کد خبر : 1759622 | 14 خرداد 1400 ساعت 00:22 | 268.4K بازدید | 55 دیدگاه

ده کارشناس: مرور سریع بازی ایران- هنگ‌کنگ

دست اسکوچیچ رو نشد؛ همه در انتظار بحرین

پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان سابق فوتبال ایران نظرات جالبی درباره برتری شاگردان اسکوچیچ مقابل هنگ‌کنگ دارند.

دست اسکوچیچ رو نشد؛ همه در انتظار بحرین

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در نخستین مسابقه دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، موفق به کسب پیروزی ۳ بر یک مقابل تیم ملی هنگ‌کنگ شد تا امیدهایش برای صعود را زنده نگه دارد و با شرایط خوبی به استقبال دیدار حساس با بحرین برود، اما برتری ایران در شرایطی به دست آمد که نقاط ضعف و قوت زیادی نگاه کارشناسان و مربیان فوتبال را به خود جلب کرد که در زیر بخشی از آنها را می‌خوانید:

 

* سید مهدی ابطحی (پیشکسوت فوتبال، بازیکن سابق تیم ملی)

برنامه ما فقط در بازی با هنگ‌کنگ برنده شدن بود؛ اتفاقی که موجب می‌شود با گرفتن این سه امتیاز، در راه صعود به مراحل بعد دچار مشکل نشویم و به نظرم برنامه لازم را داشتیم. وقتی حریف شما کاملا دفاع می‌کند، بازی کردن تیم شما هم شرایط خاصی می‌خواهد. هشت راه برای رسیدن به گل وجود دارد و وقتی یک تیم، به یک سم دفاعی خود می‌رود و فشرده کار می‌کند، شما باید راه‌های لازم برای رسیدن به گل را امتحان کند ولی معتقدم دیدار با بحرین و عراق کاملا متفاوت با هنگ‌کنگ خواهد بود. باید به دیدار برابر هنگ‌کنگ به‌منظور هماهنگی بیشتر بازیکنان نگاه کنیم و دید تدارکاتی داشته باشیم تا بتوانیم در دفاع و حمله برنامه خاص خودمان را پیش ببریم، اما باز هم می‌گویم آن دو بازی کاملا متفاوت است و نباید اصلا دید دیدار با هنگ‌کنگ را داشته باشیم. اصلا نمی‌توانیم استراتژی این مسابقه را در آن دو بازی پیاده کنیم و در آن بازی استراتژی ما متفاوت خواهد بود. ما در شرایط سخت بهتر کار می‌کنیم؛ البته تیم ملی ایران از نظر روانی شرایط سختی دارد ولی فکر نمی‌کنم از نظر فنی کار سختی داشته باشد. ان‌شاالله بتوانیم از این نظر موفق شویم. اصلا نمی‌شود با این بازی که انجام دادیم، دیدار با بحرین و عراق را پیش‌بینی کنم. دفاع راست و چپ ما در دیدار با هنگ‌کنگ به جلو می‌آمدند، اما در دیدار با بحرین و عراق اصلا نمی‌توانند این کار را کنند. مطمئن باشید در دیدار با بحرین یا عراق، فقط یکی از این دو مدافع کناری جلو می‌روند، اما الان هر دو با هم می‌آمدند. در کل به نظرم بازی با هنگ‌کنگ، اصلا در محاسبه ما برای پیش‌بینی دیدارهای بعد جایی نخواهد داشت.

 

1608600

 

 

* فرشاد پیوس (پیشکسوت فوتبال، مهاجم سابق تیم ملی)

تیم ملی برای شروع مسیر سختی که دارد به این پیروزی نیاز داشت. هنگ‌کنگ یکی از تیم‌های مرموز گروه محسوب می‌شد که توقف این تیم مقابل بحرین نشان دهنده این موضوع است. خوشبختانه از خلاقیت بازیکنان به خوبی سود بردیم و البته برای تقابل با دیگر رقبا نیاز تمرکز و تلاش بیشتری است. متاسفانه چمن اصلا کیفیت لازم را نداشت و این مسئله کار را سخت کرده بود، اما این برد روحیه‌بخش می‌تواند کمک زیادی تیم ملی برای دستیابی به امتیاز صعود کند. اسکوچیچ نیز ترکیب مناسبی برای این بازی داشت و عدم سود بردن از تمام نفرات و خصوصا حاج‌صفی و قایدی نشان دهنده این است که او نمی‌خواهد دستش را برای دیگر رقبا خیلی زود رو شود.

 

1608585

 

 

* مهدی پاشازاده (مدافع سابق تیم ملی)

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، خوب نبودیم و انتظار بیشتری داشتیم، اما نسبت به اینکه تدارکاتی که نداشتیم، شرایط زمین و آب و هوا مساعد نبود و مشکلاتی برای ما به جود آمد، کسب برتری ارزشمند است. در این تورنمت‌ها فقط باید نتیجه بگیریم که خوشبختانه گرفتیم، اما مقابل بحرین و عراق اگر به این شکل کار کنیم، شاید به مشکل بر بخوریم. تیم هنگ‌کنگ فقط دفاع می‌کرد و بچه‌ها زحمت کشیدند تا به پیروزی برسیم. خدا را شکر برنده شدیم و اولین بازی را با موفقیت پشت سر گذاشتیم تا امیدوار به بازی بعد باشیم. همه چیز مشهود بود. نمی‌دانم چرا ولی بازیکنان یک مقدار سنگین و خسته هم بودند و شادابی لازم را نداشتند. یک مقدار سردرگم هم بودند ولی بازی اول است و حتی تیم های خیلی بزرگ در شروع تورنمنت‌ها به مشکل می‌خورند. همین که برنده شدند، خوب است و باید سه بازی دیگر را هر طور شده، حتی با نتیجه یک بر صفر برنده شوند.

1608594

 

 

* حسین کعبی (مدافع سابق تیم ملی)

به نظرم دیدار با هنگ‌کنگ خیلی سنگین نبود و ما به دنبال کسب سه امتیاز بودیم که گرفتیم. تمام فکر ما دیدار مقابل بحرین و عراق است و به ویژه مسابقه آینده برابر بحرین که ۶ امتیازی است و امیدوارم به برتری برسیم. به نظرم هنگ‌کنگ با ۱۱ نفر دفاع می‌کرد و شرایط برای تیم ملی سخت شده بود. کار کردن مقابل این تیم‌ها راحت نیست، به شرطی که ضد فوتبال بازی نکنند، اما آنها ۱۱ نفره به خط دروازه چسبیده بودند و فرصت لازم را نمی‌دادند. تعویض‌ها خوب بودند، اما سرمربی تیم ملی بخاطر نداشتند دیدارهای تدارکاتی هم کمی مشکل داشت؛ مثلا بازیکنان قدیمی تیم ملی از سبک کار هم آشنایی داشتند، اما بازیکنان جدید به این شکل نبودند. البته تعویضی‌ها نیز خیلی نتوانستند خودشان را نشان بدهند که در دیدار با بحرین و عراق باید بهتر از این باشد.

 

1608592

 

* محسن بیاتی‌نیا (مهاجم سابق تیم ملی و مربی سایپا)

بازی آن کیفیت لازم را نسبت به دفاع کردن ما و سیستم دفاعی ما نشان نداد، اما تیم ملی مقابل تیمی قرار گرفت که نمایش بسته‌ای داشت و ما باید راه‌های مختلف را برای رسیدن به گل امتحان می‌کردیم. بچه‌ها از طریق شوت‌زنی، ضربات ایستگاهی و حمل توپ توانستند به گل برسند، اما اگر بخواهیم انقدر تیم را تحت فشار قرار بدهیم، باید اشاره کرد که یک توپ به شکل اتفاقی وارد دروازه تیم ملی شد که کاری از دست کسی برنمی‌آمد. نباید بگذاریم این توپ‌ها تبدیل به گل شود و اگر همین تک‌موقعیت‌ها در دیدارهای حساس که پایاپای دنبال خواهد شد، ثمری داشته باشد، به مشکل می‌خوریم. همان اندازه که در حمله خطرناک هستیم، باید حواسمان به ضد حملات و سیستم دفاعی هم باشد، اما واقعا خوشحال هستم که این برد را کسب کردیم؛ هرچند جا داشت به گل‌های بیشتری برسیم ولی مهم، اولین بازی و برتری ما بود.

 

1608591

 

 

* حمیدرضا عبداللهی (مربی تراکتور)

به نظرم تیم ملی قدم اول را خوب برداشت. با این حال فکر می‌کنم برای اینکه برابر تی‌های دیگر را هم برنده باشد، باید روی جزئیات برنامه‌اش کار کند. نمی‌دانم این فرصت مهیا باشد یا خیر، اما باید مدنظر کادرفنی قرار گیرد. در خط دفاعی یک حمله شد که روی اتفاق گل خوردیم. اینقدر تیم ملی خوب است که نباید مقابل‌ تیم‌های بزرگ این‌چنین اشتباه کنیم. چیزی که نمایان بود، این است که با توجه به نفراتی که دارد، می‌تواند تنوع تاکتیکی داشته باشد و در هر تایمی از بازی با شیوه تاکتیکی مناسب به دنبال هدف باشد و از این پتانسیل سود ببرد.

 

1608589

 

* سید محمد علوی (بازیکن سابق تیم ملی)

به شخصه با توجه به نفرات تیم ملی، انتظار بیشتری از تیم ایران داشتم تا بتواند با استفاده از پاس‌های بیشتر و سریع‌تر و همچنین به‌کارگیری روش‌های متفاوت برای رسیدن به گل، چه با ارسال یا نفوذ از کناره‌ها و چه بهره از عمق که به دلیل تعداد زیاد مدافعین حریف سخت‌تر بود، موقعیت‌سازی کند. این دیدار برای ما یک بازی تدارکاتی به حساب می‌آمد و همچنین یک بازی بزرگ برای فوتبال هنگ کنگ بود که توانستیم سه گل بزنیم و البته در دقایق پایانی دروازه‌مان روی یک غفلت باز شد. به هرحال باید همه امیدوار باشیم تا در مسابقات بعدی بتوانیم هم بر گرما و زمین ناهموار و هم تیم‌های حریف پیروز شویم و ان‌شاءالله تیم به مرحله بعد جام جهانی صعود کند و موجب شادی مردم ایران شود.

 

1608588

 

 

* صالح مصطفوی (مربی سابق تیم ملی- مربی استقلال)

به نظرم در دیدار با هنگ کنگ خیلی خوب موقعیت ایجاد نکردیم و در انجام این کار ضعف داشتیم که این اتفاق، بخاطر استفاده از دو هافبک دفاعی همزمان بود. اضافه شدن سامان قدوس به ترکیب تیم ملی در نیمه دوم، شکل تیمی ایران را بهتر کرد و توانستیم یک گل دیگر هم در شرایط بهتر بزنیم.

 

1608573

 

 

 

* مهرداد خانبان (آنالیزور سابق تیم ملی و حال حاضر پرسپولیس)

برای بازی اول نتیجه خوبی به دست آمد، استفاده از سیستم ۲-۴-۴ کلاسیک بهترین تصمیم کادر فنی بود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بازی کاملا در اختیار تیم ایران بود. داشتن مالکیت توپ به‌خصوص در این شرایط آب و هوایی موجب می‌شود که انرژی کمتری از دست بدهیم؛ البته کیفیت نامناسب چمن استادیوم باعث شده بود تا سرعت گردش توپ بین بازیکن‌ها کم باشد. دو ‌مورد نگران کننده را شاهد بودیم، اول اینکه گل‌ها از روی حرکات فردی و نبوغ انفرادی به دست آمد و تیم ما از مالکیت بالای توپ نتوانست با انجام کارهای ترکیبی، تیمی  و تاکتیکی به گل برسد؛ دومین نکته نگران کننده شرایط بد آب و هوایی محل انجام بازی‌ها است.

 

1608587

 

* مرتضی کاشی (مدافع سابق تیم ملی و کاپیتان پیشین صبا)

اتفاقی که در دیدار با بحرین مشاهده شد، این بود که بازیکنان خیلی وقت است کنار هم بازی نکرده بودند. بازیکنان به یکباره در شرایط مسابقه قرار گرفتند و کیفیت بازی خیلی راضی کننده نبود. درست است که هنگ‌کنگ ضعیف بود و ما مالکیت توپ را در اختیار داشتیم و دروازه ما آنطور تهدید نشد، اما شاید بخاطر گرما و شرجی بودن هوا، کیفیت لازم را نداشتیم؛ مثلا مهدی ترابی یا وحید امیری در ایران خیلی بهتر از این کار می‌کنند ولی در آن هوا و زمین، مثل همیشه نبودند. فوتبال خودشان را بازی کردند و کم‌اشتباه بودند، اما نمایشی مثل قبل ارائه نکردند و این اتفاق برای خیلی دیگر از بازیکنان هم افتاد. به نظرم از بازی‌های بعد شرایط به نفع تیم ملی برمی‌گردد. دیدار با هنگ‌کنگ، یک بازی تدارکاتی جدی بود تا به بحرین و عراق برسیم. تیم ملی در این دیدار به هماهنگی رسید و امیدوارم در مسابقات بعد بهتر باشیم. فکر می‌کنم اسکوچیچ به چشم بازی دوستانه آن را نگاه کرد تا مشکلات برطرف شود و هماهنگی به وجود بیاید. هنگ‌کنگ در نیمه اول فقط یک موقعیت داشت که خواستند پنالتی بگیرند و روی گلی هم که دریافت کردیم، توپ پس از برخورد به سر مدافع و تیرک، خیلی راحت تبدیل به گل شد. البته متاسفانه تلویزیون بحرین صحنه‌ها را یکبار بیشتر نشان نمی‌داد و به همین دلیل نمی‌توانیم راجع به گل خورده نظر دقیقی بدهیم، اما فقط مشخص بود که توپ مقابل پای بازیکن آنها افتاد و گل زد. هنگ‌کنگ خیلی عقب بازی می‌کرد و همین مسئله موجب شد تا مهدی طارمی و سردار آزمون عملا هیچ موقعیتی نداشته باشند و در نیمه اول بدون موقعیت باشیم و روی یک توپ که نمی‌دانم از آن زاویه چطور وارد دروازه شد، به گل برسیم. در موقعیت‌سازی یک مقدار ضعف داشتیم و خیلی بازی را در عرض می‌بُردیم؛ به جای اینکه عمق هنگ‌کنگ را در نظر بگیریم، به شکل دیگر به دنبال گلزنی بودیم و در دو، سه مورد شوت‌های راه دور زدیم. در این شرایط باید تعداد شوت‌های ما بالاتر برود و وقتی در عمق نفراتی مثل سردار، طارمی و حتی قلی‌زاده و جهانبخش را داریم، باید از عمق استفاده کنیم.

 

1608586

 

دیدگاه‌ها