کرده اند که رای کاملا درست است. اتفاقا ما دوست داریم که نتیجه رای کمیته استیناف را ببینیم. شما اتفاقا حرف خوبی زدید که گفتید منطبق بر قانون باشد. من الان برای مرتبه چندم از شما می خواهم، قانون ماده 22 فیفا را به مردم نشان بدهید.»

 

 

1605657

 

از این لحظه ایزد سیف الله پور مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران روی خط برنامه آمد، تا به صحبت های فراز کمالوند سرمربی سایپا پاسخ دهد.

 

سیف الله پور در واکنش به این سوال فراز کمالوند که بحث تاثیرگذاری بازیکن در روند بازی در کدام قسمت از قوانین فیفا آورده شده است، حرف هایش را آغاز کرد و گفت:« من قبل از هر چیز این را بگویم. دوست دارم اعضای کمیته انضباطی بیایند و بگویند چرا این رای را صادر کرده اند. فکر می کنم کمیته انضباطی از رایی که باشگاه سایپا داده، "کپی پیست" کرده است.»


کمالوند: ایزد خان اگر هم این کار را کرده اند، کار بسیار خوبی انجام شده است. چون ما هم از فیفا "کپی پیست: کرده ایم.

سیف الله پور: مگر خود ما کمیته انضباطی نداریم که به فیفا استناد کرده ایم.


کمالوند: نداریم دیگر. نداریم.
سیف الله پور: من سوالی دارم. اگر ما به نظر ایتالیا استناد کرده ایم (اعلام رای بازی با نتیجه سه بر صفر در مورد مشابه) ....

 


کمالوند: ایتالیا که برای یوفا است. اگر سوال کردید بگذارید من جواب بدهم. شما الان می گوئید ایتالیا. ایتالیا به یوفا ارتباط دارد. من می گویم قانونی در مورد اینکه اگر تیمی تعویض اضافی داشته باشد، چه باید کرد، نداریم و در همین مقررات انضباطی قانونی داریم که می گوید اگر جایی قانون سکوت کرده باشد و نتوانستیم اظهار نظر کنیم، مستقیما باید به فیفا مراجعه کنیم. ما به یوفا و ای اف اسی کاری نداریم. ما اصلا کاری به ایتالیا نداریم. ما چهار وکیل گرفتیم و از اول و تا آخر آئین نامه را خواندند و چیزی پیدا نکردند.

میثاقی در این لحظه وارد بحث شد و با خواندن بند 22 آئین نامه انضباطی فیفا، به بحث اضافه شد:« در این بند می گوید اگر بازیکنی علی رغم عدم صلاحیت به زمین برود، تیمی که بازیکن به آن تعلق دارد، بازنده خواهد شد و همچنین 6 هزار فرانک سوئیس جریمه شود.»
او سپس با خطاب قرار دادن کمالوند، اضافه کرد: همین را می گفتید آقای کمالوند؟

 

1605655

 

 


کمالوند: بله دقیقا. دقیقا.
میثاقی: من سوالم این است که دقیقا مصداق عدم صلاحیت چیست؟ مثلا حضور بازیکن به این شکلی که در دیدار پیکان و سایپا رخ داده، مصداق عدم صلاحیت هست یا نه؟ من این را می گویم که باید کمیته انضباطی بیاید و توضیح بدهد.

 

کمالوند: ببینید من به دوستم آقا ایزد جواب دادم و ایشان گفت چنیی چیزی نداریم و من هم گفتم نداریم. ولی قانونی داریم که در هر موضوعی اگر به سکوت رسیدیم و قانون نداشتیم، به فیفا مراجعه شود. ما می توانیم دو جور به فیفا و قانونش مراجعه کنیم. هم بگوئیم بازیکن غیر مجاز بوده است و هم عدم صلاحیت داشته است. غیر مجاز تعریفش چیز دیگری است و مثل این می ماند که من با شناسنامه شما بازی کنم. من سوالم را الان از آقا ایزد می پرسم. من سوالم این است. من خودم را جای مربی پیکان می گذارم. می گویند 10 ثانیه بازی کرده؛ یک دقیقه بازی کرده؛ راست هم می گویند. اما می خواهم ببینم آیا قانونی داریم که میزان تاثیرگذاری را اشاره کرده باشد. اگر این قانون را دارید بگوئید من همینجا عذرخواهی کنم.

میثاقی:  اتفاقا کمیته انضباطی باید الان بیاید و بگوید این مصداق عدم صلاحیت در این مورد خاص چیست؟ در این مورد قانون سکوت کرده و نمی دانیم چه باید بکنیم. کمیته انضباطی بیاید و بگوید از چه بندی برای سه بر صفر کردن نتیجه بازی استفاده کرده است.

 

ایزد سیف الله پور: آقای کمالوند آنجایی که در ماده 22 به نفعش است را اعلام می کند ولی در همان ماده 22 آنجایی که به صراحت اعلام کرده، اگر نتیجه در یکپارچگی جدول تاثیر بگذارد، این اتفاق نباید رخ بدهد، حرفی نمی زند.
میثاقی: دوستان (همکارانش) ماده 22 را دقیق چک کنید.
سیف الله پور: مورد بعدی. آقای کمالوند از آقای شاه حسینی رئیس سابق کمیته انضباطی نام بردند. شما می توانید از کارشناسان دیگر استفاده کنید و آقای نصیرزاده را روی خط بیاورید. آقای وثوق احمدی را روی خط بیاورید یا دوستان دیگر، ولی وقتی کمیته انضباطی کشور ما در سال 1393 به یک آئین نامه می رسد و در سال 1396 همان بند را حذف می کند و بعد از آن تا به حال هیچ گونه مصوبه ای نداشته، ابتدا باید جلسه گذاشته شود و قانونی را مصوب کنیم و بعد از آن بیاییم و بگوییم از این به بعد، مثلا بعد از بازی پیکان و سایپا می توانیم این قانون را اعمال کنیم. من از آقای کمالوند این سوال را دارم؟ چرا بازی پیکان و استقلال و ذوب آهن و ماشین سازی رای‌ش تغییری نکرد. بحث من این است که چرا باید جایی که به سودمان است، استناد بکنیم به فیفا و جایی که به سودمان نیست استناد نکنیم.

کمالوند در حالی که مدیرعامل نساجی حرف می زد، بین حرف های او وارد شد و گفت: آقای سیف الله پور عزیز من کی گفتم جایی که به نفع ما است را استناد کنیم.

 

 

سیف الله پور: خب شما جایی که به نفعتان است را استناد کرده اید.
کمالوند: من می گویم چون آئین نامه انضباطی در مورد این مسئله جایی برای سوال باقی نگذاشته و نمی دانیم چه کاری باید بکنیم، باید به این قانون استناد کنید.

 


سیف الله پور: من آخرین سوال و حرفم این است. امیدوارم آنچه حق است به حقدار برسد و آنچه در فوتبال رقم می خورد، لحاظ کنیم. فکر نمی کنم این سه امتیاز و دادن سه گل زده به سایپا، حتی به دل خود فراز کمالوند هم بنشیند. ولی مطمئن باشید ..
کمالوند بار دیگر وارد بحث شد و گفت: نه نه نه ..ببینید من که خودم عرض کردم و اصلا خودم را جای آقای تارتار گذاشتم. ببینید اصلا در قوانین مجازات اسلامی می گویند رای باید عادلانه و منصفانه باشد، البته ببخشید که در کار وکلا و قضات دخالت می کنم.
سیف الله پور: آقا از این رای فقط شما راضی هستید و بقیه تیم ها راضی نیستند.

 


کمالوند: اجازه بدهید من حرفم را کامل کنم. اصلا من چه چیزی می خواهم بگویم. می خواهم بگویم این رای عادلانه است ولی منصفانه نیست. حالا چرا منصفانه نیست؟ آقای تارتار حق دارد. این بازیکن تاثیری در جریان بازی نداشته است. درست می گویند. ما که نباید چشم خودمان را ببندیم و هر چیزی به نفع مان است را بگوئیم. اما من مشخصا یک سوال کردم. گفتم آیا در قانون جایی داریم که میزان تاثیرگذاری داشته باشیم؟ یعنی جایی هست در قانون گفته باشد بازیکن پایش به توپ خورده یا نخورده؟
سیف الله پور: تاثیرگذاری و یکپارچگی در جدول...
میثاقی: آقای سیف الله پور این قانون را برای ما بفرستید. بچه ها نشان می دهند. من با شما آقای سیف الله پور خداحافظی می کنم و می خواهیم آقای تارتار را روی خط بیاوریم. من باز هم می گویم بهتر است کمیته انضباطی بیاید و بگوید با استناد به چه بند قانونی این رای را صادر کرده است.

 

1605656

 


کمالوند: من اینجا خدمت شما می گویم، هر رایی کمیته استیناف بدهد، ما یعنی بنده به عنوان سرمربی سایپا تبعیت کامل می کنم، چون ما باید تابع قانون باشیم. الان هم این رای به استیناف رفته و ممکن است رای عوض شود؛ ممکن است تایید شود یا جریمه کنند. من اصلا در مورد تیم دیگری صحبت نمی کنم.
میثاقی: آقای کمالوند شما و آقای بیاتی نیا هم بعد از این بازی جریمه شده اید؟


کمالوند: بله. 40 میلیون ناقابل من و آقای بیاتی نیا.
میثاقی: پس بچه ها در یک میلیارد و دویست میلیون تومنی که درباره جریمه های کمیته انضباطی درآورده اید، این را هم اضافه کنید.

 

پس از پایان صحبت های سیف الله پور و کمالوند، مهدی تارتار سرمربی تیم فوتبال پیکان نیز برای صحبت در مورد رای خبرساز دیدار تیمش برابر سایپا روی خط برنامه آمد و در حالی که به شدت از حکم اعلام شده ناراحت بود، با بغض از حقانیت تیم خود حرف زد و اینکه رایی که اعلام شده ناعادلانه است.

 

 

دیدگاه‌ها